محتوای تکراری چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

تاثیر محتوای تکراری در سئو از همان ابتدا توسط گوگل روشن شده بود. اما از سال ۲۰۱۱ که الگوریتم پاندا متولد شد، هیاهوی جدیدی بین متخصصین سئوی سرتاسر دنیا راه افتاد. حالا دیگر گوگل محتواهای داپلیکیت را بهتر تشخیص می داد و کپی کردن محتواها به راحتی قبل نبود. اما امروز چی؟ تاثیر محتوای تکراری در سئو امروز چگونه است؟ در این مطلب با هم می بینیم.

دقیقاً به چه محتوایی تکراری می گوییم؟

 

محتوای تکراری چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

گوگل محتوای تکراری (کپی شده یا داپلیکِیت) را اینگونه تعریف می کند: “بلوک های محتوایی که یا به طور کامل یا تا حد زیادی با محتوای دیگری در همان زبان مطابقت دارند. محتواهای تکراری می توانند در یک دامنه باشند یا در دو دامنه مجزا”.

از این تعریف دو نتیجه مهم می گیریم:

  1. محتواهای تکراری فقط آنهایی نیستند که کاملاً مشابه هستند؛ بلکه حتی اگر درصد زیادی تشابه بین دو محتوا باشد، آن محتواها تکراری محسوب می شوند.

  2. کپی کردن محتواها فقط این نیست که محتواهای وب سایت های دیگر را کپی کنید؛ بلکه حتی اگر محتوای یکی از صفحات داخل سایت خودتان را در صفحه دیگری از همین سایت کپی کنید، باز هم با مشکل داپلیکیت بودن محتوا رو به رو می شوید.

دغدغه کپی نبودن محتوای سایت ها در چند الگوریتم گوگل دیده می شود. اما اصلی ترین آنها الگوریتم پانداست که دقیقاً روی کیفیت محتوا متمرکز است.

آیا گوگل تشخیص می دهد کدام محتوا کپی شده و کدام محتوا اصلی است؟

آیا گوگل می فهمد کدام سایت از روی محتوای اصلی سایت دیگری کپی کرده است؟ خب خیلی وقت ها خیر. گوگل همه محتواها را ایندکس می کند و می تواند تشخیص دهد که کدام محتوا جدیدتر ایندکس شده است. بنابراین در حالت تئوری راهی هست که گوگل بفهمد کی از روی کی کپی کرده است.

اما طبق تجربه در اکثر مواقع گوگل هم مثل کاربران گیج می شود و تشخیص نمی دهد که کی از روی کی کپی کرده است. بنابراین وجود محتوای تکراری باعث می شود که سئوی همه صفحاتی که دارای این محتوا هستند آسیب ببیند؛ فارغ از این که کدام صفحه از اول این محتوا را خودش تولید کرده و کدام صفحه این محتوا را فقط کپی کرده است.

البته اگر نگران کپی شدن محتواهای یونیک خود هستید، باید بدانید که راه هایی برای پیشگیری هست. مثل این که محتواهایتان را طوری تنظیم کنید که قابلیت کپی شدن نداشته باشند. یا با ابزارهایی مانند «Duplicheker» محتواهایتان را چک کنید. اگر کسی از روی شما کپی کرده باشد، نام سایت را هم به شما می دهد. بنابراین می توانید با آن سایت ارتباط برقرار کرده و یادآور شوید که این محتواهای کپی شده سئوی هر دو سایت را خراب خواهد کرد.

تاثیر محتوای تکراری در سئو چگونه است؟

بسیاری از متخصصین سئو این ترس را دارند که به خاطر وجود محتوای تکراری در صفحاتشان، جریمه سنگینی بگیرد. خب باید بگوییم که این بیشتر یک ترس است تا حقیقت. به خصوص جریمه سنگینی مثل «پنالتی» به ندرت برای سایت هایی با محتوای تکراری رخ می دهد.

طبق تجربه گوگل جریمه مستقیم و سنگینی را روی سایت هایی با محتوای تکراری اجرا نمی کند. به خصوص اگر می ترسید که به خاطر محتوای تکراریِ یک صفحه، کل سایتتان جریمه شود، باید بگوییم که اینطور نیست. گوگل کل سایت شما را به خاطر چند محتوای تکراری جریمه نمی کند. اما در صورت وجود محتوای تکراری اتفاقات دیگری میفتند که به صورت غیرمستقیم سئو سایت را خراب می کنند.

در ادامه با دو نوع محتوای کپی و تاثیراتی که روی سئو دارند آشنا می شویم.

۱- کپی برداری خارجی

کپی برداری خارجی زمانی اتفاق میفتد که محتوای تقریباً مشابه یا دقیقاً مشابهی در دو یا چند دامنه وجود داشته باشد. قطعاً این که محتوای سایت های دیگر را بدون ذکر منبع کپی کنید، نقض قانون کپی رایت محسوب می شود. به علاوه این کار عملاً سایت شما را به یک منبع بی فایده تبدیل می کند که حرف جدیدی برای گفتن ندارد.

با این حال، بعضی کپی کردن ها منطقی و بدون ایراد است؛ مثل نقل قول ها. اما در این موارد حتماً باید اسم منبع اصلی ذکر شود. البته یادتان باشد که در این نوع کپی کردن هم زیاده روی نکنید. چون اگر تعداد نقل قول ها زیاد شود، کم کم یک یا چند جمله به «بلوک های متنی تکراری» تبدیل می شوند.

نوع دیگری از کپی برداری خارجی هم زمانی است که بعضی جملات به صورت اتفاقی مشابه سایت های دیگر هستند. برای جلوگیری از این موضوع هم می توانید از ابزاری مانند «Duplicheker» که بالاتر اشاره کردیم استفاده کنید. اول محتوایتان را در این ابزار چک کنید و بعد اگر درصد شباهت ناچیز بود، آن را منتشر کنید.

کدام نوع کپی برداری خارجی برای سئو بدتر است؟

همه سناریوهای بالا حاکی از این هستند که در سایتتان محتوای تکراری دارید. اما فقط در مورد اول است که باید نگران تاثیر محتوای تکراری در سئو باشید. یعنی زمانی که جمله ها یا پاراگراف های زیادی را از منابع دیگر کپی می کنید و نام منبع اصلی را هم نمی آورید. در دو صورت دیگر که قصد کپی برداری محتوا را نداشته اید، مشکل آنچنان جدی نخواهد بود.

بالاتر هم محتوای تکراری را تعریف کردیم. در محتوای تکراری «بلوک های محتوایی» تکراری داریم. بنابراین یک یا دو جمله نقل قول، آن هم با ذکر منبع یا نام گوینده نقل قول مشکلی نخواهد داشت.

۲- کپی برداری داخلی

وقتی صحبت از تاثیر محتوای تکراری در سئو است، معمولاً همیشه حواسمان هست که کپی برداری خارجی اتفاق نیفتد و آنچنان توجهی به کپی برداری داخلی نداریم. اما شاید برایتان عجیب باشد که بدانید کپی برداری داخلی نه تنها به اندازه کپی کردن خارجی، بلکه حتی گاهی بیشتر از برای سئو مضر است!

کپی برداری داخلی به این معنی است که در صفحات داخلی سایت خودتان محتواهای مشابه داشته باشید. مثلاً در صفحه توضیح محصول ۳ پاراگراف درباره این محصول نوشته اید. حالا در وبلاگ خود نیز محتوایی درباره همین محصول نوشته اید و همان توضیحات محصول را اینجا کپی کرده اید. این باعث مشکل داپلیکیت داخلی می شود.

تاثیر کپی برداری داخلی روی سئو چگونه است؟

اگر سایتتان مشکل داپلیکیت بودن محتواهای داخلی را داشته باشید، دو اتفاق ناخوشایند برای سئو میفتد:

۱-  ایندکس شدن صفحه اشتباه و اتلاف بودجه خزش

وقتی ربات های گوگل وارد سایتتان می شوند و چند صفحه را می خزند که محتوای مشابه یا کاملاً تکراری دارند، سردرگم می شوند که کدام صفحه قرار است برای یک کلمه کلیدی خاص نشان داده شود. علاوه بر این بودجه خزش که می تواند صرف چند صفحه شود نیز صرف همین یک صفحه می شود و این اتلاف منابع است.

یعنی داپلیکیت بودن محتواهای داخلی سایت، ممکن است باعث شود که صفحه اشتباهی برای یک کلمه کلیدی خاص ایندکس شود. مثلاً اگر شما می خواهید صفحه A برای کوئری «تعمیر لوازم خانگی» نشان داده شود، ممکن است صفحه B برای این کوئری نشان داده شود و کل Keyword targeting شما را به هم بزند.

حالا اگر توضیح مِتای دو یا چند صفحه مثل هم باشند، مشکل بزرگ تر می شود. چون حتی داپلیکیت بودن توضیح مِتا هم مثل محتوای تکراری عمل می کند.

۲-  کنیبال شدن کلمات کلیدی

کنیبال شدن کلمات کلیدی (Cannibalization) به این معنی است که دو یا چند صفحه داخلی، با یک کلمه کلیدیِ واحد سئو می شوند. در این صورت اتفاقی که میفتد این است که رتبه بندی این صفحات برای این کلمه کلیدی بینشان پخش می شود.

مثلاً فرض کنید اگر من در سایتم فقط یک صفحه را برای کلمه کلیدی «تعمیر لوازم خانگی» سئو می کردم، این صفحه رتبه ۵ گوگل را می گرفت. اما حالا به دلیل داپلیکیت بودن محتواها، دو صفحه من با این کلمه کلیدی سئو شده اند. پس به جای این که یک صفحه در رتبه ۵ باشد و صفحه دیگر مثلاً در رتبه ۲۰، هر دو صفحه در رتبه هایی حدود ۱۵ قرار می گیرند.

در این شرایط درواقع صفحات داخلی سایت به جان هم میفتند و رتبه بندی بین آنها تقسیم می شود. بدیهی است که این امر به رتبه بندی سایت آسیب زیادی می زند.

موارد رایج داپلیکیت شدن محتوا در وب سایت های فروشگاهی

تاثیر محتوای تکراری در سئو و به خصوص کپی شدن محتواهای داخلی، بیشتر در سایت های فروشگاهی دیده می شود. این سایت ها پتانسیل بیشتری دارند تا گرفتار این مشکل شوند. چرا؟ به دلیل وجود اِلِمان هایی که در ادامه می بینیم.

فیلترها:

اگر برای نمایش محصولاتتان فیلتر دارید، صفحات مربوط به هر فیلتر محتوایی مشابه به هم دارند. بنابراین می توانند باعث داپلیکیت شدن محتوای داخلی شوند.

دسته بندی ها:

فرض کنید در فروشگاه خود چند نوع برنج ایرانی دارید که فقط وزن آنها متفاوت است. در این صورت باید حتماً کلمات کلیدی متفاوتی را برای صفحه هر یک از این محصولات انتخاب کنید؛ مثل «برنج ایرانی ۵ کیلویی» و «برنج ایرانی ۱۰ کیلویی».

نتایج جست و جوی داخلی:

این که داخل سایتتان امکان جست و جو داشته باشید ایده فوق العاده ای است. اما حواستان باشد که صفحه ای که در نتیجه جست و جو ظاهر می شود، ممکن است باعث داپلیکیت شدن محتوا شود.

مثلاً کاربر «برنج ایرانی» را در سایت شما سرچ می کند. صفحه ای ظاهر می شود که شامل انواع برنج های ایرانی است. خب محتوای این صفحه کاملاً شبیه به محتوای «صفحه محصول برنج ایرانی» است.

اسلش های دنباله دار:

شاید انتهای URL یکی از صفحاتتان دو آدرس به شکل زیر دارید:

  • example/

  • example

باید بدانید که گوگل این دو حالت را یکسان نمی داند. بنابراین تصور می کند که اینها دو صفحه مجزا هستند که محتوای تکراری دارند.

راه جلوگیری از کپی شدن محتوای داخلی چیست؟

در موارد بالا برای جلوگیری از تاثیر محتوای تکراری در سئو دو راه دارید:

  1. استفاده از تگ کنونیکال

  2. نوایندکس کردن بعضی از صفحات: در این صورت مثلاً صفحاتی که در نتیجه جست و جوی داخلی نشان داده می شوند، کاملاً از لیست ایندکس گوگل حذف می شوند. یعنی به گوگل می گویید که نمی خواهید این صفحات را در صفحه نتایج گوگل ای SERP نشان دهد. صفحاتی که ایندکس نشوند، باعث ایجاد محتوای تکراری نمی شوند.

نکته آخر

علاوه بر همه مواردی که پیرامون تاثیر محتوای تکراری در سئو اشاره کردیم، بزرگ ترین تاثیر این مشکل این است که کاربران روی شما به عنوان یک منبع معتبر حساب نمی کنند. فراموش نکنید که هدف از کل فرآیند سئو، جذب کاربران است. پس شک نکنید که صرف وقت و هزینه برای تولید محتواهای منحصر به فرد برای تک تک صفحات سایت ارزشش را دارد.

 

اگر به دنبال شرکت طراحی سایت معتبر هستید ، پیشنهاد میکنیم ابتدا این لینک را کلیک نمایید.