وبلاگ چیست و چگونه وبلاگ نویسی را شروع کنیم

وبلاگ چیست؟

 

وبلاگ چیست ؟

اگر ایده نو و خوب برای شروع کار دارید و میخواهید کسب و کارتان راتوسعه دهید و نمیدانید چگونه در دنیای دیجیتال وارد شوید پیشنهاد میکنم این لینک را کلیک کنید.

وبلاگ پدیده ای نوپا در عرصه اینتر نت است و بیش از چند سال از پیدایش آن نمی گذرد. وبلاگ (Weblog) -که به آن بلاگ( Blog )نیز اطلاق می شود- ترکیبی است از دو کلمه webبه معنای شبکه جهانی و log (به معنای گزارش روزانه یا روز نوشت) و به یاد داشتهائی گفته می شود که توسط یک یا چند نفر بصورت روزانه، هفتگی یا گاه به گاه نوشته شده و در عرصه اینترنت قرار می گیرد. چند معنی فارسی نیز برای آن ابداع شده است. مثل تار نگار یا تار نگاشت که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. هر فردی که به اینترنت دسترسی داشته باشد و مطلبی برای نوشتن داشته باشد می تواند بطور رایگان (یا در صورت تمایل با صرف هزینه)، صاحب یک وبلاگ شود. مطالبی که در وبلاگ نوشته می شوند ممکن است خاطرات شخصی ، خبر ، مقالات علمی و هرگونه مطلب قابل نگارشی باشند. علاوه برا ین نظرات خوانندگان وبلاگ ها نیز جزو مطالب وبلاگ محسوب می شود.

چه آموزش‌هایی در وبلاگ نویسی به ما کمک می‌کند؟

برای کسانی که در ابتدای راه هستند و به دنبال صفر تا صد وبلاگ نویسی هستند، چند آموزش زیر حیاتی است:

۱- آموزش انجام طراحی قالب وبلاگ

آموزش طراحی قالب وبلاگ از نظر بسیاری از وبلاگ نویسان و وبمستران اهمیت چندانی ندارد و معتقدند که یک وبلاگ‌نویس به چنین اطلاعاتی نیاز ندارد. بررسی مسیر یک وبلاگ از لحظه شروع تا لحظه رسیدن به درآمد نشان می‌دهد که تنها، گام‌های ابتدایی آن برای اهداف شخصی است و کم‌کم رقابت با سایر رقبا و به دست آوردن رتبه بهتر در اولویت قرار می‌گیرد. پس باید بپذیریم که سئو فنی در رتبه‌بندی وبلاگ‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد و کسی که به دنبال پیروزی در رقابت با سایر وبلاگ نویسان است، باید بتوانند قالب وبلاگ خود را از جهات مختلف بهینه کند تا برای رقابت آماده باشد.

۲-  آموزش در مورد نوشتن مطالب خلاقانه

آموزش بعدی در وبلاگ نویسی، آموزش نوشتن مطالب جذاب و خلاقانه است. نمی‌دانم تا چه اندازه با فضای اینترنت و وبلاگ‌ها آشنایی دارید، اما با جستجوی یک کلیدواژه ساده مانند «وبلاگ» در حدود ۹۶ میلیون نتیجه در گوگل دریافت می‌کنید که هر کدام از آنها ممکن است مطالب اختصاصی یا تکراری داشته باشد. این آمار نشان می‌دهد که انتخاب کلید واژه، انتخاب متن و حتی انتخاب کلمات استفاده شده در آن اهمیت ویژه‌ای دارد. پس کسی که به دنبال وبلاگ نویسی حرفه‌ای باشد، باید بتواند مطالبی خلاقانه و جذاب بنویسد تا کاربر در نگاه اول با این متن ارتباط برقرار کرده و از آن استفاده کنند.

۳- یادگیری روش‌های مختلف گردآوری مخاطب و افزایش نرخ تبدیل

به دست آوردن بازدیدکننده و تبدیل کردن آنها به مخاطب و مشتری تکنیک خاص خود را دارد و روش تبدیل آنها نیز با شیوه‌های خاص انجام می‌شود. وقتی که شما قصد راه اندازی یک وبلاگ را دارید و می‌خواهید به طور مرتب بر روی آن کار کنید، لازم است که روش‌های مختلف جذب بازدیدکننده را بشناسید. قرار نیست که تمامی مخاطبان شما از طریق جستجوی ارگانیک و موتورهای جستجو جذب شوند، بلکه ممکن است در گام‌های بعدی به سراغ ابزارهای دیگر مانند تبلیغات کلیکی یا تبلیغات متنی بروید.

۴-  یادگیری نحوه انتخاب هاستینگ مناسب برای وبلاگ

هاستینگ برای یک وبلاگ بسیار مهم است و سرعت بارگذاری و همچنین گرفتن رتبه در موتورهای جستجو با توجه به این مسئله اهمیت پیدا می‌کند. هاست از کلمه انگلیسی Host برگرفته شده است که به معنی میزبانی است. در واقع شما یک میزبان برای وبلاگ خود انتخاب می‌کنید که کلیه اطلاعات شما بر روی آن‌ها بارگذاری می‌شود. اگر بتوانید یک‌ هاست مناسب و با کیفیت انتخاب کنید، مطمئناً کیفیت وبلاگ شما بالا خواهد بود و می‌توانید بیشترین بهره وری از آن را داشته باشید. در مورد بحث هاستینگ و انتخاب آن در گام‌های بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد.

وبلاگ و وب سایت چه تفاوتی با یکدیگر دارند ؟

همانگونه در تعریف وبلاگ بیان شد وبلاگ در ابتدا به عنوان دفترچه خاطرات آنلاین معرفی شد و پس از آن از وبلاگ استفاده های کاربردی تر و بهتر شد . مثلا آموزش و اخبار و قرار دادن اطلاعات . اما نباید وبلاگ و وب سایت را با هم اشتباه کرد . این دو تفاوت اساسی با یکدیگر دارند . وبلاگ صرفا به منظور اطلاع رسانی ساخته می شود . اما وب سایت اینگونه نیست . از وب سایت به منظور ارائه خدمات استفاده می شود . وبلاگ ها قابلیت این را ندارند که خدمات آنلاین را انجام دهند اما وب سایت ها به منظور ارائه خدمات و کاتالوگ های آنلاین ساخته می شوند . وبلاگ یک رسانه ای است که در بازه های زمانی کوتاه آپدیت می شود و در بازه های زمانی مشخص و یا نامشخص مطالب خود را به روز می کنند .

چگونه وبلاگ بسازیم؟

 

چگونه وبلاگ بسازیم؟

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

 

۱. مخاطب خود را بشناسید:

در این قسمت از فرق وب‌سایت با وبلاگ، به بررسی اهمیت شناسایی مخاطب می‌پردازیم. قبل از شروع وبلاگ‌نویسی، باید به درک درستی از مخاطبان هدف خود برسید. برای رسیدن به چنین هدفی باید به پرسش‌هایی مثل: مخاطبان به چه نوع اطلاعاتی نیاز دارند؟ پاسخ دهید. اگر وبلاگ شما مربوط به یک فروشگاه است، باید در مورد شخصیت خریداران و علایق آن‌ها اطلاعات کسب کرده و نوع محتوای تولیدی خود را برمبنای آن‌ها انجام دهید.

مثلاً‌ اگر مخاطبان شما به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار جدید هستند، نیازی به روش‌های راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار در شبکه‌های اجتماعی ندارند؛ چون بیشتر آن‌ها از قبل این مسائل را می‌دانند. اما در عین حال ارائه‌ی اطلاعاتی در مورد رویکرد آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی، می‌تواند برای آن‌ها جالب و کمک‌کننده باشد.

۲. از رقبای خود کمک بگیرید!

در این قسمت از وبلاگ چیست و چگونه بسازیم؟ به بررسی کمک گرفتن از رقبا می‌پردازیم. نگاهی به وبلاگ‌های پرطرفدار که بازدید بالایی دارند، بیندازید؛ چون استراتژی و اجرای درست، این وبلاگ‌ها را به این سطح از اعتبار و محبوبیت رسانده است. البته هدف این کار، به هیچ عنوان کپی‌برداری از آن‌ها نیست؛ بلکه به دست آوردن اطلاعات دقیق‌تر در مورد مطالبی است که مخاطبان به آن‌ها نیاز دارند.

در زمان بررسی وبلاگ رقیب، باید به چند مورد مهم توجه کنید:

  • عناصر بصری: پالت رنگ، تم و تصاویر را به دقت بررسی کنید.

  • استایل نوشتاری: لحن و استایل نوشتار رقبای خود را بررسی کنید و ببینید که کاربران به کدام محتوا بیشتر عکس‌العمل نشان داده‌اند.

  • موضوع: بررسی کنید که خوانندگان این وبلاگ‌ها، با کدام موضوعات بیشتر تعامل داشته‌اند.

۳. موضوع‌ وبلاگ خود را مشخص کنید:

در این قسمت از تفاوت وبلاگ و وب‌سایت، به بررسی نوع موضوع وبلاگ می‌پردازیم. قبل از وبلاگ نویسی، باید موضوعات مورد نظر خود را پیدا کنید. برای اینکه پیدا کردن موضوع برای شما راحت‌تر شود، می‌توانید به پرسش‌های زیر پاسخ دهید:

  • مخاطبان من چه کسانی هستند؟

  • اطلاعات من در مورد این موضوع چقدر است؟

  • آیا این موضوع مرتبط است؟

۴. زاویه‌ی منحصر‌به‌فرد خود را شناسایی کنید:

آیا دیدگاه شما می‌تواند باعث تمایز شما از سایر وبلاگ‌های رقیب شود؟ پس تعیین دیدگاهی منحصر‌به‌فرد، مسئله‌ی کلیدی در آینده وبلاگ شما و موفقیت آن است. راه‌های زیادی برای انتخاب این دیدگاه منحصر‌به‌فرد وجود دارد:

  • شما چه تجربه منحصر‌به‌فردی دارید که باعث می‌شود به یک فرد قابل اعتماد در این موضوع تبدیل شوید؟

  • شما با نوشتن این مطالب، کدام یک از مشکلات خوانندگان را حل می‌کنید؟

  • آیا دیدگاه‌های خود را در مورد مسائل ترند با مخاطبان به اشتراک می‌گذارید؟

  • به مخاطبان خود، روش انجام کاری را آموزش می‌دهید؟

پس انتخاب یک زوایه‌ی خاص در مورد موضوع، کاملاً به شما بستگی دارد.

۵. برای وبلاگ خود، اسم انتخاب کنید:

در این قسمت از فرق وب‌سایت با وبلاگ، به بررسی اهمیت انتخاب نام مناسب برای وبلاگ می‌پردازیم. در این قسمت باید از خلاقیت خود استفاده کرده و نامی را انتخاب کنید که به کاربران اطلاعات کلی در مورد وبلاگ شما دهد. تعدادی از نکاتی که در زمان انتخاب نام باید رعایت کنید، عبارت‌اند از:

  • نامی انتخابی شما باید تلفظ و املای آسانی داشته باشد.

  • نامی انتخاب کنید که پیام برند شما را منتقل کند.

  • مخاطبان هدف خود را در نظر بگیرید.

۶. برای وبلاگ خود، دامین بسازید:

در این قسمت از وبلاگ چیست؟ به بررسی ساخت دامین برای وبلاگ می‌پردازیم. دامین قسمتی از آدرس یک وب‌سایت است که افراد از آن برای پیدا کردن وب‌سایت شما استفاده می‌کنند. دامین وبلاگ شما، شبیه به www.yourblog.com خواهد بود. انتخاب نامی که بین دو نقطه قرار گرفته است، به شما بستگی دارد. اگر در حال حاضر دارای یک وب‌سایت به آدرس www.yourcompany.com برای کسب‌وکار خود هستید، می‌توانید یک ساب‌دامین به آدرس blog.yourcompany.com بسازید و از آن برای انتشار مطالب وبلاگی خود استفاده کنید.

برای خرید دامین مورد نظر خود باید به یکی از وب‌سایت‌های مربوطه مراجعه کنید. نام تعدادی از این وب‌سایت‌ها در قسمت بعد آمده است:

  • ایران سرور

  • آذرآنلاین

  • ایران هاست

  • ایرنیک

  • وب رمز و …

۷. یک CMS انتخاب کرده و وبلاگ خود را راه‌اندازی کنید:

در این قسمت از وبلاگ‌نویسی چیست؟ به بررسی روش‌های راه‌اندازی وبلاگ می‌پردازیم. CMS (Content Management System)، نرم‌افزاری است که به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به کدنویسی از صفر، وب‌سایت بسازند و با آن کار کنند. پلتفرم‌های CMS، می‌توانند برای مدیریت دامین‌ها و ساب‌دامین‌ها استفاده شوند.

معروف‌ترین پلتفرم CMS، وردپرس است که با استفاده از آن می‌توانید به‌راحتی وبلاگ خود را راه‌اندازی کنید.

۸. ظاهر وبلاگ خود را شخصی‌سازی کنید:

در این قسمت از وبلاگ چیست و چگونه بسازیم؟ به بررسی شخصی‌سازی وبلاگ می‌پردازیم. بعد از انتخاب نام دامین، نوبت به شخصی‌سازی ظاهر وبلاگ می‌رسد. تم وبلاگ شما باید به طریقی، نوع محتوای تولیدی و برند شما را منعکس کند. مثلاً اگر می‌خواهید برای محیط زیست بنویسید، رنگ سبز می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب شما باشد. اگر مدیریت یک وب‌سایت از پیش‌طراحی شده را برعهده گرفته‌اید، مطمئن شوید که مقالات شما از لحاظ موضوع و ظاهر با وب‌سایت مطابقت داشته باشند. دو مسئله‌ی مهم که در زمان شخصی‌سازی وبلاگ باید در نظر بگیرید، عبارت‌اند از:

  • لوگو: لوگو به خوانندگان یادآوری می‌کند که چه شخصی این محتوا را تولید کرده است. پس انتخاب و طراحی یک لوگو مناسب، اهمیت زیادی دارد.

  • صفحه‌ی درباره ما: شما باید در این صفحه درباره کسب‌وکار خود و هدف راه‌اندازی وبلاگ به صورت مختصر صحبت کنید. شاید تصور کنید که این بخش اهمیت چندان زیادی ندارد؛ اما اینطور نیست. از اهمیت این صفحه و انتخاب توضیح مناسب برای آن غافل نشوید.

۹. اولین پست خود را بنویسید:

در این قسمت از تفاوت وبلاگ و وب‌سایت، به بررسی نوشتن اولین پست در وبلاگ می‌پردازیم. بعد از اتمام مراحل فوق، نوبت به نوشتن اولین پست می‌رسد. انتخاب ظاهر مناسب برای وبلاگ اهمیت زیادی دارد، اما مهم‌تر از آن محتوای تولید شده است. متن شما در جذب مخاطب تأثیر بسیار زیادی دارد و آن‌ها را وادار می‌کند تا بارها و بارها از وبلاگ شما بازدید کنند.