Blazor چیست؟مزایا و معایب آن

Blazor چیست؟مزایا و معایب آن

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

 

Blazor چیست؟

Blazor فریم ورک مایکروسافت است که برای ایجاد UIهای غنی و تعاملی با سی شارپ استفاده می‌شود. برنامه های Blazor با استفاده از کامپوننت‌های Razor ساخته می‌شوند که یکی از قابلیت‌های ASP.NET است. این فایل‌ها از C# و HTML تشکیل شده اند.

قبل از اینکه به Blazor برویم، بیاید به طور کلی در مورد توسعه وب صحبت کنیم.

معمولا، شما یک برنامه وب می‌سازید که روی سرورهایی با کدهایی مثل Java، NET.، Node.js، یا هر نوع دیگری از کد اجرا می‌شود.

بعدا فریم ورک های سمت کلاینت معرفی شدند و شما برای ایجاد UI خود از فریم ورک هایی مانند Angular یا Vue یا React استفاده می‌کنید. این فریم ورک‌ها در ایجاد رابط های کاربری سریع و تعاملی بسیار عالی هستند و همه آن‌ها بر روی جاوا اسکریپت اجرا می‌شوند.

اگر بتوانیم سی شارپ را در مرورگر اجرا کنیم، عالی نمی‌شود؟ این کار با داشتن NET runtime. که در WebAssembly کامپایل می‌شود کار می‌کند. این NET runtime. در مرورگر اجرا می‌شود و می‌تواند هر اسمبلی دات نتی را اجرا کند.

مزایای Blazor چیست؟

سرعت در رندر کردن صفحات

وقتی کاربری به یک صفحه دسترسی پیدا می‌کند چه اتفاقی می‌افتد؟! در واقع این اتفاق به این صورت خواهد افتاد که یک درخواست و ریکوئست از طرف کاربر برای وب‌سرور فرستاده می‌شود، وب‌سرور اطلاعات موردنظر را از پایگاه داده و یا بخشی که در بک‌اند مشغول به کار است گرفته و آن را در قالب کدهای یک صفحه که به صورت HTML و CSS و ترکیبی از JSها می‌باشد برای کاربر ارسال می‌کند. این کدها به مقصد رسیده و صفحه به‌صورتی که باید به کاربر  نمایش داده می شود.

به روشی که سیستم بک‌اند و سمت سرور سایت این صفحه را برای نمایش آماده می‌کند رندر کردن می‌گویند. کدهایی که در سایت استفاده شده است تاثیر زیادی در این آماده شدن سایت برای نمایش و یا همان رندر شدن دارند. اگر بخواهیم بگوییم که در این مورد از مزایا و معایب Blazor نقطه قوت و برتری سیستم کجاست، باید به این موضوع اشاره کنیم که Blazor از کدهای #C استفاده می‌کند که به صورت یکجا کامپایل می‌شوند و سرعت بالاتری در این زمینه دارند. پس به‌جرئت می‌توان گفت که سرعت بالا در رندر کردن صفحات یکی از مزایای اصلی‌ای می‌باشد که می‌توان آن را در بررسی مزایا و معایب Blazor مطرح کرد.

امکان ساخت PWAها
برنامه‌های وب پیش‌رونده یا پراگرسیو دسته‌ای از برنامه‌ها هستند که یک حالت میانی بین برنامه‌های نیتیو و نصبی روی سیستم و برنامه‌های تحت وب یا همان سایت‌ها را دارند. در این برنامه‌ها شما قادر خواهید بود تا با استفاده از یک برنامه‌ی سمت کاربر که از منابع کاربر استفاده می‌کند و به‌خوبی با سخت‌افزار ارتباط برقرار می‌کند، به پویایی یک سایت اینترنتی دسترسی داشته باشید و اگر مطلب جدیدی را خواستید به کاربر ارائه کنید منتظر نمانید تا کاربر برنامه خود را آپدیت کند.

طراحی این نوع برنامه‌ها ویژگی‌های پایه‌ای را نیاز دارد که از مهمترین آنها می‌توان به امکان ایجاد و به‌کارگیری سرویس‌ورکرها روی کلاینت و همین‌طور استفاده از پوسته‌ی اپلیکیشن در روی موبایل و سمت مبدا که به کاربر این قابلیت را می‌دهد که از طریق یک پوسته و قالب خاص که بعضا قابل ویرایش هم می‌باشد به سایت دسترسی داشته باشد، اشاره کنیم.

در بررسی مزایا و معایب Blazor می‌توان گفت که این فریم‌ورک توانایی این را دارد که این نوع از برنامه‌نویسی را برای ما پیاده‌سازی کند. البته باید گفت که برخی مشکلات نیز در آن وجود دارد و همین موارد ارائه‌کنندگان این فریم‌ورک را به این امر وا داشته است که گسترش آن را برای ارائه PWAها در دستور کار قرار دهند و این موارد به سرعت در حال انجام است.

قابلیت کار کردن به صورت آفلاین در کلاینت
با توجه به اینکه صفحات در این معماری به صورت کامپایل شده در اختیار کاربران قرار می‌گیرد این کدها توانایی انجام کارهای پردازشی را تا حدودی دارند و می‌توان به‌صورت آفلاین هم با آنها کار کرد. این در حالی است که اگر نگاهی به ورژن‌های قدیمی از فریم‌ورک‌های دیگر بیندازیم خواهیم دید که به محض قطع شدن ارتباط اینترنت خیلی از اسکریپت‌ها و ماژول‌ها از کار خواهد افتاد و شما صرفا به بخش‌های نمایشی دسترسی خواهید داشت.

البته این نمونه از کار در بین سایر پلتفرم‌ها در حال رشد است و نمی‌توان صرفا آن را متعلق به Blazor دانست به عنوان مثال در لاراول ۸ قابلیت‌های خوبی برای این موضوع ارائه شده است که می‌تواند این پردازش آفلاین را با استفاده از PHP هم ارائه کند. اما همچنان این مورد را در پاسخ به این سوال که مزایای Blazor چیست می‌توان به‌عنوان یک مزیت خوب و فوق‌العاده معرفی کرد.

ارتباط خوب با سرور
در تمامی پلتفرم‌های دیگر زبان‌هایی که برای وب نوشته می‌شود با زبانی که سیستم عامل سرور از آن استفاده می‌کند متفاوت است. اما اگر بخواهیم بدانیم این داستان در مورد Blazor چیست باید به این موضوع اشاره کنیم که این فریم‌ورک صرفا با سرورهای ویندوزی کار می‌کند. این به این معنا است که وقتی فریم‌ورک Blazor را انتخاب کنید، هم سایت و هم سرور هر دو از زبان #C استفاده می‌کنند و این به معنای سازگاری همه‌جانبه این دو مورد می‌باشد و کیفیت بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد.وقتی شما این قابلیت را به‌کار بگیرید، هیچ مانع پردازشی نخواهید داشت و پردازش‌های شما برای تکمیل به‌واسطه سازگاری‌ای که دارند به منابع کمتری نیاز خواهند داشت و خوب جواب خواهند داد. پس می‌توان ارتباط خوب با سرور را به‌عنوان یکی از موارد مهم در فهرست مزایا و معایب Blazor معرفی نمود.

قابلیت استفاده‌ی مجدد از کدها
یکی دیگر از مسائلی که باید در ارائه فهرست مزایا و معایب Blazor به آن اشاره کرد امکان خوبی است که برای استفاده از DLLها در اختیار شما قرار داده می‌شود و این چیزی جز امکان استفاده از کامپوننت‌ها و ماژول‌های قابل استفاده مجدد نیست. شما با استفاده از این ماژول‌ها می‌توانید قابلیت‌های بسیار خوبی را برای خود پیاده‌سازی کنید که به شما این امکان را می‌دهد که در زمان و انرژی‌ای که برای طراحی یک سایت می‌خواهید بگذارید صرفه‌جویی کنید.

انجام کارها به روش ساده و اینکه بتوانید از چیزی که یک بار خلق کرده‌اید بارها استفاده کنید جزو آن دسته از مواردی است که مسیر برنامه‌نویسی همواره به دنبال آن حرکت کرده است و همیشه یکی از اصول اساسی بوده است. ظاهرا Blazor از پس پیاده‌سازی آن به‌خوبی بر آمده است و می‌توان به این مزیت از Blazor اتکا کرد.

انجام پردازش سمت کلاینت
یکی دیگر از موراد مهم انجام پردازش‌ها در سمت کلاینت و استفاده از منابع سیستم کلاینت است. در خیلی از موارد که نیاز به کار پردازشی دارد در صورتی که این پردازش روی سرورهای سایت انجام بگیرد نیاز به منابع بالا می‌رود و این استفاده از منابع می‌تواند باعث افت کیفیت سایتی که طراحی کردید شود و هزینه‌هایی که برای اجاره هاست و سرویس میزبانی پرداخته می‌شود بالا خواهد رفت.

Blazor به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از یک سیستم پردازشی قوی بتوانید از منابع سیستم کلاینتی که در حال استفاده از سایت شما است استفاده کنید، تا بدون نگرانی از مصرف منابع سرور، بتوانید پردازش‌های مختلف را به انجام برسانید. اسکریپت‌های اجرا شونده در سمت کاربر بخشی از معماری اصلی Blazor می‌باشد که توانسته است این مزیت را برای آن داشته باشد و همین‌طور کمک خوبی را برای موردی که در گزینه‌ی دوم همین لیست مزایا معرفی کردیم فراهم کند.

معایب Blazor چیست؟

نیاز به سرورهای NET. و ویندوزی
یکی از مشکلاتی که سایت‌های طراحی شده با Blazor به آن بر می‌خورند این است که برای اجرا حتما باید از سرورهای NET. و ویندوزی در آنها استفاده کرد. این موضوع باعث شده است تا محبوبیت این سرورها افت کرده و صرفا وب‌سرورهای IIS برای آنها مورد استفاده قرار بگیرد. هرچند که استفاده از IIS مزایای زیادی دارد و جزو وب‌سرورهای قدرتمند به‌حساب می‌آید، اما مشکل اصلی اینجاست که خیلی از افراد اکنون از سرورهای لینوکسی استفاده می‌کنند و لازم است تا برای بهره‌برداری از سایت‌های طراحی شده با Blazor یک سرور جدید ویندوزی تهیه شود.

هر چند که NET Core. به این منظور ارائه شده است که محصولات مایکروسافت را روی سیستم‌های لینوکسی و به‌صورت اوپن‌سورس ارائه کند اما ظاهرا Blazor این مورد را رعایت نکرده است. البته این ایراد ممکن است در آینده برطرف شود ولی در صورتی که فعلا قصد طراحی سایت با Blazor را دارید باید در جریان باشید که به یک سرور ویندوزی نیاز پیدا خواهید کرد.

عدم مقیاس‌پذیری و Scalable نبودن
یکی دیگر از مواردی که باید در بررسی مزایا و معایب Blazor در رده‌ی معایب آن قرار بگیرد Scalable نبودن سایت‌ها و محصولات نرم‌افزاری طراحی شده با این فریم‌ورک است. در صورتی که شما یک سایت اینترنتی را با استفاده از Blazor برای نفرات محدود طراحی کنید و تعداد کاربران شما به یکباره افزایش داشته باشد، سایت شما قادر نخواهد بود که با همان بازدهی روز اول کار کند.بزرگ شدن برنامه‌ی شما از نظر حجم کد و المان‌های مختلف سایت مانند محصولات ارائه شده و موارد این‌چنینی و هم از نظر تعداد کاربرانی که به آن مراجعه می‌کند، می‌تواند شما را ملزم کند که تغییراتی را در ساختار سایت اعمال کنید تا سایت بتواند بهتر برای شما کار کند.البته باید توجه داشت که این مقیاس‌ها عموما به علت عدم برنامه‌نویسی اصولی پیش می‌آید. اما این موضوع که برنامه‌نویسان بتوانند یک سایت را با چنین روشی تولید کنند کمی غیراصولی به‌نظر می‌رسد و باید در ساختار و الگوهایی که این فریم‌ورک برای طراحی سایت ارائه می‌کند تجدیدنظر کرد.

عدم کار روی تین کلاینت‌ها
تین کلاینت‌ها یا کامپیوترهای کوچک سیستم‌هایی هستند که صرفا می‌توانند شما را به یک شبکه متصل کنند و شما با استفاده از یک ریموت به وسیله‌ی قابلیت‌های خوبی مانند VDI به سرور خود متصل شده و از آن برای پردازش استفاده کنید. تین کلاینت‌ها منابعی بسیار پایین دارند و به این منظور طراحی شده‌اند تا از خدماتی که یک سرور به آنها می‌دهد استفاده کنند. سایت‌ها و اپلیکیشن‌های تحت وب پیاده‌سازی شده با استفاده از فریم‌ورک Blazor امکان اجرا روی تین کلاینت‌ها را ندارند و ازاین‌رو می‌توان این مورد را به‌عنوان یک ضعف بزرگ Blazor عنوان کرد.سیستم کاری و پردازشی Blazor به این صورت می‌باشد که بخشی از پردازش را روی سیستم‌های کلاینت انجام داده و در صورتی که سیستم کلاینت از منابع کافی برای این کار بهره‌مند نباشد استفاده از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای طراحی شده با استفاده از Blazor تقریبا غیرممکن خواهد بود و در صورت استفاده نیز دردسرهای زیادی را برای کاربران خواهد داشت و صفحات به‌خوبی لود نخواهند شد.

امکان تست و Debugging محدود
یکی از معضلات و مشکلات دیگری که در بررسی مزایا و معایب Blazor باید به آن توجه کرد امکان Debugging یا همان دیباگ کردن کدهای برنامه می‌باشد. شما می‌توانید یک برنامه‌ی نوشته شده در Blazor را دیباگ کنید اما این دیباگ کردن به شما اطلاعاتی بسیار محدود را می‌دهد و با توجه به اینکه ماهیت کدهای #C به‌گونه‌ای است که بسیار گسترده عمل می‌کنند احتمال رخ دادن خطا در داخل این برنامه‌ها بسیار بالا خواهد بود.

به‌طور کلی می‌توان گفت که کدهای نوشته شده با استفاده از Blazor امکان دیباگ شدن خوبی را ندارند و این امر باعث شده است که خطاهای غیرمنتظره و عملکردهای ازپیش‌تعیین‌نشده در سایت‌ها و برنامه‌های طراحی شده با Blazor مشاهده شود.

 

اگر به دنبال شرکت طراحی سایت معتبر هستید ، پیشنهاد میکنیم ابتدا این لینک را کلیک نمایید.