نرخ کلیک یا CTR چیست و چگونه آن را افزایش دهیم؟

نرخ کلیک یا CTR چیست و چگونه آن را افزایش دهیم؟

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

 

نرخ کلیک یا CTR چیست؟

نرخ کلیک یکی از معیارهای مهم در سنجش موفقیت یک کمپین یا میزان ورودی‌های سایت است. طبیعتا هر چه میزان کلیک روی تبلیغات یا لینک موردنظر شما بیشتر باشد، اتفاق خوشایندتری برای‌تان رقم می‌خورد، البته تنها بالابودن نرخ کلیک ملاک اصلی نیست و کیفیت ورودی‌ها نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

CTR چیست؟

در دنیای دیجیتال معیارهای زیادی وجود دارند که می توان از آنها به منظور کنترل و بهبود عملکرد وب سایت خود استفاده نمود. نرخ کلیک یا CTR یکی از اصلی ترین معیارهایی است که تاکنون مطرح شده است. اما نرخ کلیک چیست ؟
اول از همه بیایید کمی با مفهوم CTR آشنا شویم. CTR مخفف عبارت Click Through Rate به معنای نرخ کلیک می باشد. از این معیار برای محاسبه تعداد کلیک هایی که توسط کاربران روی تبلیغات، لینک ها یا کلیدهای قرار گرفته صورت گرفته است، استفاده می شود.
در واقع به کمک ctr می توانید مشخص نمایید که کاربران اینترنتی تا چه میزان جذب محتواهای وب سایت شما شده اند و روی آنها کلیک کرده اند. در نهایت تمامی این کلیک ها سبب می شوند که کاربران وارد وب سایت شما شوند. این اتفاق دقیقا همان هدفی است که وب سایت شما برای آن به وجود آمده و برای رسیدن به آن تلاش می کند. در نتیجه بالا بودن نرخ کلیک نقش مستقیمی روی میزان موفقیت یک وب سایت دارد.

نرخ کلیک چگونه محاسبه می شود؟

با توجه به نقش پررنگ ctr (مخفف شده عبارت Click Through Rate) در میزان موفقیت یک وب سایت در موتورهای جستجو، باید بتوان به شکل درستی آن را محاسبه کرد. طبق الگوریتم های معرفی شده توسط گوگل شما باید تعداد هر کلیک منحصر به فردی که روی محتواهای وب سایت شما در نتایج جستجو گوگل صورت می گیرد را به تعداد نمایش (impression) تقسیم کنید تا نرخ کلیک وب سایت خود را به دست آورید. فرمولی که به راحتی بتوانید نرخ کلیک یا CTR وب سایت خود را محاسبه نمایید به شرح زیر است:

نرخ کلیک = مجموع کلیک ها / مجموع تعداد نمایش

اما اکنون سوالی که مطرح می شود این است که تعداد نمایش (impression) چیست؟ تعداد دفعاتی که محتواهای شما در نتایج موتورهای جستجو به نمایش گذاشته می شود را با نام impression می شناسیم. حتما می پرسید تفاوت میان تعداد نمایش و نرخ کلیک چیست ؟ نگران نباشید چرا که در ادامه به بررسی این موضوع نیز خواهیم پرداخت.

تفاوت CTR و impression چیست؟

 

تفاوت CTR و impression چیست؟

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

گاهی اوقات کاربران اینترنتی محتوای وب سایت شما را در نتایج جستجو مشاهده می کنند، اما روی آن کلیک نمی کنند. به همین دلیل است که اگر تعداد کل کلیک ها را در نسبت تعداد کل نمایش محاسبه نمایید، می توانید ctr وب سایت خود را به دست آورید.

البته در نظر داشته باشید که شما نیازی به محاسبه نرخ کلیک یا CTR به صورت دستی ندارید. در حالت حاضر ابزارهای بسیاری وجود دارند که می توانید با استفاده از آنها تمامی اطلاعات لازم برای بهینه سازی وب سایت خود به دست آورید که یکی از آنها اطلاعات مربوط به ctr است. گوگل آنالیتیکس یا گوگل سرچ کنسول جزء شناخته شده ترین این ابزارهاست. شما با ثبت سایت در کنسول گوگل می توانید به راحتی آمار مربوط به تعداد کل کلیک ها، تعداد کل نمایش ها و نرخ کلیک خود را بررسی نمایید.

نرخ کلیک طبیعی ORGANIC CTR چیست؟

شاید در تبلیغات برخی شرکت‌ها دیده باشید که می‌گویند نرخ کلیک شما را در عرض فلان روز مثلا ۱۰ برابر افزایش می‌دهند. قاعدتا اگر به طور طبیعی بخواهند این کار را انجام دهند باید ۱۰ هزار نفر استخدام کنند که هر بار بر عناوین مورد نظر شما کلیک کرده و وارد سایت‌تان می‌شوند. اما از آن جایی که عملا این کار شدنی نیست، در نتیجه یا رباتی را تعریف می‌کنند که این کار را انجام دهد یا عده‌ای به اصطلاح کلیک زن را استخدام می‌کنند که با ابزارهای پروکسی و آیدی‌های مختلف، روی آدرس سایت در گوگل کلیک کند. شاید تا حدودی سر گوگل را بتوان شیره مالید اما به محض قطع شدن، رتبه واقعی شما در گوگل مشخص شده دوباره به جایگاه قبلی یا حتی پایین‌تر برمی‌گردد.
نرخ کلیک طبیعی، کاربران واقعی هستند که روی لینک سایت شما کلیک کرده و جذب سایت‌تان می‌شود. شما آمار دقیق از کاربران واقعی می‌خواهید نه یک آمار اشتباه از ربات یا کاربرانی که کارشان کلیک کردن روی عنوان سایت شما است!
این نرخ کلیک طبیعی یا Organic CTR نسبت به نرخ کلیک تقلبی شاید مدت زمان بیشتری نیاز داشته باشد، اما دوام آن بیشتر و نتیجه آن در گوگل ثابت قدم‌تر است. نرخ کلیک ارگانیک در واقع از همان ترافیک ارگانیک شما در گوگل به‌دست می‌آید.

نرخ کلیک خوب چیست و به چه عواملی بستگی دارد؟

نرخ کلیک در موارد مختلف مانند سایت، ایمیل، اینستاگرام، فیسبوک و گوگل متفاوت است. اما در حالت کلی می‌توان به دو پارامتر آن را مربوط کرد. یکی جایگاه شما در نتایج گوگل است و دیگری حوزه فعالیت شما و رقبایتان.
قاعدتا شما هم در جستجو‌های خود از صفحه اول یا دوم گوگل جلوتر نمی‌روید. در نتیجه سایتی که رتبه آن در صفحه اول گوگل و به خصوص نتایج اول، دوم یا سوم باشد، شانس بیشتری برای دیده شدن و کلیک خوردن نسبت به سایتی که از جهان گوگل دورافتاده است، دارد.
اگر حوزه فعالیت شما به گونه‌ای است که سایت رقیب‌تان، از سایت‌های پرمخاطب و معتبر باشد، بدون تعارف، شانس شما برای کلیک خوردن کمتر می‌شود. خود گوگل هم به کسی که حق آب و گل دارد، اعتبار بیشتری می‌دهد.
برای همین است که نمی‌توان عدد مشخصی برای نرخ کلیک تعیین کرد. نرخ کلیک خوب از ۲ تا ۱۰۰ درصد ادامه دارد.

چگونه نرخ کلیک یا CTR را افزایش دهیم؟

برای کاربر سه ثانیه‌ای امروز که بیشتر از سه ثانیه برای جذب شدن به بمباران محتوای اینترنتی وقت ندارد باید چند عامل را در نظر بگیرید که در همان سه ثانیه اول قاپ کاربر را بدزید.
عنوان جذاب بنویسید، نرخ کلیک‌تان بالا می‌رود
همه جا پر شده است از اینکه عنوان جذاب معجزه می‌کند، عنوان باید میخکوب کند، عنوان باید برخلاف جریان آب شنا کند و… از این دست عناوینی که اهمیت انتخاب عنوان را به شما نشان دهد. یک‌سری عنوان‌های کلیشه‌ای وجود دارد که به شخصه اگر ببینیم نه تنها باز نمی‌کنیم که سریع آن را رد می‌کنیم مبادا وقتمان از دست برود. اما یک‌سری عنوان‌ها هستند که رسما کاربر را برای کلیک کردن قلقلک می‌دهند.
عناوینی که در عبارت آن از کلمه‌هایی مثل آسان، ساده، ارزان، رایگان، چگونه، چیست، معجزه، فلان عدد راهکار موثر، شگفت انگیز، منحصر‌به‌فرد، پربازده‌ترین، بهترین روش، اشتباه مهلک، تضمینی، بلافاصل، طلایی، جادویی و… استفاده شده باشد، معمولا کلیک بیشتری می‌خورد.
بهترین کار این است که در بازه یک هفته‌ای با توجه به حوزه فعالیت‌تان، عنوان مورد نظر را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید و ببینید که چه کلماتی بیشترین جذابیت را برای کاربر ایجاد کرده است تا از آن‌ها بیشتر استفاده کنید.
توضیحات و متادسکریپشن را دست کم نگیرید
توضیحاتی که در جستجو گوگل، زیر هر عنوان نشان داده می‌شود، تگ توضیحات یا متا دیسکریپشن نام دارد. نوشتن یک توضیح کوتاه در مورد صفحه مورد نظر که البته جذاب هم باشد، باعث جلب توجه کاربر می‌شود. حدود ۱۶۸ کاراکتر می‌توانید در این قسمت استفاده کنید. جدا از عنوان، این توضیحاتی که زیر عنوان نشان داده می‌شود باید باعث ترغیب کاربر برای کلیک کردن شود، طوری که حس کند الان چه چیزی در انتظارش است.
اگر شما این کار را نکنید، گوگل از بین کلمات کلیدی صفحه شما با کلماتی که کاربر جستجو کرده، نوشته‌ای بلند یا کوتاه از صفحه‌تان را نمایش می‌دهد.
از نشانه گذاری‌های استاندارد یا همان اسکیما غافل نشوید!
قطعا دیده‌اید در کنار توضیحات و عنوان در گوگل یک سری نشانه‌گذاری‌ها هم وجود دارد که در چشم کاربر موثر است. مثلا ستاره‌های زرد رنگی که به صورت سیستم امتیازدهی به سایت شما، در زیر عناوین‌تان ظاهر می‌شود، در کلیک کاربر موثر است. یا قرار دادن عکس بند انگشتی مربوط به عنوان یا فیلم نیز شانس کلیک عنوان شما را در بین سایت‌های دیگر بالا می‌برد. همچنین گذاشتن پرانتز یا کروشه در عنوان یا توضیحات نیز می‌تواند نرخ کلیک شما را بالا ببرد.

برند سازی و تبدیل کلمه کلیدی به برند

اگر دقت کرده باشید، امروزه اغلب مردم که عاشق نوتلا هستند، به جای به کار بردن واژه شکلات صبحانه یا شکلات کاکائویی، نوتلا را به کار می‌برند. درواقع شرکت نوتلا توانست با برندسازی خود، کلمات کلیدی را که مردم به دنبال آن بودند، تبدیل به برند خود کند. در این مسیر باید صبوری به خرج دهید و به برندینگ ادامه دهید تا بتوانید چنین جایگاهی را در گوگل به دست آورید.

عوامل تاثیرگذار در کاهش نرخ کلیک یا CTR

استفاده بی‌رویه در هر چیز، شما را تباه می‌کند. حالا چه ربطی به نرخ کلیک دارد؟ در مقابل عواملی که باعث افزایش نرخ کلیک می‌شود، زمانی که از آن‌ها به شکل افراطی استفاده کنید منجر به کاهش نرخ کلیک می‌شود.
از عناوین تکراری و پر از کلمات کلیدی استفاده می‌کنید!
گفتیم از کلمات کلیدی در عنوان استفاده کنید، اما نه اینکه هر دو کلمه یکبار کلمه کلیدی را در عنوان بیاورید. یک زمانی راجع به یک عنوان مثلا کمر درد جستجو کنید می‌بینید هر عنوانی که در گوگل می‌آید همه شبیه به هم است، حالا شما هم برای شروع از این عناوین تکراری استفاده کنید که دیگر سایت‌تان عملا دیده نمی‌شود. وقتی زیاد از کلمات کلیدی استفاده می‌کنید، گوگل این کلمات را مانند حروف اضافه می‌شمارد و عملا نتیجه معکوس برایتان رقم می‌خورد.
آدرس نامرتبط صفحات سایت
حتما برایتان اتفاق افتاده است بعد از کلی گشتن یک عنوان با توضیحات متای موردنظرتان را یافتید، وقتی روی آن کلیک می‌کنید می‌بینید وارد صفحه‌ای شده‌اید که با خطا مواجه می‌شود یا کلا شما را به یک صفحه نامرتبط با جستجو‌تان هدایت می‌کند.
اگر چنین اتفاقی در سایت شما رخ دهد، عملا گوگل، پی به آدرس اشتباهی که دادید، می‌برد و رتبه‌تان پایین آمده و به دنبال آن نرخ کلیک سایت‌تان نیز کاهش پیدا می‌کند.
استفاده از توضیحات متای نامشخص و کوتاه
همان طور که اشاره کردیم اگر برای صفحه یا مطلب مورد نظر خود، توضیحات واضح، مشخص و جذابی ننویسید، گوگل خود از بین نوشته‌های آن صفحه، توضیحی را با توجه به کلماتی که کاربر جستجو کرده به او نشان می‌دهد. حالا اگر این توضیحات، نامشخص باشد و یا ربطی به آن چیزی که کاربر جستجو کرده نداشته باشد، نرخ کلیک شما کاهش پیدا می‌کند.

تاثیر نرخ کلیک یا CTR روی سئو سایت

سئوکاران می‌دانند برای بهینه سازی سایت و بهبود سئو، از تاثیر نرخ کلیک سایت نباید غافل شد. هرچه کلیک روی سایت شما بیشتر باشد یعنی بازدیدکننده‌های بیشتری به سایت‌تان سر زدند و این عاملی برای بهبود سئوی سایت‌تان است. عملا زمانی‌که نرخ کلیک شما بالا می‌رود، بازدید از سایت‌ نیز بالا می‌رود که در سئو موثر است.

آیا افزایش CTR بر رتبه بندی گوگل تاثیر گذار است؟

گوگل الگوریتمی به نام rankbrain دارد و زمانی که نرخ کلیک شما نسبت به جایگاه‌تان در گوگل بالاتر باشد، گوگل به کمک این الگوریتم، جایگاه شما را نیز ارتقا می‌دهد. مثلا فرض کنید شما رتبه چهارم در صفحه نتایج گوگل هستید، بعد از مدتی با بهبود و افزایش نرخ کلیک لینک‌تان، اگر لینک سوم یا دوم به نرخ کلیک کمتری داشته باشند، گوگل تشخیص می‌دهد اطلاعات شما برای کاربران اینترنتی مفیدتر بوده و در نتیجه جای لینک‌ها را باهم عوض می‌کند. به این ترتیب پس از مدتی جایگاه‌تان را به سه یا دو ارتقا می‌دهد.

افزایش CTR سایت با استفاده از ربات

یکبار دیگر بخش نرخ کلیک طبیعی را بخوانید و اگر هنوز مجاب نشدید که ربات تاثیری بر بهبود جایگاه شما ندارد، ادامه مقاله را بخوانید.
شاید در کوتاه مدت بتوانید با استفاده از ربات و تعریف آی‌پی‌های مختلف، نرخ کلیک سایت‌تان را بالا ببرید، اما اگر پس از مدتی سایت‌تان با کله سقوط کرد، باید این را به خاطر می‌سپردید، که الگوریتم‌های گوگل قوی‌تر از آن رباتی است که شما طراحی کردید یا می‌خواهید با تکنیک کلاه سیاه، گوگل را دور بزنید. گوگل عوامل مختلفی را در افزایش نرخ کلیک و سئو سایت در نظر می‌گیرد که برای یک ربات تعریف نشده است مثل سن، جنسیت، منطقه جغرافیایی، سابقه جستجو و…
شاید اگر می‌خواهید به جای وقت گذاشتن روی بهبود و کیفیت محتوای های‌تان، به سرعت به نتیجه واقعی برسید، بهتر است هزاران نفر را استخدام کنید که در روز با هزاران آی‌پی مختلف، از سایت شما بازدید ‌کنند. واقعا این هزاران نفر را از کجا می‌خواهید استخدام کنید؟ اگر این زمان و انرژی‌ و هزینه‌تان را روی تولید محتوا صرف کنید نتیجه موثرتر و ماندگارتری در نظر گوگل به دست خواهید آورد.