انکر تکست (Anchor Text) چیست و انواع مختلف انکر تکست

انکر تکست چیست؟

 

انکر تکست (Anchor Text) چیست و انواع انکرتکست؟

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

 

کلمات و کاراکترهای موجود در یک متن که به سایت یا متنی دیگر لینک می‌شوند، را انکر ‌تکست (Anchor Text) می‌نامند. انکر تکست، در واقع قسمتی از یک لینک است که کاربر آن را مشاهده می‌کند و قادر است بر روی آن کلیک کند.

به بیان دیگر، در پاسخ به سوال انکر تکست چیست؟ باید گفت، قسمت قابل کلیک در نتایج جستجوی اینترنتی است که در بیشتر مرورگرها به رنگ آبی، با خطی زیر آن دیده می‌شود. اما این مسئله تنها محدود به صفحات نتایج جستجو نیست و به‌طور کلی به هر متن قابل کلیک که شما را به صفحه دیگری هدایت کند، انکر تکست گفته می‌شود.

انکر تکست چه کاری انجام می‌دهد؟

انکر تکست یک سیگنال قوی جهت درک موضوع صفحه لینک شده، برای کاربران و موتورهای جستجو ایجاد می‌کند. هایپرلینکی که در سایت خود اضافه می‌کنید، می‌تواند لینک داخلی (اشاره به صفحه‌ای دیگر از سایت شما) یا لینک خارجی (اشاره به صفحه‌ای از سایر سایت‌ها) باشد. به هر حال، تهیه انکر تکست مناسب و معنی‌دار، به موتورهای جستجو و کاربران در زمینه درک هدف کلی وب‌سایت کمک می‌کند.

انواع مختلف انکر تکست چیست؟

همان‌طور که گفته شد، استفاده از انکر تکست‌های متنوع به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا موضوع سایت شما را بهتر درک کنند. در نتیجه، سایت شما در نتایج جستجو رتبه بهتری دریافت خواهد کرد. اکنون که دانستیم انکر تکست چیست، بهتر انواع مختلف آن را نیز بشناسیم.

بسته به عبارت استفاده شده، انکر تکست‌ها انواع مختلفی پیدا می‌کنند که هر یک نیز کاربردها، نقاط قوت و ضعف خود را دارند. این که کدام نوع انکر تکست برای شما مناسب‌تر است، به این بستگی دارد که لینک خود را کجا قرار داده‌اید و می‌خواهید با آن چه کنید. در ادامه به انواع مختلف انکر تکست‌ها اشاره خواهیم کرد.

انطباق دقیق (Exact Match)
ممکن است متن ما دقیقا عنوان صفحه هدف، یا کلیدواژه کانونی آن صفحه باشد. به عنوان مثال، در یک سایت آموزش سئو، عبارت «سئو سایت» می‌تواند ما را به صفحه‌ای هدایت کند که محتوای آن درباره چگونگی افزایش سئوی سایت است. هر چند  که متن لینک Exact Match تاثیر زیادی بر ارتقا رتبه سایت شما دارد، اما استفاده بیش از حد از این نوع لینک، می‌تواند باعث جریمه وب‌سایت شما شود.

انطباق نصفه و نیمه (Partial Match)
گاهی انکر تکست ما دربردارنده کلیدواژه مورد نظر به همراه یک سری تغییرات است. برای مثال در یک سایت آشپزی، متن «تهیه سالاد سزار به سریع‌ترین روش ممکن» می‌تواند نمونه‌ای از انطباق نصفه و نیمه باشد.

برند شده یا نام تجاری (Branded)
اگر اولویت شما معرفی سایت یا شرکت خودتان است، می‌توانید در قسمت انکر تکست، اسم شرکت یا برند خود را قرار داده و بسته به نیاز، کاربر را به صفحه‌ای از وبسایت خود هدایت کنید. لینکی که از نام تجاری در متن خود استفاده کند، انکر تکست نام تجاری یا برند نامیده می‌شود.

بدون عنوان (Naked Link)
این نوع انکر تکست که با عنوان URL Anchor Text نیز شناخته می شود، کلمه کلیدی خاصی در متن ندارد و تنها از URL سایت به عنوان متن لینک استفاده می‌کند.

نامشخص و عمومی (Generic)
عباراتی مانند: اینجا را کلیک کنید، اطلاعات بیشتر، ادامه مطلب، بیشتر بخوانید، درباره نویسنده و… از انکر تست‌های عمومی به‌شمار می‌روند. در گذشته استفاده از این نوع انکر تکست‌ها بیشتر رایج بود، اما طی چند سال اخیر با تغییر قوانین گوگل، استفاده از این لینک‌ها می تواند به سئوی سایت شما آسیب بزند. بنابراین تاحدامکان، از این عناوین در لینک‌های خود استفاده نکنید.

استفاده از تصویر (Image Links)
برای آنکه روند لینک‌دهی شما از نظر گوگل طبیعی باشد، بهتر است گاهی اوقات در تصاویر سایت، لینک قرار دهید. در چنین شرایطی، Alt Tag تصویر به عنوان انکر تکست شناسایی می‌شود. لازم به ذکر است که مرورگرها در صورت لود نشدن تصاویر لینک دار، متن جایگزین (Alternate Text) تصویر را به شکل یک انکر تکست نمایش می‌دهند. پس بهتر است موقع استفاده از تصاویر، متن جایگزین آنها نیز با حساسیت و دقت تهیه و نوشته شود.

انکر تکست جزئی ( Partial Match Anchors)
اگر کلمه کلیدی در انکر تکست، حضور نسبی یا جزئی داشته باشد، انکر تکست با عنوان Partial Match شناخته می شود.

انکر تکست طولانی (Long Tail Anchors)
این نوع انکر تکست‌ها نسبت به مورد قبلی، طولانی یا دم دراز هستند. به‌عنوان مثال لینک «گوگل ۲۰۰ فاکتور را برای رتبه‌بندی سایت لحاظ می‌کند»، نوعی انکر تکست طولانی به حساب می‌آید.

انکرتکست هم معنی ( LSI Anchors)
LSI مخفف عبارت Latent Semantic Indexing است. معمولا این عبارت، «فهرست‌سازی معنایی نهفته» معنی می‌شود.

در این نوع انکر تکست، به جای استفاده از کلمه کلیدی هدف‌، از عبارات هم معنی یا مشتقات آن استفاده می‌‌شود. برای مثال اگر کلمه کلیدی «گل فروشی» را به‌عنوان هدف، انتخاب کرده‌اید، متن لینک LSI آن می‌تواند عباراتی مانند «گل فروشی آنلاین»، «فروش اینترنتی گل و گیاه» یا «گل تزئیتی آنلاین» باشد.

بهینه‌سازی انکر تکست چیست؟

بهتر است متن انکر تکست‌ها با کلمه کلیدی مرتبط باشد
هرچه ارتباط بین کلمه انکر تکست و کلمه کلیدی مورد نظر ما، نزدیک‌تر باشد، تاثیر مثبت بیشتری بر رتبه  وب‌سایت در گوگل خواهد داشت. بنابراین، بهترین انکر تکست، انکری است که متن آن، کلمه کلیدی صفحه مورد نظر باشد.

انواع انکر تکست را به‌درستی استفاده کنید
بهتر است در وب‌سایت، فقط از یک نوع انکر تکست استفاده نکنید و سعی کنید که در محتوای خود انواع انکر تکست را به‌درستی به کار ببرید. توزیع انواع انکر تکست در صفحه به صورت زیر است:

انکر برند : ۴۰%
دیگر انکرها یا انکر واحد: ۲۵%
انکر بدون متن و با لینک: ۱۵%
انکر برند با کلمه کلیدی: ۵%
انکر حضور نسبی: ۵%
انکر عمومی: ۱-۵%
انکر طولانی : ۲ – ۴%
انکر دقیق: کمتر از ۱%
به سایت‌های اسپم لینک ندهید
لینک دادن به سایت های اسپم، به این معنی است که شما آن‌ها را تایید کرده‌اید. سایت‌های اسپم چون قبلا توسط گوگل جریمه شده‌اند، لینک دادن به آن‌ها باعث می‌شود گوگل وب‌سایت شما را نیز جریمه کند.

بدون کلمه کلیدی به صفحات دیگر سایت خود لینک ندهید
تا جای ممکن، برای برقراری ارتباط داخلی بین صصفحات وب‌سایت خود، از کلمات کلیدی در انکر تکست استفاده کنید. برای لینک‌های خارجی هم انواع دیگر انکر تکست‌ها می‌تواند مناسب باشد.

راه بهتر نوشتن انکر تکست چیست؟

اما راه بهتر نوشتن انکر تکست چیست؟ و چگونه می‌توانیم در این زمینه موفق عمل کنیم؟

می‌دانیم که وب‌سایت ما قرار است برای مخاطب، ارزش آفرینی کند، اما در این میان نقش آیتم انکر تکست چیست؟ انکر تکست اصلی‌ترین ابزار نشان دادن این ارزش به کاربران و مخاطبان است. برای انجام این کار باید به‌طور مشخص به سراغ اصل مطلب بروید. مراقب باشید کلید واژه‌های خود را با جملات پیچیده و نامربوط به موضوع اصلی، ترکیب نکنید. بهتر است در انکر تکست‌های خود از جملات کامل استفاده نکنید.

مطابقت با اصول سئو در انکر تکست چیست؟

به‌طور کلی انکر تکست‌های منطبق با اصول سئو ویژگی‌های زیر را دارند:

ساده و مشخص هستند
هر چند هنوز فرمول مشخصی درباره تعداد کاراکترهای استاندارد برای نوشتن یک انکر تکست وجود ندارد، اما بهتر است تا حد امکان این عبارات کوتاه و مشخص باشند.

با لینک هدف مرتبط هستند
اگر موتور جستجو تشخیص دهد که انکر تکست و صفحه موردنظر به خوبی مرتبط هستند، هم صفحه لینک‌دهنده و هم صفحه لینک‌گیرنده، هر دو شانس خوبی برای کسب رتبه‌ بالاتر در جستجوی موضوع مورد نظر خواهند داشت.

چگالی کلید واژه‌های آن‌ها کم است
بعد از آخرین به‌روزرسانی الگوریتم پنگوئن، موتور جستجوی گوگل با دقت بیشتری در انکر تکست‌ها به دنبال کلیدواژه‌ها می‌گردد. اگر در محتوای یک سایت، لینک‌های فراوان با انکر تکست یکسان وجود داشته باشد، گوگل به این موضوع مشکوک می‌شود که لینک‌ها ممکن است واقعی نبوده و تنها به قصد فریب کاربران ایجاد شده باشند.

و در انتها …

همان‌طور که اشاره شد، انکر تکست، متنی است که وب‌سایت مورد نظر ما را در یک جمله به مخاطب معرفی می‌کند. اگر شما به درستی از انکر تکست‌ها استفاده کنید، شاهد افزایش بهتر و سریع‌تر رتبه وب‌سایت خود خواهید بود و برعکس، اگر آن را به درستی به کار نبرید گوگل، سایت شما را جریمه خواهد کرد. پس باید به‌خوبی بدانید آیتم انکر تکست چیست و روش‌های صحیح و اصولی کاربرد آن چگونه است.

 

اگر به دنبال شرکت طراحی سایت معتبر هستید ، پیشنهاد میکنیم ابتدا این لینک را کلیک نمایید.