بد افزار چیست؟

بد افزار چیست؟
اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

کسانی که با کامپیوتر سرو کار دارند قطعا با کلمه بد افزار رو به رو شده‌اند بد افزار در واقع نام نوعی از نرم افزارهایی می‌باشد که به کامپیوتر خسارت‌هایی را وارد می‌سازد به کدهایی که برای خسارت به سیستم‌ها توسط هکرها ایجاد می‌شود بد افزار گفته میشود. که یک نرم افزار مزاحم بوده و به یارانه‌ها بسیار آسیب سنگینی را می‌رساند اگر هر کد مخربی که برای بر روی سیستم شما قرار بگیرد و شما را وادار به انجام کارهای تکراری کند به عنوان بد افزار شناخته می‌شود.
بد افزار نام دیگری هم به نام Malware دارد که برخی افراد آن را به این نام می شناسند هدف برخی از بد افزارها یا Malwareها این است که از سیستم شما اطلاعاتتان را سرقت کنند عملکردهای یارانه را بر هم بزنند اقدام به ایجاد رمز و یا حذف آن کنند. این بدافزارها فقط مختص کامپیوترها نمی‌باشد بلکه در موبایل‌ها هم این بدافزارها وجود دارند و به تخریب دستگاهتان می‌پردازند. پس حتما توجه کنید تا هر طراحی اپلیکیشن نا معتبری را در موبایل خود دانلود نکنید.

دسته بندی بدافزارها

روشهای مختلفی برای دسته بندی بدافزارها وجود دارد. اولین روش، دسته بندی بر اساس نحوه انتشار نرم افزار مخرب است. شما احتمالا تاکنون کلمه ویروس، تروجان و کرم را به جای یکدیگر شنیده‌اید، آن‌ها سه روش متفاوت را توصیف می‌کنند که می‌توانند کامپیوترهای هدف را آلوده کنند:

کرم (worm) :

کرم (worm) بخش مستقلی از نرم افزار مخرب است که خود را باز تولید کرده و از رایانه به رایانه پخش می شود.

ویروس (virus) :

ویروس (virus) قطعه ای از کد رایانه است که خود را در کد یک برنامه مستقل دیگر وارد کرده ، سپس آن برنامه را مجبور به اقدامات مخرب می کند و خود را گسترش می دهد.

تروجان (trojan) :

تروجان (trojan) برنامه ای است که نمی تواند خودش را تولید کند اما خود را به عنوان چیزی که کاربر می خواهد نشان داده و او را فریب می دهد تا آن را فعال کرده و گسترش یابد.

بدافزارها همچنین می توانند توسط خود مهاجمان ، یا با دستیابی فیزیکی به رایانه یا با استفاده از دستیابی به دسترسی مدیر از راه دور ، روی رایانه نصب شوند.

روش دیگری برای دسته‌بندی کردن بدافزارها بر اساس کاری است که پس موفقیت در آلوده کردن کامپیوتر قربانی انجام می دهند. دامنه وسیعی از تکنیک‌های حمله بالقوه استفاده ‌شده توسط بدافزارها وجود دارد:

Spyware یا نرم افزارهای جاسوسی

به بدافزاری اطلاق می شود که به منظور جمع آوری مخفیانه داده های یک کاربر قابل اعتماد استفاده می شود. در واقع این بدافزار به هنگام استفاده از کامپیوتر شما، و بر روی اطلاعاتی که ارسال و دریافت می‌کنید، معمولا با هدف ارسال آن اطلاعات به یک شخص ثالث جاسوسی می‌کند. Keylogger نوع خاصی از نرم افزارهای جاسوسی است که تمام ضربات کاربر بر روی صفحه کلید را ضبط می کند که روشی عالی برای سرقت رمزهای عبور است.

روت کیت (rootkit)Adware یا نرم افزار تبلیغاتی

یک برنامه یا در بیشتر مواقع مجموعه‌ای از ابزارهای نرم‌افزاری است که امکان دسترسی و کنترل از راه دور را به یک کامپیوتر یا سیستم دیگر می‌دهد. دلیل این نامگذاری این است که این بدافزار یک کیت از ابزارهایی است که (بطور کلی غیرقانونی) از طریق سیستم هدف به دسترسی روت (کنترل سطح مدیر) دسترسی پیدا می کند و از این قدرت برای مخفی کردن حضور خود استفاده می کند.

بدافزاری است که مرورگر شما را مجبور می کند به سمت تبلیغات وب هدایت شود ، که اغلب خود به دنبال دانلود بیشتر نرم افزارهای مخرب هستند. همانطور که نیویورک تایمز متذکر می شود ، نرم افزارهای تبلیغاتی مزاحم اغلب به برنامه های “رایگان” وسوسه انگیز مانند بازی ها یا افزونه های مرورگر منتقل می شوند.

باج افزار یا Ransomware

نوعی بدافزار است که فایل‌های هارد دیسک شما را رمزگذاری کرده و در ازای کلید رمزگشایی درخواست پول می کند. بدون کلید رمزگشایی، از نظر ریاضی برای قربانیان غیرممکن است که به فایل‌های خود دسترسی داشته باشند.

کریپتو جکینگ (Cryptojacking)

روشی دیگر است که مهاجمان بدون اطلاع شما از کامپیوترتان برای استخراج بیت کوین استفاده می کنند. بدافزار استخراج بیت کوین، رایانه شما را آلوده کرده و از چرخه پردازنده شما برای استخراج بیت کوین به سود مهاجم استفاده می کند. نرم افزار استخراج ممکن است در پس زمینه سیستم عامل شما یا حتی در قالب JavaScript در پنجره مرورگر اجرا شود.

Malvertising

استفاده از تبلیغات قانونی یا شبکه‌های تبلیغاتی است که به طور مخفیانه بدافزار را به کامپیوترهای کاربران ناآگاه ارسال می‌کند. به عنوان مثال ، یک مجرم اینترنتی می تواند برای درج آگهی در یک وب سایت قانونی هزینه پرداخت کند. هنگامی که یک کاربر بر روی تبلیغ کلیک می کند ، کد موجود در تبلیغ یا او را به وب سایت مخربی هدایت می کند یا بدافزار را بر روی رایانه او نصب می کند. در برخی موارد ، بدافزار جاسازی شده در یک آگهی ممکن است بدون هیچ گونه اقدامی از کاربر ، به طور خودکار اجرا شود ، این روش به عنوان “drive-by download” شناخته می شود.

چگونه از بد افزارها جلوگیری کینم؟

نکاتی وجود دارد که باید حتما آن‌ها را بدانید تا در مواقع کار با کامپیوتر خود دچار مشکلی نشوید آن نکات عبارتند از:
همیشه سیستم عامل و مرورگرهای خود را به روز نگه دارید و هر چند وقتی از اطلاعات خود بکاپ بگیرید. در انتخاب رمزهای خود توجه کنید تا رمزهای راحت را قرا ندهید و از کلمات پیچیده حای حروف کوچک و بزرگ و اعداد و برخی کاراکترها استفاده کنید. به هیچ وجه به طراحی‌ سایت‌های آنلاین و بیگانه اعتماد نکنید دانلودهای خود را چک کنید مواقعی که در طراحی سایت‌هایی که برای دانلود مواردی قرار دارند که نمی‌دانید در رابطه با چه موضوعی می‌باشد به راحتی اعتماد نکنید و به هیچ عنوان بر روی آن کلیک نکنید. از طراحی سایت شرکتی و یا طراحی فروشگاه اینترنتی که در آن هستید اطمینان حاصل کنید تا دچار مشکلی نشوید. حواستان به آگهی‌های تبلیغاتی باشد و زمانی که وارد هر طراحی وب سایتی می‌شوید، هر کدام از پنچره‌هایی را که در مقابل شما قرار می‌گیرند را باز نکنید. اگر می‌خواهید تا نرم افزاری را دانلود کنید حتما از طراحی سایت‌های معتبر اقدام به دانلود آن کنید.

برای داشتن وب سایت شخصی با طراحی کاملا حرفه ای  و تخصصی اینجا را کلیک نمایید