بریف محتوا چیست؟ چگونه یک بریف محتوایی بنویسیم؟

بریف محتوا چیست؟ چگونه یک بریف محتوایی بنویسیم؟

میدونستی بخاطر نداشتن سایت، روزانه چقدر مشتری از دست میدید؟!!ا گر قصد گسترش کار خود را داشته و میخواهید یک وبسایت زیبا و کاربر پسند داشته باشد پیشنهاد میکنم این لینک را کلیک کنید.

بریف محتوایی شبیه به یک قرارداد بین کارفرما و کارشناس تولید محتوا نوشته می‌شود. یک مدیر کسب‌وکار باتوجه به انتظاراتی که برای رشد کسب‌وکارش دارد، نسبت به تولید محتوا از خود علاقه نشان می‌دهد. به هر حال اهداف کسب‌وکارها از بازاریابی محتوایی، با یکدیگر متفاوت هستند. گاهی این هدف با چیزی که کارشناس تولید محتوا در ذهن خود دارد، متفاوت است. به همین دلیل لازم است سندی بین این دو نفر تنظیم و نوشته شود که سطح انتظارات یکدیگر را برآورده کنند.

محتوای بریف چیست؟

اگر یک کانال ارتباطی بین مشتری و محتوانویس متصور شویم، بریف محتوا به مثابه راهی برای رد شدن از این کانال عمل می‌کند. قوانینی این بین طراحی می‌شود که محتوانویس ملزم به رعایت آن‌ها است. همچنین برای پیاده‌سازی ایده‌ها و قوانین به این سند و قرارداد نیاز و وجود آن ضروری است. این سند معمولا توسط استراتژیست محتوای یک مجموعه تنظیم و پیاده‌سازی می‌شود. در طراحی این سند تلاش بر این است که بهترین خلاصه‌های محتوا جمع‌آوری شوند تا نتایج سئو امیدوارکننده باشند.

هر شرکتی روش خاص خود را برای تولید محتوا دارد اما نتایج نشان می‌دهند که کیفیت متن تاثیر چندانی روی نتایج سئو ندارند. یعنی ممکن است یک متن از لحاظ ویرایشی و نگارشی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد، اما در نتایج سئو ظاهر نشود. درحقیقت اگر قرار باشد هم روی بهبود نتایج سئو کار کنیم و هم کیفیت متن، احتمالا نتیجه دل‌خواه خود را نگیریم. در این جا اهمیت طراحی بریف مشخص می‌شود. بریف محتوایی در حقیقت یک خلاصه محتوا است که مسیر حرکت را به کارشناس تولید محتوا نشان می‌دهد.

اهمیت بریف در تولید محتوا کجاست؟

شما باید مشخص کنید که برای چه کسی یا چه کسانی محتوا می نویسید؟ به چه منظور می خواهید این کار را انجام دهید؟

با نوشتن یک بریف محتوایی شما به راحتی می توانید به موارد زیر دست پیدا کنید:

  • تطبیق خواسته و نیاز مشتری

هر چه قدر بتوانید تصویر واضح تری از محتوا، محصول و یا خدمت ارائه شده در کسب و کار داشته باشید، نیازهای مخاطبین و مشتریان را بهتر درک میکنید و محتوای مفید تری ارائه خواهید داد.

  • آگاه سازی

با آگاه سازی که یک محتوانویس در نوشتن بریف برای خود و کارفرما انجام می دهد، به راحتی می توانند تصمیم بگیرند که برای مخاطب خود چه قدمی بردارند یا چه محتوایی بنویسند. با مشخص کردن آن به راحتی قادر خواهند بود مدت زمان اجرایی آن را هم مشخص کنند.

  • برند سازی

زمانی که محتوا نویس از برند، تاریخچه و اهدف کسب و کار اطلاع کامل داشته باشد، قطعا در تولید محتوایی متناسب تر با اهداف برند پیش خواهد رفت.

  • حل مشکلات

شما با بررسی شرکت یا کسب و کار، نقاط قوت، نقاط ضعف و رقبای آن ها، به راحتی قادر به تولید محتوای متناسب با نیاز بازار خواهید بود.

  • بررسی نیاز های مشتریان

به شناخت کامل مخاطب و مشتری می پردازد تا به راحتی بتوانند برای نیازهای آن ها اقدامات لازم را انجام دهند.

فرم بریف محتوا شامل چه مواردی می شود؟

سندی که بین تیم محتوا نویس و کارفرما بسته می شود باید شامل نکاتی باشد که به خوبی بتواند مشکلات در این مسیر را بررسی کند و استراتژی های جالبی در این زمینه بچیند. مواردی که باید لحاظ شود:

  • توصیف شرکت

هنگامی که یک شرکت یا کسب و کار به شما روی می آورد باید به قول قدیمی ها زیر و بم شرکت را در آورید. اولین سوالی که باید از مدیر پروژه یا صاحب کسب و کار بپرسید، توضیح مختصری در مورد کسب و کارش است. در ادامه صحبت هایتان، وارد بحث کالا و خدمات آن ها شوید که به چه صورت آن ها را در اختیار مشتریان و مخاطبانشان قرار می دهند. قیمت محصولات و خدماتی که ارائه می دهند چقدر است؟ چه کسانی قادر به دریافت یا خرید آن ها هستند؟ هنگامی که پاسخ خود را در این زمینه کامل به دست آوردید به راحتی می توانید نقاط ضعف و قوت آن ها را در بین صحبت هایشان متوجه شوید. از مدیران بخواهید تا رقبای خودشان را برای شما مشخص کنند تا شما به راحتی بتوانید استراتژی لازم را برای حل چالش های موجود بچینید. در این زمینه قطعا شما باید به بررسی های بیشتر بپردازید تا بتوانید اگر رقبای بیشتری در این زمینه هست و آن ها اطلاعی ندارند به آن ها معرفی کنید. در آخر می رسیم به بحث برندینگ و شعار شرکت، که افرادی عادی یا مشتریانشان، آن ها را با چه شعاری یا لوگویی می شناسند.

  • پروژه

زمانی که یک مدیر یا صاحب کسب و کار پیش شما می آید هدفی در سر دارد و برای اجرایی کردن آن ها در این راه قدم گذاشته است.

از او بخواهید کامل توضیح دهد که این ایده ای که در سر دارد چگونه به ذهن او رسیده است؟ برای حل چه مشکلی از آن می خواهد استفاده کند؟ چرا اصلا به این طرح و محتوا نیاز دارد؟ هدف او از این طرح و پروژه چیست؟ ممکن است در این راه با چه مشکلاتی روبرو شوند؟ با چه استراتژی می توانید به این اهداف و طرح ها دست پیدا کنید؟

  • هدف

صاحب کسب و کار باید در فرم محتوایی خود مشخص کند که هدف از اجرای این طرح چیست؟ به چه چیزی قرار است دست پیدا کند؟ با این محتوا ها قرار است بیشتر محصول بفروشند؟ مردم را از خدمات خود آگاه کنند؟ برند سازی انجام دهند؟ یا تنها هدف آن فقط تبلیغات است؟ در نتیجه بهتر است در همان ابتدا وظیفه ی محتوا نویس را مشخص کنند تا در آن راستا محتوا بنویسد.

  • پرسونا

مهمترین دغدغه ای که یک محتوا نویس باید داشته باشد، در زمینه پرسونا یا همان مخاطب است. یک محتوا نویس باید بداند که برای چه کسی می نویسد؟ مخاطب او در چه رنج سنی قرار دارد؟ چه سلیقه ای دارد؟ آیا نوشته های او پاسخگوی نیازها و سوالات مخاطبانش هست؟ محتوانویس همیشه باید در نظر داشته باشد که همیشه مخاطب محتواهایش خودش نیست. در کل بهتر است اطلاعات جامعی از ویژگی های روانشناسی و فیزیکی مخاطبین آن پروژه به دست بیاورد.

  • کلمات کلیدی در بریف محتوایی

مسلما با شنیدن کلمات کلیدی، سئو در ذهن شما شکل می گیرد. محتوا نویس باید بداند که در این طرح چه کلمات کلیدی را در قرارداد قید کند و از آن ها استفاده کند. محتوا نویس باید بتواند از متن، عکس، نموار، گرافیک، ویدئو یا حتی پادکست در راستای از پیش بردن پروژه استفاده کند.

محتوا نویسی در این زمینه به خوبی می تواند فعالیت کند که از سر تیترها، زیر عنوان ها و کلمات کلیدی به خوبی استفاده کند.

  • لحن محتوا

منظور مشخص کردن نوع محتوا، تعداد کلمات، قالب و  لحن و صدای کلمات است. در حوزه تولید محتوا سه نوع لحن داریم،

لحن رسمی، لحن نیمه رسمی، لحن دوستانه. شما باید دقت داشته باشید که محتوای نوشته شده با شخصیت برند یا نوع کسب و کاری که با آن کار می کنید یکی باشد.

  • استراتژی محتوایی

محتوانویس هنگام نوشتن بریف محتوا باید حداقل یکی از این موارد را برای خود مشخص کند که به چه دلیل می خواهد بنویسد :

  • بازگرداندن مشتری

  • حفظ ارتباط با مشتری فعلی

  • فروش محصولات و خدمات

  • افزایش تعامل با مشتریان

  • آموزش مشتری

  • بودجه

مقدار پولی که شما برای  تولید محتوا مشخص می کنید. در این مرحله شما با بررسی پروژه مقدار پولی را یا به صورت کلمه ای یا به صورت کامل اعلام میکنید.

  • زمان

در بریف محتوایی، مشخص کردن زمان برای اتمام پروژه بسیار مهم است به این خاطر که محتوا نویس زمان اتمام پروژه را می داند و با خیال راحت اقدام به محتوا نویسی می کند و از طرفی آن طرف قرارداد، مدیر پروژه زودتر از موعد نمی تواند خواهان اجرایی پروژه باشد.

ویژگی های فرم بریف محتوا خوب چیست؟

  • واضح بودن متن بریف و درخواست

  • داشتن خروجی اثر بخش ( پرسش سوالات مهم و کلیدی)

دو عنصر مهم در بریف محتوا

  • اولین عنصر در بریف محتوا تعیین کردن این موضوع است که می‌خواهید کاربر بعد از خواندن مقاله چه کاری انجام دهند. به عبارتی باید محل سفر کاربر را در نظر بگیرید، آیا می‌خواهید آن‌ها در خبرنامه شما ثبت‌نام کنند یا نسخه نمایشی محصول را تماشا کنند، گاهی نیز ممکن است، هدف اصلی بازدید کاربر از یک مقاله دیگر باشد (این حالت بیش‌تر در مقاله‌های آموزشی پیش می‌آید).

  • عنصر دوم در بریف محتوا، تحقیقات سئو است. این امر به ویژه در صورتی که هدف از تولید محتوا هدایت ترافیک ارگانیک و بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت باشد، مهم است. برای این منظور می‌بایستی مواردی که در ادامه گفتیم را رعایت نمایید.

موارد رعایت شده در فرم بریف محتوا

  • فرمت محتوا

مقالات دارای فرمت‌های مختلفی هستند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: مقالات خبری، مطالعات موردی، راهنماهای انجام، فهرست‌ها. با درک قالب مقالاتی که در صفحه اول جستجو قرار گرفته‌اند می‌توانید ساختار و عنوان پست خود را تعیین کنید.

  • میانگین تعداد کلمات مقاله

آگاهی از میانگین تعداد کلماتی در موضوع مورد نظر در رتبه‌بندی محتوا و اندازهگیری عمق آن کمک‌کننده است. برای این منظور می‌توانید در Portent، ابزار Content harmony را به کار ببرید؛ اما اگر به این ابزار دسترسی ندارید نگران نباشید، می‌توانید از یک افزونه رایگان کروم مانند Word Counter Plus کمک بگیرید و میانگین تعداد کلمات سه تا پنج صفحه اول رتبه‌بندی را محاسبه کنید.

  • تحقیق کلمه کلیدی و در نظر گرفتن چند کلمه کلیدی ثانویه

برای اطمینان از این‌که محتوای شما برای سئو بهینه‌سازی شده است، باید از ابزارهایی مانند Moz و یا اگر به آن دسترسی ندارید از Google Trends استفاده کنید.

  • ارائه لیستی از سؤالات احتمالی که در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود

برای یافتن سؤالاتی که کاربران می‌پرسند، ابزارهایی مانند Ahrefs ککمک کننده هستند زیرا این امکان را به شما می‌دهد تا پرس‌وجوهای جستجویی را که سؤال  هستند، به خوبی تقسیم‌بندی کنید.

  • عنوان و توضیحات متا

    برای بهینه‌سازی هرچه بهتر محتوا، لازم است اصول مربوط به تگ عناوین و توضیحات متا را رعایت کنید.

بخش‌های اصلی یک سند بریف محتوا

  • عناوین

  • مشتری

  • ددلاین پروژه

  • هدف

  • نوع محتوا

  • قالب و خروجی محتوا

فرم بریف محتوا چه اطلاعاتی را دربر می‌گیرد؟

اطلاعاتی که در یک فرم بریف محتوا درج می‌شود شامل چهار دسته اصلی است که عبارتند از:

  • اطلاعات کسب‌وکار

        در این بخش، اطلاعات عمومی برند از قبیل نام، آدرس وب‌سایت و … قید می‌شود؛ تیم تولید کننده محتوا با بررسی دقیق اطلاعات کسب‌وکار مربوطه می‌توانند درک بهتری از وضعیف فعلی آن کسب‌وکار داشته باشند.

  • اطلاعات صنعت

        این قسمت از فرم دربرگیرنده اطلاعات تخصصی در زمینه صنعت فعالیت مورد نظر است و وضعیت رقبا را نیز در این مورد می‌سنجد.

  • اطلاعات بازاریابی و بازاریابی محتوایی

       در این بخش از فرم بریف محتوا، اطلاعاتی در مورد برنامه جاری بازاریابی کسب‌وکار مورد نظر دریافت می‌شود؛ هم‌چنین کلمات کلیدی اصلی اصلی که باید مورد استفاده قرار گیرند قید می‌شود.

  • اطلاعات تکمیلی

      در این بخش نکاتی را که ممکن است در اجرای پروژه ضروری باشد و یا خدماتی را که مدنظر کارفرما است، آورده می‌شود.

یک سند بریف محتوای خوب دارای چه ویژگی‌هایی است؟

  • انتظارات کارفرما و مدیر محتوا را به صورت شفاف و خلاصه بیان کند.

  • تولید کننده محتوا را بر روی موضوعاتی که مهم هستند متمرکز می‌کند.

  • منجر به خروجی محتوای کارآمد و اثربخش می‌شود.

  • نیاز به اصلاحات بعدی را کم می‌کند.

  • باعث صرفه‌جویی در زمان کارفرما و تولید کننده محتوا می‌شود.

 

با طراحی اپلیکیشن اختصاصی به سمت آینده شتاب کنید.