شبکه توزیع محتوا یا CDN چیست و چه کاربردی دارد؟

شبکه توزیع محتوا که با نام CDN نیز شناخته می‌شود، شبکه‌ای است که بر اساس جغرافیا عمل کرده و موجب دسترسی راحت‌تر کاربران به محتوای ارائه شده از طرف سایت‌ها و شرکت‌ها می‌شود، در این آموزش از همیار آی‌تی قصد بررسی آن را داریم. این شبکه از سرورها و دیتابیس تشکیل شده و در مکانی به نام نقطه حضور یا PoP قرار گرفته‌اند.

شبکه توزیع محتوا یا CDN چیست و چه کاربردی دارد؟

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

هدف از ایجاد چنین شبکه‌ای، تحویل محتوا به کاربران به شکل سریع‌تر و با کیفیت‌تر می‌باشد. محتوای نام برده می‌تواند ویدئو، پخش زنده، فایل، محتوای وبلاگی، برنامه موبایل یا هر چیز دیگری باشد. شرکت‌هایی که خدمات شبکه توزیع محتوا ارائه می‌دهند معمولا کارهایی مانند امنیت سایبری، بهینه‌سازی WAN و… را نیز انجام می‌دهند.

محتوا چیست؟

قبل از صحبت بیشتر در مورد توزیع محتوا، ابتدا باید بدانیم محتوا چیست؟ در واقع محتوا هر عنصر متنی، شنیداری و بصری یک وب‌سایت است: در واقع متن، تصاویر، فایل‌های صوتی، فیلم‌ها و موارد دیگر تماماً محتوا هستند. دو نوع محتوا وجود دارد: استاتیک و داینامیک. محتوا وقتی استاتیک نامیده می‌شود که محتوای اصلی (یا ورودی) همانی است که در صفحه (خروجی) توسط کاربران قابل مشاهده است. به بیان ساده‌تر، محتوا یکسان و بدون تغییر است. سرور داده‌های یکسانی را به هر کاربر ارائه می‌دهد، در نتیجه تحویل داده‌ها به کاربر نیز سریع‌تر است. این فرایند ساده است: یک کاربر از وب‌سرور یک فایل درخواست می‌کند، سرور نیز فایل را در اختیار وی قرار می‌دهد.

محتوای داینامیک نیز هر نوع محتوایی است که بر اساس ورودی تغییر می‌کند. این صفحات بسته به ورودی کاربر، سفارشی سازی می‌شوند. یک نمونه از محتوای داینامیک صفحه مربوط به یک محصول است که شامل نام محصول، توضیحات، قیمت و همچنین تصاویر آن است. مثال دیگر نیز یک صفحه وب است که اطلاعات مربوط به یک درخواست را نشان داده یا تعاملات کاربران را ثبت می‌کند.

شبکه توزیع محتوا یا CDN چگونه کار می کند؟

سر در آوردن و درک کامل فضای مجازی برای کاربران عادی، خود به اندازه کافی پیچیده است. شما در خانه خود در هر نقطه‌ای که نشسته باشید، یک درخواست را در موتور جستجو وارد می‌کنید، یا آدرس وب خود را در URL تایپ می‌کنید و در نهایت با فشردن کلید Enter منتظر می‌مانید.

درخواست شما در نقطه‌ای دیگر و در فاصله‌ای بسیار دور از شما دریافت می‌شود. میلیاردها بیت اطلاعات بین سرور اصلی و کامپیوتر یا موبایل شما توزیع می‌شود. مدیریت این امر توسط محتوای استاتیک به اندازه کافی دشوار است. اکثر صفحات وب شامل صدها نوع محتوا، از متن ساده گرفته تا محتوای چندرسانه‌ای تعاملی است.

در این خصوص بدیهی است هرچه به منبع نزدیک‌تر باشید، به درخواست شما سریع‌تر رسیدگی می‌شود. درخواست‌ها توسط سروری که به کامپیوتر درخواست دهنده نزدیک‌تر است، رسیدگی می‌شود. با ذخیره داده‌ها در حافظه کش و ارسال درخواست‌های متعدد برای اطلاعات یکسان بر روی شبکه به جای یک سرور واحد، بار ترافیک متعادل‌تر می‌شود. این راه حل مشکلات قدیمی مانند لود آهسته صفحات، بروز مشکل در مرورگرها و اختلال در سرویس‌ها را از بین‌ می‌برد.

مزایای استفاده از شبکه توزیع محتوا یا CDN

مزایای شبکه توزیع محتوا یا CDN بستگی به اندازه وب‌سایت شما، موقعیت مکانی آن نسبت به منبع اصلی ترافیک شما و میزان ترافیک ایجاد شده، دارد. به‌عنوان مثال، یک کسب‌و‌کار محلی با موقعیت مکانی که به یک منطقه جغرافیایی کوچک خدمات می‌دهد، بهره چندانی از مزایای CDN نخواهد برد.

حال اگر شما صاحب یک کسب‌و‌کار تجارت الکترونیکی هستید که به هر دلیلی نیاز به دسترسی به محدوده جغرافیایی گسترده‌تری دارید، یا وب‌سایت شما به دلایل مختلف در مکان‌های مختلف با ترافیک سنگین مواجه است، یک شبکه توزیع محتوا یا CDN سریع و کارآمد به شما کمک می‌کند تا مزایای رقابتی خود را حفظ کرده و UX مورد پسند موتورهای جستجو و مشتریان را ارائه کنید.

چهار مزیت عمده در استفاده از سرورهای CDN وجود دارد. هر یک از این موارد برای کمک به دیگری به منظور کاهش مشکلات مدیریت محتوای پیچیده و سرویس دهی به ترافیک با حجم بالا ایجاد شده است. شبکه‌های توزیع محتوای مؤثر باید چهار دستاورد زیر را محقق سازند:

۱- کاهش پهنای باند

یکی از بزرگ‌ترین هزینه‌های مربوط به خدمات میزبانی وب متعلق به هزینه‌های پهنای باند است. جهت صرفه جویی در میزان پهنای باند، لازم است تا با تکثیر نقاط حضور خود points of presence، ترافیک خود را مدیریت کنید تا هزینه‌های خود را پایین نگه دارید. این امر از طریق ابزارهای بهینه سازی مانند حافظه کش، که داده‌ها را برای سهولت دسترسی در کامپیوترهای مختلف یا دستگاه‌های تلفن همراه ذخیره می‌کند، حاصل می‌شود.

۲- افزایش سرعت

یکی از بزرگ‌ترین دلایل Bounce rate بالا، مربوط به تاخیر است. این تاخیر در واقع مدت زمانی است که برای انتقال اطلاعات از کاربر به منبع و بازگشت مجدد آن طول می‌کشد و ناشی است از:

  • تاخیر در خواندن فایل‌ها به دلیل مسدودی حافظه

  • تاخیر در پردازش داده‌ها توسط سرور

  • شیوه و ابزار انتقال داده‌ها، مانند شبکه فیبر نوری در مقایسه با کابل‌های coaxial

  • انتشار، یا سرعتی که داده‌ها از یک گره به گره دیگر منتقل می‌شوند

بسیاری از این موارد، با استفاده از یک شبکه توزیع مؤثر، قابل حل یا کاهش است. چنانچه تمایل دارید در مورد چگونگی افزاش سرعت سایت توسط CDN اطلاعاتی کسب کنید، مقاله ما در این زمینه را مطالعه بفرمایید.

۳- ارتقاء امنیت

هنگامی که تمام انتقال داده‌ها از یک سرور انجام می‌شود، آسیب پذیری شما نسبت به حوادث مخرب مانند حملات  DDoS و سایر مخاطرات افزایش می‌یابد.

این نوع از حمله مبتنی بر درخواست‌های هماهنگ برای اطلاعاتی است که از مکان‌ها و کاربران متعدد در یک زمان مشخص انجام می‌شود. البته این حملات می‌توانند بطور خودکار از طریق ربات‌ها نیز انجام شوند. هدف از این کار، اختلال در عملکرد سرور به دلیل ترافیک بالا و به منظور سوء استفاده است.

این حملات می‌تواند ساعت‌ها یا حتی روزها ادامه پیدا کند و وب‌سایت را برای یک ترافیک معمول، غیرقابل دسترسی کند. استفاده از فیلترهای DDoS و توزیع درخواست‌ها در بین مکان‌های متعدد، به جلوگیری از انفجارهای ترافیکی مصنوعی کمک می‌کند. حتی می‌توانید از CDN خود برای دور نگه داشتن هکرها و محافظت از داده‌های حساس خود نیز استفاده کنید. این مزیت نیز قابل دستیابی است، زیرا CDN ها به طور مداوم گواهینامه‌های TLS/SSL را تجدید و به‌روز می‌کنند، که منجر به ارائه استانداردهای authentication  و encryption بالاتری می‌شود. آنها همچنین ترافیک را از سرور اصلی شما دور کرده و به سمت پروکسی‌ها منحرف می‌کنند.

۴- بهبود توزیع محتوا

ترافیک بالای سایت همراه با نقایص سخت افزاری منجر به downtime بالاتر از حد مجاز اکثر وب‌سایت‌ها است. با توزیع بار در بین چندین سیستم توزیع محتوا، لود کمتری را به زیرساخت‌ها و سرورهای خود وارد خواهید کرد.

کسب‌و‌کار‌هایی که به CDN نیازمند هستند، عبارتند از:

• تجارت الکترونیکی E-Commerce

صحبت کردن در مورد تجارت الکترونیکی در واقع صحبت از ترافیک گسترده در سراسر جهان است. محصولات بسیار متنوع هستند، اما مشتریان زمان محدودی دارند. اگر وب‌سایت نتواند اطلاعات لازم را در یک نگاه ارائه دهد، ممکن است فرصت‌های بی‌شماری را از دست بدهد.

E-Commerce یا تجارت الکترونیکی برای رسیدگی به درخواست‌ها از محل‌های مختلف به CDN نیاز دارد. اینجاست که CDN می‌تواند مزیت خود را نشان دهد. با ذخیره کردن محتوا در نزدیک‌ترین سرور و پاسخ‌گویی سریع، CDN می‌تواند از بروز هرگونه افزایش شدید در ترافیک وب‌سایت جلوگیری کند، بنابراین هیچ گونه خرابی و افت عملکرد در سرور وجود نخواهد داشت.

• تبلیغات

جهت پایداری در دنیای دیجیتال، کسب‌و‌کار‌های تبلیغاتی از تبلیغات چند رسانه‌ای استفاده می‌کنند. این شیوه‌ها جذاب‌تر، آموزنده‌تر و همچنین موثر‌تر هستند. اما مشکلاتی نیز در شرف وقوع است: تبلیغات چندرسانه‌ای به منابع بیشتری احتیاج دارد. بدترین سناریوی ممکن نیز بدین صورت است که یک وب‌سایت با آگهی‌های تبلیغاتی چند رسانه‌ای، بسیار کند بارگذاری شود.

هرچه وب‌سایت کندتر باشد، مشتریان بیشتری را از دست خواهد داد. کسب و‌کار‌های تبلیغاتی برای حل این مشکل به CDN احتیاج دارند. از آنجا که شبکه توزیع محتوا یا CDN محتوای حافظه کش را در نزدیک‌ترین سرور به کاربر ذخیره می‌کند، محتوا سریع‌تر بارگذاری می‌شود. در نتیجه حداقل زمان بارگذاری را می‌توان حفظ کرده و عملکرد وب‌سایت را ارتقاء بخشید.

• بازی های آنلاین

اگر تبلیغات به منابع بالایی برای محتوا نیاز دارد، بازی‌های آنلاین به منابع به‌مراتب بیشتری احتیاج دارند. این مسئله بزرگ‌ترین چالش برای صنعت بازی آنلاین است: ارائه بهترین محتوا، اما در عین حال جلوگیری از هر گونه افت عملکرد در بازی. تکنولوژی CDN بازی‌های آنلاین را قادر می‌سازد “push zones” داشته باشند، محلی که توسعه ‌دهندگان می‌توانند کل بازی را بر روی یک سرور CDN میزبانی کنند. در این سناریو نیاز به درخواست مستقیم از سرور مبداء در پایین‌ترین حد خود قرار می‌گیرد.

• سرگرمی

محتوا قلب صنعت رسانه و سرگرمی است. از بارگیری تا پخش، محتوای سرگرم کننده میلیون‌ها انسان در سراسر جهان را به خود جلب می‌کند. صاحبان وب‌سایت‌ها چنین محتوایی را ارائه می‌دهند تا یک استراتژی منسجم برای حفظ کارایی وب‌سایت‌های خود داشته باشند.

در این حوزه هم محتوای کش شده CDN به این سایت‌ها در جلوگیری از فاجعه کمک می‌کند. نسخه‌های محتوای ذخیره شده در چندین سرور بر اساس موقعیت مکانی آنها، آماده تحویل به کاربران خواهد بود. این رویکرد مطمئناً سبب تسریع در اجرای سرویس‌های محتوا محور خواهد بود.

مالکیت وب‌سایت به‌طور کلی با کسب ترافیک بیشتر و مدیریت کارآمد آن مرتبط است. تحقیقات نشان می‌دهد که حتی یک تاخیر یک ثانیه‌ای منجر به کاهش ۷ درصدی نرخ تبدیل مشتری، افت ۱۱ درصدی بازدید از صفحات و کاهش ۱۶ درصدی رضایت مشتری می‌شود. اگر می‌خواهید سطح خدمات خود را متناسب با رشد حضور خود در فضای وب حفظ کنید، یک شبکه توزیع محتوای قابل اطمینان و مقیاس‌پذیر، یک سرمایه‌گذاری سودمند است. این امر باعث کاهش مشکلات در اثر تاخیر می‌شود و سرعت، کارایی و پایداری مورد نظر از یک وب‌سایت در قرن بیست و یکم را به بازدید کنندگان شما ارائه می‌دهد.

 

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.