تفاوت وب سایت و پورتال چیست؟

وب سایت و پورتال دو اصطلاح مجزا هستند، اما بین آنها همبستگی نیز وجود دارد. وب سایت و پورتال هر دو دارای رابط مبتنی بر وب هستند. یک وب سایت مجموعه ای از صفحات وب است در حالیکه یک پورتال به عنوان دروازه ای به شبکه های جهانی وب  عمل می کند و از خدمات بسیاری پشتیبانی می کند.

فرق پورتال و وبسایت

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

 

تعریف وب سایت

وب سایت مجموعه ای از صفحات وب است که در یک مکان در اینترنت قرار می گیرد و از طریق یک آدرس وب قابل دسترسی است. محتوا در یک وب سایت در سطح جهان قابل مشاهده و استفاده عمومی است و همچنین برای افراد مختلف یکسان است. کاربران برای دسترسی به وب سایت نیازی به ورود ندارند. کاربران می توانند هر کار خاصی را انجام دهند و وب سایت از کار آنها پشتیبانی می کند. یک وب سایت می تواند مختص به یک صنعت یا محصول و یا خدماتی خاص باشد. وب سایت ها به منظور اطلاع رسانی و آموزش به کاربران در مورد صنعت یا محصولات و خدمات مورد نظر راه اندازی می شوند. در وب سایت ها معمولاً استفاده از پایگاه داده شخصی وجود ندارد و وب سایت ها معمولاً به این پایگاه داده ها مراجعه نمی کنند.

تعریف پورتال

همان‌طور که می‌دانید ما در عصر اطلاعات و ارتباطات زندگی می‌کنیم و دنیای آنلاین امروزی سرشار از اطلاعات و وب سایت‌های گوناگون بوده و طراحی سایت جز امور ضروری شرکت‌ها شده است. امروزه صرف‌نظر از قیمت طراحی سایت انواع بی‌شماری از سایت‌های خبری و خدماتی و فروشگاهی تاکنون در سراسر جهان راه‌اندازی شده است. همچنین طراحی سایت وردپرس باعث شده تا کاربران بتوانند به‌سادگی هرچه بیشتر سایت خود را طراحی نمایند.

در نتیجه دنیایی از داده‌ها و اطلاعات در اینترنت موجود می‌باشد. اما همان اندازه که داشتن اطلاعات مهم است، در صورت نیاز باید بتوانید به سادگی به اطلاعات و اخبار مورد نظر دسترسی پیدا کنید.

تصور کنید که برای اولین بار وارد یک فروشگاه بزرگ می‌شوید. مطمئناً، می‌توانید برای دریافت لوازم مورد نیاز خود در فروشگاه دوری بزنید، سپس بین اجناس مختلف انتخاب کنید و بررسی کنید کدام یک را می‌خواهید. اما آیا بهتر نیست که یک فروشنده برای کمک به شما قدم جلو بگذارد؟ او می‌تواند جایگاه کالاهای مورد نیاز شما را نشان داده و انتخاب بین محصولات مختلف را برای شما آسان‌تر نماید و یا حتی پیشنهادات مشابه یا پرمخاطب دیگر را نیز به شما نشان دهد.

هدف اصلی پورتال‌های وب نیز مشابه فروشنده مثال فوق می‌باشد. آن‌ها برای مخاطبان خاصی مانند کارمندان بانک یا اصناف مختلف اطلاعات لازم را فراهم می‌کنند. بدین معنا که روی یک موضوع خاص تمرکز می‌کنند و اطلاعات جامعی را از سایت‌ها و منابع خبری مختلف در زمینه خاص ارائه می‌دهند. در واقع پورتال‌های وب، اطلاعات مشابه را در زمینه خاصی در یک مکان با نام پورتال جمع می‌کنند. آن‌ها فرآیند نحوه تفکر و اندیشه انسان‌ها را دنبال می‌کنند تا به سرعت و به‌آسانی اطلاعات مورد نظر را در دسترس کاربران قرار دهند.

 تفاوت پورتال و وب‌سایت

حال به تفاوت وب سایت و پورتال می‌پردازیم. اینها با هم کاملا متفاوتند و از جنبه‌های مختلفی از هم متمایز می‌شوند.

تمرکز وب سایت بر جذب کاربران بیشتر است، یعنی بالا بردن ترافیک وب سایت، اما وب پورتال برای کاربران خاصی است. این باعث می‌شود ترافیک تا حدودی محدود شود و فقط به کاربران خاصی اجازه بازدید از پورتال می‌دهد. می‌توانید یک توسعه دهنده وب یا وب دولوپر استخدام کنید که یک وب سایت و وب پورتال تمام و کمال ایجاد کند که همگام با اهداف تجاری شما باشد.

در مورد تفاوت وب سایت و پورتال باید گفت، وبسایت از کاربرانی که وارد سایت می‌شوند، شناسه ورود و رمز عبور نمی‌خواهد، اما در پورتال هر زمان که کاربر می‌خواهد وارد آن شود، نیازمند مشخصات کاربری است. این مشخصات مختص هر کاربر است و برای کاربران مختلف، متفاوت است.

وبسایت قابل دسترسی عموم است، یعنی هر کس در اینترنت که آدرس URL سایت را می‌داند، می‌تواند وارد سایت شده و محتوای آن را ببیند، اما یک وب پورتال به طور خصوصی قابل دسترسی است و فقط اعضای پورتال می‌توانند با استفاده از شناسه ورود و رمز عبور، محتوای آن را مشاهده کنند.

محتوای وبسایت می‌تواند ایستا یا پویا باشد، اما در مورد وب پورتال، محتوا پویا است و هر زمان که کاربر از این پورتال‌ها بازدید می‌کند، محتوا تغییر می‌کند.

به طور خلاصه ویژگی‌های وبسایت و پرتال را می‌توان بصورت زیر بیان کرد.

تفاوت بین وبسایت و پورتال

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

 

وبسایت

تعریف :

فضایی در اینترنت که قابل دسترسی برای عموم است با یو آر ال (آدرس وب) منحصر به فرد.

 ویژگی‌ها:

·  بی‌نیاز از login کردن

·   محتوای قابل مشاهده برای همه افراد

·  محتوا برای افراد مختلف تغییر نمی‌کند

· می‌تواند ویژگی تعاملی داشته باشد اما به دیتابیس شخصی‌سازی شده برنمی‌گردد

برنامه مدیریت امکانات:

·  ” front-facing” سایت شرکتی برای بازاریابی و حضور در وب

· اطلاع‌رسانی به بازدیدکنندگان وبسایت درباره محصولات، خدمات و اطلاعات صنعت

· مکانی برای محتوای عمومی و دسترسی ورود به سایت پورتال‌های خصوصی

پورتال

تعریف :

فضای خصوصی در اینترنت که با یو آر ال (آدرس وب) منحصر به فرد و نام کاربری و رمز عبور منحصر به فرد قابل دسترسی است.

 ویژگی‌ها:

·   مستلزم ورود یا login شخصی است

·  تنها اعضای پورتال می‌توانند محتوا را ببینند

·  محتوا برای هر کاربر بر اساس اطلاعات کاربری و تنظیمات و مجوز اعضای گروه، منحصر به فرد است

·   دسترسی امن برای اطلاعات شخصی‌سازی شده

·   ارتباط با دیگر اعضا یا گروه‌های پورتال

·  تغییرات محتوای پویا بیشتر از وبسایت‌های عادی رخ می‌دهد

·   عملکرد تعاملی برای اعضای سایت پورتال

برنامه مدیریت امکانات:

·   سایت ” back-end” برای مجموعه طراحی شده از کاربران

·  اطلاع‌رسانی به اعضای پورتال درباره اطلاعات مرتبط و فراهم کردن محتوای به هم پیوسته مانند مدیریت اسناد در یک فضای خصوصی

· ایجاد فضایی برای کاربران با دسترسی به حساب‌ها، تراکنش‌ها و پرداخت‌های آنلاین

· ارتباط مستقیم صاحب پورتال با فضایی جهت پاسخگویی به سوالات متداول، اطلاعات منتشر شده و نحوه استفاده از خدمات