الگوریتم رنک برین (RankBrain) گوگل چیست؟ تاثیر آن بر سئو

الگوریتم رنک برین بدون شک یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین الگوریتم های گوگل برای رتبه‌بندی صفحات وب در صفحه نتایج جستجوست که انقلاب عظیمی هم در رتبه قبلی صفحات وب و هم در نحوه سئو سایت‌ها ایجاد کرد.

الگوریتم رنک برین (RankBrain) گوگل چیست؟ تاثیر آن بر سئو

میدونستی بخاطر نداشتن سایت، روزانه چقدر مشتری از دست میدید؟!!ا گر قصد گسترش کار خود را داشته و میخواهید یک وبسایت زیبا و کاربر پسند داشته باشد پیشنهاد میکنم این لینک را کلیک کنید.

همان طور که می‌دانید گوگل برای مرتب کردن سایت‌ها در صفحات نتایج جستجو (همان صفحاتی که بعد از جستجوی عبارتی به عنوان پاسخ به ما پیشنهاد می‌شوند و به آن‌ها SERP می‌گویند) الگوریتم‌هایی طراحی کرده است. هرکدام از این الگوریتم‌ها معیارهایی را در صفحات وب بررسی کرده و بر اساس آن‌ها، میزان ارتباط عبارت جستجو شده با صفحه وب و میزان کیفیت آن را می‌سنجند و به هر کدام رتبه‌ای می‌دهند. صفحات وب در SERP بر اساس این رتبه‌ها مرتب می‌شوند.

الگوریتم رنک برین (RankBrain) گوگل چیست؟

گوگل برای مرتب کردن صفحات وب در صفحه نتایج از الگوریتم رنک برین کمک می‌گیرد. این سیستم در واقع یک هوش مصنوعی و یک ماشین یادگیری است که با کل سیستم رتبه بندی گوگل خود را تطبیق داده است. هرچند این الگوریتم در واقع جزئی از الگوریتم مرغ مگس خوار به شمار می‌رود.

به طور خیلی خلاصه و ساده، الگوریتم رنک برین گوگل با استفاده از ماشین یادگیری و هوش مصنوعی، از یک سو کلمات را تفسیر و معنی می‌کند و از سوی دیگر سعی در یافتن هدف کاربران از جستجوی یک عبارت خاص دارد تا به این وسیله بتواند مرتبط‌ترین صفحات را با قصد و نیت کاربران به آن‌ها ارائه دهد.

الگوریتم رنک برین گوگل چگونه عمل می‌کند؟

الگوریتم رنک برین از یک سری دیتابیس‌های حاصل از عبارت‌هایی که کاربران جستجو می‌کنند، موقعیت مکانی کاربران هنگام جستجو و سایر چیزهایی که به نام entities معروف‌اند، به عنوان اطلاعات ورودی برای فرایند یادگیری ماشین خود استفاده می‌کند. سپس عبارت‌های سرچ شده، با استفاده از یک فرمول ریاضی به وکتورهای کلمات شکسته می‌شوند و به این ترتیب به هر کلمه یک آدرس داده می‌شود.

وقتی گوگل یک عبارت ناشناخته را پردازش می‌کند از این نقشه ریاضیاتی برای کشف رابطه بین کلمات عبارت و کلمات موجود در صفحات وب استفاده کرده و بهترین و مناسب‌ترین نتیجه را به کاربر نمایش می‌دهد.

در طول زمان، بر اساس واکنش کاربر نسبت به صفحاتی که در نتایج گوگل ظاهر می‌شوند، یادگیری ماشین شروع به کشف هدف کاربر از جستجوی هر عبارت کرده و بر اساس هدف کاربر صفحات نتایج بهتری را ارائه خواهد داد. توجه داشته باشید، حروف ربط مانند «و»، «یا» و افعال پرکاربرد مانند «است» در تحلیل‌های الگوریتم رنک برین وجود ندارند.

آیا می‌توانیم سایت خود را برای الگوریتم رنک برین گوگل بهینه سازی کنیم؟

جهت بهینه سازی سایت برای الگوریتم رنک برین کافی است طبیعی بنویسید. منظور از طبیعی نوشتن، همان طوری است که در مکالمات روزانه خود صحبت می‌کند. به عبارت دیگر متن شما باید بسیار ساده و روان نوشته شده باشد، به طوری که کاربر با یک بار مطالعه آن متوجه منظور شما بشود و نیازی به دوباره و دوباره خواندن مطلب نداشته باشد. بدون شک تکرار بیش از حد کلیدواژه در مطلب، استفاده از کلمات ثقیل و نامأنوس یا موارد این چنینی به طبیعی بودن متن لطمه می‌زند.

تأثیر الگوریتم رنک برین (RankBrain) بر سئو سایت

الگوریتم رنک برین به ما نشان داد بهتر است وقت و انرژی خود را صرف رتبه گرفتن برای یک عبارت جدید و ناشناخته برای گوگل – که کسی هم آن را جستجو نمی‌کند – نکنیم؛ چون نه تنها تعداد افرادی که آن را جستجو می‌کنند کم است، بلکه حتی اهداف افراد از جستجوی آن ممکن است متفاوت باشد.

از سوی دیگر، گوگل با به کارگیری الگوریتم رنک برین دائماً در حال بهتر کردن نتایج است؛ بنابراین بهینه‌سازی برای این الگوریتم مثل نشانه گرفتن یک هدف در حال حرکت است. باید شما هم دائماً خودتان و مطالب سایتتان را به‌روز نگهدارید تا موفق به کسب رتبه‌های برتر شوید.

علاوه بر این، با وجود الگوریتم رنک برین گوگل، صفحات ایندکس شده، برای هر عبارت جستجو در ترتیب متفاوتی قرار می‌گیرند؛ به عبارت دیگر گوگل صفحات وب را برای هر عبارت جستجو یک بار رتبه بندی می‌کند. بنابراین ممکن است وقتی کاربر عبارت «الگوریتم‌های گوگل» را سرچ می‌کند، این صفحه در رتبه ۲۵ قرار بگیرد؛ اما وقتی عبارت «الگوریتم رنک برین گوگل» سرچ شود رتبه بهتری داشته باشد.

جمع بندی

گوگل همواره بر جلب رضایت کاربران تأکید داشته و دقیقاً برای رضایت خاطر کاربران است که مرتباً الگوریتم‌هایی چون الگوریتم رنک برین تولید می‌کند. در واقع وظیفه همه الگوریتم‌ها تا به امروز، ارائه بهترین و مرتبط‌ترین نتایج با عبارت جستجو شده بوده است و رنک برین توانسته در این زمینه غوغایی برپا کند.

 

با طراحی اپلیکیشن اختصاصی به سمت آینده شتاب کنید.