الگوریتم گوگل فرد (GOOGLE FRED) و تاثیر آن بر سئو سایت چیست؟

در مقاله امروز می خواهیم الگوریتم گوگل فرد ، الگوریتم جدید گوگل را به شما معرفی کنیم تا بتوانید از کیفیت محتوا وب سایتتان مطمعن شده و توسط گوگل جریمه نشوید؛ پس پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله، همراه ما باشید. در ماه مارس سال ۲۰۱۷ میلادی، صاحبان وبسایت‌ها، وبمسترها و متخصصان بهینه‌سازی موتورهای جستجو دچار شوک بزرگی شدند؛ برخی از سایت‌ها در طول یک شب، با کاهش چشم‌گیر ترافیک مواجه شده بودند و این‌جا بود که همه با الگوریتم تازه گوگل موسوم به فرِد (Fred) آشنا شدند. الگوریتم گوگل فرد (google fred)، در واقع مجموعه‌ای اسرارآمیز از به روزرسانی‌های جستجوی گوگل است که به جریمه وبسایت‌هایی با تبلیغات زیاد، محتوای بی‌کیفیت و لینک‌های پشتیبانی نامعتبر می‌پردازد.

الگوریتم Google Fred، تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر رتبه‌‌بندی وبسایت‌ها در سرتاسر دنیا داشته است. با این الگوریتم همه متوجه شدند که گوگل به کیفیت محتوای وب، اهیمت زیادی می‌دهد.

هدف از الگوریتم گوگل فرد (GOOGLE FRED)  چیست؟

هدف از ارائه الگوریتم جدید گوگل فرد چندان مشخص نیست. اما بنا به توضیحاتی که از کارشناسان مختلف شنیده می‌شود، الگوریتم تازه گوگل فرد در پی برخورد با تاکتیک‌های سئوی کلاه‌سیاه است. به عبارت دیگر، به کمک این الگوریتم با تبلیغات بیش از حد سایت‌ها، محتوای غیرمفید و عدم ایجاد ارزش افزوده برای کاربران مقابله می‌شود.

البته این به معنای بی‌کیفیت بودن تمام سایت‌هایی که تحت‌الشعاع این الگوریتم قرار می‌گیرند، نیست اما بیشتر وبسایت‌هایی که از طریق الگوریتم گوگل فرد (google fred)  جریمه می‌شوند، در پی کسب درآمد هستند و به حل مشکلات کاربران توجهی ندارند. بسیاری از وبسایت‌هایی که از جریمه گوگل بی‌نصیب نمانده‌اند، به قصد سودجویی و درآمدزاییِ صرف، فعالیت نمی‌کرده‌اند. این وبسایت‌ها بعضا به طور ندانسته در تور الگوریتم تازه گوگل فرد، اسیر شده‌اند. مثلا در صورتی که با مقوله لینک‌های پشتیبان به خوبی آشنا نباشید به راحتی در دام جریمه گوگل گرفتار خواهید شد. این طور که به نظر می رسد، گوگل با به کارگیری الگوریتم‌های جدید به دنبال ارتقای محتوای غنی‌تر و شناسایی وبسایت‌های باکیفیت است.

این بازی جدید، نهایتا به سود همه ذی‌نفعان تمام خواهد شد. زیرا گوگل درآمد بیشتری کسب خواهد کرد، کاربران در جستجوی اطلاعات با محتوایی باکیفیت‌تر روبه رو خواهند بود و وبسایت‌ها نیز با متحمل شدن کمی زحمت بیشتر در مسیری اصولی فعالیت خواهند کرد.

الگوریتم جدید گوگل چگونه عمل می‌کند؟

گوگل به طور پیوسته، الگوریتم‌های جستجوی خود را به روزرسانی می‌کند. تغییراتی که الگوریتم اخیر گوگل فرد ایجاد کرده است، بسیاری از وبسایت‌ها را در بازیابی ترافیک از دست رفته، دچار مشکل کرده است. یکی از دلایل اصلی غافل‌گیری وبمستران و متخصصان سئو در مواجهه با الگوریتم گوگل فرد، عدم اعلان اجرای این به روزرسانی از قبل بود. بنابراین، همه با تجزیه‌وتحلیل داده‌های خود متوجه تغییری پیش‌بینی نشده و عجیب شدند.

گوگل درباره افشای منطق و برنامه‌ریزی‌های الگوریتم‌های تازه خود بسیار محتاط عمل می‌کند. برای مثال، در اطلاع‌رسانی درباره الگوریتم «هامینگ بِرد» نیز با وسواس و احتیاط عمل می‌کرد. البته بیشتر کارشناسان معتقد هستند که هدف گوگل از به کارگیری الگوریتم اخیر گوگل فرد، ارتقای سطح محتوا و بهبود تجربه کاربران در جستجوی اینترنتی است.

این اقدام گوگل در تغییر شیوه برخورد با سایت‌های کلاه‌بردار و سودجو، تأثیر زیادی در پالایش داده‌های نامناسب در سطح وب دارد. در مطالعه‌ای که روی ۱۰۰ وبسایت صورت گرفت،  مشخص شد که بیشتر وبسایت‌ها ویژگی‌های مشابهی دارند. همه آنها در تولید محتوا از سبکی شبیه به هم بهره می‌برند و تبلیغات نیز در آنها جایگاه مهمی دارد. با وجود چنین شباهتی در عملکرد، احتمالا وبسایت‌های بی‌شماری باید مورد تنبیه گوگل قرار می‌گرفتند، اما این‌طور نشد. پس رویکرد جدید در به کارگیری الگوریتم فرد چه بوده است؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت، گوگل با بررسی‌های دقیقی که صورت داده است فقط به جریمه وبسایت‌هایی پرداخته که درآمدزایی را به تولید محتوایی غنی ترجیح می‌دهند. البته به گواه برخی از وبمستران، این اقدام گوگل علاوه بر تضمین بهینه‌سازی نتایج برای کاربران باعث دستاوردهای مثبتی در وبسایت‌ها نیز شده است. وبسایت‌ها با کنار گذاشتن محتوای نامناسب و تلاش برای ایجاد تناسب بیشتر میان محتوا و تبلیغات در حال پیشرفتی بهتر و منطقی‌تر نسبت به گذشته هستند. الگوریتم‌های تازه‌ای که گوگل هر چند وقت یک بار مورد استفاده قرار می‌دهد، معمولا به صورت علنی خبررسانی نمی‌شوند. بنابراین به عنوان کسی که در زمینه مدیریت وبسایت، وبمستر، کارشناس سئو یا صاحب وب فعالیت می‌کنید باید همواره حواس خود را جمع کرده و با رعایت اصول، از غافل‌گیر شدن اجتناب نمایید.

گوگل با چه نوع از کسب درآمدهای اینترنتی مقابله می‌کند؟

علاوه بر وبسایت‌هایی که به طرز سودجویانه‌ای، سئو و اصول رتبه‌بندی را برای کسب درآمد بیشتر به بازی می‌گرفتند، برخی دیگر از وبسایت‌ها نیز که روندی معقول‌تر را پیگیری می‌کردند تحت تأثیر الگوریتم فرد قرار گرفته‌اند. روند برخورد با این سایت‌ها، نوعی اقدام برای پیشگیری از تداوم سودجویی‌های محتمل تبلیغاتی از سوی آنها بود.

تشخیص لینک‌های پشتیبانی نامعتبر یکی از مهم‌ترین اهداف الگوریتم فرد است. بیشتر وبسایت‌ها از لینک‌های نامعتبر استفاده می‌کردند که با به روزرسانی جدید گوگل، این امکان به کلی لغو و ناممکن شده است. منظور از لینک‌های پشتیبانی نامعتبر، لینک‌هایی است که اعتبار دامنه پایینی دارند و منسوخ‌شده یا دارای لینک‌های شکسته هستند.

برای در امان ماندن از الگوریتم جدید گوگل فرد چه باید کرد؟

الگوریتم گوگل فرد (GOOGLE FRED) و تاثیر آن بر سئو سایت چیست؟

با طراحی اپلیکیشن اختصاصی به سمت آینده شتاب کنید.

محدودسازی وبسایت‌ها از نظر ارائه تبلیغات و سودجویی صرف، به جای تولید محتوایی غنی به سود گوگل و کاربران است. اما در این وضعیت سخت‌گیرانه، چگونه می‌توان با به کار بردن اصول سئو و بهینه‌سازی از بابت جریمه نشدن خیال خود را راحت کرد؟

گام‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تحت جریمه گوگل قرار نگیرید. برای مواجهه با به روزرسانی‌های غیرقابل پیش‌بینی گوگل می‌توانید از نکات زیر کمک بگیرید:

به کیفیت کلی وبسایت اهمیت بدهید

یکی از مزایای به کارگیری الگوریتم فرد در گوگل این بوده است که بسیاری از وبسایت‌های جریمه‌شده، برای بازیابی خود به تلاش مجدد پرداخته‌ و موفق هم بوده‌اند. به عبارت دیگر، این اقدامات گوگل در بهبود و توسعه سایت‌های خطا کار برای حرکت در مسیری درست بسیار مؤثر بوده است. در واقع، پیروی وبسایت‌ها از اصول اساسی سئو و رتبه‌بندی می‌تواند به احیای وضعیت آنها کمک شایانی بکند. مثلا بسیاری از وبسایت‌ها پس از دریافت جریمه از گوگل به کیفیت کلی وبسایت خود پرداخته‌اند و مواردی نظیر: کیفیت محتوای تولیدی، رفع مشکلات UX  و مقوله رسیدگی به سئوی فنی را در دستور کار خود قرار دادند.

برای جان سالم به در بردن از جریمه‌های جدید گوگل بهتر است، خودتان یا با همکاری یک متخصص حرفه‌ای سئو، تمام بخش‌های سایت را مورد بررسی قرار بدهید.

فقط محتوای باکیفیت را منتشر کنید

با وجود به روز رسانی‌های تازه و الگوریتم‌های سخت‌گیرانه گوگل، دیگر نمی‌توانید توجه خود را فقط به کمیت معطوف کنید. کیفیت در درجه نخست اهمیت قرار دارد. اگر تا کنون فقط به دنبال کمیت بوده‌اید، لازم است رویکردتان را به شکلی اساسی تغییر بدهید. هر چند ساز و کار گوگل در رتبه‌بندی وبسایت‌های مختلف کاملا مشخص نیست اما آنچه محرز است، مهم برشماردن محتوای مناسب از سوی گوگل در رتبه‌بندی و امتیازدهی است.

تولید محتوایی غنی و باکیفیت به طور مداوم، مدیریت بسیار دقیقی می‌خواهد و تیم تولید محتوا و بازاریابی را با چالش‌های زیادی رو به رو می‌سازد. زیرا چنین محتوایی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، صرف وقت و انرژی بسیار زیادی است. در انتشار محتوای مرتب و پیوسته باید به حفظ کیفیت مطالب در سطحی مشخص توجه کافی داشته باشید.

از تبلیغات افراطی بپرهیزید

این روزها، اینترنت تمام دنیای کاربران را به خود معطوف کرده است. از کوچکترین اقدامات تا تصمیم‌گیری‌های بزرگ در حول محور اینترنت قابل پیگیری است. پس اوضاع با زمان‌های نسبتا دوری که بنرهای تبلیغاتی (Banner) به سادگی در میان محتوایی نه چندان حرفه‌ای روی اینترنت قرار می‌گرفت، تفاوت زیادی کرده است. علاوه بر اینکه مخاطبان از دیدن تبلیغات تکراری و زیاد به هیجان نمی‌آیند، گوگل نیز اجازه سودجویی صرف را به وبسایت‌ها نمی‌دهد.

پس اگر به دنبال استفاده از تبلیغات رنگارنگ در وبسایت خود هستید و می‌خواهید به کمک تبلیغات به درآمدزایی برسید باید محتوایی شایسته و مناسب نیز تولید کنید. در غیر این صورت، اقدامات شما از چشمان ریزبین گوگل دور نخواهد ماند و جریمه می‌شوید.

برای رفع جریمه و بازیابی وبسایت، چقدر زمان لازم است؟

متأسفانه پاسخ کلی و عمومی برای این پرسش وجود ندارد. برخی سایت‌ها با به کارگیری نکات اصولی سئو و رعایت خط قرمزهای الگوریتم جدید فرد، به راحتی و در مدتی بسیار کوتاه می‌توانند به فضای رقابت در سطح اینترنت بازگردند و برخی دیگر برای بازیابی خود و تجدید قوا، مدتی طولانی به زمان نیاز دارند. همه چیز به شرایط وبسایت بستگی دارد. گاهی اوقات، وبسایت‌ها به کمک نیروهای حرفه‌ای سئو و… در مدت زمانی کوتاه قادر به بازیابی ترافیک از دست رفته هستند.

هوشیاری شما و تیم وبمستران وبسایت می‌تواند نقش مهمی در تسریع روند بازیابی داشته باشد. مثلا با بررسی لینک‌های پشتیبان می‌توانید از وجود لینک‌های نامناسبی که به شکل وبسایت‌های اسپم (spam) از سایت شما پشتیبانی می‌کنند، آگاه شوید. پشتیبانی این وبسایت‌های اسپم از دید گوگل نوعی تخلف به شمار می‌رود. پس قبل از اینکه گوگل دست به کار شود، بهتر است از طریق نیروهای وبمستر خود، این شرکت را در جریان بگذارید. باید به گوگل بگویید که خواهان پشتیبانی این وبسایت‌های نامعتبر از وبسایت خود نیستید.

تأثیر الگوریتم فرد چگونه خود را نشان می‌دهد؟

این‌طور که به نظر می‌رسد، الگوریتم فرد در گوگل بیشتر رتبه‌بندی ارگانیک وبسایت‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و بیش از هر چیز نسبت به لینک‌های پشتیبان نامعتبر حساسیت دارد. پس باید دقت کنید که برخی از انواع لینک‌های پشتیبان که به صورت پولی از شما حمایت می‌کنند و لینک‌های ربایشی که به شکل اسپم فعال هستند، وبسایت شما را به شدت در معرض جریمه شدن قرار می‌دهند.

الگوریتم به روزرسانی شده فرد، هنوز کسب و کارهای محلی را هدف قرار نداده است. با این وجود لینک‌های اسپم و نامعتبر می‌توانند باعث جریمه شدن وبسایت‌های محلی نیز شوند و به عبارتی، پای جریمه و الگوریتم فرد در گوگل را به سطح کسب‌وکارهای محلی نیز باز نمایند. برای شناسایی لینک‌های پشتیبانی نامناسب، ابزاهای رایگانی در دسترس هستند که استفاده از آنها در تشخیص اسپم‌ها و… خالی از لطف نیست.