ربات گوگل یا گوگل بات (Googlebot) چیست؟ تاثیر آن در سئو سایت

ربات گوگل یا گوگل بات (Googlebot) چیست؟ تاثیر آن در سئو سایت

میدونستی بخاطر نداشتن سایت، روزانه چقدر مشتری از دست میدید؟!!ا گر قصد گسترش کار خود را داشته و میخواهید یک وبسایت زیبا و کاربر پسند داشته باشد پیشنهاد میکنم این لینک را کلیک کنید.

 

تعریف گوگل بات 

ربات گوگل در واقع یک برنامه توسعه یافته توسط گوگل است که برای کاوش صفحات وب در اینترنت به کار می‌رود. از این ربات با نام‌هایی چون کراولر (خزنده) یا اسپایدر (عنکبوت) هم یاد می‌شود. دو مورد از مهم‌ترین وظایف گوگل بات شامل این کارها می‌شود:

  1. کاوش صفحات وب برای یافتن لینک‌های جدید به منظور پیدا کردن و ایندکس گذاری محتواهای بیشتر تا جای ممکن.

  2. جمع آوری اطلاعاتی راجع به هر صفحه وب و به روز رسانی پایگاه داده گوگل.

گوگل بات در فرایندی توقف ناپذیر، صفحه به صفحه گشته و هر کدام از این صفحات را از نظر داشتن لینک‌های جدید مورد بررسی قرار می‌دهد. در نهایت اطلاعات بدست آمده ذخیره می‌شوند. همه این فرایند به صورت کاملا خودکار انجام می‌شود. گوگل بات ممکن است که یک صفحه وب خاص را بارها کراول کند ولی تعداد دفعات این کار پیش بینی پذیر نیست.
گوگل از کراولرهای مختلفی که هر کدامشان از سرورها و مکان‌های متفاوتی نشأت گرفته‌اند برای ایجاد یک جریان مستمر در ایندکس گذاری صفحات وب استفاده می‌کند.

Googlebot یا ربات گوگل چگونه کار می کند؟

Googlebot از نقشه سایت ها و دیتابیس هایی استفاده می کند که شامل لینک های کشف شده قبلی هستند. این ربات ها از این داده ها برای تعیین مقاصد بعدی خود استفاده می کنند. هر زمان که ربات گوگل، لینک جدیدی را در یک سایت پیدا کند، آن را به لیست خود اضافه کرده تا بعدا به آن مراجعه کند. هنگامی که ربات گوگل تغییراتی را در لینک ها مشاهده کند آن را گزارش کرده تا ایندکس منتسب به آن صفحه آپدیت شود. برنامه نوشته شده توسط گوگل، زمان های مراجعه به سایت ها را تعیین می کند. برای اطمینان از پایش شدن وبسایت خود، قابلیت پایش شدن را می بایست بررسی نمایید. اگر سایت شما در دسترس ربات های گوگل باشد، آنها اغلب به آن سر خواهند زد.

انواع ربات

ربات های مختلفی توسط گوگل ایجاد شده اند که هرکدام دستورالعمل مشخص خود را دارند.

به عنوان مثال ربات AdsBot کیفیت تبلیغ ها را چک می کند. همینطور ربات اپلیکشن اندروید گوگل به بررسی اپ های اندرویدی می پردازد. مهمترین ربات ها برای ما عبارتند از:

  • Googlebot desktop: این ربات به بررسی و ایندکس نسخه دسکتاپی وب سایت ها می ردازد.

  • Googlebot mobile: این ربات به بررسی و ایندکس نسخه مویابلی سایت ها می پردازد.

  • Googlebot Video: این ربات به بررسی ویدئوهای موجود در وب می پردازد.

  • Googlebot Images: این ربات به پایش تصاویر موجود در وب می پردازد.

  • Googlebot News: این ربات مختص سایت های خبری است.

ربات های گوگل چطور سایت های شما را بازدید می کنند؟

برای اینکه بفهمید ربات های گوگل چه زمان هایی به سایت شما مراجعه می کنند، می بایست فایل های Log سایت خود را بررسی کنید و یا به قسمت Crawl در کنسول جستجوی گوگل مراجعه کنید.

گوگل لیست آدرس های آی پی ربات های خود را هیچ گاه منتشر نمی کند و همین طور این آی پی ها مدام در حال تغییر هستند. اگر می خواهید ماهیت ربات های گوگل را تایید کنید، می بایست از ابزارهای تبدیل آی پی به نام استفاده کنید. اسپمرها می توانند به راحتی نام user-agent خود را به Googlebot تغییر دهند اما شبیه سازی آی پی به این راحتی نیست.

شما می توانید با استفاده از فایل Robots.txt به ایجاد محدودیت و کنترل دسترسی ربات گوگل به سایت خود بپردازید. دقت داشته باشید که در صورت اشتباه در این کار، ممکن است جلوی دسترسی گوگل به محتوای اصلی سایت را بگیرید. این کار موجب عدم ایندکس محتوای سایت خواهد شد. همچنین راه های دیگری نیز برای جلوگیری از ایندکس شدن بعضی از صفحات سایت وجود دارد.

کنسول جستجوی گوگل

این کنسول یکی از بهترین ابزارهای بررسی قابلیت پایش سایت توسط ربات های گوگل است. با این ابزار می توانید نحوه پایش سایت توسط گوگل بات را بررسی کرده و در صورت وجود مشکل، خطاهای مربوطه را مشاهده کنید. با استفاده از کنسول جستجوی گوگل می توانید ربات های آن را مجبور به پایش مجدد و فوری یک صفحه از سایت کنید.

بهینه سازی برای ربات های گوگل

سرعت بخشیدن به پایش  صفحات سایت توسط ربات های گول یک کار فنیست و در طی آن می بایست موانعی که موجب اشکال در این کار می شوند را برطرف کرد. این کار نسبتا پیچیده است اما حتما می بایست با این پروسه آشنا شوید. اگر ربات های گوگل نتوانند به پایش کامل سایت بپردازند، مطمئنا رتبه خوبی را برای آن در نظر نمی گیرند. خطاهای پایش را یافته و نسبت به حل آنها اقدام کنید.

 

با طراحی اپلیکیشن اختصاصی به سمت آینده شتاب کنید.