وب سرور (web Server) چیست؟

یکی از رایج‌ترین اصطلاحاتی که در دنیای وب به گوش می‌خورد، وب سرور است. وب سرور یا Web server نرم افزاری کامپیوتری است که اصلی‌ترین وظیفه آن ارائه اطلاعات و سرویس‌های درخواست شده در قالب صفحات وب به کاربران است. بنابراین وب سرویس‌ها اطلاعات خواسته شده را به صورت فایل HTML همراه با هر نوع داده دیگری مانند تصویر، متن، فایل‌های CSS و همچنین جاوا اسکریپت به مرورگر کاربران ارسال می‌کنند. به عبارتی دیگر وب سرورها نرم افزارهایی کامپیوتری هستند که درخواست‌های کاربران را از طریق مرورگرها تحت پروتکل HTTP دریافت می‌کنند و پس از پردازش، پاسخ آن‌ها را به آن‌ها بر می‌گردانند. به زبانی ساده می‌توان گفت، این وب سرورها هستند که صفحات وب سایت‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

تاریخچه وب سرور

در ابتدای سال ۱۹۸۹ گروه برنرز لی پیشنهاد پروژه CERN را به کارفرمای خود داد.

در این پروژه، تصمیم بر آن بود که با استفاده از فناوری ابرمتن، تبادل اطلاعات بین محققین کمتر شود.

در ابتدای سال ۱۹۹۰ این پروژه شروع شد و اولین وب سرور جهانی به نام HTTPD CERN ظهور یافت.

در سال های بعد، از این تکنولوژی برای تبادل اطلاعات استفاده می شود.

اما بهره گیری از وب سرور در سطح جهانی و در میان سازمان های علمی گسترش یافت.

گروه برنرز لی یک گروه کنسرسیومی، به منظور توسعه یافتن فناوری های HTTP، HTML را طی یک پروسه استاندارد شکل داد.

کاربرد وب سرور چیست و web server چگونه کار می کند؟

وب سرور می تواند به سخت افزار یا نرم افزار، یا هر دو آن ها که به همراه یک دیگر کار می کنند، گفته شود.

از جنبه سخت افزاری، وب سرور یک رایانه است که نرم افزار وب سرور و فایل های اجزای وب سایت را ذخیره می کند، به عنوان مثال اسناد HTML، تصاویر، استایل شیت های CSS و فایل های جاوا اسکریپت را می‌توان نام برد. این وب سرور به اینترنت متصل است و از تبادل اطلاعات با سایر دستگاه های متصل به وب پشتیبانی می کند.

 

وب سرور (web Server) چیست؟

 

از جنبه نرم افزاری، یک وب سرور شامل چندین بخش (حداقل یک سرور HTTP) است که چگونگی دسترسی کاربران به فایل های روی هاست را کنترل می کند. یک سرور HTTP بخشی از نرم افزاری است که URL ها (آدرس های وب) و HTTP (پروتکلی که مرورگر شما برای مشاهده صفحات وب استفاده می کند) را درک می کند. این سرور از طریق نام دامنه وب سایت هایی که در آن ذخیره می شوند(مانند iranhost.com)، قابل دسترسی است و محتوا را به دستگاه کاربر نهایی عرضه می کند. از جمله وب سرورهای معروف نیز می توان به Apache، Nginx، IIS و LiteSpeed اشاره کرد.

در ابتدایی ترین سطح، هر بار که مرورگر به یک فایلی که در یک سرور وب میزبانی می شود نیاز پیدا می کند، مرورگر فایل را از طریق HTTP درخواست می کند. هنگامی که درخواست به web server (سخت افزار) می رسد، سرور HTTP (نرم افزار) درخواست را می پذیرد، سند درخواستی را پیدا می کند (در صورتی که پیدا نشود، یک پاسخ ۴۰۴ برگردانده می شود)، و آن را از طریق HTTP به مرورگر ارسال می‌کند.

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

 

شناخت پرکاربردترین وب سرور ها

وب سرور‌ها خدمات متفاوت و متعددی را به کاربران ارائه می‌دهند. به دلیل خدمات و نیازهای کاربری متفاوت، وب سرورهای مختلفی توسعه داده شده اند که هر کدام خدمات خاصی را ارائه می‌کنند. شناخت این وب سرورها به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند با توجه به نیازهایی که دارند، وب سرور مناسبی را انتخاب کنند. زیرا انتخاب ناصحیح وب سرور می‌تواند پیامدها مختلفی برای مدیران سرورها و سایت‌ها داشته باشد. برخی از پرکاربردترین وب سرورها عبارتند از :

  • Apache

  • Lightspeed

  • Nginx

  • Microsoft IIS

  • Lighttpd

  • و…