لینک شکسته (Broken Link) چیست و چه تاثیری بر سئوی سایت دارد؟

 لینک شکسته (Broken Link) چیست و چه تاثیری بر سئوی سایت دارد؟

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

صفحه ۴۰۴ صفحه ای است که وجود خارجی ندارد و لینکی که کاربر نمی تواند آن را دنبال کند منجر به مشاهده رایج ترین خطا یعنی ۴۰۴ می شود. زمانی که برای باز شدن هر صفحه درخواست شما به سرور ارسال می شود، اگر سرور صفحه مورد نظر را پیدا نکند خطای ۴۰۴ نمایش داده می شود.

نکته: با تغییر در url هر صفحه سایت، با صفحات ۴۰۴ روبرو خواهید شد. مثلا اگر بر روی لینکی مانند https://www.rtl-theme.com/abc کلیک کنید به صفحه ۴۰۴ هدایت می شوید. اما در لینک شکسته لینک ها ساختگی نیست ولی مقصدی برای آن ها وجود ندارد!

بنابراین لینک هایی که در صفحات وب سایت وجود دارند ولی به صفحه ۴۰۴ اشاره دارند لینک شکسته محسوب می شود.

انواع لینک های شکسته کدامند و چرا بوجود می آیند؟

در سئو لینک های شکسته به دو دسته لینک های شکسته داخلی و لینک های شکسته خارجی دسته بندی می شوند.

  • لینک شکسته داخلی

لینکی که از یک صفحه وب سایت به صفحه دیگری از همان سایت لینک بشود، یک لینک داخلی است. اگر بعد از لینک دهی صفحه مقصد از سایت پاک شود با کلیک بر لینک با صفحه ۴۰۴ روبرو می شود، این نمونه ای از یک لینک شکسته داخلی است.

مهمترین دلایل آن می تواند موارد زیر باشد:

  • حذف صفحه مقصد از روی سایت و باقی ماندن لینک آن ها در بقیه صفحات سایت (اگر من این صفحه مقاله را از سایت حذف کنم و شما مجددا به آدرس این صفحه مراجعه کنید با خطای ۴۰۴ روبرو می شوید.)

  • تقییر آدرس صفحه مقصد

  • اشتباه در کدنویسی سایت و ایجاد لینک های نادرست

  • اشتباه تایپی نویسنده و تایپ لینک هایی که اصلا وجود ندارند

  • محدوده جغرافیایی یا فایروال اجازه دسترسی به صفحه سایت را ندهد

  • لینک شکسته خارجی

لینکی که از یک سایت به سایت دیگر داده می شود. لینک خارجی است و اگر یکی از موارد زیر اتفاق بیفتد لینک شکسته خارجی ایجاد می شود.

  • حذف آدرس مقصد

  • تقییر آدرس صفحه مقصد

لینک های شکسته دقیقاً چرا به وجود می‌آیند؟

ضرب المثل معروف «پیشگیری بهتر از درمان» است در مواردی زیادی از زندگی روزمره صادق است. یکی از کاربردهای آن در جلوگیری از لینک های شکسته است.

درواقع وقتی بدانید چه چیزی باعث به وجود آمدن لینک های شکسته میشود، میتوانید به راحتی از به وجود آمدن آن ها در سایت خود جلوگیری کنید. به طور کل لینک های شکسته بر اساس ۲ دلیل زیر به وجود می‌آیند:

  1. آدرس URL یک صفحه از سایت خود را ویرایش میکنید. وقتی کاربری از طریق نتایج صفحه جستجو و با آدرس قبلی حذف شده وارد صفحه شود، محتوایی به او نشان داده نمیشود.

  2. صفحه ای از سایت خود را حذف میکنید ولی هیچ جایگزینی برای ان تعریف نمیکنید. پس وقتی کاربری وارد صفحه حذف شده شود، با یک صفحه ۴۰۴ روبرو میشود.

چرا باید لینک های شکسته را از سایت خود ریشه کن کنیم؟

اجازه بدهید یک مثال ساده در این مورد بزنیم. فرض کنید که محتوای شما به یک صفحه از سایت دیگر لینک شده است. بعد از مدتی این سایت، صفحه ای که شما به آن لینک داده اید را از روی سایت خود حذف میکند. اما وقتی خزنده های گوگل سایت شما را بررسی میکنند و با ورود به آن صفحه حذف شده به بن بست میرسند.

وقتی صفحات بن بست یا همان ۴۰۴ سایت شما افزایش پیدا کند، ارزش سایت شما از دید موتورهای جستجو پایین می‌آید و این روند در دراز مدت ضربه بدی به سئو سایت شما میزند.

حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که موتورهای جستجو صفحات ۴۰۴ را نادیده بگیرند، سایت شما باز هم از دید کاربر نمره قبولی را نمیگیرد. اما واقعیت امر آن است که این کاربرانند که اولویت اول موتورهای جستجو هستند؛ پس اگر سایت شما به مذاق کاربر خوش نیاید، گوگل هم آن را یک سایت بی ارزش به حساب می‌آورد.

لینک شکسته چه تاثیر بر سئو دارد؟

موتورهای جستجو در تلاشند که موضوعات مرتبط را نمایش بدهند پس لینک های با کیفیت در رتبه بندی سایت موثر است. لینک سازی صحیح یکی از عوامل موثر در سئو است. لینک شکسته باعث می شود تا درخواست های کاربر که پاسخی برای آنها وجود ندارد به صفحه ۴۰۴ ریدایرکت شوند و این موضوع علاوه بر اینکه یک امتیاز منفی برای سئو سایت محسوب می شود بدلیل نارضایتی کاربر، وب سایت شما بازدید کننده و کاربران خودش را از دست خواهد داد.

یکی دیگر از موارد مهم این است که با دنبال کردن لینک های شکسته خزنده ها به بن بست می رسند! در اینصورت تمام زحمات شما برای تولید محتوای مفید و رضایت کاربر و رتبه گرفتن در گوگل به هدر رود!

در قدم اول شروع به شناسایی و دلیل ایجاد این لینک ها می کنید و بعد شروع به درست کردن آنها کنید. بهبود آنها دو تاثیر مثبت در سایت شما ایجاد خواهد کرد:

  1. تجربه کاربری(User Experience) بهتری را ارائه خواهد داد.

  2. موجب کاهش بانس ریت (Bounce Rate) می شود و به این معناست که شما توانسته اید رضایت کاربر را جذب کنید.

میزان بانس ریت را می توانید با ابزار گوگل آنالیتیکس که یک سرویس رایگان گوگل است انجام دهید.

چگونه می توان لینک های شکسته را اصلاح کرد؟

بهترین راه حل برای برای رفع خطای ۴۰۴ ریدایرکت کردن آن ها به صفحات مرتبط یا آدرس های جدید است. اگر صفحات ۴۰۴ شما ارزش ریدایرکت کردن را نداشته یا محتوای مرتبط در وب سایت شما ندارند لازم است که کد وضعیت ۴۱۰ برای این صفحات ایجاد شود.

برای اصلاح لینک های ۴۰۴ در صفحات گام های زیر را دنبال کنید: 

  •  استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ یا ۴۱۰

اگر محتوای جایگزین دارید از ریداریکت ۳۰۱ استفاده کنید و کاربر را به یک صفحه مرتبط هدایت کنید در غیر اینصورت از کد وضعیت ۴۱۰ برای صفحه ۴۰۴ شده استفاده کنید.

  • جایگزین کردن لینک های شکسته

برای جایگزین و اصلاح کردن این لینک ها در صفحات دو حالت پیش می آید. یکی لینک به صفحه ۴۱۰، و دیگری زنجیره ریداریکت. در ادامه روش اصلاح هر دو شرایط پیش آمده توضیح داده شد.

اگر ریدایرکت ۳۰۱ انجام داده اید: لینک شکسته ای وجود ندارد و اینبار تبدیل به زنجیره ریدایرکت شده است. برای جلوگیری از این مشکل باید لینک های قبلی در متن (۴۰۴) با لینک مقصد (لینک ریدایرکت) در مرحله قبل جایگزین شوند.

در صورتیکه کد وضعیت ۴۱۰ ایجاد کرده اید: این لینک داخلی از صفحات باید حذف شود.

 

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.