پیج رنک چیست و چه تاثیری بر رتبه سایت در گوگل دارد؟

PageRank ( پیج رنک ) چیست؟

 

پیج رنک چیست و چه تاثیری بر رتبه سایت در گوگل دارد؟

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

Pagerank به معنای رتبه صفحه است و در اصل امتیازی است که گوگل برای هر صفحه وب قائل می شود. برای دیدن رتبه صفحات یک سایت می توانید تولبار گوگل را دانلود و روی IE خود نصب کنید تا به محض ورود به هر صفحه ای امتیاز آن صفحه را روی نوار ابزار گوگل مشاهده کنید. پیج رنک، الگوریتم اصلی موتور جستجوی گوگل در زمان بوجود آمدن آن بود و موتور جستجوی گوگل به دلیل ابداعی که در بوجود آمدن معیار پیج رنک داشت توانست از موتورهای جستجوی زمان خود پیشی بگیرد (یاهو و آلتاویستا) و خود را مطرح کند. الگوریتم پیج رنک توسط بنیانگذاران سایت سرگی برین و لری پیج به عنوان اختراع ثبت گردید و ایده آن از معیار citation مقالات علمی گرفته شده است. ایده اولیه به این صورت است که برای رتبه بندی صفحات مختلف اینترنتی در موتور جستجو به جای اینکه به پارامترهای سئو داخلی توجه شود به پارامترهای سئو خارجی اهمیت بیشتری داده می شود. در واقع ایده پیج رنک به این موضوع می پردازد که اگر یک صفحه اینترنتی صفحه مفیدی باشد، خارج از آن صفحه و در صفحات دیگر اینترنت به آن صفحه لینک داده شده است و آن صفحه معرفی شده است.

تئوری عملکرد PageRank 

امتیاز بندی صفحات به این صورت است که یک لینک از یک صفحه وب به یک صفحه دیگر که در یک سایت دیگر است به معنای یک امتیاز مثبت برای صفحه مقصد حساب می شود. چون وب مسترها لینک سایت هایی را در سایت خود قرار می دهند که فکر می کنند برای بازدید کنندگان سایتشان جالب و با ارزش باشد. گوگل از تعداد این لینک های ورودی به صفحات سایت های دیگر، برای قضاوت درباره امتیاز دهی به آنها و نیز مرتب کردن آنها در هنگام جستجو در گوگل استفاده کرد. برای مشاهده لینک های ورودی به سایت خود می توانید جمله link:http://www.yourURL.com را در گوگل وارد کنید تا لیست سایت هایی که به شما لینک داده اند را مشاهده کنید. البته هنوز گوگل تمامی لینک های ورودی به سایت را نشان نمی دهد.

پیج رنک یک سایت چگونه محاسبه می شود؟

راحت ترین سخن درباره محاسبه اش اینه که PageRank با استفاده از اشتراک گرفتن تمامی لینک های ورودی به سایت شما محاسبه می شود. البته این موضوع اکیدا صحیح نیست، چون گوگل لینک های داخلی را هم در محاسبه شریک می کند. همچنین رتبه PageRank صفحه ای که به شما لینک داده هم، در بالا بردن رتبه سایت شما موثر است. بعلاوه تعداد لینک های خارجی که در صفحه مبدا وجود دارد نیز در رتبه سایت مقصد تاثیر دارد.  بطور عمومی ۸۵% از رتبه سایت مبدا همراه با لینک به سایت مقصد ارسال می شود. پس یک صفحه وب با پیج رنک ۵ و فقط با یک لینک خارجی در صفحه اش( که همان لینک سایت شماست)  باید ۸۵% از اعتبار رتبه ۵ را برای صفحه ای که به آن لینک داده ارسال کند.
ولی در واقع هیچ صفحه ای فقط یک لینک ندارد – به یاد آورید که لینک های داخلی هم اغلب اوقات در محاسبه بحساب می آیند – پس میزان پیج رنک ارسالی عبارت است از ۸۵% از پیج رنک همان صفحه تقسیم بر تعداد لینک های خارجی.
سوالی که اینجا مطرح می شود این است که تفاوت رتبه های پیج رنک چقدر است و مثلا رتبه ۴ با ۵ چقدر تفاوت دارد؟ چیزی که معلومه اینه که اعداد گوگل در پیج رنک فقط یک عدد ثابت نیستند و نشان دهنده یه بازه عددی هستند. بنابر این تمام پیج رنک های ۵ با هم مساوی نیستند. طبق توضیحات فوق رتبه ۶ ممکن است فقط یک درجه از ۵ بیشتر باشد و ممکن است فقط کمی از ۷ کمتر باشد.

اهمیت بک لینک در پیج  رنک سایت

کسب بک لینک از دیگر وب سایت ها به منظور افزایش پیج رنک سایت، از اهمیت بالایی برخوردار است. هر یک از لینک هایی که به یک سایت داده می شود، در محاسبه پیج رنک گوگل لحاظ می شود. البته لازم به ذکر است که تنها تعداد لینک های دریافتی یک سایت مهم نیست، بلکه این لینک ها باید ارزشمند، معتبر و با کیفیت باشند تا گوگل برای آن ها امتیاز در نظر بگیرد.

آیا هنوز پیج رنک گوگل محاسبه می شود؟

بله، هنوز هم گوگل از الگوریتم پیج رنک برای رتبه بندی صفحات اینترنتی استفاده می کند و PageRank اساس الگوریتم های گوگل محسوب می شود، اما در سال ۲۰۱۷ گوگل تصمیم گرفت که نمایش عمومی پیج را غیرفعال کند. دلیل این موضوع سو استفاده مدیران سایت ها در جهت خرید و فروش لینک از طرف گوگل اعلام گردید. در واقع وب سایت هایی که رنک مناسبی در گوگل داشتند، با استفاده از این موضوع لینک های اینترنتی را بفروش می رسانند و این موضوع در نتایج گوگل تاثیر گذار بود، به همین جهت گوگل با مخفی کردن اطلاعات پیج رنک عملا از این نوع سو استفاده ها جلوگیری می کند.

Google Page Rank چیست؟

 

Google Page Rank چیست؟

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

پیج رنک که به اختصار PR می گویند برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ میلادی توسط Sergey Brin ابداع گردید، پیج رنک نتیجه تجزیه و تحلیل لینکهای ورودی به یک سایت است، پیج رنک رتبه ای است که گوگل برای یک سایت بین اعداد ۰ تا ۱۰ در نظر میگیرد. هرقدر این عدد نزدیک به ۱۰ باشد نشان دهنده اینست که این سایت لینکهای ورودی زیادی دارد و سایتهای زیادی به این سایت لینک داده اند. امتیاز صفحه یا پیج رنک از صفحات اینترنتی به یکدیگر منتقل می شود و هر چه امتیاز صفحه ای که به ما لینک می دهد بیشتر باشد، صفحات ما نیز امتیاز بیشتری دریافت می کنند.

Google Page Rank چگونه محاسبه می شود؟

محاسبه پیج رنک توسط الگوریتم ها و فورمول های بسیار پیشرفته صورت می گیرد، به صورت خلاصه میتوان گفت، هرقدر تعداد سایتهایی که به شما لینک داده باشند زیادتر باشد، به همان اندازه پیج رنک شما افزایش خواهد یافت. پیج رنک گوگل تقریبا بین هر ۳ الی ۶ ماه بروزرسانی میگردد. فرمول محاسبه پیج رنک به صورت خلاصه بر اساس امتیاز صفحه مبدا تقسیم بر تعداد لینک های خروجی صفحه بدست می آید و برای صفحه مقصد مجموع امتیاز لینک های ورودی محاسبه می شود. امتیازهای اولیه از یک مجموعه سایت مبدا آغاز میشود و سپس برای تمام صفحات اینترنتی محاسبه می شود.

چه لینکهایی در محاسبه Google Page Rank محاسبه نمی شود؟

لینکهای Nofollow در محاسبه پیج رنک محاسبه نمی گردد. اگر شما سایتی را در وبسایت خود به صورت Nofollow لینک کنید، موتورهای جستجو آن لینک را می بینند ولی در محاسبه پیج رنک، سایت لینک شده هیچ امتیازی از سایت شما نخواهد گرفت و در نتیجه لینک های نوفالو نمی توانند پیج رنک یک سایت را افزایش دهند. همچنان توصیه می گردد هر زمانی که خواستید به یک سایت اسپم لینک دهید، یا به سایتی که از آن مطئمن نیستید حتما لینک را به صورت نوفالو بگذارید.

آیا Google Page Rank بالا باعث می شود رتبه بالاتری در گوگل داشته باشیم؟

بله! همانطور که در بالا گفته شد پیج رنک بر اساس لینکهای ورودی محاسبه می گردد، اگر سایتی به سایت شما لینک بدهند مفهوم طبیعی آن اینست که سایت شما مفید است و مفهموم طبیعی زیاد بودن لینکهای ورودی این است که سایت شما یک سایت مفید است. اما در نظر داشته باشید که پیج رنک تنها معیار رتبه بندی گوگل نیست و گوگل بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف را برای رتبه بندی در نظر می گیرد.

پیج رنک بالا نمی تواند ضامن رتبه بالای شما در گوگل شود! تنها چیزی که می تواند ضامن رتبه بالای سایت شما در گوگل شود، محتوای جدید و مفید + Authority ( میزان قدرت، محبوبیت و پیج رنک) است. پس از این جمله نتیجه گرفته میشود که پیج رنک بالا نشان دهنده میزان محبوبیت سایت است و یکی از مواردی است که Authority دامین شما را ارتقاء می بخشد.

به فکر افزایش Page Rank سایت خود باشیم؟

 اگر به این فکر هستید که با افزایش پیج رنک سایت خود، Authority دامین خود را افزایش دهید تا سایت شما در گوگل رتبه بالا داشته باشد، زیاد اشتباه فکر نکردید. ولی دقت داشته باشید که برای افزایش پیج رنک خود هیچگاه لینک نخرید، تبادل لینک کنید، در سایتهای  غیره مرتبط لینک خود را قرار دهید و یا لینکهای غیره طبیعی نگیرید! بهترین راه اینست که شما محتوای بسیار مفید و جذاب در سایت خود قرار دهید تا کاربران از لینکهای سایت شما در وبلاگ و سایتها و یا شبکه های اجتماعی اشتراک گذاری کنند تا به صورت طبیعی و عادی پیج رنک شما افزایش پیدا کند.

از کجا Page Rank خود را ببینیم؟

سایتهای زیادی برای نمایش پیج رنک وجود دارد که از آن جمله میتوان به prchecker.info و mypagerank.net اشاره نمود. البته گوگل در سال ۱۳۹۵ اعلام کرد که به دلیل سو استفاده مدیران سایت های اینترنتی در زمینه خرید و فروش لینک، نمایش پیج رنک را مخفی میکند. برای دریافت لینک بهتر است از وب سایت هایی لینک بگیرید که به زمینه کاری شما مرتبط هستند و می توانند برای شما مفید باشند. در حال حاضر برای مشاهده اعتبار سایت می توانید از پارامترهای DA و PA استفاده کنید.

چه سایت هایی به ما لینک داده اند؟

برای مشاهده لیست سایتهایی که به شما لینک داده اند می توانید به وب مستر تولز یا سرچ کنسول گوگل مراجعه کنید و از بخش links to your site لینک های ورودی به سایت خود را مشاهده کنید. البته در نظر داشته باشید که گوگل تمام لینک های ورودی سایت شما را نمایش نمی دهد.  شما می توانید با مراجعه به آدرس  Google Webmaster tools -> Traffic -> Links to your site لینک های ورودی را مشاهده نمایید. همچنین ابزارهای دیگری در این حوز هستند که می توانند به شما در مورد لینک های ورودی اطلاعات بدهند، گرچه پیشنهاد نمی شود که برای سایت خودتان از این ابزارها استفاده کنید .