سوشال سیگنال (Social Signal) چیست؟

سوشال سیگنال (Social Signal) چیست؟

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

سوشال سیگنال به مجموعه‌ای از فعالیت‌های انسانی در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، توئیتر، لینکدین و… اشاره دارد که در رتبه‌بندی طبیعی صفحات وب لحاظ شده و مانند بک لینک نوعی رفرنس‌دهی است. این فعالیت‌ها عبارتند از:

  • مجموع دفعاتی که یک صفحه وب به اشتراک گذاشته می‌شود.

  • لایک‌ها و دیس لایک‌ها (dislikes)

  • کل بازدیدهایی که از شبکه‌های اجتماعی گرفته می‌شود. (تا آنجا که توسط موتورهای جستجو دریافت شود)

  • تعداد نظرات یا رأی‌هایی که برای پست‌ها داده می‌شود.

  • تعداد دفعاتی که یک پست سئو یا pin می‌شود.

  • و …

همه این فعالیت‌ها در مجموع منجر به بهتر دیده شدن صفحه شده و در نهایت باعث می‌شود تا اکثر محتوای آن میان کاربران شبکه‌های اجتماعی محبوب شود.

اهمیت سوشال سیگنال

اکنون دیگر شبکه‌های اجتماعی کاربردهایی فراتر از پیام رسانی و ساخت کانال دارند و می‌توانند اثر مستقیم بر سئوی فروشگاه‌های آنلاین داشته باشند. بنابراین مجریان بخش آنلاین فروشگاه‌ها باید یک استراتژی یکپارچه میان شبکه‌های اجتماعی فروشگاه ایجاد کنند که بر فروش، محصولات و تبلیغ کمپین‌های سودمندشان متمرکز باشد.

به علاوه، شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به عنوان پلی عمل کنند که ترافیک را از پلتفرم‌های اجتماعی به سایتتان هدایت می‌کند. به این ترتیب می‌توانید ترافیک قابل توجهی جذب کنید که اتفاقاً اکثریت این ترافیک را خریداران واقعی محصولات شما تشکیل خواهند داد.

یکی دیگر از مزایای شبکه‌های اجتماعی قابلیت ثبت موقعیت فروشگاه است. به این ترتیب می‌توانید بهتر در سرچ‌های محلی دیده شوید. این مزیت به خصوص برای کسب و کارهای کوچک محلی می‌تواند نقطه قوت بسیار بزرگی محسوب شود که اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد سیلی از مشتری را روانه فروشگاه خواهد کرد.

خوشبختانه قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی به همین جا ختم نمی‌شود. امکاناتی نظیر کامنت گذاری که از سوشیال سیگنال به شمار می‌رود – اگر در جهت مناسبی استفاده شود – می‌تواند به اعتبار و شهرت کسب و کار شما کمک کند.

و در نهایت آن دسته از شبکه‌های اجتماعی که عملکرد مناسبی از خود نشان داده باشند حتی می‌توانند در فهرست نتایج جستجو رتبه گرفته و در جایگاه‌های بالا ظاهر شوند.

ایجاد بک لینک ارزشمند از طریق سوشال سیگنال

هرچه مطالبتان بیشتر در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود، کاربران بیشتری آن را می‌بینند و به آن لینک خواهند داد. مهم نیست روی کدام شبکه اجتماعی کار می‌کنید؛ فیسبوک، پینترست، اینستاگرام یا هر چیز دیگری، مهم این است که محتوای خوبی تولید کنید. آنقدر خوب که احتمال لینک گرفتنش زیاد باشد.

به گفته Moz سیگنال‌هایی که از شبکه‌های اجتماعی می‌آیند می‌توانند هم اثر مستقیم و هم اثر غیرمستقیم بر رتبه‌بندی طبیعی سایت‌ها داشته باشد.

  • افزایش تعداد لینک‌های داخلی با هدف بیشتر دیده شدن و افزایش آگاهی کاربران از برند:

قدرتمندترین اثر غیرمستقیم شبکه‌های اجتماعی توانایی لینک‌ سازی داخلی است. هرچه بیشتر دیده شوید بیشتر بک لینک می‌گیرید و همان‌طور که میدانید بک لینک‌ها مهم‌ترین و ارزشمندترین فاکتور رتبه‌بندی هستند.

  • تعامل با کاربران در بخش نظرات برای جلب رضایت خریداران:

این روزها شبکه‌های اجتماعی به عنوان بخش خدمات مشتریان شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال خریداران می‌توانند زیر پست‌ها کامنت بگذارند، نظرشان را بگویند و قطعاً هم توقع دارند کامنتشان پاسخ داده شود. به همین ترتیب با راهنمایی یک مشتری در صفحه اینستاگرام فروشگاه او را از منتظر ماندن پشت خطوط پشتیبانی تلفنی نجات خواهید داد.

وقتی کاربران و مشتریان به این روش ساده بتوانند با شما ارتباط بگیرند و به جواب سؤالاتشان دست یابند راحت‌تر به شما اعتماد خواهند کرد و خیلی زود تبدیل به مشتریان وفاداری خواهند شد که خودشان یک مبلغ و یک بک لینک دهنده به شما خواهند بود.

  • کاهش نرخ خروج، افزایش مدت ماندگاری در سایت و مراجعه مجدد به سایت:

مشتریانی که از طریق شبکه‌های اجتماعی با یک برند آشنا می‌شوند با احتمال بیشتری مجدداً به وب‌سایت مراجعه کرده و وقت بیشتری را در سایت می‌گذرانند که این دو نیز از معیارهای رتبه‌بندی سایت‌ها به شمار می‌آیند.

نحوه افزایش سوشال سیگنال

در سوشیال مدیا نیز مانند سئو با دو عنصر onsite و offsite روبه‌رو هستیم. برای اینکه همه چیز به خوبی پیش برود و کمپین سوشیال مدیایتان رشد خوبی داشته باشد نباید از هیچ یک از دو عنصر غافل شوید.

محتوای با کیفیت بدون شک یکی از مهم‌ترین عناصر onsite سوشیال مدیا به شمار می‌رود. یک محتوای با ارزش که علاوه بر ارائه اطلاعات مفید، سرگرم‌کننده نیز باشد می‌تواند صدها هزار بار بیشتر از یک تبلیغ اسپم مخاطب جذب کند. در ادامه شما را با برخی استراتژی‌های مناسبی که امتحان خود را پس داده‌اند آشنا خواهیم کرد. این استراتژی‌ها باعث افزایش سوشیال سیگنال شبکه‌های اجتماعی‌تان خواهند شد.

  • هر روز پست جدید داشته باشید

با این کار برند خود را در بالای جدیدترین پست‌های شبکه‌های اجتماعی نگه خواهید داشت.

  • از تصاویر استفاده کنید

تصاویر به شدت باعث همراه و درگیر شدن کاربران با پست‌هایتان خواهند شد.

  • گوش کنید

ببینید دیگران درباره برندتان چه می‌گویند و به نقدها به شیوه‌ای سازنده و مثبت پاسخ دهید.

  • نظارت کنید

اپلیکیشن‌های متنوعی در حوزه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که به شما در ردیابی تعداد اشتراک‌گذاری‌ها (shares)، تعداد دفعاتی که پست شما دوباره توسط دیگران منتشر شده، لایک‌ها و کلیدواژه‌های مرتبط با برندتان کمک می‌کنند. به کمک این اپ‌ها شبکه‌های اجتماعی را مانیتور کنید.

  • از رقابت و جایزه کمک بگیرید

مسابقات و جوایز بهترین روش برای جلب توجه کاربران و بالا بردن مشارکت آن‌هاست.

  • با بقیه همکاری کنید

محتوای بکر تولید کنید و لینک‌هایش را با برندهای مشهور دیگر به اشتراک بگذارید.

  • همه شبکه‌های اجتماعی را پوشش دهید

برای اجتماعی همه شبکه‌های که در بورس هستند محتوا تولید کنید و در آن‌ها فعالیت داشته باشید.

چه انتظاری از نقش سوشال سیگنال بر سئو داشته باشیم؟

افزایش سوشیال سیگنال نشانه اعتبار خوب دامنه و ارزش URL است. در واقع وقتی تعداد زیادی از کاربران یک صفحه را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند یا پست‌هایش را لایک می‌کنند نشان می‌دهد که آن صفحه خاص بوده و حاوی محتوای جالب یا مفیدی است.

موتورهای جستجو نیز به دنبال همین نشانه‌ها هستند؛ نشانه‌هایی که به آن‌ها بگوید یک صفحه یا وب‌سایت محتوای جالب یا مفیدی دارد و ارزش رتبه گرفتن و قرار گرفتن در جایگاه‌های بالای صفحات نتایج جستجو را دارد. به همین دلیل گوگل و دیگر موتورهای جستجو تصمیم گرفتند از سوشیال سیگنال به عنوان یک سیگنال رتبه‌بندی استفاده کنند – البته نه به طور مستقیم.

بهترین کار برای تقویت سوشال سیگنال در سایت

برای اینکه سوشیال سیگنالی که از شبکه‌های اجتماعی فروشگاهتان دریافت می‌کنید به درستی به وب‌سایت فرستاده شده و موتورهای جستجو را از حضورشان آگاه کنید باید حتماً شبکه‌های اجتماعی‌تان را به سایتتان متصل کنید و به همین ترتیب در تمام شبکه‌های اجتماعی سایتتان را معرفی کرده و یک بک لینک ایجاد کنید.

راهکار دیگر این است که در انتهای هر پست وبلاگ یا در هر صفحه وب از علامت‌های اشتراک‌گذاری مطلب استفاده کنید تا کاربران در صورت تمایل بتوانند به راحتی مطلب را با دیگران در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. سعی کنید از دکمه‌های آن دسته از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید که مخاطبان شما بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنند.

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.