نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست و چرا اهمیت بالایی دارد؟

نرخ تبدیل یا Conversion Rate

نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست؟

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

نرخ تبدیل عبارت است از نسبت تعداد بازدیدکنندگانی که اقدام به ثبت سفارش خرید یا تماس می کنند (تبدیل به مشتری می شوند) به تعداد کل بازدیدکنندگان از سایت. بالا بودن نرخ تبدیل هر سایت نشان دهنده موفقیت آن در زمینه بازاریابی و طراحی سایت می باشد. نرخ تبدیل پایین نیز نشان دهنده این است که سایت یا صفحه فرود کاربر به خوبی طراحی نشده است و یا اینکه خدمات و محصولات سایت دارای قیمت مناسب، کیفیت خوب و… نیستند.

نرخ تبدیل چگونه محاسبه می‌شود؟

به هر اقدامی که به روند تبدیل بازدید‌کننده سایت به مشتری، منجر شود، نرخ تبدیل یا Conversion Rate می‌گویند و هر چه نرخ تبدیل رشد داشته باشد به معنای موفقیت سایت شما می‌باشد. یکی از ایده‌های اصلی در خصوص نرخ تبدیل استفاده از نظرات کاربران سایت است به‌طوری‌که آنها برای هدف شما مسیر تعیین کنند.

هدف نهایی شما از طراحی سایت و یا طراحی سایت فروشگاهی چیست ؟ نرخ تبدیل در سایت فروشگاهی چگونه محاسبه می‌شود؟

نرخ تبدیل، نسبت تعداد تبدیل‌ها به تعداد کل بازدیدکنندگان سایت است. به عنوان مثال، اگر یک سایت فروشگاهی در ماه ۲۰۰ بازدید داشته باشد و از آن تعداد ۵۰ نفر اقدام به خرید از سایت کنند نرخ تبدیل آن ۵۰/۲۰۰ (یعنی ۲۵ درصد) خواهد بود.
«تبدیل» می‌تواند هر اقدام یا عملی باشد که شما مایلید بازدیدکنندگان سایت به آن بپردازند. این عملیات می‌تواند هرچیزی مانند یک کلیک ساده روی بخشی از سایت باشد تا انجام خرید آنلاین از سایت انجام شود.
هر اپلیکیشن و وب‌سایتی معمولا چندین هدف مختلف را به عنوان «تبدیل» تعریف می‌کنند و هر کدام نرخ تبدیل مخصوص به خود را دارند.

چرا نرخ تبدیل اهمیت بالایی دارد؟

ردیابی نرخ تبدیل به شما این امکان را می‌دهد که عملکرد صفحات وب و اپلیکیشن‌های خود را بسنجید. همینطور می‌توانید مشخص کنید که چند درصد از کاربرانتان به اهدافی که تعیین کرده‌اید، می‌رسند. در نتیجه می‌توانید موفقیت سایت یا اپلیکیشن خود را بسنجید و زمینه‌هایی که نیاز به بهبود دارند را شناسایی کنید.
علاوه بر این اگر بتوانید نرخ تبدیل کسب‌وکارتان را بهبود بدهید، امکان این را دارید که با میزان ترافیک یکسان، فروش بیشتری داشته باشید. برای مثال اگر در ماه ۱ میلیون تومان خرج می‌کنید تا ۵۰۰ بازدیدکننده به سایت خود جذب کنید، اگر بتوانید نرخ تبدیل را دوبرابر کنید اساسا عایدی از هزینه تبلیغ خودتان را دو برابر کرده‌اید. سپس می‌توانید هزینه تبلیغات خودتان را کاهش دهید. در حالی که همان سود قبلی را به دست می‌آورید یا اینکه درآمد اضافی را در برنامه‌های تبلیغاتی جدید سرمایه‌گذاری کنید.

چطور نرخ تبدیل را بهبود دهیم؟

ابتدا ببنیم بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟ فرآیند شناسایی اهداف تبدیل، محاسبه نرخ تبدیل این اهداف و بهینه سازی سایت یا اپلیکیشن برای بهبود نرخ تبدیل به بهینه‌سازی نرخ تبدیل یا CRO معروف است. فرایند CRO در خصوص اینکه چرا بازدیدکنندگان به مشتری تبدیل نمی‌شوند، فرضیه‌هایی تعریف می‌کند. سپس در این فرایند ایده‌هایی برای بهبود نرخ تبدیل ارائه می‌شود. بعد از آن طی آزمون‌هایی مانند تست A/B ایده‌های ارائه شده بررسی می‌شوند. طی تست A/B دو نسخه از یک صفحه (برای مثال صفحه لندینگ سایت) در مقابل هم قرار می‌دهیم و آنها را آزمایش می‌کنیم تا ببینیم کدام یک بهتر عمل می‌کند.
با شناسایی مداوم اهداف تبدیل جدید، شناسایی مناطقی که می‌توان نرخ تبدیل را در آن‌ها بهبود بخشید و آزمایش ویژگی‌های جدید، می‌توانید به طور مداوم عملکرد وب‌سایت یا اپلیکیشن خود را بهبود بخشید.

بهینه‌سازی نرخ تبدیل در عمل

یک مطالعه موردی از ComScore وجود دارد که صفحه‌های وبسایت‌ها را تحلیل و داده‌های بازاریابی را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد. این شرکت با تعیین یک هدف تبدیل از صفحه محصول خود (سرنخ های تولید شده)، نرخ تبدیل را تعیین کرده، سپس آزمایشی را با ایده های مختلف برای بهبود نرخ تبدیل صفحه راه انداخت.فرضیه‌ای که آنها مطرح کردند این بود که شک داشتند گنجاندن توصیه‌نامه در صفحه محصول آیا اعتماد بازدیدکنندگان را افزایش می دهد و منجر به تبدیل بیشتر می شود یا نه. آنها یک نسخه‌ی آزمایشی ساختند که توصیه نامه شرکت‌ها همراه با لوگوی شرکت ارائه دهنده توصیه نامه در آن درج شده بود.
از طریق تست A/B/n، آنها دریافتند که صفحه محصول با توصیه‌نامه و لوگوها ۶۹٪ بهتر از صفحه اصلی آنها عمل می‌کند. این مثال به وضوح نشان می‌دهد که چگونه یک شرکت توانسته است نرخ تبدیل خود را از طریق آزمایش بهبود بدهد و تأثیر قابل سنجشی بر تجارت خود داشته باشد.

روش سنجش و اندازه‌گیری نرخ تبدیل Conversion Rate

نرخ تبدیل یکی از صدها معیاری است که می‌تواند دلایل افزایش مشتریان احتمالی را محاسبه کند. معیار نرخ تبدیل تنها ویژه‌ی مشاغلی است که فعالیت‌های آنلاین دارند و اساساً نشان می‌دهد که ارائه محصولات و خدمات شما چقدر بین بازدیدکنندگان آنلاین محبوبیت دارد.بدون شک میزان و درصد بازدید کنندگانی که به مشتری احتمالی تبدیل شده اند در تعیین موفقیت و رشد یک شرکت نقشی اساسی دارد. به عنوان مثال، نرخ تبدیل در درجه اول میزان اثربخشی تیم بازاریابی یک شرکت و تلاش‌های آن را برای ایجاد یک محتوای آنلاین جذاب ارزیابی می‌کند و در نتیجه سایر بازدیدکنندگان را ترغیب می‌کند که مشتری بالقوه شوند. در عین حال، نمی‌توان از نرخ تبدیل برای ارزیابی کانال‌های فروش یا تیم‌های فروش استفاده کرد. به دلیل آنکه با این روش فقط می‌شود درصد مشتریان احتمالی را تخمین زد نه مشتریان را.

با طراحی اپلیکیشن اختصاصی به سمت آینده شتاب کنید.