الگوریتم EAT گوگل چیست و چه تاثیری در رتبه بندی سایت ها دارد؟

الگوریتم EAT گوگل چیست و چه تاثیری در رتبه بندی سایت ها دارد؟

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

 

E-A-T مخفف چیست؟

پیش از آن که بخواهیم درباره مفهوم E-A-T صحبت کنیم، باید ببینیم این سه حرف مخفف چیست. نکته جالب اینجاست که رمزگشایی از این سه حرف کاملا به شما نشان می‌دهد مهمترین موارد برای ارزیابی کیفی محتوای صفحات شما از نظر گوگل کدام گزینه‌هاست. این سه حرف ابتدای سه کلمه زیر است:

  • تخصص (Expertise)

  • اعتبار (Authoritativeness)

  • اعتماد (Trustworthiness)

EAT گوگل چیست؟ اصول سه گانه گوگل برای تولید محتوای باکیفیت

حالا زمان آن رسیده که ببینیم E A T  چیست و چرا EAT گوگل اهمیت زیادی دارد. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که سایت‌هایی با عنوان YMYL وجود دارند و در واقع الگوریتم امتیازدهی گوگل برای چنین سایت‌هایی اهمیت بسیار زیادی دارد. YMYL به معنای Your Money or Your Life  است و نشان می‌دهد محتوای سایت مورد نظر مستقیما به پول یا زندگی شما مرتبط است. از این رو میزان تخصص، اعتبار و اعتماد مخاطبان در تولید محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد. اینجاست که گوگل به کمک اصول سه گانه خود محتوای باکیفیت را تشخیص می‌دهد. اما لازم است کمی مفصل‌تر درباره این اصول و سه مفهومی که اشاره کردیم صحبت کنیم.

۱- تخصص (EXPERTISE)

یکی از نکات مهم در تولید محتوا این است که مطلب شما به صورت تخصصی و ترجیحا توسط افراد متخصص آماده شده باشد. در واقع تولیدکنندگان محتوا باید در حوزه‌های مرتبط دانش و تخصص کافی و قابل اثبات داشته باشند، تا بتوان به کسب و کار آنها به عنوان یک منبع موثق، بادانش و قابل اتکا نگاه کرد. نکته قابل توجه اینجاست که باید شناخت درستی از مخاطبان خود داشته باشید. اگر با افراد حرفه‌ای و متخصص روبه‌رو هستید، قطعا نمی‌توانید یک مطلب کوتاه با مفاهیم ابتدایی و کلی منتشر کنید. بلکه باید سراغ مطالب جامع و تخصصی بروید. از سوی دیگر اگر مخاطبان شما از طریق جستجوی عبارات مختلف وارد سایت شما شده‌اند و کاربران عمومی هستند، باید حتی مفاهیم پیچیده را به صورت کامل ساده و قابل فهم برای آنها توضیح دهید.

۲- اعتبار (AUTHORITATIVENESS)

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم مخاطبان باید شما را به عنوان یک مرجع معتبر و موثق بشناسند. این اعتبار از تعداد ارجاعاتی که از سوی سایت‌ها و کاربران دیگر به شما می‌دهند سنجیده می‌شوند. در واقع باید ببینید کجاها حرف شماست و کدام سایت‌ها و منابع دیگر شما را به عنوان مرجع معرفی کرده و به سایت یا مطالب‌تان لینک داده‌اند. در این قسمت بک‌لینک‌هایی که می‌گیرید، هر جایی که شما را در شبکه‌های اجتماعی منشن یا تگ می‌کنند و هرگونه سیگنال دریافتی موثر است. گوگل به دنبال این است که ببیند سایت، محتوا و نظرات و توانمندی‌های تولیدکنندگان محتوای شما تا چه اندازه توسط فعالان حوزه کاری مربوطه در نظر گرفته می‌شود و این اعتبار تا چه اندازه در محتوا و کل سایت شما توزیع شده است. به عنوان مثال مطالب شما باید دارای نویسنده مشخص با نام و تصویر باشد و نوشته‌های آنها به صورت گسترده در جاهای دیگر نیز بازنشر شده یا درباره آنها صحبت شده باشد.

۳- اعتماد (TRUSTWORTHINESS)

اما بعد از تخصص و اعتبار، اعتماد است که اهمیت زیادی دارد. گوگل دقیقا به دنبال این است که بفهمد اگر افرادی از صفحه نتایج جستجو SERP به سایت شما وارد شدند، تا چه اندازه می‌توانید اعتمادشان را جلب کرده و نیازهای آنها را کامل و سریع مرتفع کنید. شما باید دقیقا به مخاطبان خود بفهمانید همان‌ چیزی هستید که ادعا می‌کنید و این حس اعتماد را باید در آنها به وجود آورید. باید نشان دهید که سمت کاربر هستید و او را از خودتان می‌دانید. درج تصاویر و توضیحات واقعی محصولات، بیان نقاط قوت و ضعف، یک پاراگراف توضیحات درباره نویسنده، صفحه درباره ما، گواهینامه‌ها، افتخارات و جوایز کسب شده و قسمت سوالات متداول یا راهنمای کاربر از جمله مواردی است که کمک می‌کند تا میزان اعتماد نسبت به شما بیشتر شود.

چرا E-A-T خیلی مهم است و چه تاثیری در سئو دارد؟

شاید حالا بتوانید ساده‌تر به این سوال پاسخ دهید. بدون شک گوگل به دنبال این است که ببیند شما تا چه اندازه برای مخاطب خود اهمیت قائل هستید. این سخت‌گیری زمانی بیشتر می‌شود که تشخیص دهد سایت شما و محتوای آن با پول یا زندگی افراد ارتباط دارد. به همین دلیل تلاش می‌کند تا از الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین فاصله بگیرد و تا جایی که می‌تواند خودش را در قالب یک انسان واقعی قرار دهد. این مسئله آنقدر برای گوگل اهمیت دارد که برای این کار از نیروی انسانی استفاده می‌کند. طبیعتا اگر کاربری به سمت شما بیاید ولی نتواند تخصص، اعتبار و اعتماد لازم را دریافت کند، به سراغ رقبای‌تان می‌رود و دیگر به شما سر نخواهد زد. شاید امتیازاتی که مسئولان کنترل کیفیت گوگل در نظر می‌گیرند به صورت مستقیم در رتبه یک سایت در صفحه سرپ (SERP) تاثیر نداشته باشد، ولی مهم اینجاست که در ارزیابی محتوای باکیفیت تاثیر مستقیم دارد و می‌تواند به صورت غیرمستقیم در نتایج موثر باشد.

ریشه یابی E-A-T در سئو

همان‌طور که اشاره کردیم با توجه به اهمیت موضوع، گوگل برای امتیازدهی EAT از نیروی انسانی استفاده می‌کند که به آنها Quality Raters گفته می‌شود. تصور کنید یک سایت با موضوعات پزشکی دارید، قطعا در این حوزه حساسیت بیشتر است و این افراد باید با دقت و سخت‌گیری بیشتری محتوای شما را رصد کنند. گوگل یک کتابچه ۱۶۴ صفحه‌ای را به عنوان مرجع در اختیار این افراد قرار داده است تا براساس استانداردهای تعریف شده بتوانند محتوا را بررسی کرده و از نظر کیفی به آن امتیاز دهند. راهنمای گوگل صفحات را براساس کیفیت محتوا به کمترین، کم، متوسط، بالا و بالاترین کیفیت تقسیم می‌کند. تمام هدف گوگل این است که تک‌تک صفحات شما بتوانند رتبه بالاتری را دریافت کنند.

ضمن اینکه از امتیازدهندگان خواسته می‌شود تا موارد زیر را با دقت بررسی کنند:

  • هدف صفحه

  • امتیاز E-A-T محتوا

  • کیفیت و حجم محتوای اصلی

  • اطلاعات لازم درباره خالق محتوای اصلی

  • اعتبار و احترام خالق محتوای اصلی

با طراحی اپلیکیشن اختصاصی به سمت آینده شتاب کنید.