بودجه خزش (Crawl Budget) چیست؟ چگونه نرخ آن را افزایش دهیم؟

بودجه خزش (Crawl Budget) چیست؟ چگونه نرخ آن را افزایش دهیم؟

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

بودجه خزش (Crawl Budget) چیست؟ چگونه نرخ آن را افزایش دهیم؟ همه ما با موتور جستجوی گوگل آشنا هستیم. زمانی که به دنبال محصول خاصی می‌گردیم در ابتدا سری به گوگل می‌زنیم و وقتی بخواهیم اطلاعاتی درباره یک موضوع به دست بیاوریم دست به دامن گوگل می‌شویم. تا به حال از خودتان پرسیده‌اید گوگل چگونه میلیاردها صفحه‌ای که در وب وجود دارد را مدیریت می‌کند؟

چگونه همه آن‌ها را ایندکس می‌کند؟ اینکار به کمک ربات‌هایی انجام می‌شود که به آن‌ها ربات‌های گوگل یا خزنده‌های گوگل می‌گویند. زمانی که صفحه‌ای جدید در اینترنت ایجاد می‌شود این ربات‌ها به سمت آن روانه می‌شوند و محتوای موجود را مورد بررسی قرار می‌دهند.

در این میان موضوع مهمی به نام بودجه خزش (Crawl budget) یا همان نرخ خزش وجود دارد که بیشتر کسب و کارها از آن غافل هستند و توجهی به آن ندارند. بودجه خزش به تعداد صفحاتی از یک سایت گفته می‌شود که ربات‌های گوگل در یک بازه زمانی خاص آن‌ها را می‌خزند و ایندکس می‌کنند.

چرا بودجه خزش برای سئوی سایت‌مان مهم است؟

اگر بخواهیم بودجه خزش را به زبان ساده‌تر بیان کنیم باید بگوییم که هر سایتی سهمیه‌ای از ربات‌های گوگل دارد. همه ما خیلی خوب می‌دانیم که روزانه میلیون‌ها و شاید میلیاردها صفحه جدید در اینترنت ایجاد می‌شود. به همین خاطر گوگل و ربات‌های آن نمی‌توانند همه صفحات یک سایت را با اولویت یکسان بخزند و ایندکس کنند. در چنین شرایطی بودجه‌ای برای خزش در آن سایت اختصاص می‌دهند.

حالا بیایید اهمیت این موضوع را از منظر سئو بررسی کنیم. اگر گوگل صفحه‌ای را ایندکس نکند آن صفحه رتبه‌ای هم در موتور جستجوی محبوب ما نخواهد داشت. در صورتیکه تعداد صفحات سایت شما بیشتر از بودجه خزش‌تان باشد ممکن است صفحات، دیگر به درستی در گوگل ایندکس نشوند. اگرچه این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است اما بیشتر سایت‌ها نباید زیاد نگران آن باشند.

گوگل در پیدا کردن و ایندکس کردن صفحات عالی عمل می‌کند. قبل از اینکه بخواهید کاری بکنید یا با یک متخصص سئو مشورت کنید بهتر است مواردی که در ادامه راجع به بودجه خزش می‌گوییم را مطالعه کنید و ببینید در چه مواقعی باید نگران این موضوع باشید:

  • سایت بزرگی دارید: فرض کنید سایتی را مدیریت می‌کنید که روزانه صدها صفحه جدید به آن اضافه می‌شود. در این صورت باید موضوع نرخ خزش را با دقت بیشتری دنبال کنید. افرادی که سایت آن‌ها بیشتر از ۱۰ هزار صفحه دارند بهتر است این موضوع را جدی بگیرند تا دچار مشکل ایندکس نشوند.

  • به تازگی صفحات زیادی به سایت‌تان اضافه کرده‌اید: اگر اخیراً بخش‌های جدیدی به سایت‌تان اضافه کرده‌اید که صدها صفحه جدید هم دارد باید مطمئن شوید که بودجه خزش کافی دارید و می‌توانید صفحات را سریع‌تر ایندکس کنید.

  • ریدایرکت زیادی بر روی سایت‌تان دارید: وجود ریدایرکت و زنجیره‌های ریدایرکت زیاد بودجه خزش شما را نابود می‌کند. مراقب این موضوع هم باشید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید روش‌های بسیار ساده‌ای برای بهینه سازی بودجه خزش سایت وجود دارد که می‌تواند نجات دهنده شما و سایت‌تان باشد.

بهترین کارهایی که می‌توانید برای بهبود crawl budget انجام دهید

تا به اینجای کار سعی کردیم تا حدودی با مبحث بودجه خزش آشنا شویم اما اگر بخواهیم سایت‌مان را از مشکلات این حوزه برهانیم باید چه کنیم؟ در ادامه برخی از نکاتی که در این مسیر کمک‌مان می‌کند را با هم مرور می‌کنیم.

سرعت سایت‌تان را بهبود ببخشید

این روزها دیگر هیچ کس حوصله منتظر ماندن‌های طولانی را ندارد. این موضوع در دنیای اینترنت نیز صدق می‌کند. گوگل هم به اهمیت سرعت سایت پی برده و جایگاه ویژه‌ای به آن اختصاص داده است. اگر بتوانید سرعت سایت‌تان را بهتر کنید به ربات‌های گوگل اجازه می‌دهید آدرس های بیشتری از سایت را بخزند. گوگل در این باره می‌گوید: بارگذاری سریع‌تر سایت تجربه کاربران را بهتر می‌کند و در عین حال سرعت خزش را بالاتر می‌برد.

به عبارت دیگر هرچقدر سایت شما کندتر بارگذاری شود زمان ارزشمند ربات‌های گوگل را می‌گیرد اما اگر سرعت بارگذاری سایت بالا باشد ربات‌ها هم سریع‌تر وارد عمل می‌شوند و صفحات بیشتری را ایندکس می‌کنند.

از لینک‌های داخلی و قدرت‌شان غافل نشوید

بهتر است بدانید که ربات‌های گوگل صفحاتی را ارزشمند می‌دانند که لینک‌های داخلی و خارجی بیشتری دارند. در دنیای ایده‌آل می‌توانید برای هر صفحه از سایت‌تان لینک بگیرید اما در دنیای واقعی همیشه چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. به همین خاطر هم لینک‌های داخلی از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و می‌توانند تا حدودی نبود لینک‌های خارجی را جبران کنند. لینک‌های داخلی ربات‌های گوگل را به صفحات مختلف می فرستند و آن‌ها را مجبور به ایندکس صفحات می‌کنند.

معماری سایت‌تان را فلت کنید

گوگل می‌گوید آدرس‌هایی که در اینترنت محبوب‌تر هستند بیشتر و سریع‌تر از سایر آدرس‌ها خزیده می‌شوند تا محتوای تازه‌شان با سرعت بیشتری ایندکس شود. اگر بخواهیم این موضوع را بیشتر بررسی کنیم و از نگاه گوگل به ماجرا نگاه کنیم باید بگوییم که محبوب بودن به معنای دامین اتوریتی یا همان اعتبار لینک‌هاست. به همین خاطر است که باید معماری سایت‌تان را فلت انتخاب کنید. این نوع معماری باعث می شود همه صفحات سایت‌تان از اتوریتی لینک‌ها بهره ببرند.

 صفحات یتیم (Orphan Pages) را نادیده نگیرید

صفحات یتیم که در انگلیسی به آن Orphan Pages هم می گویند لینک داخلی به سایر صفحات سایت ندارند و هیچ لینک خارجی هم به آن‌ها داده نشده است. یافتن این صفحات برای گوگل سخت‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید.

پس اگر می‌خواهید بودجه خزش‌تان را درست استفاده کنید مطمئن شوید که صفحات‌تان لینک داخلی و خارجی دارند.

محتوای تکراری را تا جایی که می‌توانید محدود کنید

محدود کردن محتوای تکراری به دلایل مختلف بسیار ارزشمند است. اولین و مهم‌ترین دلیل این است که چنین محتوایی بودجه خزش‌تان را نابود می‌کند و دردسرهای زیادی برایتان به وجود می‌آورد. گوگل که نمی‌خواهد منابع شما را با ایندکس صفحات متعددی که محتوای یکسانی دارند به هدر بدهد. پس باید اطمینان حاصل کنید که ۱۰۰ درصد صفحات شما محتوای منحصر به فرد و با کیفیتی دارند. رعایت این مسئله برای سایت‌هایی که صفحات بالای ۱۰ هزار دارند کمی دشوار است اما اگر می‌خواهید بودجه خزش‌تان از بین نرود مجبور هستید همیشه دست به قلم باشید و محتوایی خلق کنید که برای مخاطبان ارزشمند است.

اگر به دنبال شرکت طراحی سایت معتبر هستید ، پیشنهاد میکنیم ابتدا این لینک را کلیک نمایید.