اسپم چیست؟

 انواع اسپم:

 

اسپم چیست؟

اگر ایده نو و خوب برای شروع کار دارید و میخواهید کسب و کارتان راتوسعه دهید و نمیدانید چگونه در دنیای دیجیتال وارد شوید پیشنهاد میکنم این لینک را کلیک کنید.

ایمیل اسپم

یکی از انواع اسپم‌ها ایمیل اسپم می‌باشد. ایمیل اسپم به معنای هرزنامه‌ای می‌باشد که می‌توان رایج‌ترین نوع اسپم دانست که حجم زیادی از این ایمیل‌ها را بدون هدف و بدون شناخت مشتری برای افراد ارسال می‌شود. در ایمیل قسمتی به نام اسپم وجود دارد که پیام‌ها به آن قسمت هدایت می‌شود. اسپمرها به راحتی ایمیل افراد را پیدا کرده و به ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی خود می‌پردازند. اما یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ ایمیل مارکتینگ می‌باشد که با با ایمیل اسپم تفاوت‌های بسیاری دارد.

اسپمی که بلاگرها و وبمسترها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند کامنت اسپم می‌باشد. ممکن است برای شما پیش آمده باشد که بعد از خواندن مطلبی در سایت ها یا شبکه‌های اجتماعی سراغ کامنت‌های آن مطلب بروید و با کامنت‌های غیر مرتبط و لینک‌های بی ربط رو‌به رو شوید که اینگونه از کامت و نظرات اسپم شناسایی می‌شوند. از طرفی وجود کامنت اسپم باعث کاهش سرعت طراحی سایت همچنین بی کیفیت شناخته شدن عنوان محتوا در می‌شود. بسیاری از این نظرات توسط ربات اسپم‌ها ارسال می‌شود. تکرار بیش از حد کامنت اسپم موجب پنالتی شدن طراحی سایت در گوگل می شود.

اسپم پیامک

اسپم پیامک نیز یکی دیگر از انواع اسپم‌ها می‌باشد. ممکن است برای شما پیش بیاید که پیامک‌هایی را از قبیل این که عدد ۱ را به فلان شماره ارسال کنید تا از جوایز خوبی بهره‌مند شوید و یا می‌توانید در مسابقه شرکت کنید. این پیامک‌ها می‌تواند از اطلاعات شخصی شما سواستفاده کرده و آن‌ها را برای افراد دیگر ارسال کنند و حتی ممکن است که به ازای ارسال این پیامک‌ها هزینه‌ای را از شما کم کند. نوع دیگری از اسپم‌ها وجود دارند که به تماس اسپم‌ها معروف می‌باشند. برخی از جاهایی که شماره خود را به آن‌ها داده‌اید ممکن است اقدام به فروش اطلاعات شما کنند و شما تماس‌های بسیاری را از شماره‌های ناشناس که اسپم هستند را دریافت کنید.

اسپم یوزنت

یوزنت یکی از قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین سیستم‌های اشتراک فایل می‌باشد که حتی بیشتر از اینترنت قدمت دارد. سیستم یوزنت مانند ایمیل امروزی می‌باشد اما تفاوت آن با ایمیل این است که عمومی بوده و می‌تواند به راحتی در اختیار عموم افراد قرار گرفته و همه‌ی افراد آن را مشاهده کنند. موضوع یوزنت معمولا در مورد اخبار سیاسی، اجتماعی، علمی و… است.

پست اسپم چیست؟

این اسپم که در طراحی سایت‌ وردپرسی پیش می‌آید به پست اسپم معروف می‌باشد. شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک، انجمن‌های گفتگو و در کل هر کجا که امکان بحث و گفتگو داشته باشد نمایش داده می‌شود. با این روند ممکن است بدون اطلاع و اتفاق صاحب سایت اقدام به قرار دادن پستی توسط اسپمرها شود که این اتفاق بیشتر در فیسبوک دیده می‌شود برخی از شرایطی که یک تاپیک در انجمن گفتگو را نشان می‌دهد به صورت زیر می‌باشد.
• از شکلک‌ها بدون متن استفاده کنند.
• از انجمن‌ها به عنوان چت روم استفاده کنند.
• به بحث‌های خارج از موضوع اصلی بپردازند.
• از پست‌ها تشکر کنند اما در حالی که دکمه سپاس وجود دارد.

مقابله با اسپم

برای مقابله با نامه‌های الکترونیک ناخواسته تاکنون روش‌های متعددی ایجاد شده و این روند با توجه به ابعاد گسترده آن، همچنان ادامه دارد. بهترین تکنولوژی‌ ای که در حال حاضر برای توقف اسپم وجود دارد، استفاده از نرم افزارهای فیلترینگ است. این نوع برنامه‌ها‌، وجود کلید واژه‌های خاصی را در خط موضوع پیام، بررسی و در صورت شناسایی آنان، نامه الکترونیک مورد نظر را حذف می‌‌‌کنند.


فیلترهای اسپم

فیلتر اسپم، نرم‌افزاری است که به سرویس‌دهنده ایمیل کمک می‌کند تا از عبور اسپم‌ (هرزنامه‌) جلوگیری کند. این فیلتر این عمل را معمولاً با شناسایی فرستنده ایمیل یا کلماتی که در موضوع و متن ایمیل به کار رفته انجام می‌دهد. این فیلترها سعی در تشخیص این نوع ایمیل‌ها و جلوگیری از ورود آنها به صندوق‌پستی کاربرانشان یا نشانه‌گذاری آنها به‌عنوان اسپم می‌کنند. فیلتر تطبیقی، نوعی از فیلتر است که قادر است اشتباهاتش در تشخیص اسپم‌ها را اصلاح کند و با آشنا شدن بیشتر با کلمات یا حقه‌هایی که در اسپم‌ها به‌کار می‌رود در تشخیص اسپم‌ها بهتر و دقیق‌تر عمل کند. فرستندگان اسپم هر روزه در حال استفاده از ابزار و روش‌های پیچیده‌تری برای عبور دادن نامه‌هایشان از فیلترهای اسپم تطبیقی هستند. آنها از روش‌هایی مانند پنهان کردن پیغام‌ها در متن‌های بی‌ضرر تا تکنیک‌های هوشمندانه‌تری که تلاش می‌کنند در توانایی‌های فیلترها در تشخیص اسپم از غیراسپم اختلال ایجاد کنند، استفاده می‌کنند. تولیدکنندگان اسپم امیدوارند که با اضافه‌کردن متون جانبی باعث عبور پیغامشان از یک فیلتر شوند تا توسط کاربر خوانده شوند.

در این مواقع ممکن است که کاربر به فیلتر اعلام کند که پیغام عبور داده شده، اسپم بوده است و فیلتر از این به بعد این کلمات جانبی و بی‌ضرر را نشانه اسپم بداند. این باعث می‌شود که فیلتر گاهی پیغام‌های مفید را نیز به اشتباه به‌عنوان اسپم تشخیص دهد و به این ترتیب باعث عملکرد بد فیلتر و از کار افتادن آن شود.

مهم‌ترین راه مقابله با اسپم

مهم‌ترین راه مقابله با اسپم، آموزش کاربران اینترنت است. برخی توصیه‌های شخصی نیز در این زمینه عبارت از:

اول   : سعی کنید دو ایمیل داشته باشید ؛ یکی را برای ثبت‌نام در سایت‌ها استفاده کنید و از دیگری برای ایمیل‌های خصوصی‌تان استفاده کنید.

دوم  : اگر می‌خواهید در وبلاگتان آدرس ایمیلتان را بنویسید به جای استفاده از کاراکتر @ از عبارت های مشابه مانند «ات» استفاده کنید تا توسط موتورهای جست‌وجو مورد جست‌وجو قرار نگیرید.

سوم   : به هیچ عنوان جواب اسپم‌ها را ندهید زیرا فرستندگان اسپم به واقعی بودن آدرس ایمیل پی می‌برند و اسپم‌های بیشتری برایتان می‌فرستند.

چهارم  : اگر برای ایمیل خصوصی‌تان نیز اسپم فرستاده شد بلافاصله آن اسپم را «بلاک» کنید. برای دیگر اکانت‌هایتان هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

پنجم   : سعی کنید حتی‌الامکان از عضویت در گروه‌ها و سایت‌ها بپرهیزید زیرا بعضی سایت‌ها ایمیل‌های کاربران خود را به شرکت‌ها می‌فروشند و این شرکت‌ها از آن ایمیل‌ها برای فرستادن اسپم استفاده می‌کنند.

ششم  :  به هیچ عنوان گول عنوان‌های وسوسه کننده ایمیل‌ها را نخورید.

هفتم  : ایمیل های خود را در outlook کنترل کنید ، چرا که outlook این امکان را به شما می‏دهد تا براحتی ایمیل را در پوشه junk Mail دریافت کنید و بعدا در فرصت مناسب نسبت به پاکسازی آنها اقدام کنید .
پیامک های ناخواسته ، ایمیل هایی که بدون سفارش و به اجبار دریافت می‏کنید ، تلفن هایی که به شما می‏شود برای تبلیغات و …هر راه ارتباطی که شما بصورت ناخواسته با آن مواجه می‏شوید تا به اجبار از محصول یا خبر یا خدماتی آگاهی پیدا کنید اسپم است و به شما توصیه می‏کنیم تا تحمل خود راکمی افزایش دهید ، چرا که پس از گذشت اندک زمانی شما می‏توانید تنها با مشاهده عنوان یک مطلب به اسپم بودن آن پی برده و آنرا پاک کنید .البته راه هایی دیگری هم برای مقابله با هرز نامه ها بود که در بالا به آن اشاره شد ولی دریافت آنها نیز ضرری ندارد در نهایت شما میتوانید یک پوشه در outlook یا وب میل خود ایجاد کنید و تمام این ایمیل ها را به آن پوشه به عنوان پوشه هرز نامه ها هدایت کنید و هر از گاهی نسبت به پاکسازی این پوشه اقدام کنید.

با طراحی اپلیکیشن اختصاصی به سمت آینده شتاب کنید.