تگ کنونیکال چیست و چه کاربردی در سئو سایت دارد؟
اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.
تگ canonical چیست؟
تگ کنونیکال روشی است که به کمک آن میتوانید به موتورهای جستجو اطلاع دهید که آیا صفحهای که در حال خزش توسط موتور جستجو است، شامل محتوای اصلی است یا اینکه محتوای اصلی در صفحه دیگری قرار دارد. همچنین استفاده از تگهای کنونیکال باعث میشود تا محتواهای تکراری و کپی توسط موتورهای جستجو شناسایی شوند. به عبارت دیگر استفاده از تگهای کنونیکال کمک میکند تا ارجحیت آدرسها برای موتورهای جستجو مشخص شود.
کاربرد و اهمیت استفاده از تگ کنونیکال در سئو
ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا استفاده از تگهای کانونیکال مهم است و استفاده از آن اساسا چه کمکی به وب سایت و سئوی آن میتواند داشته باشد؟ قطعا شما هم میدانید که آدرسهای زیادی میتواند برای یک صفحه سایت وجود داشته باشد که هر کدام از این آدرسها در نهایت به یک صفحه خاص ختم شوند. درست است که ما به عنوان یک انسان متوجه یکسان بودن این آدرسها میشویم، ولی این موضوع برای موتورهای جستجو قابل تشخیص نیست. با این اوصاف موتورهای جستجو تمامی آدرسهای زیر را به عنوان یک صفحه مجزا در نظر میگیرد.
http://www.example.com
https://www.example.com
http://example.com
http://example.com/index.php
http://example.com/index.php?refer=twitter
همانطور که گفته شد این تمامی این صفحات ما را به یک صفحه خاص هدایت میکنند اما خزندههای موتورهای جستجو هر کدام از این آدرسها را یک URL جداگانه به حساب میآورند. در نتیجه در سایت شما به اشتباه چند صفحه کپی شده و تکراری Crawl میشود. میدانید که اگر تعداد صفحات کپی شده در وبسایت شما از حد خاصی بیشتر باشد در سئو سایت تاثیر بسیار بدی ایجاد میشود و مشکلاتی برای رتبه سایتتان به وجود میآید.
عمدهترین دلایل وجود محتوا با آدرس های url متفاوت روی سایت (هرکدام را توضیح دهید که در چه شرایطی این اتفاق رخ می دهد)
دلایل زیادی برای آدرسهای متفاوت URL وجود دارد اما مهمترین آنها موارد زیر است:
آدرسهای URL داینامیک مانند: http://example.com/?post=1&var=2&var=3
وجود نسخه موبایل وب سایت مانند آدرس m.example.com و www.example.com
سایتهایی که بینالمللی هستند، اما هدف جغرافیایی مشخصی ندارند.
نوشتن یا ننوشن www و موضوعات مربوط به زیر دامنهها مانند: www.example.com یا example.com
تولید آدرسهای URL مختلف توسط CMS سایت.
کپی کردن یا انتشار مجدد محتوای بلاگ در سایتهای دیگر.
اجرای سایت روی HTTP و HTTPS به طور همزمان.
اصول اجرای تگ کنونیکال
برای اجرای تگ کنونیکال ۴ قانون و اصل وجود دارد.
از URL های مطلق استفاده کنید. یعنی از ادرس کامل URL استفاده کنید.
از حروف کوچک در URL استفاده کنید. از آنجا که گوگل URL های با حروف یزرگ و کوچک را به عنوان دو آدرس اینترنتی متفاوت رفتار کند. ابتدا مطمئن شوید که رد سرور خود URL ها با حروف کوچک تعریف شوند و سپس از حروف کوچک برای آدرس دهی صفحات کانونی استفاده کنید.
از نسخه اصلی دامنه استفاده کنید. اگر از SSL استفاده می کنید، مطمئن شوید که هیچ نشان اینترنتی بدون SSL را در تگ کنونیکال استفاده نکرده اید. انجام این کار به لحاظ نظری می تواند به سردرگمی و نتایج غیر منتظره منجر شود.
در هر صفحه از یک تگ کنونیکال استفاده کنید. اگر از تگ کنونیکال چند گانه استفاده کنید، آن گاه گوگل آن ها را نادیده می گیرد.