استفاده از تکنولوژی LESS در طراحی وب سایت

در این مقاله شما را با کارکرد فریم ورک LESS آشنا خواهیم کرد و نشان خواهیم داد که چطور در عین سادگی و قدرت، انعطاف پذیری در ساخت استایل ها با فریم ورک LESS میسر خواهد شد.

less-snippets-0

CSS یکی از اساسی ترین پایه های طراحی وب سایت بوده با انعطاف پذیری بالایی که دارد به طراحان وب سایت کمک زیادی تا به امروز کرده است. اما یکی از ایرادات بزرگ CSS تعداد خطوط بالای کدنویسی و عدم پشتیبانی از متغییرهاست. برای از بین بردن این محدودیتها فریم ورکهایی برای کار با CSS تولید شده اند که به طراحان اجازه میدهند استایل هایی با قدرت بیشتر ، انعطاف پذیری بالا و مدیریت بهتر تولید کنند.

یکی از این فریم ورکها ، فریم ورک LESS می باشد که با قدرت و انعطاف پذیری بالا از استقبال بیشتری در بین طراحان وب سایت برخوردار بوده و خیلی سریع شروع به رشد کرده است.

LESS چیست؟

طبق تعریف وب سایت رسمی LESS : توسعه داینامیکی CSS با بکارگیری متغیر ها و توابع که باعث می شود CSS به سوی پویا سازی هدایت گردد و امکانات زیادی را برای طراحان وب فراهم نماید.

اما LESS در عمل چکار می کند؟

ه عنوان طراحی وب تا بحال به این موضوع فکر کرده اید که چه خوب می شد اگر در داخل CSS هایتان می توانستید متغییرهایی تعریف کنید مثلا کد یک رنگ خاص و سپس آن را به المانهای زیادی نسبت دهید مثلا رنگ متون و پس زمینه عکسها و هر زمان که خواستید، تغییر رنگ داشته باشید فقط با تغییر رنگ همان متغییر همه قسمتهایی که از آن متغییر استفاده کرده اند خودبخود تغییر رنگ بدهند و مجبور نباشید یکی یکی رنگ آنها را عوض کیند ! چاره شما استفاده از LESS می باشد.

چگونه از LESS استفاده کنیم ؟

دو راه مختلف برای استفاده از LESS وجود دارد. می توانیم یک فایل LESS را ایجاد کنیم و بعد از تبدیل به فایل جاوا اسکریپت از آن استفاده کنیم و یا اینکه از ابتدا کامپایلش کنیم و سپس به صورت فایل CSS استفاده کنیم. از واژه کامپایل نترسید ! استفاده از LESS بسیار ساده است !

یادگیری LESS

برای یادگیری Less سری به اینجا بزنید.