صفحه فرود یا لندینگ پیج (Landing Page) چیست؟

صفحه فرود یا لندینگ پیج (Landing Page) چیست؟

اگر ایده نو و خوب برای شروع کار دارید و میخواهید کسب و کارتان راتوسعه دهید و نمیدانید چگونه در دنیای دیجیتال وارد شوید پیشنهاد میکنم این لینک را کلیک کنید.

صفحه فرود (لندینگ پیج)

صفحه فرود نخستین صفحه ای است که بازدیدکنندگان سایت / وبلاگ شما، از طریق آن وارد فضای محتوای شما می‌شوند.

معمولاً بازدیدکنندگان، پس از مشاهده‌ی صفحه فرود یکی از سه کار زیر را انجام می‌دهند:

  محتوای صفحه را مرور می‌کنند و آن را می‌بندند.

  از طریق لینک هایی که در صفحه قرار داده‌اید، به بخش دیگری از سایت / وبلاگ شما می‌روند.

  یک اقدام (Action) دیگر (غیر از مشاهده‌ی سایر صفحات) انجام می‌دهند. مثلاً ایمیل خود را در سایت شما ثبت می‌کنند یا یک فایل پیشنهادی شما را دانلود می‌کنند یا در زیر مطلب شما کامنت می‌گذارند یا با شماره‌ تلفنی که در صفحه قرار داده‌اید تماس می‌گیرند یا محصولی را که معرفی کرده‌اید، می‌خرند.

هر سایت، چند صفحه فرود دارد؟

پاسخ به این سوال واضح است: نمی‌دانیم.

صفحه‌ی اصلی و اولیه‌ی سایت که اصطلاحاً به آن خانه یا Home هم می‌گویند، قاعدتاً یک لندینگ پیج کلیدی در هر سایت / وبلاگ است.

اما صفحه اول یک سایت، الزاماً تنها صفحه فرود آن سایت نیست.

به عنوان مثال، ممکن است بازدیدکنندگان شما، از طریق جستجو در گوگل به سایت یا نوشته وبلاگ شما برسند.

پس صفحه‌ای هم که از طریق موتورهای جستجو به بازدیدکنندگان معرفی می‌شود، عملاً یک لندینگ پیج محسوب می‌شود.

سایر صفحه های فرود

علاوه بر صفحه اول سایت و صفحه هایی که در نتایج جستجو می‌آیند، صفحه های فرود دیگری هم می‌توانند در یک سایت وجود داشته باشند.

موارد زیر، چند نمونه صفحه فرود هستند که در بسیاری از سایت‌ها با آنها مواجه شده‌اید:

 صفحه‌هایی که لینک آنها در سایت‌های دیگر آمده است (سایت دوستان یا سایت‌های تبلیغاتی)

 صفحه هایی که در پروفایل‌های خود در شبکه های اجتماعی معرفی می‌کنید (مثلاً در قسمت بیو اینستاگرام)

 صفحه هایی که در نرم افزارهای پیام رسان، لینک آن‌ها را برای دوستان‌تان یا گروه‌ها ارسال می‌کنید.

 صفحه‌هایی که در ایمیل مارکتینگ، لینک آنها را برای مخاطبان خود می‌فرستید و تعداد زیادی از بازدیدکنندگان، از طریق آن صفحه ها وارد سایت شما می‌شوند .

 صفحه‌هایی که از طریق پیامک، یا از طریق اپلیکیشن‌های موبایل، به کاربران معرفی می‌شوند تا مخاطب با کلیک بر روی آنها، وارد سایت شود.

اهمیت صفحه فرود و انتخاب صفحه های فرود مهم و کلیدی

بعید است لازم باشد بر اهمیت صفحه فرود تاکید کنیم.

صفحه فرود یا لندینگ پیج ویترین سایت و وبلاگ شماست. مخاطب بر اساس صفحه فرود، در مورد کار شما، نوشته شما، محصول شما و برند شما قضاوت می‌کند.با بزرگ شدن سایت یا وبلاگ شما، احتمالاً به سادگی نمی‌توانید همه‌ی صفحه‌های ورود خود را مدیریت کنید .بنابراین، احتمالاً باید تعدادی از صفحه‌های ورود کلیدی را انتخاب کنید و بر روی آن‌ها وقت بیشتری بگذارید.

برخی از معیارهای زیر (یا ترکیب آنها) می‌توانند برای انتخاب صفحه های ورود کلیدی مناسب باشند:

  سایت‌های دیگر به کدام‌یک از صفحات شما لینک می‌دهند؟ صفحه‌ی اصلی؟ یا برخی نوشته‌های خاص شما؟ این صفحه‌ها می‌توانند برای شما بسیار مهم باشند.

  کدام صفحات شما در هفته (یا ماه) بیشترین تعداد ورودی را از طریق گوگل و سایر موتورهای جستجو دارند؟ سرمایه گذاری برای بررسی و ویرایش و بهینه سازی این صفحه‌ها، منطقی و ضروری است.

  کدام صفحه های شما، درآمدزا هستند؟ ممکن است یک صفحه در ماه ۵۰ ورودی داشته باشد و صفحه‌ی دیگری ۵۰۰۰ ورودی. اما اگر در صفحه‌ای که ۵۰ ورودی دارید، یک بسته آموزشی صدهزارتومانی می‌فروشید، منطقی است آن را جدی بگیرید و به خاطر بازدید نسبی پایین از فهرست اولویت‌ها خارج نکنید.

  اگر قصد دارید لینک برخی صفحات وب‌سایت / وبلاگ خود را از طریق تلگرام یا سایر نرم افزارهای پیام رسان برای دیگران ارسال کنید و امیدوار هستید که به صورت وایرال و ویروسی دست به دست شود، حتماً آن صفحه را به عنوان یک صفحه فرود جدی مورد توجه قرار دهید.

ویژگی های لندینگ پیج مناسب

  • بهینه سازی و سازگار بودن لندینگ پیج (صفحه فرود) برای انواع دستگاه های هوشمند (تبلت، لپ تاپ و تلفن همراه)

  • دارای پیشنهادی ویژه یا هدیه ای ارزشمند به کاربران

  • دریافت اطلاعات محدود و مختصر از کاربران به طور مثال تنها یک ایمیل

  • عدم هدایت کاربران و بازدیدکنندگان از  صفحه فرود به صفحات دیگر سایت

  • حذف تمامی قسمت‌های سایت مانند هدر، فوتر، سایدبار، منوها و …

  • اجتناب از نوشتن محتوای اضافی در صفحه فرود

  • نوشتن محتوای با کیفیت و منحصر به فرد در صفحه فرود

  • طراحی جذاب و کاربرپسند صفحه فرود

  • دکمه Call To Action جذاب

  • استفاده از تصویر، ویدیو، نشانه، و متن های زیبا و جذاب برای جلب توجه و اعتماد کاربران

  • تأکید به حفظ اطلاعات کاربران نزد صاحب وب سایت

  • استفاده مناسب از رنگ ها در طراحی صفحات فرود

  • استفاده از محتوای کوتاه و تاثیر گذار

  • استفاده از فونت های خوانا و زیبا در اندازه های مناسب

 

با طراحی اپلیکیشن اختصاصی به سمت آینده شتاب کنید.