تکنیک Content First در طراحی سایت

تکنیک Content First در طراحی سایت

میدونستی بخاطر نداشتن سایت، روزانه چقدر مشتری از دست میدید؟!!ا گر قصد گسترش کار خود را داشته و میخواهید یک وبسایت زیبا و کاربر پسند داشته باشد پیشنهاد میکنم این لینک را کلیک کنید

در تکنیک content first در طراحی سایت قرار است کمی اولویت های ما در طراحی سایت عوض بشود تا یک طراحی سایت کاملا کاربردی را به کارفرما تحویل بدهیم. به احتمال زیاد اگر بخواهید چنین تکنیکی را استفاده کنید، با مخالفت های بسیاری رو به رو بشوید که دلایل متعددی دارد. اما چرا شما قرار است با این مخالفت ها رو به رو شوید؟ همه چیز در تعریف این تکنیک نهفته است که کمی هم طراحی سایت را برای شما سخت تر می کند و هم چون تکنیک مرسومی نیست، ممکن است یک سری نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. اما تعریف این تکنیک دقیقا چیست؟ تکنیک content first در طراحی سایت به چه چیزی اشاره می کند؟

Content First یعنی ما بیاییم برای طراحی سایت اول از همه محتوا را در نظر بگیریم و بعد چیدمان و طراحی سایت را انجام بدهیم. یعنی به جای اینکه ما طراحی سایت را انجام دهیم و با متن های Lorem Ipsum المان ها را پر کنیم، بیاییم تمامی محتوا را اول از همه ارائه بدهیم و طبق محتوا طراحی را انجام بدهیم. چیز سختی نیست! فقط در اینجا دیگر طراحی ما Design First نیست و قبل از اینکه به سراغ طراحی سایت برویم، ساختار محتوای سایت را کاملا اجرا می کنیم. کار درستی ام می تواند باشد به این خاطر که در دنیای سینما هم اول داستان و فیلمنامه نوشته می شود، بعد سینماتوگرافی و طراحی صحنه انجام می شود یا اول هدف تجاری یا مسکونی بودن یک ساختما مشخص می شود بعد آرشیتکت طرح آن را می کشد. پس تکنیک content first در طراحی سایت کاربردی است.

اهمیت تکنیک content first در طراحی سایت

مطمئن باشید اگر به کارفرما یا برنامه نویس ارشد این تکنیک را پیشنهاد دهید، احتمال کمی دارد که تکنیک content first در طراحی سایت را قبول کنند. با اینکه احتمالا برنامه نویس ارشد شما می داند که پیشنهاد شما خوب است اما به دلایل غیر تکنیکی و البته درست این پیشنهاد را قبول نمی کند. معمولا در طراحی سایت همه ترجیح می دهند که طراحی سایت به طور کامل انجام بشود، چیدمان المان ها مشخص بشود و اسکلت سایت کاملا پی ریزی شود و بعد حالا هر وقت خودشان خواستند تولید محتوا را انجام دهند. حال این موضوع در نظر گرفته نمی شود که آیا ما واقعا برای محتوای احتمالی، طراحی درستی انجام داده ایم؟ آیا ما توانسته ایم در طراحی سایت حدس بزنیم که قرار است چه محتوایی نوشته بشود؟ اگر طراحی سایت ما متناسب با محتوایی که می خواهد نوشته یا گذاشته شود نبود چه می شود؟

اگر طراحی سایت ما Design First باشد دیگر دستمان در تولید محتوا باز نیست. محتوا را باید در خدمت طراحی بیاوریم و مجبوریم که طبق طراحی انجام شده محتوا را بنویسیم. حال اهمیت تکنیک content first در طراحی سایت اینجا خودش را نشان می دهد. اگر اول از همه ما تمامی محتوا ها را که شامل متون، تصاویر و ویدیو ها هستند را درون صفحه قرار بدهیم و طراحی را طبق آن ها انجام بدهیم، هدف سایت ما در خلال طراحی سایت گم نمی شود. کاربر برای محتوا وارد سایت ما می شود و طراحی سایت چیزی به جز قالبی که محتوا در آن قرار می گیرد نیست. پس واقعا چرا باید طراحی را در اولویت قرار بدهیم؟ بیایید یک سری از دلایلی که اول بودن طراحی را به محتوا ترجیح می دهند را با یکدیگر بررسی کنیم و دلیل این کار را هم مورد بررسی قرار دهیم.

۴ عنصر مهم در content first کدام است؟

در طراحی بر اساس محتوای وب لازم است که شما به ۴ نکته توجه کنید و بر اساس آن، طراحی را انجام دهید و این نکات تمام آن چیزی است که content first از شما می‌خواهد تا انجام دهید. در ادامه به توضیح مختصری از این عوامل می‌پردازیم.

ساختاربندی سایت

اگر خود را به جای یک کاربر قرار دهید، مهم‌ترین مساله‌ای که برای شما بعد از ورود به سایت اهمیت پیدا می‌کند چیست؟ احتمالا جواب خواهید داد که وقتی وارد سایت می‌شوم، دوست دارم خیلی راحت به محتوایی که بخاطر آن وارد شده‌ام، دست پیدا کنم. بله این نکته کاملا درست است. اگر در هنگام طراحی، به محتوا دقت کافی داشته باشید، می‌‌توانید به این نیاز کاربر به خوبی پاسخ دهید و ساختاری که در سایت مشاهده می‌شود، بسیار بهینه و کاربردی و باعث رضایت کاربر خواهد شد.

طراحی و خلاقیت در ایجاد المان‌ها

با کمی خلاقیت در طراحی، می‌توان برای جذاب‌تر کردن سایت، بسیاری از موضوعات را با المان‌ها و یا با آیکون‌هایی اختصاصی نشان داد که برای کاربر نیز جالب و جذاب خواهد بود.

رعایت اولویت‌ها در محتوا

رسیدن به این مرحله که بفهمید کاربر موقعی که به سایت شما می‌آید و به دنبال چه چیزی است، اصلا کار سختی نیست. خوب است بدانید موقعی که فردی به سایت شما سر می‌‌زند، به دنبال عکس است، به دنبال مقاله است و یا به دنبال یک ویدئوی آموزشی. باید نیازهای و علایق مخاطب شناسایی شده و بر اساس آن محتوا نویسی انجام شود.

کاهش درصد تغییرات

همیشه سعی کنید اگر در حال انجام دادن کاری هستید، آن را از ابتدا خوب و عالی انجام دهید تا بعدها نیازی نباشد که تغییراتی را اعمال کنید. این قضیه در مورد طراحی سایت نیز صدق می‌کند. بهتر است قبل از طراحی سایت، از تکنیک content first در کار خود استفاده کنید. این روش به شما کمک می‌کند که از ابتدا کار خود را بی‌‌نقص انجام دهید. گاهی بی‌توجهی به این موضوع، باعث طراحی سایتی با نقایص زیاد شده و برطرف کردن ایرادات، بعدها زمان‌بر و هزینه‌بر خواهد بود و این چیزی است هیچ کس دوست ندارد برایش اتفاق بیفتد.

 

با طراحی اپلیکیشن اختصاصی به سمت آینده شتاب کنید.