Disavow چیست و چه کاربردی دارد؟

Disavow چیست و چه کاربردی دارد؟

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

 

یکی از روش هایی که تاثیر زیادی روی بهینه سازی سایت شما دارد استفاده از لینک های خارجی یا بک لینک است.

اما این طور نیست که بک لینک ها همیشه باعث افزایش رتبه سایت شما در گوگل شوند بلکه در برخی مواقع هم می توانند مخرب باشند و تاثیر منفی روی سئو سایت شما داشته باشند.

یکی از روش هایی که می توان به وسیله آن به سایت رقبا ضربه زد ، ایجاد بک لینک های مخرب است که باعث سئوی منفی روی سایت رقبا می شود.

بعضی مواقع می توانید با پیگیری و برقراری ارتباط با سایت های رقیب و درخواست مبنی بر برداشتن لینک ، این مشکل را رفع کنید ولی در برخی موارد هم نمی توانید این کار را انجام دهید.

اینجاست که ما باید از Disavow استفاده کنیم.

disavow چیست؟

وقتی ما یک لینک را Disavow می کنیم یعنی از گوگل درخواست می کنیم که هنگام بررسی سایت ما این لینک را نادیده بگیرد.

گوگل همواره در تلاش است تا از اثرات منفی بک لینک ها روی سایت ها جلوگیری کند ولی همیشه در انجام این امر موفق نیست برای همین ابزاری به نام Disavow Tools را معرفی کرده است تا با استفاده از آن بتوانید لینک های مخرب را شناسایی کنید و نسبت به حذف آن ها اقدام کنید.

روش حذف لینک های مخرب می تواند به صورت تکی ( URL ) یا به صورت کلی ( دامنه ) باشد.

تمامی بک لینک های اشاره شده به سایت شما مخرب نیستند.

توجه به این نکته ضروری است که بک لینک هایی که اثر منفی روی سایت شما دارند از سمت سایت هایی اتفاق می افتد که دارای اعتبار هستند.

یکی از مهم ترین مواردی که باعث جریمه سایت می شود ، خرید بک لینک در سایت های دارای اعتبار است.

اگر سایتی که به شما بک لینک می دهد دارای اعتبار نباشد تاثیری روی سئو سایت شما نخواهد داشت.

لینک های مخرب

در زیر به برخی از بک لینک ها اشاره می کنیم که جز لینک های مخرب محسوب می شوند و از گوگل اخطار می گیرند :

  • بک لینک هایی که به صورت یک جا فروخته شده باشند ، برای مثال باعث افزایش غیر طبیعی بازدید سایت شما در یک روز شود.

  • قرار دادن بک لینک سایت شما در سایت های اسپم شده ، که همان طور که در بالا اشاره کردیم روشی است برای افراد خرابکار یا رقبای شما برای اینکه روی سئو سایت شما تاثیر منفی بگذارند.

  • قرار گرفتن بک لینک سایت شما در سایت های غیر مرتبط با موضوع سایت شما.

  • بک لینک هایی که از طرف سایت های بی کیفیت و بدون محتوا به سایت شما اشاره کرده است.

  • تبادل لینک بیش از حد معمول ، مثلا دو سایت به صورت مداوم برای هم لینک می زنند.

شناسایی

قبل از اینکه لینک های مخرب را Disavow کنید باید بتوانید آن ها را شناسایی کنید و باید در این امر خیلی دقیق باشید ، چون اگر لینک های مخرب را به اشتباه شناسایی کنید و آن ها  را Disavow کنید روی سئو سایت شما تاثیر منفی می گذارد.

پس به شما توصیه می کنیم قبل از Disavow کردن لینک ها ، از مخرب بودن آن ها اطمینان حاصل کنید و اگر در این زمینه اطلاعات و دانش کافی را ندارید حتما با یک سئو کار حرفه ای مشورت کنید و یا اینکه این کار را به او محول کنید.

شما از طریق گوگل وب مستر می توانید تمامی بک لینک های اشاره شده به سایت خود را مشاهده کنید.

بعد از شناسایی بک لینک ها ، باید با روش های آنالیز لینک های مخرب را شناسایی کنید و آن ها را ِDisavow کنید.

لازم به ذکر است با ابزارهایی مثل سایت Moz یا href.com می توان آنالیزهای دقیقی را برای شناسایی لینک های مخرب انجام داد که اصلا کار ساده ای نیست و باید اطلاعات کافی را در این زمینه کسب کرده باشید.

نحوه وارد کردن لینک ها برای Disavow کردن

برای این کار باید در ابتدا یک فایل متنی با پسوند txt در کامپیوتر خود ایجاد کنید و لینک ها را در آن وارد کنید.

به این صورت که هر لینک باید در یک خط باشد و اگر می خواهید توضیحی درباره لینک بدهید ، باید در ابتدا # بگذارید و متن خود را بنویسید.

اگر می خواهید لینک یک صفحه خاص را Disavow کنید کافی است که URL آن را در فایل متنی کپی کنید و اگر می خواهید که مثلا از یک سایت هیچ بک لینکی نداشته باشید در ابتدا باید از کلمه Domain استفاده کنید و پس از آن آدرس سایت مورد نظر را یک بار بدون www و یک بار همراه با www در فایل تکست وارد کنید.

همه این کارها باید پشت سر هم انجام شود و هر کدام از مراحل (توضیحات با # ، URL صفحه ، آدرس دامنه به دو روش اشاره شده) باید در یک خط جدا باشد.

بعد از انجام این مراحل باید فایل تکست را در سیستم خود ذخیره کنید ولی قبل از ذخیره کردن باید به این نکته توجه کنید که باید Encoding آن را روی حالت UTF-8 بگذارید.

بعد از اینکه فایل تکست خود ذخیره کردید به صفحه Disavow tools بروید و روی گزینه choose file کلیک کنید و فایل تکست را آپلود کنید تا گوگل آن را Disavow کند.

 

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.