نحوه فرآیند تولید محتوا برای وب سایت

تولید محتوای سایت چیست ؟

 

نحوه فرآیند تولید محتوا برای وب سایت

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

به انتشار هر مطلبی که حاوی پیام مهمی برای انتقال باشد، تولید محتوا یا محتواسازی گفته می‌شود. محتواسازی دارای مراحل مختلفی است و می‌تواند اهداف متفاوتی را نیز به دنبال داشته باشد. در واقع اگر بخواهیم به کاربرد محتواسازی اشاره کنیم باید سراغ دنیای تبلیغات برویم. تبلیغات باعث افزایش دیده شدن یک کسب و کار می‌شود و به قولی شاهراهی مهم برای معرفی یک کسب و کار به شمار می‌آید. در گذشته از روش‌های تبلیغاتی سنتی برای معرفی یک کسب و کار استفاده می‌شد که در نهایت به چاپ بنر خلاصه می‌شد. اما امروزه با استفاده از بستر اینترنت و ابزار دیجیتال و در واقع دنیای دیجیتال مارکتینگ به معرفی کسب و کار پرداخته می‌شود. به همین دلیلی امروزه تبلیغات اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ حرف اول دنیای تبلیغات به حساب می‌آید و به عنوان خط مقدم معرفی یک کسب و کار به شمار می‌آید. در گذشته با استفاده از روش‌های تبیلغاتی گذشته، صاحبان کسب و کار نمی‌توانستند رضایت طولانی مدت و دو طرفه مخاطب را به دنبال داشته باشند.

شاید تنها برای یک بار می‌توانستند برای یک بار که شده جلب نظر مخاطب را داشته باشند و مخاطب هم ممکن بود بنا به دلایل خاصی تنها برای یک بار از خدمات مجموعه مورد نظر استفاده کند اما برای دفعات بعدی معمولا دیگر به سراغ این کار نمی‌رفت. اما علت چه بود؟ علت این بود که صاحب کسب و کار از دغدغه‌ها و نیازهای مخاطبان باخبر نبود و نمی‌توانست ارتباط دائم با مخاطب برقرار کند به همین دلیل بود که نیاز به محتواسازی احساس شد. این کار باعث برقراری ارتباط دو طرفه و البته طولانی مدت با مخاطب شد. محتواسازی معمولا اهداف زیر را به دنبال دارد:

۱-اهداف مربوط به افزایش فروش و سود یک کسب و کار

۲-اهداف علمی و یا آموزشی

۳-اهداف فرهنگی در جهت بسط یک موضوع و بستر سازی

در این مقاله ما قصد صحبت و بررسی درباره تولید محتوای سایت را داریم. معمولا هدف از تولید محتوای سایت اهداف متناسب با بازاریابی است که در طولانی مدت منجر به افزایش فروش و سود کسب و کار خواهد شد. معمولا صاحبان کسب و کار که نیاز به معرفی خدمات و کالاهای خود دارند، از بستر اینترنت برای این کار استفاده می‌کنند که در این صورت نیاز به راه‌اندازی سایت خود دارند که برای این کار حتما نیاز به تولید محتوای بسیارقوی و با کیفیتی دارند که بتواند با مخاطبانشان به خوبی ارتباط برقرار کنند. در واقع این کار بای باعث جذب مخاطب و افزایش بازدید از سایت شود که هدف نهایی از تولید محتوای سایت را محقق کند. منظور از موضوعات مورد نظر برای محتواسازی سایت نیز ارائه توضیحاتی درباره خدمات ارائه شده توسط یک کسب و کار به همراه توصیحاتی در مورد کالاهای مورد نظر است که در آن کسب و کار ارائه می‌شود. پس تا به اینجای کار هم موضوع ما مشخص شد هم هدف از محتواسازی مشخص شد پس می‌توانیم وارد مرحله بعدی یعنی بررسی شرایط تولید محتوای خوب رفت.

چگونه تولید محتوای سایت خوبی انجام دهیم؟

در این قسمت پس از اینکه مولفه‌های لازم برای تولید محتوای سایت را با هم مرور کردیم باید به بررسی شرایط داشتن یک تولید محتوای خوب و با کیفیت بپردازیم. برای اینکه بتوانیم تولید محتوای با کیفیتی داشته باشیم باید بدانیم دقیقا درباره چه چیزی می‌خواهیم صحبت کنیم. منظور ما از این حرف تنها یک جمله بدیهی و البته کلیشه‌ای نیست. منظور ما این است باید شما خودتان را به عنوان یک مخاطب در نظر بگیرید که می‌خواهد تمام اطلاعات و جزئیات لازم را برای استفاده از یک محصول یا خدمات خاص را کامل بداند. پس از آن باید یک سری اصول خاص را در این رابطه در نظر بگیرد و سعی کند آن‌ها را اجرا کند که عبارت است از:

 رعایت اصول سئو: می‌توان گفت مهم‌ترین اصل در دیده شدن محتوای سایت شما، رعایت اصل سئو است. این اصل به بهینه‌سازی مطالب سایت برمی‌گردد. تصور کنید شما کلی زحمت کشیدید و یک محتوای درجه یک را برای سایت خود آماده کرده‌اید اما هنگامی که کاربران در اینترنت به جستجوی مطلب مورد نظر می‌پردزاند اثری از مطلب شما مشاهده نخواهند کرد! اصول سئو به همین راحتی می‌تواند باعث افزایش رتبه و درجه مطلب شما شود و باعث بهتر دیده شدن آن توسط مخاطب در موتورهای جستجومی‌شود. پس حتما کسی که به تولید محتوای سایت مشغول است باید به اصول سئو نیز تسلط داشته باشد.

 

رعایت اصول نگارشی در تالیف متن: هنگامی که در حال گردآوری، تدوین و تالیف مطالب برای محتوای سایت هستید، حتما باید به اصول نگارشی تسلط داشته باشید. در واقع باید بدانید کجا از علائمنگارشی استفاده کنید و یا از زمان افعال، مصادر و … به درستی استفاده کنید. همچنین پرهیز از غلط املایی نیز در تولید محتوای سایت بسیار تاثیر گذار است.

اصالت سایت را حفظ کنید: متاسفانه بسیاری از سایت‌ها به این مورد توجهی نمی‌کنند. بدین معنا که شما به عنوان یک کاربر وقتی وارد یک سایت می‌شوید باید با سایت دیگری که همان محصول را تنها با برند دیگری می‌فروشد، تفاوت احساس کنید. این تفاوت در نوع ارائه مطالب باید باشد. برای مثال سایت A و B هر دو در حال فروختن یک محصول هستند اما وقتی واردهر دو سایت می‌شوید، دقیقا با مطالب تکراری مواجه می‌شوید که این مطلب باعث می‌شود مخاطب به سایت شما اعتمادی نکند اگر هم اعتمادی باشد معمولا به سایت مشهورتر است حتی اگر تمامی محتوا از سایت شما برداشته شده باشد! پس در کنار در نظر گرفتن قوانین تولید محتوا، سعی کنید همواره اصالت متن و یونیک بودن محتوای خود راحفظ کنید.

از اغراق، سویه‌گیری و تخریب رقبا خودداری کنید: برای اینکه بتوانید نظر مخاطب را البته در دراز مدت جلب و حفظ کنید باید این مورد را حتما رعایت کنید. فراموش نکنید تنها جلب مخاطب اهمیت ندارد بلکه حفظ مخاطب نیز بسیار مهم است. شما ممکن است با یک بار دروغ گویی، تخریب سایر برندها، اغراق بیش از حد در مورد محصولاتتان هنگام تولید محتوای سایت، مخاطب را تنها برای یک بار جذب کنید اما فراموش نکنید که وی را برای همیشه از دست خواهید داد! پس برای یک بار سوددهی، سود همیشگی خود را از دست ندهید.

پنج مرحله اساسی در نوشتن محتوای سایت

زمانی که در حال تلاش برای نوشتن یک متن عالی برای وب سایت هستید، بهتر است به یاد داشته باشید که تمام متن‌هایی که در وب نوشته شده اند، شامل پنج مرحله محرمانه و خاص هستند. به خاطر داشته باشید باشید که این مراحل باید به صورت موثر و مفید انجام شوند. این مراحل عبارتند از:

 

پنج مرحله اساسی در نوشتن محتوای سایت

اگر به دنبال شرکت طراحی سایت معتبر هستید ، پیشنهاد میکنیم ابتدا این لینک را کلیک نمایید.

 

گام اول :  ایجاد یک طرح کلی

مهم‌ترین اصل در فرآیند طراحی، چه طراحی گرافیک و چه طراحی متن، داشتن یک طرح واضح و کلی است. در فرآیند نوشتن، مرحله برنامه ریزی شامل توجه کردن به نکات کلیدی است که در تیم تولید محتوا به آن اشاره شده است. برای رسیدن به این طرح می‌توانید در جلسه‌ای که به عنوان جلسه طوفان مغزی برای تولید برنامه اصلی پروژه ترتیب داده می‌شود شرکت کنید و به صورت موازی طرح کلی متن‌های سایت را استخراج نماید. سوالات معمولی که در این مرحله پاسخ داده می شود شامل تصمیم گیری در مورد محتوا، تعیین مخاطب اصلی و زمان بندی یکسان برای پیشرفت گروه است.

این مرحله همچنین محاسبه زمان مورد نیاز برای هر بخش پروژه، از جمله مقالات است.  به عنوان مثال، متن یک صفحه اصلی ممکن است در یک پاراگراف کوتاه، جملات مختصر و یا حتی تنها با اشاره به یک نکته کلیدی نوشته شود. صفحات ثانویه احتمالا تا حدودی طولانی تر و دقیق تر خواهند بود. توجه کنید همه این ها باید از پیش برنامه ریزی شوند.

در فرآیند تولید محتوا باید هماهنگی کاملی بین طراحان و نویسندگان سایت وجود داشته باشد. این به ویژه در تولید محتوای صفحه اصلی مهم است زیرا صفحه اصلی صفحه‌ای است که بیشترین تاثیر را بر میزان جذب بازدیدکننده خواهد داشت.

گام دوم :  نوشتن خلاصه

هنگامی که پروژه‌ای به درستی برنامه ریزی شده باشد، می‌توان خلاصه‌ای از آن تهیه  و تکمیل کرد. خلاصه لیستی از نکات کلیدی است که در هر بخش یا صفحه سایت ایجاد می شود. ذکر نکات اساسی مطمئنا در اینجا مناسب خواهند بود، زیرا هدف در این مرحله، رسیدن به یک خلاصه کلی از متن است. برای ترجمه های طولانی تر و یا مقاله های منحصر به فرد، خلاصه باید از یک مقدمه، یک بدنه اصلی و یک نتیجه گیری تشکیل شود. این یک ساختار اساسی برای خلاصه‌سازی است، اما استفاده از این ساختار اغلب فراموش شده است و تعجب آور است که چرا بسیاری از سایت‌ها از این فرمول پیروی نمی کنند.

گام سوم :  نوشتن یک پیش نویس بسیار جذاب

پیش نویسی جذاب است که در آن جملات مهم و کلیدی محتوا در کنار هم قرار داده شده باشند. مهمترین نکته  در مورد پیش نویس نهایی این است که متن پیش‌نویس باید بصورت مختصر و مفید و جذاب نوشته شود و معمولا از لحاظ کیفیت محتوایی بسیار بالا باشد. اگر چندین نفر در حال نوشتن پیش نویس هستند، بهتر است که یک فرد را مسئول جمع آوری تمام پیش ‍‌‌‌نویس‌ها کنید. این فرد علاوه بر وظیفه تبدیل کردن پیش‌نویس‌ها به یک پیش‌نویس منسجم، می تواند با مقایسۀ پیش نویس‌ها با خلاصه محتوا، مطمئن شود که هیچ چیز از قلم نیفتاده باشد.

گام چهارم :  بازبینی پیش نویس

برای نوشتن یک پیش‌نویس مناسب بهتر است بارها تلاش شود و فقط به یک پیش‌نویس بسنده نکرد. در متن پیش‌نویس باید تا زمانی که مطابق با کیفیت مورد نظر صاحب سایت باشد، تجدید نظر کرد. در واقع، حتی برندگان جایزه پولیتزر هم کار خود را بازبینی می کنند. هر متن نوشتاری، حتی همین متن که در حال حاضر در حال خواندن آن هستید، نیاز به تجدید نظر و بازبینی دارد تا اطمینان حاصل شود که آن کامل است و محتوای مورد نظر را شامل می شود.

مرور و بازبینی متن شامل بررسی محتوای مناسب، تأیید املا و دستور زبان، بررسی سبک نوشتاری و در صورت لزوم بررسی مراجع است. چندین ترفند برای بازبینی متن وجود دارد. به عنوان مثال، خواندن متن به عقب یک روش موثر برای پیدا کردن اشتباهات املایی است. روش دیگر این است که متن را با صدای بلند بخوانید. با خواندن متن با صدای بلند، خواننده اغلب می تواند بخش ‌نامناسب را تشخیص دهد و آن ها را بهبود بخشد. ترفند سوم این است که متن را چند ساعت یا حتی یک روز بعد دوباره مورد بازبینی قرار دهید. اغلب بازبینی متن بعد از مدت زمان مناسب اجازه می دهد که خواننده اشتباهات را راحت‌تر پیدا کند.

اگر تصمیم به حذف هر قسمت از متن، به خصوص بخش های بزرگ گرفتید، توصیه می شود که این اطلاعات را در یک فایل جداگانه ذخیره کنید. هیچ‌کس نمی‌داند که یک قطعه متن حذف شده ممکن است برای پروژه های بعدی مفید باشد یا نه.

گام پنجم: اصلاح متن کلی و بررسی نهایی

در نهایت، متن نوشته شده به مرحله تجدیدنظر و بررسی نهایی می رسد. در اینجا تمام جزئیات مانند صحت نوشتار، قالب بندی و ظاهر طراحی سایت برای آخرین بار دوباره بررسی می شوند. این بخش توسط شخص ویرایشگر انجام می‌شود و لزوما نباید همان فردی باشد که مرحله پیش نویس را انجام داده است. در واقع، اغلب بهتر است که ویرایشگر فرد بخصوصی باشد تا به صورت متفاوتی و با نگاه جدیدی متن را بررسی کند. همچنین، می توان بررسی متن نهایی را به چندین نفر واگذار کرد.

برای بررسی نهایی متن موفق در یک سایت بزرگ و تخصصی، انجام یک فرآیند منظم ضروری است. وجود این فرایند اجازه می دهد تا مدیر پروژه بتواند در مورد مراحل پیشرفت پروژه تصمیم بگیرد و اندازه گیری دقیقی از نتیجه نهایی عملکرد تیم داشته باشد. اگر هر مرحله از فرآیند نوشتن کاملا صحیح طی شود، محصول نهایی سایت با کیفیت بالا خواهد بود و در زمان نسبتا کوتاهی به نتیجه مورد نظر خواهد رسید.

چگونه یک محتوای مناسب و باکیفیت تولید کنیم؟

 

چگونه یک محتوای مناسب و باکیفیت تولید کنیم؟

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

 

ایده سازی برای تولید محتوا

اولین گام برای تولید محتوای خوب، ایده است. موضوع مقالات وب سایت باید در قدم اول مشخص شوند و سپس بر اساس آن، ایده سازی شود.

تهیه لیستی از کلمات کلیدی و مهم

هدف فنی از ایجاد محتوا، به کار بردن کلمات کلیدی وب سایت در داخل محتوا می باشد. محتوا باید در مورد کلمات کلیدی و مهم سایت نوشته شود. برای یافتن کلمات کلیدی پر کاربرد که توسط کاربران نیز بیشتر جستجو می شوند، می توان از ابزارهای سئو کمک گرفت.

استفاده از عنوان جذاب و کاربرپسند

عنوان محتوا عامل بسیار مهم در افزایش بازدید از سایت و خواندن مقاله مورد نظر است. عنوان های معمولی و تکراری، مخطبان کمتری را به خود جذب می کند. بهتر است از کلمات کلیدی یا عبارات مهم در عنوان محتوا به صورت هوشمندانه استفاده شود.

چک کردن محتوای وب سایت رقبا

قبل از تولید محتوا، بهتر است وب سایت رقبا مورد بررسی قرار گیرد و موضوع های جذاب شناسایی شوند.

در نظر گرفتن نیاز کاربر در تولید محتوا

مخاطب اصلی محتوای سایت، کاربران هستند. در نتیجه باید محتوایی تولید شود که پاسخگوی نیازها، علایق، مسائل روزانه و… آن ها باشد. کاربران ساعت ها در اینترنت به دنبال مطالب مورد نیازشان هستند. اگر محتوایی که تولید می شود، بتواند نیازهای آن ها را پوشش دهد، وب سایت شما به یک منبع معتبر برای آن ها تبدیل خواهد شد.

رعایت نکات نگارشی در تولید محتوا

به کار بردن صحیح نکات نگارشی مانند ویرگول، کاما، نقطه و… اهمیت زیادی در تولید محتوا دارد. به کار بردن نادرست این علائم می تواند باعث انحراف خواننده شود و خواننده محتوا، منظور اصلی نویسنده را متوجه نشود.

رعایت اصول سئو در محتوا

زمانی که محتوا نوشته شد، باید آن را بر اساس اصول سئوبازنویسی کرد. یعنی کلمات کلیدی و مشتقات آن در متن چک شود. چگالی کلمات کلیدی در محتوای اصلی و عنوان بررسی شود. تعداد کلمات و تعداد تگ های هدینگ و پاراگراف های متن مورد بررسی قرار گیرد. متاتگ های عنوان و توضیحات باید به صورت هوشمندانه نوشته شود و با موضوع اصلی مرتبط باشد و حاوی کلمات کلیدی نیز باشد. فرآیند لینک دهی داخلی نیز باید در داخل محتوا انجام شود. حداقل از سه لینک داخلی بهتر است استفاده شود.

نوشتن محتوای طولانی

محتوای استاندارد و موردپسند گوگل، بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کلمه است. حداقل تعداد کلمات یک محتوا بهتر است که ۵۰۰ کلمه باشد. محتوای کمتر از ۳۰۰ کلمه از نظر گوگل خوشایند نیست و ممکن است سایت جریمه شود.

 

برای داشتن وب سایت شخصی با طراحی کاملا حرفه ای  و تخصصی  با محتوای بسیارقوی و با کیفیت اینجا را کلیک نمایید