گوگل تراست رنک (Google TrustRank) چیست؟
- ۲۷ دی ۱۴۰۱
- مقالات
اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.
گوگل تراست رنک چیست؟
الگوریتم TrustRank روشی برای ارزیابی کیفیت وب سایت ها است. توسط زولتان گیونگی، هکتور گارسیا و جان پدرسون توسعه یافته و برای ثبت اختراع توسط یاهو ثبت شده است. در اصل برای طبقه بندی نیمه خودکار کیفیت یک صفحه یا برای یافتن صفحات اسپم استفاده می شود و برای کمک به موتورهای جستجو در ارزیابی وب سایت ها در نظر گرفته شده است.
علاوه بر الگوریتم تراست رنک، این اصطلاح برای یک هدف عمومی نیز استفاده می شود. TrustRank معمولاً به معنای سطح اعتماد موتور جستجو نسبت به موجودیت یک وبسایت و صفحه وب است. همچنین، برخی از نرم افزارهای سئو نیز از این اصطلاح استفاده می کنند.
TrustRank در سال ۲۰۰۴ توسعه یافت. تا آن زمان، تنها یک عامل برای ارزیابی کیفیت وب سایت ها وجود داشت، یعنی پیج رنک، همچنین دلیل اصلی وجود تراست رنک این است که وب سایت هایی با پسوندهای .edu و .gov قدرت لینک بهتری نسبت به سایرین دارند. TrustRank همچنین بر مقدار PageRank یک لینک تأثیر می گذارد.
TrustRank چگونه کار می کند؟
الگوریتم TrustRank موتورهای جستجو را قادر می سازد تا وب سایت های اسپم را به خوبی شناسایی کنند. در اصل، تراست رنک مشابه پیج رنک کار می کند، زیرا در اینجا نیز تمرکز اصلی بر روی لینکها است. اما این کار به سادگی با اعداد، همانند PageRank اندازه گیری نمی شوند، بلکه بر اساس مبدا لینک هستند.
گوگل با بررسی دستی، سایتهای قابل اعتماد و TrustRank را تعیین میکند. اینها باید به عنوان مبنایی برای ارزیابی اعتماد سایت عمل کنند، بر اساس این فرضیه، این صفحات مستقیماً باید به صفحات اسپم لینک داشته باشند که بسیار بعید است. در این باره حدود ۲۰۰ صفحه ی منتخب در آثار گیونگی، گارسیا-مولینا و پدرسون آورده شده است.
این سایت ها بالاترین رتبه اعتماد را دارند زیرا هیچگونه اسپمی ندارند و گوگل به محتوا ۱۰۰ درصد اعتماد دارد. می توان فرض کرد که در میان سایر موارد، سایت های دانشگاه، پروژه های منبع باز و صفحاتی از مؤسسات عمومی قرار دارند.
علاوه بر این، تمام لینک های خروجی از این صفحات به طور خودکار ثبت و ضبط می شوند. صفحاتی که لینک مستقیم از این مبدأ قابل اعتماد دریافت میکنند، یک «سطح سلسله مراتبی» پایینتر هستند و همچنین توسط گوگل به عنوان صفحهی قابل اعتماد، رتبهبندی میشوند، اما با ارزش اعتماد کمی پایینتر تعیین میگردند. اگر هر سطح از آن حذف شود و بیشتر از یک صفحه از صفحات منبع قابل اعتماد باشد TrustRank آن کاهش می یابد، به این ترتیب فاصله در اینجا به شکل یک لینک اندازه گیری می شود.
مهمترین عوامل موثر در TrustRank چیست ؟
توجه داشته باشید که سایت شما علاوه بر جلب اعتماد گوگل، باید اعتماد بازدیدکنندگان را نیز جلب کنید. در ادامه عوامل مختلفی که در میزان اعتماد Google به سایت شما تأثیر میگذارد را بررسی میکنیم.
۱) چهار صفحه اعتماد
وقتی گوگل سایت شما را crawling میکند، فهرست بندی (indexing) و رتبه بندی را به انجام میرساند و همه چیز را در نظر میگیرد. در واقع گوگل تجزیه و تحلیل میکند که کدام صفحات را دارید و کدام صفحات را ندارید. همچنین کیفیت هر صفحه را نیز آنالیز میکند. هنگامی که گوگل فاکتور اعتماد را در نظر میگیرد، چند صفحه مهم را که هر وب سایت باید داشته باشد بررسی می کند:
صفحه درباره سایت (About page)
سیاست حفظ حریم خصوصی (Privacy Policy)
شرایط و مقررات سرویسدهی (Terms of Service)
تماس (Contact)