سیستم جستجوی صوتی گوگل چیست؟
میدونستی بخاطر نداشتن سایت، روزانه چقدر مشتری از دست میدید؟!!ا گر قصد گسترش کار خود را داشته و میخواهید یک وبسایت زیبا و کاربر پسند داشته باشد پیشنهاد میکنم این لینک را کلیک کنید.
جستوجوی صوتی در مرورگرها و موتورهای جستوجو بهویژه موتور گوگل، امروزه یکی از متداولترین راههای جستوجو در شبکه اینترنت است. از زمان به وجود آمدن موتورهای جستوجو در بستر اینترنت، تنها راه ارتباط برقرار کردن با این موتورها و دریافت نتایج دلخواه، جستوجوی دستی یعنی تایپ عبارت و جمله موردنظرمان و تعریف هرچه سادهتر آن برای موتور جستوجو بود.
در این هنگام با پیشرفت روزافزون تکنولوژیها و فناوریهای مختلف، رواج پیدا کردن و استفاده این فناوریها در میان مردم و کاربران حوزههای گوناگون، امکانات و قابلیتهای بسیار زیادی درزمینهٔ های مختلف به وجود آمد که زندگی را برای ما انسانها راحتتر میکرد.
دنیای اینترنت و شبکه نیز از این پیشرفتها و قابلیتها بینصیب نماند و همیشه سعی کرده که همگام با پیشرفت تکنولوژی، خود را بهروز نگه دارد.
یکی از مهمترین قابلیتها و دستاوردها در این میان، هوش مصنوعی باقابلیت تعامل دوسویه با کاربر است؛ نمونه بارز این هوش مصنوعی که اکثر مردم با استفاده از تلفن همراه هوشمند، در سرتاسر دنیا به آن دسترسی دارند و روزانه از آن استفاده میکنند، دستیارهای صوتی هوشمند است که بافرمان های صوتی با کاربر تعامل دارند و با پشتوانه عظیم دادهها در شبکه اینترنت، دستورات و نیازهای کاربران را برطرف میکنند؛ اما سیستم جستجوی صوتی گوگل چیست و چگونه میتوانیم از آن استفاده کنیم؟ جستجوی صوتی چه ارتباطی با دستیار صوتی دارد؟ با ما همراه باشید تا بیشتر به آن بپردازیم.
هدف از ارائه سیستم جستجوی صوتی گوگل چیست ؟
اغلب افراد هنگام تایپ عبارات مدنظر خود در موتور جستوجوی گوگل با مشکلاتی مواجه میشدند که در اکثر مواقع به نتایجی دست مییافتند که با خواسته آنها مطابقت نداشت. به همین خاطر گوگل جستجوی صوتی را به وجود آورد. با استفاده از جستوجوی صوتی، کاربران میتوانستند راحتتر و با همان زبان محاورهای به جستوجو در اینترنت و بازدید از سایتهای مختلف بپردازند و از شر تایپ کلمات کتابی در امان باشند.
در حقیقت جستوجوی صوتی یک ویژگی جدید بود که کاربران را راحتتر به نیازها و خواستههایشان میرساند. موتورهای جستوجو همیشه به دنبال راحتی و رضایت کاربران خود هستند. کاربرانی وجود دارد که به دلیل مشغله و پرکار بودن امکان تایپ دستی را ندارند، بنابراین، روش جستوجوی صوتی کار را برای آنان بسیار راحت میکند.
از طرفی شرکت گوگل، یک شرکت ارائه خدمات است؛ پس هرچقدر امکانات بیشتر و به دنبال آن کاربران بیشتر داشته باشد، در مقابل سایر رقبایش به برتری میرسد و بدیهی است درآمد بیشتری نیز کسب خواهد کرد.
هدف اصلی گوگل از ایجاد جستجوی صوتی این بود موتور جستوجوگرش را از حالت منفعلی که بیشتر مردم آن را فرض میکنند خارج نماید و کاربر با آن تعامل دوسویه داشته باشد. این مهم بهدرستی تحقق یافت و زمینه را برای بهکارگیری تعامل صوتی کاربر نهتنها در جستجوی صوتی بلکه در سایر قسمتهای زندگی کاربر به وجود آورد.
توسعه جستجوی صوتی گوگل باعث شکلگیری «گوگل اسیستنت» (Google Assistant) شد که رقیبی برای دستیار صوتی «سیری» (Siri) شرکت اپل و «الکسا»ی (Alexa) آمازون شد. همه اینها به لطف جستجوی صوتی ابتدایی این شرکت بود که توانسته این شرایط را فراهم کند.
تاریخچه سیستم جستجوی صوتی در گوگل
دستیار صوتی گوگل یا گوگل اسیستنت از همان ابتدای کار به اندازه امروز همهفنحریف نبود و جرقه پیدایش آن پروژه جستجوی صوتی گوگل بود.
از سال ۱۹۹۰ که موتور جستجوی گوگل پدید آمد، مهندسان این شرکت تاکنون بارها و بارها توانستهاند با ایدههای خلاقانه خود، یک محصول جدید و بسیار کاربردی را روانه بازار کنند.
ابتداییترین حالت هوش مصنوعی در عرصه تجاری و کاربردی شرکت گوگل، جستجوی صوتی بود که برای اولین بار توانست در سال ۲۰۱۰، وارد عرصه رقابت شود. از سال ۲۰۱۶، گوگل پشتیبانی از زبان فارسی را به این برنامه اضافه کرد.
ویژگیهای اولیه این برنامه، امکانات پیشرفتهای نداشت. کاربر میبایست با یک شماره تلفن تماس گرفته و عبارات کلیدی خود را عنوان میکرد. سپس لینکهای موردنظر خود را در صفحه نتایج تماشا مینمود؛ اما با مرور زمان امکانات بیشتر و سهولت کار با آن نیز به لطف پیشرفت تلفنهای همراه هوشمند به ارمغان آمد که در ادامه به آن میپردازیم.
استفاده از جستوجوی صوتی در گوگل
استفاده از سیستم جستوجوی گوگل بسیار راحت است. در ابتدا قبل از هر چیز، نیاز به یک میکروفن برای انتقال صدا به جستوجوگر صوتی است. این میکروفن در اکثر دستگاهها مثل تلفنهای همراه هوشمند و لپتاپها بهطور پیشفرض وجود دارد اما در مورد کامپیوترهای خانگی اینطور نیست و اغلب باید بهطور جداگانه تهیه شود.
سپس برای شروع جستوجو به مرورگر کروم نیاز داریم؛ این مرورگر که توسط خود گوگل توسعهیافته بهطور پیشفرض از قابلیت جستجوی صوتی پشتیبانی میکند.
راحتی استفاده از جستوجوی صوتی بیشتر با موبایل محقق میشود. بااینکه میتوان در نسخه ویندوز با استفاده از Google و در نسخه Mac با استفاده از Siri، از جستوجوی صوتی بهره برد، اما جستوجوی صوتی زیاد در محیط دسکتاپ کاربردی نیست.
بههرحال بعد از اطمینان از وجود میکروفون در دستگاهمان، در قدم بعدی باید مرورگر کروم را نصب کنیم.
بلافاصله بعد از نصب کروم، در همان صفحه خانه که نوار جستوجوی موتور گوگل قرار دارد، با کلیک بر روی علامت میکروفن و تائید اجازه دسترسی کروم به استفاده از میکروفن، فقط کافی است که عبارت یا جمله موردنظرمان را در جلوی میکروفن به زبان بیاوریم و بعد از چند لحظه سکوت، فرایند جستوجوی صوتی انجام شود و نتایج در صفحه مرورگر نمایش داده میشود.
گوگل اسیستنت، فراتر از یک سیستم جستوجوی صوتی
بعد از جستوجوی صوتی، نوبت به دستیار صوتی گوگل میرسد که نهتنها قابلیت جستوجوی صوتی را دارد بلکه فرمانها صوتی دیگری نیز پشتیبانی میکند و گام جدیدی در هوشمند سازی دستگاهها برای گوگل به شمار میرود.
اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.