مزرعه لینک یا Link Farm چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

مزرعه لینک یا Link Farm چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

اگر ایده نو و خوب برای شروع کار دارید و میخواهید کسب و کارتان راتوسعه دهید و نمیدانید چگونه در دنیای دیجیتال وارد شوید پیشنهاد میکنم این لینک را کلیک کنید.

سئوی خارجی سایت برخلاف چیزی که در ظاهر به ‌نظر می‌رسد، یکی از سخت‌ترین و حساس‌ترین قسمت‌های سئو است. ارتباط‌ گرفتن با دیگر سایت‌ها و تقاضای لینک از آنها نه‌تنها وقت‌گیر است، بلکه مهارت‌ها و دانش خاص خود را می‌طلبد، زیرا لحظه‌ای غفلت در لینک‌سازی می‌تواند به‌ راحتی سایت را پنالتی کند.

مزرعه لینک یکی از مسائلی است که در سئوی خارجی باید بسیار مراقب آن باشید. مزرعه‌های لینک اساسا برای لینک‌سازی ایجاد می‌شوند اما تنها نتیجه آنها از بین بردن زحمات سئوی سایت است. در این مقاله به معرفی مزرعه لینک و تاثیرات آن پرداخته‌ایم.

مزرعه لینک Link Farm چیست؟

 

مزرعه لینک یک وب‌سایت یا مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها است که تنها با هدف لینک ‌دادن به سایت‌های دیگر ایجاد می‌شوند. هرچند ممکن است در نگاه اول یک مزرعه شبیه به سایت‌های معمولی دیگر به ‌نظر برسد اما در واقع بیشتر محتوای آنها لینک‌های متنی به سایت‌های غیرمرتبط دیگر است. سایت مزرعه لینک ممکن است تحت عنوان سرویس فروش بک‌لینک یا حتی سرویس سئو به شما معرفی شود. مزرعه لینک معمولا بوسیله یک شبکه از سایت‌ها ایجاد می‌شود که همه آنها به سایت مشتری لینک می‌دهند. از آنجا که گوگل لینک‌های دریافتی از سایت‌های غیرمرتبط را نمی‌پسندد، معمولا چنین شبکه‌هایی برای یک دسته‌بندی موضوعی مشخص ایجاد می‌شوند. مثلا یک مزرعه فقط در حوزه پزشکی فعالیت می‌کند و مزرعه دیگر در حوزه تکنولوژی.

ایده مزرعه لینک در پاسخ به الگوریتم رتبه‌بندی گوگل شکل گرفت. الگوریتم رتبه‌بندی گوگل لینک‌های سایت‌ها به همدیگر را به مثابه «رای» در نظر می‌گیرد. یعنی هر لینکی که یک سایت دریافت می‌کند، یک رای به اعتبار و جایگاه آن سایت است. گوگل با استناد به تعداد لینک‌های دریافتی یک سایت، می‌فهمد که سایت موردنظر از اعتبار بالایی در فضای وب برخوردار است و رتبه آن را در نتایج جستجو بالا می‌برد.

در گذشته سایت‌هایی که می‌خواستند رتبه خود را بالا ببرند، یک راه ساده پیش رو داشتند، کافی بود تعداد زیادی لینک از سایت‌های دیگر دریافت کنند. در این شرایط بود که سایت‌هایی تحت عنوان مزرعه لینک شکل گرفتند. کار این سایت‌ها فروش لینک به سایت‌های دیگر بود. البته این ایده پس از مدتی توسط گوگل شناسایی و با آن مقابله شد. امروزه link farm نه ‌تنها اعتبار و رتبه‌ای برای سایت‌ها ایجاد نمی‌کند، بلکه گوگل سایت‌هایی را که اقدام به تشکیل مزرعه لینک کنند، پنالتی می‌کند.

در واقع مزرعه لینک به عنوان یک روش سئوی کلاه سیاه شناخته می‌شود. چراکه معمولا محتوای سایت‌های link farm نامرتبط هستند، توسط افرادی متخصص تهیه نشده و اغلی کپی هستند، ضمن اینکه محتوای این سایت‌ها کیفیت خوبی ندارد. به‌طور کلی این روش یک رفتار اسپم‌گونه به ‌حساب می‌آید و به‌ راحتی توسط گوگل یا دیگر موتورهای جستجو شناسایی می‌شود.

چرا نباید از مزرعه لینک استفاده کنیم؟

هرچند هنوز هم خیلی سایت‌ها ادعا می‌کنند با استفاده از مزرعه لینک می‌توانند شما را به رتبه‌های بالای گوگل برسانند، اما واقعیت آن است که گوگل و بقیه موتورهای جستجو اکیدا توصیه می‌کنند از این تکنیک استفاده نکنید. تکنیک link farm یک روش غیراخلاقی و مشکل‌آفرین در سئو است. البته این روزها به دلیل ناکارآمدی و مشکل‌زا بودن، دیگر چندان موردتوجه وب‌مسترها نیست.

کیفیت لینک‌هایی که از سایت‌های مزرعه لینک گرفته می‌شود، معمولا در پایین‌ترین حد ممکن قرار دارد و هیچ ارزشی را به فضای وب اضافه نمی‌کند. اگر قصد گرفتن چنین لینک‌هایی دارید، توجه داشته باشید که این لینک‌ها ارزشی هم به سایت شما اضافه نخواهند کرد. در واقع بهتر است سایت‌تان به خاطر نداشتن لینک ورودی، رتبه بالایی نداشته باشد تا اینکه به خاطر استفاده از مزرعه لینک پنالتی شود و ضررهای بلندمدتی متحمل شود.

از چه روش‌های لینک سازی استفاده کنیم؟

مزرعه لینک یا Link Farm چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

برای افراد تازه و مبتدی (که درصد زیادی از کاربران اینترنتی را هم شامل می‌شوند)، سایت‌های مزرعه لینک یکی از گزینه‌های اصلی برای بهبود رتبه وب سایت محسوب می‌شود. این شیوه در مقایسه با روش‌های دیگر عملکردی آسان و هزینه‌ای بسیار کم دارد و البته مهم‌تر از همه به زمان زیادی هم برای مدیریت نیاز ندارد.

با این حال، مشکل اینجاست که شما پس از ثبت لینک وب‌سایت خود در یک مزرعه لینک، احتمالاً تا چند روز شاهد افزایش تعداد بازدیدکنندگان هستید، اما پس از مدتی کوتاه آمار کاربران وب‌سایت شما به‌قدری کاهش می‌یابد که حتی از تعداد بازدیدکنندگان پیش از استفاده از سایت مزرعه نیز کمتر می‌شود.

افزایش رتبه وب‌سایت علاوه بر لینک سازی به مواردی مانند سئو نیز مربوط می‌شود. اگر از کیفیت سئو مطالب خود اطمینان دارید و به دنبال لینک‌های سالم و باکیفیت برای وب سایت خود هستید روش‌هایی وجود دارد که اگرچه به زمان بیشتری برای مدیریت آنها نیاز است و از لحاظ تعداد نیز با لینک‌های دریافتی از سایت‌های مزرعه برابری نمی‌کنند، اما به دلیل ارتباط موضوعی با وب سایت شما از کیفیت بسیار بالاتری برخوردارند.

به‌طور معمول، برای لینک‌هایی که در وب‌سایت‌ها قرار می‌گیرند تگ NoFollow اختصاص می‌دهند با این حال برخی وب‌سایت یا وبلاگ‌ها در بخش دیدگاه (نظرات کاربران) محدودیتی قائل نمی‌شوند و از قابلیت Dofollow برای لینک‌هایی که در آنها قرار می‌گیرند استفاده می‌کنند. در نتیجه، ثبت نظر در این سایت یا وبلاگ‌ها موجب به دست آوردن بک لینک می‌شود.

فروم ها و سایت‌های پرسش و پاسخ پربازدید ایرانی یا خارجی مانند Quora بهترین مکان برای لینک‌سازی به شمار می‌روند. در این وب سایت‌ها هر کاربر که سؤالی مطرح کند بلافاصله با جواب‌های گوناگون و مفصل به همراه لینک‌های مختلف روبرو می‌شود که کلیک بر روی هر یک از آنها موجب ایجاد یک بک لینک برای یک سایت مرتبط با موضوع موردبحث می‌شود. البته دقت کنید که فروم‌های اسپم بسیاری در ایران وجود دارد. سعی کنید پیش از دریافت لینک از این فروم‌ها، حتماً این سایت‌ها را بررسی کنید.

از سوی دیگر شبکه‌های اجتماعی با میلیون‌ها کاربر فعال و شبانه‌روزی یکی از مکان‌های مناسب برای دریافت بک لینک به شمار می‌روند. حضور در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه مردم (مانند توئیتر، فیسبوک، گوگل پلاس و لینکدین) و ایجاد محتوای مفید می‌تواند کاربران پر و پا قرصی برای شما فراهم کند. در این بین، قرار دادن لینک در میان محتوای متنی پست‌ها سبب ایجاد Inbound Link برای وب‌سایت شما می‌شود که از ارزش بالایی برخوردار هستند.

همچنین، فعال بودن شما در شبکه‌های اجتماعی و قابلیت اشتراک‌گذاری مطالب وب‌سایت در این شبکه‌ها بسیار مورد توجه موتورهای جستجو قرار می‌گیرد، به‌طوری که اشتراک‌گذاری، لایک و کامنت در این شبکه‌ها می‌تواند در بهبود رتبه وب‌سایت شما نقش مؤثری داشته باشند.

همچنین برگزاری نظرسنجی، مسابقات و انتشار آگهی‌های تخفیف ویژه در شبکه‌های اجتماعی و درج آدرس وب‌سایت برای مطالعه بیشتر نیز موجب دریافت بک لینک‌های فراوانی برای وب سایت شما می‌شود.

هرچند برخی روش‌های لینک سازی در ایران همانند سایر کشورها پاسخگو نیست، اما امتحان آنها نمی‌تواند خالی از فایده باشد. نوشتن پست مهمان در وب‌سایت‌های دیگر به‌منظور درج لینک وب سایت، گرچه گاهی با پاسخ منفی مواجه می‌شود و وقت‌گیر است، اما در صورت فراهم بودن امکان آن حتماً از این روش استفاده کنید زیرا مخاطبان جدیدی برای وب سایت خود ایجاد می‌کنید.

در واقع، کاربرانی که مطلب شما را مطالعه می‌کنند به‌طور حتم به آن نیاز دارند و در صورت مشاهده لینک به احتمال قوی به وب سایت شما وارد می‌شوند. در این هنگام اگر مطالبی باکیفیت در وب‌سایت‌تان وجود داشته باشد، کاربران جدید به گردش در میان صفحات مشغول می‌شوند و درصدی از آنها به‌عنوان کاربر تکراری بعدها نیز از وب سایت شما بازدید خواهند کرد.

همچنین لینک سازی پیشرفته با استفاده از اینفوگرافیک برای وب سایت‌های دیگر از روش‌هایی است که اگرچه در خارج از ایران با استقبال بیشتری مواجه می‌شود، اما در ایران از اقبال زیادی برخوردار نیست. با این حال اگر فرصت این کار نیز برای شما ایجاد شد حتماً از آن استفاده کنید چراکه تصاویر و اینفوگرافیک ها معمولاً بیش از محتوای متنی مورد توجه قرار می‌گیرند.

تأثیر مزرعه لینک بر سئو سایت

سئو چیزی نیست جز مجموعه‌ای از اصول و تکنیک‌ها که برای بالا بردن رتبه سایت در گوگل و افزایش ترافیک ورودی آن به کار می‌رود. در واقع تکنیک‌های مختلفی برای رسیدن به این هدف در سئو مورداستفاده قرار می‌گیرد. برخی از این تکنیک‌ها مجاز هستند و برخی دیگر توسط گوگل غیرمجاز شناخته می‌شوند.

مزرعه لینک هم یکی از تکنیک‌های سئو است که روزگاری به عنوان یک تکنیک مجاز شناخته می‌شد اما امروزه گوگل آن را غیرمجاز می‌داند. در واقع نه‌تنها به سایت‌هایی که از این تکنیک استفاده کرده‌اند، رتبه نمی‌دهد بلکه آنها را پنالتی هم می‌کند. حتی اگر بپذیریم link farm جزیی از سئو به ‌حساب می‌آید، استفاده از این روش نه اخلاقی است و نه تاثیری دارد. بلکه به عنوان یک روش سئوی کلاه سیاه در نظر گرفته می‌شود.

علاوه بر این موتورهای جستجو همواره در حال بروزرسانی و بهینه‌سازی الگوریتم‌های خود هستند تا لینک‌های بی‌ارزش را شناسایی کرده و تاثیر آنها را در رتبه‌بندی سایت‌ها خنثی کنند. در نتیجه هر شکل استفاده از مزرعه لینک حتی اگر امروز موثر باشد، ممکن است در آینده خطرآفرین باشد.

 به دلیل تاثیر منفی مزرعه لینک بر سئوی سایت، استفاده از آن ریسک بالایی دارد. درواقع ارزش ندارد که این ریسک را به جان بخرید و در دام پنالتی ‌شدن بیفتید. بهتر است صبر کنید و با سرعت کمتری رتبه خود را افزایش دهید تا اینکه بخواهید به طور دائمی رتبه خود را از دست بدهید.

سقوط رتبه‌ای که در اثر استفاده از مزرعه لینک ممکن است اتفاق بیفتد، قابل پیش‌بینی نیست. این سقوط در درجه اول بستگی به میزان بزرگی دامنه سایت و همچنین پیچیده ‌بودن link farm دارد. یعنی اگر مزرعه لینک به ‌شکل قابل‌توجهی گسترده باشد، سقوط رتبه بزرگتری برایتان اتفاق می‌افتد، حتی ممکن است محرومیت دائمی سایت در انتظارتان باشد.

گوگل چگونه مزرعه‌های لینک را تشخیص می‌دهد؟

وبسایت‌ها یا بلاگ‌هایی که از مزرعه لینک برای لینک‌سازی استفاده می‌کنند، همیشه و هر لحظه در خطر پنالتی ‌شدن یا افت رتبه یا بدتر از همه محرومیت دائمی از قرار گرفتن در نتایج جستجو قرار دارند. یعنی شاید سایتی بتواند با برخی تکنیک‌ها الگوریتم‌های گوگل را دور بزند و از سایت‌های link farm برای خود لینک دریافت کند، اما با حساسیتی که گوگل روی این موضوع دارد، دیر یا زود در بروزرسانی الگوریتم‌های خود با سایت موردنظر برخورد خواهد کرد.

اساسا کار الگوریتم پنگوئن گوگل شناسایی لینک‌های غیرطبیعی و برخورد با آنها است. از آنجا که سایت‌های مزرعه لینک محتوای چندانی ندارند و بیشتر صفحات آنها با هایپرلینک‌ها پر شده، به‌ راحتی توسط الگوریتم پنگوئن قابل شناسایی هستند. علاوه بر این درمواردی هم که link farm شامل شبکه‌ای از سایت‌ها باشد، کشف ارتباط این سایت‌ها برای گوگل اصلا کار سختی نیست. سایت‌های عضو این شبکه‌ها همه به سایت‌های مشخصی که در حوزه معینی فعالیت دارند، لینک داده‌اند گوگل این ارتباط را تشخیص داده و مزرعه لینک را کشف می‌کند.

روش‌های جایگزین مزرعه لینک

حتما شما هم از اهمیت تعداد بک‌لینک‌هایی که سایت‌تان دریافت می‌کند، مطلع هستید. به‌هرحال گوگل تعداد بک‌لینک‌های یک سایت را به ‌عنوان معیاری مهم برای سنجش اعتبار آن در نظر می‌گیرد اما توجه داشته باشید مهمتر از تعداد بک‌لینک‌ها، کیفیت آنها است. بنابراین بهتر است استراتژی لینک‌سازی خارجی خود را بر ایجاد لینک‌های باکیفیت متمرکز کنید. برای این کار می‌توانید توصیه‌های زیر را به‌کار گیرید:

محتوای باکیفیت تولید کنید: محتوا همواره نقش اول را در جلب توجه کاربران و بالا بردن رتبه سایت در نتایج جستجو ایفا می‌کند. علاوه بر این اگر در سایت‌تان محتوایی جذاب و کاربردی داشته باشید، حتی بدون اینکه بخواهید دیگران به شما لینک می‌دهند. بنابراین قدم اول برای آنکه بتوانید از دیگر سایت‌ها لینک بگیرید، داشتن زیرساخت قوی یعنی تولید محتوای باکیفیت در سایت است.

نوشتن پست مهمان در سایت‌های دیگر: اگر سایتی را برای گرفتن بک لینک انتخاب کرده‌اید اما نمی‌دانید چگونه از آنها درخواست کنید، می‌توانید نوشتن پست مهمان برای آن سایت را امتحان کنید. در این پست باید موضوعی متناسب با زمینه کاری سایت هدف را انتخاب کرده و مقاله‌ای درباره آن بنویسید. سپس به مدیر سایت پیشنهاد دهید مقاله‌تان را منتشر کرده و در جایی از مقاله لینکی به سایت خودتان بدهید.

اینفوگرافیک جذاب بسازید: اینفوگرافیک‌ها همیشه جذابیت خاص خود را دارند. در صورتی که بتوانید اینفوگرافیک‌های جذاب و با محتوای کاربردی تولید کنید، دیگران بیشتر ترغیب می‌شوند به آن لینک بدهند. علاوه بر این می‌توانید اینفوگرافیک خود را در اختیار دیگر سایت‌ها قرار داده و در ازای آن بخواهید به شما لینک بدهند.

جمع‌بندی

link farm روشی برای لینک‌سازی است که لینک‌هایی به‌ شدت بی‌کفیت و بی‌ارزش ایجاد می‌کند. این روش نه‌تنها تاثیری در بالا بردن رتبه سایت هدف ندارد بلکه باعث پنالتی ‌شدن هر دو سایت مبدا و مقصد می‌شود. از آنجا که گوگل شدیدا روی سایت‌های مزرعه لینک حساسیت دارد، لازم است به ‌شدت مراقب باشید تا در دام لینک ‌گرفتن از چنین سایت‌هایی نیفتید.

 

اگر به دنبال شرکت طراحی سایت معتبر هستید ، پیشنهاد میکنیم ابتدا این لینک را کلیک نمایید.