تفاوت هاست ویندوز و لینوکس در چیست؟

تفاوت هاست ویندوز و لینوکس در چیست؟

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

 

تفاوت هاست لینوکسی با ویندوز

تفاوت هاست لینوکسی با ویندوز یکی از مواردی است که این روزها دغدغه بسیاری از مدیران سایت ها و طراحان سایت قرار گرفته. در این مقاله سعی داریم تا معایب و مزایای هر کدام را به شما بگوییم تا برای انتخاب سرویس هاست مورد نیازتان بهتر تصمیم بگیرید.

همانطور که در مقاله ویژگی هاست عنوان شد، هر هاست بخشی از یک سرور است که با خرید آن میتوانید اطلاعات و تولید محتوای مورد نیاز سایت خود را در آن ذخیره کنید تا برای عموم قابل دسترس باشد. بنابراین پس از ثبت دامنه اولین قدم برای طراحی سایت، خرید یک هاست خوب است.

برای اینکه تفاوت هاست لینوکسی با ویندوز را بدانیم، ابتدا باید هر کدام را به صورت جدا بشناسیم. سرورها به لحاظ سیستمی مشابه کامپیوترهای خانگی هستند. و برای آنکه قابل استفاده باشند حتما به یک سیستم عامل نیاز دارند. سیستم عامل های متعددی برای سرورهای هاست تعریف شده. اما عمومی ترین آنها هاست لینوکسی و هاست ویندوز است.

هر کدام از این سیستم های عامل، یک سری ویژگی های منحصر بفردی دارند. در نتیجه عملکرد آنها نسبت به یکدیگر متفاوت است. برای آنکه بدانیم خدمات کدام یک برای نیاز ما بهتر است باید تفاوت هاست لینوکس با هاست ویندوز را بدانیم.

هاست لینوکسی چیست؟

سیستم عامل سرور در هاست لینوکسی همانطور که از اسم ان مشخص است، بر پایه لینوکس خدمات ارائه می دهد. توسعه پذیری در سرورهای لینوکسی راحت تر است. اولین بار سیستم عامل لینوکس در فنلاند با هدف راه اندازی یک سیستم عامل کد باز برای کامپیوترهای خانگی طرح ریزی شد. اما پس از مدتی قابلیت نصب بر روی سرور را پیدا کرد. از این رو هاست لینوکسی شکل گرفت.

با توجه به مشخصه های هاست لینوکس، امروزه به یکی از پر مصرف ترین هاست ها در بازار طراحی سایت تبدیل شده است.

هاست ویندوز چیست؟

سیستم عامل سرور مربوط به هاست ویندوز ، از نوع ویندوز سرور است. هاست ویندوز بر پایه IIS فعال است که سرور مخصوص ماکروسافت محسوب می‌شود.

مقایسه هاست لینوکسی و ویندوز

با مقایسه هاست لینوکس و هاست ویندوز ما به شناخت بهتری نسبت به این دو نوع هاست می‌رسیم. هر کدام از این سیستم های عامل ویژگی خاصی دارند و شما باید بر اساس نیاز سایت تان یکی از آنها را انتخاب کنید. بنابراین نمی‌توان گفت که کدام یک بر دیگری ارجحیت دارد.

۱- سیستم عامل سرور

اولین مورد در تفاوت هاست لینوکسی با ویندوزنوع سیستم عامل سرور آنهاست. سیستم عامل سرورهایی که هاست لینوکس ارائه می‌دهند، از نوع لینوکسی است و خدمات ویندوز هاست هم از سرورهای ویدوز پشتیبانی می‌شود.

سیستم عامل ویندوز فقط توسط شرکت ماکروسافت و به صورت کد بسته ارائه می شود. در نتیجه امکان تغییر و توسع برای آن وجود ندارد. اما سیستم عامل لینوکسی ۱۰ توزیع مختلف دارد که بر پایه کرنل لینوکس فعالیت دارند. این توزیع‌ها توسط شرکت‌هایی مثل دبیان، PCLinuxOS ، openSUSE ، اوبونتو و فدورا ارائه می‌شود. هر کدام از این توزیع ها یک نسخه متفاوت از لینوکس است. سیستم عامل لینوکس به صورت کد باز ارائه می‌شود و توسعه پذیرند.

۲- زبان برنامه نویسی

مهمترین نکته در مقایسه هاست لینوکس و هاست ویندوز، وب سرور یا زبان برنامه نویسی آنهاست. زبان برنامه نویسی نقش موثر و تعیین کننده ای در انتخاب هاست دارد. انواع زبان برنامه نویسی برای طراحی وبسایت وجود دارد. از جمله ASP، joomla، python و….

سیستم وب سرور ویندوز هاست، ios است و ماکروسافت به صورت اختصاصی فقط از زبان‌های برنامه‌نویسی ASP و NET پشتیبانی می‌کند. در حالی که وب سرور مورد استفاده در هاست لینوکس از نوع آپاچی است. این نوع سیستم عامل زبان‌های برنامه نویسی متعددی را ساپورت می‌کند. از جمله: php، python، perl و CGI.

طبق یک آمار جهانی، سایت‌هایی که با زبان PHP برنامه نویسی شدند بسیار بیشترند. و البته لینوکس کاملا با زبان PHP سازگار است. در واقع فقط هاست لینوکسی می‌تواند محتوایی که با زبان PHP نوشته شده را پشتیبانی کند.

۳- کنترل پنل

کنترل پنل یا واسط گرافیکی یکی دیگر از مواردی است که در تفاوت لینوکس هاست با ویندوز هاست به آن می پردازیم. هیچ نیازی نیست که برای استفاده از هاست لینوکس یا ویندوز سیستم عامل آن را روی سیستم خود نصب کنید. زیرا سیستم عامل بر روی سرور نصب می شود و شما با استفاده از کنترل پنل ( رابط‌های گرافیکی) مختص به سرور، می‌توانید سایت خود را مدیریت کنید.

هاست لینوکسی از کنترل پنل‌هایی مثل سی پنل، زد پنل، کلوکسو و دایرکت ادمین استفاده می کند. اما کنترل پنل ویندوز هاست کاملا متفاوت است. کنترل پنل هاست ویندوزی می توان به پلسک و وب پنل اشاره کرد. روش کار با کنترل پنل هر نوع سرور متفاوت است.

کار با کنترل پنل‌های هاست لینوکسی بسیار ساده‌تر است. به طوری که یک فرد مبتدی نیز به خوبی از عهده این کار بر می آید. همچنین   در مورد نحوه کار با C_panel در اینترنت آموزش‌های بسیاری توضیح داده شده است.C_panel   در حال حاضر بهترین رابط‌ گرافیکی شناخته شده در جهان است.

۴-سرعت

سرعت از دید کاربران اینترنت بسیار مهم است. در واقع سرعت پایین سایت برابر است با از دست دادن مخاطب. در مقایسه هاست لینوکسی و هاست ویندوز، نوع سیستم عامل، نقشی در تعیین سرعت هاست ندارد. بلکه سرعت هاست به ویژگی‌های سخت‌افزاری که در سرور نصب شده، مربوط است. با این حال می توان گفت عموما سرعت در هاست لینوکس سرعت بیشتری نسبت به هاست ویندوز دارد. زیرا در سیستم عامل لینوکس، ابزارهای مناسبی را برای بهینه سازی و افزایش سرعت طرح ریزی کرده است.

۵- امنیت و پشتیبانی

امنیت و پشتیبانی یکی از نکاتی است که باید به آن توجه شود. در مقایسه هاست لینوکس و هاست ویندوز، امنیت به نوع سیستم عامل مربوط نیست. درواقع به لحاظ امنیت هاستینگ تفاوتی بین هاست لینوکس و ویندوز وجود ندارد. بلکه این امنیت به شرکتی که هاست را از آن خریداری کرده اید مرتبط است. پیش از خرید هاست از شرکت هاستینگ، مطمئن باشید که اصول امنیتی را در سرورهایشان رعایت کرده باشند.

با توجه به اینکه تفاوت هاست لینوکسی با ویندوز را متوجه شدیم تصور می کنید هاست لینوکس برای شما بهتر است یا ویندوز هاست؟

برای پاسخ به این سوال مقایسه هاست لینوکسی و هاست ویندوز را بر این اساس بررسی‌می کنیم که چه کسانی باید از هاست لینوکسی استفاده کنند و چه کسانی از ویندوز هاست.

۱ – اگر میخواهید برای راه اندازی سایت خود از سیستم مدیریت محتوا بر اساس PHP/MYSQL استفاده کنید مثل سیستم وردپرس ، جوملا ، vbulletin و … باید هاست لینوکسی خریداری کنید. اما اگر بخواهید از  بانک اطلاعاتی SQL Server استفاده کنید، باید ویندوز هاست تهیه نمایید.

به این نکته توجه داشته باشید که هاست ویندوزی گاهی به صورت محدود میتواند زبان PHP را پشتیبانی کند. اما کارایی آن به اندازه مزبانی لینوکس نیست.

۲ – اگر زبان برنامه نویسی سایت شما PHP باشد نیاز به هاست لینوکسی دارید. ولی اگر سایت شما بر اساس زبان برنامه ریزی ASP.NET طراحی شده باشد، باید هاست ویندوزی خریداری کنید.

۳ – اگر از زبان نشانه گذاری HTML استفاده کرده اید و برای سایت‌تان نیاز به سرعت و کارایی بالاتری دارید بهتر است از هاست لینوکس استفاده کنید.

۴- برای راه اندازی برخی از سایتها لازم است حتما از وب سرور IIS ویندوز استفاده شود.

در واقع اینطور میتوان گفت که در وهله اول انتخاب سیستم عامل و هاست شما بستگی به زبان برنامه نویسی سایت شما دارد.

ما تفاوت هاست لینوکسی با ویندوز را در یک شرایط برابر مقایسه کردیم. هر کدام از این دو نوع سیستم عامل یک سری ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. هرچند هاست لینوکس قابلیت‌های بیشتری دارد. اما شما با توجه به هدف و نیاز خود از سایت تان باید تصمیم بگیرید که کدام یک برای هدف شما بهتر است.

نکته:

به این نکته توجه کنید که هر کدام از این دو سیستم عامل به صورت مجزا یک رابط گرافیکی دارند. با کمک این رابط گرافیکی میتوانید به راحتی سایت تان را مدیریت کنید. و نیاز نیست به زبان های برنامه نویسی تسلط داشته باشید. فقط کافیست وارد مرورگر خود شده و دامنه مورد نظرتان را تایپ کنید تا وارد پنل شوید. لینوکس و ویندوز فقط در سرور نصب هستند. فقط کافیست برای مدیریت سایتتان از کنترل پنل مربوطه استفاده کنید.

نکته دوم اینکه اگر معتقدید نوع سیستم عامل هاست شما باید با سیستم عامل دستگاه شما ( کامپیوتر، لپتاب، گوشی موبایل و…. ) یکی باشد تا به اطلاعات دسترسی یابید، کاملا اشتباه است. اگر سایت در فضای هاست لینوکس یا ویندوز بارگذاری شود، تمام بازدیدکننده ها با انواع پلتفرم میتوانند وارد سایت شما شده و به مطالب آن دسترسی یابند.

اگر به دنبال شرکت طراحی سایت معتبر هستید ، پیشنهاد میکنیم ابتدا این لینک را کلیک نمایید.