پروتکل HTTPS چیست و چه تفاوتی با پروتکل HTTP دارد؟

پروتکل HTTPS چیست و چه تفاوتی با پروتکل HTTP دارد؟

میدونستی بخاطر نداشتن سایت، روزانه چقدر مشتری از دست میدید؟!!ا گر قصد گسترش کار خود را داشته و میخواهید یک وبسایت زیبا و کاربر پسند داشته باشد پیشنهاد میکنم این لینک را کلیک کنید.

 

HTTP چیست؟

در ساده ترین تعریف، HTTP مختصر عبارت Hypertext Transfer Protocol است. همانطور که می‌توان از نام آن فهمید HTTP یک پروتکل یا دستورالعملی تجویز شده برای ارائه اطلاعات می‌باشد که به منظور انتقال داده در سطح شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در واقع بیشتر اطلاعاتی که از طریق اینترنت ارسال می‌شود، از جمله محتوای صفحات وب و تماس‌های API از طریق پروتکل HTTP انجام می‌شود.
زمانی که در مورد پروتکل HTTP حرف می‌زنیم، باید بدانیم که هر تماس در این پروتکل به دو مرحله درخواست (Request) و پاسخ (Response) تقسیم می‌شود. امروز ضمن تعریف HTTP و HTTPS، تفاوت HTTP و HTTPS را نیز بررسی خواهیم کرد.

HTTPS چیست؟

حرف s در کلمه HTTPS مختصر عبارت Secure است. HTTPS از TLS یا SSL برای رمزگذاری درخواست‌ها و پاسخ‌ها استفاده می‌کند.
TLS از یک تکنولوژی به نام public key encryption به منظور رمزگذاری بهره می‌گیرد. در این سیستم دو کلید به نام‌های public key و private key وجود دارد. کلید عمومی (public key) از طریق گواهی SSL سرور (server’s SSL certificate) با کاربر به اشتراک گذاشته می‌شود. همچنین خود گواهی SSL توسط یک مرجع صدور گواهی یا CA (Certificate Authority) به صورت رمزگذاری شده امضا می‌شود. هر مرورگر لیستی از CA هایی دارد که به طور قطعی قابل اعتماد هستند و هر گواهی SSL ای که توسط یکی از موارد لیست قابل اعتماد مرورگر‌ها امضا شود، دارای یک قفل سبز در نوار آدرس مرورگر خواهد بود و این به معنی قابل اعتماد بودن گواهینامه و تعلق آن به دامنه مذکور می‌باشد. قابل ذکر است که شرکت‌هایی مانند Let’s Encrypt فرایند صدور گواهی‌های SSL/TLS را رایگان کرده‌اند.

زمانی که یک کاربر اتصالی را با یک سرور برقرار می‌نماید، هر دستگاه نیاز به هویتی تایید شده دارد. بدین منظور دو دستگاه (دستگاه کاربر و سرور) با استفاده از کلیدهای عمومی و خصوصی توافقی را برای کلید جدید قبول می‌نمایند. نام این کلید جدید session key یا کلید نشست می‌باشد که به منظور رمزگذاری بیشتر هنگام برقراری ارتباط ما بین دو دستگاه تولید شده است. در ادامه تمامی درخواست‌ها و پاسخ‌های HTTP با استفاده از این کلید رمزگذاری می‌شود به طوری که اگر کسی تماس‌های انجام شده را مانیتور نماید فقط می‌تواند رشته‌ای رمز شده از کارکتر‌ها را مشاهده نماید. یعنی متن ساده یا اصطلاحا Clear Text به متنی رمز شده تبدیل شده است.

HTTPS علاوه بر رمزگذاری ارتباطات، به منظور احراز هویت دو طرف تماس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. احراز هویت در اینجا بدین معنی می‌باشد که یک شخص یا دستگاه، همان چیزی است که ادعا می‌کند. شما در HTTP هیچ تایید هویتی‌ای مشاهده نمی‌کنید این باعث شد تا در HTTPS قوانینی حاکم باشد که مطابق با نیاز‌های اینترنت مدرن است.

درست همانطور که کارت شناسایی هویت یک فرد را تایید می‌کند، کلید خصوصی نیز هویت یک سرور را تایید می‌کند. زمانی که یک کلاینت کانالی را با یک سرور باز می‌نماید (مثلا وقتی یک کاربر وارد سایتی می‌شود)، داشتن یک کلید خصوصی منطبق با کلید عمومی موجود در گواهی SSL وب سایت، نشان دهنده قانونی بودن میزبان می‌باشد. این امر حملاتی را که در صورت عدم انجام درست احراز هویت، امکان پذیرند مانند حملات MITM،  DNS hijacking و domain spoofing به حداقل می‌رساند.

تفاوت HTTP و HTTPS چیست؟

مهم‌ترین تفاوت HTTP و HTTPS، گواهی‌نامه SSL است. در واقع HTTPS یک پروتکل HTTP است با موارد امنیتی بیشتر. با این حال این امنیت اضافی می‌تواند بسیار حیاتی باشد به خصوص در وب سایت‌هایی که داده‌های حساسی مانند اطلاعات کارت اعتباری و یا رمز‌های عبور را از کاربران دریافت می‌کند.

 

تفاوت HTTP و HTTPS چیست؟

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

 

مزایای استفاده از پروتکل HTTPS در طراحی سایت

  • بهبود رتبه و سئو سایت در نتایج جستجو

  • ایمن سازی بیشتر وب سایت و حفظ امنیت داده ها و اطلاعات

  • استفاده از قابلیت های جدید مرورگر ها

  • عدم نمایش هشدارهای امنیتی در صفحات ورود

  • ایجاد احساس امنیت در کاربران سایت

  • یکی از معیارهای مهم و جدید گوگل برای بهبود رتبه سایت

  • رمزگذاری اطلاعات میان کاربران و سایت

  • تشخیص بهتر هویت سایت توسط سایر موتورهای جستجو

نتیجه:

HTTPS دارای مزایاهای زیادی است. باعث می‌شود هم عملکرد بهتر و هم امنیت بیشتری را داشته باشید. امروزه مشاهده می‌شود که تمامی مرورگر‌ها کاربران را تشویق می‌کنند که فقط به وب‌سایت‌هایی که در حال استفاده از HTTPS هستند اعتماد داشته باشند زیرا این تنها اقدامی است که می‌تواند به آن‌ها در کاهش انواع حملات و تهدید‌ها کمک نماید.
شما می‌توانید با استفاده از ابزار‌های انلاین اقدام به بررسی میزان قدرتمندی SSL خود کنید.

 

اگر به دنبال شرکت طراحی سایت معتبر هستید ، پیشنهاد میکنیم ابتدا این لینک را کلیک نمایید.