فریم ورک AMP چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

فریم ورک AMP چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

 

AMP یا Accelerated Mobile Pages چیست؟

AMP یکی از ابزارهای گوگل است که در سال ۲۰۱۶ ارائه شد. AMP به معنای افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت در تلفن های همراه می باشد. امروزه استفاده از تلفن های همراه گسترش یافته است و بسیاری از افراد جهت دست یافتن به اطلاعات مورد نیازشان در دنیای وب از تلفن همراه خود استفاده می کنند. در نتیجه سرعت بارگذاری صفحات بسیار مهم است. AMP راهکاری سریع و بهینه را به کاربران ارائه می دهد تا راحت تر بتوانند محتوای صفحات وب را مشاهده کنند. AMP به طراحان وب و برنامه نویسان کمک می کند تا صفحات HTML با حجم کم ایجاد کنند. این کدهای کم حجم در صفحات موبایل به سرعت لود می شوند و محتوا را در کمترین زمان به کاربران نمایش می دهند. از AMP بیشتر در سایت های خبری استفاده می شود.

AMP با ریسپانسیو (واکنش گرا) متفاوت است. ریسپانسیو یعنی صفحات سایت در انواع دستگاه های موبایل به درستی نشان داده شوند اما AMP ساختاری است که موجب حذف کدهای حجیم صفحات وب می شود تا آن ها با سرعت بالاتری در تلفن های همراه لود شوند.

مزایای استفاده از AMP

استفاده از این بستر مزیت‌های زیای دارد که از مزایای AMP می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کمک به سئوی سایت و بهبود جایگاه آن در صفحه نتایج جستجو

استفاده از AMP توجه کاربر را به خود جلب می‌کند. چراکه در صفحه نتایج جستجوی گوگل در موبایل، کنار صفحاتی که از فناوری amp استفاده می‌کنند علامتی ظاهر می‌شود که نشان از سرعت بالای لود وب‌سایت دارد. بنابراین کاربر ترجیح می‌دهد به سراغ آن وب‌سایت برود و همین امر به سئو (SEO) سایت کمک می‌کند.
به علاوه، گوگل یک فهرست نتایج مجزا برای موبایل دارد و در آن سرعت بارگذاری صفحات در دستگاه‌های تلفن همراه را به عنوان یکی از معیارهای اصلی رتبه بندی قرار داده است.

  1. نرخ خروج کمتر

افزایش قابلیت‌های وب‌سایت در موبایل و سرعت بارگذاری محتوای وب‌سایت، نرخ خروج سایت شما را به طرز چشمگیری کاهش خواهد داد. اگر کاربری وارد یک سایت شود و اطلاعات آن با تأخیر چند ثانیه‌ای نمایش داده شوند، شک نکنید که به سرعت بر روی back کلیک می‌کند و به سراغ سایت دیگری می‌رود. به این ترتیب نرخ خروج سایت شما افزایش یافته و این تأثیر بسیار بدی بر رتبه سایتتان خواهد داشت. در مقابل، AMP می‌تواند به نگه‌داشتن کاربر در وب‌سایت شما کمک کند.

  1. قابلیت تنظیم بر روی همه مرورگرها

یکی از مزیت‌های AMP قابلیت تنظیم آن بر روی همه مرورگرهاست. به این معنی که سایت‌های دارای این قابلیت، در همه مرورگرها می‌توانند از مزیت‌ها و امکانات عالی آن بهره‌مند شوند و از این نظر محدودیتی وجود ندارد.

  1. عدم نیاز به ایجاد سایت مپ

اگر صفحات AMP ایجاد کردید نیازی به ایجاد سایت مپ XML نخواهید داشت.

  1. مصرف بهینه داده‌ها

AMP به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به اپ استور، وب‌سایت را به عنوان یک اپلیکیشن در صفحه اصلی موبایل خود نصب کنند.

AMP چگونه سرعت وب‌سایت‌ها را افزایش می‌دهد؟

 

فریم ورک AMP چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

 

طبق گفته وب‌سایت رسمی amp، این افزونه با ۸ روش بر سرعت صفحات وب در دستگاه‌های تلفن همراه اثر می‌گذارد که عبارت‌اند از:

  1. اجرای جاوا اسکریپت‌ها در زمان‌های متفاوت

با اینکه جاوا اسکریپت زبان بسیار قدرتمندی است و به کمک آن می‌توان صفحه را به هر شکل که بخواهیم تنظیم کنیم، اما یک مشکل دارد و آن این است که ساختارهای DOM را بلاک می‌کند و باعث کند شدن صفحه می‌شود. AMP برای رفع این مشکل، فقط به جاوا اسکریپت‌های غیرهمزمان اجازه اجراشدن می‌دهد.

  1. اندازه‌گیری آماری منابع خارجی

منابع خارجی مانند تصاویر، تبلیغات یا iframe ها باید اندازه‌شان را در HTML مشخص کنند تا AMP قبل از دانلود آن‌ها قادر به تشخیص جایگاه و اندازه هر کدام باشد.
AMP ابتدا و قبل از دانلود منابع دیگر، قالب کلی صفحه را لود می‌کند. برای لود شدن فونت‌های صفحه فقط یک request HTML لازم است.

  1. اجازه نمی‌دهد مکانیسم افزونه‌ها سد راه لود شدن صفحه شوند

با اینکه amp به افزونه‌ها اجازه فعال شدن می‌دهد، اما در واقع درخواست‌های HTTP ناشی از آن‌ها باعث مسدود شدن قالب صفحه و افت سرعت لود آن نمی‌شوند. این کار با استفاده از تگ‌های سفارشی که توسط AMP ساخته می‌شود انجام می‌گیرد.

  1. دور نگه‌داشتن جاوا اسکریپت از مسیرهای مهم

جاوا اسکریپت‌ها تمایل دارند هم‌زمان با هم لود شوند. صفحاتی که AMP باشند فقط در iframe های sandbox به جاوا اسکریپت‌ها اجازه لود شدن می‌دهند. به این ترتیب عملکرد صفحه اصلی مختل نخواهد شد. در واقع با محدود کردن جاوا اسکریپت‌ها در iframe های سندباکس شده، دیگر جاوا اسکریپت‌ها نمی‌توانند عملکرد صفحه اصلی را مختل کنند.

  1. همه CSS ها باید از نظر اندازه محدود و در خط باشند

بلوک‌های CSS معمولاً حافظه زیادی استفاده کرده و در نتیجه سرعت لود صفحه را کند می‌کنند. در صفحات HTML AMP فقط مدل‌های درون‌خطی CSS اجازه لود شدن دارند. این مدل‌ها حداکثر ۵۰ کیلوبایت حجم دارند و این در حالی است که این میزان حجم بیشتر در صفحات خیلی پیچیده دیده می‌شود؛ بنابراین با این حال هم چنان باید تلاش شود تا کدهای CSS تمیز و مرتب نوشته شوند و از شلوغی و حجم بالای آن‌ها کاسته شود.

  1. اجرای فونت‌ها باید بهینه شوند

فونت‌های وب بسیار بزرگ‌اند؛ از همین رو بهینه‌سازی فونت وب حتماً باید انجام شود. در یک صفحه معمولی، مرورگر صبر می‌کند تا فونت‌ها دانلود شوند. اما سیستم AMP اجازه نمی‌دهد تا زمانی که فونت‌ها شروع به دانلود نشده‌اند دستورات HTTP صادر شوند.

  1. فقط انیمیشن‌های GPU-accelerated را فعال می‌کند

تنها راه برای بهینه‌سازی‌های سریع این است که آن‌ها را در قالب GPU به کار بیندازیم.

  1. اولویت را به لود شدن منابع می‌دهد

AMP دانلود همه منابع را کنترل می‌کند؛ اولویت را به لود شدن منابع می‌دهد و از میان آن‌ها نیز فقط آنچه را نیاز است لود می‌کند.

چگونه AMP را به وب‌سایت خود اضافه کنیم؟

برای افزودن AMP به سایت، بسته به نوع سایت از یکی از دو روش زیر عمل کنید:

  • AMP در وب‌سایت‌های غیر وردپرسی

برای اینکه گوگل و سایر فناوری‌های پشتیبانی از پروژه AMP نسخه AMP مقاله شما را تشخیص دهند، باید نسخه اصلی صفحه مقاله را تغییر دهید. صفحه مقاله اصلی باید دارای برچسب زیر باشد، در واقع یک برچسب کنونیکال برای صفحات AMP:
<link rel=”amphtml” href=”http://www.example.com/blog-post/amp/”>

  • AMP برای سایت‌های وردپرس

برای اضافه کردن AMP به وردپرس کافی است افزونه AMP-Wordpress plugin را نصب کنید.

تأثیر AMP بر روی سئو سایت می‌گذارد؟

سئو فقط در صفحات کامپیوتر فعال نیست بلکه به صفحات موبایل، تبلت و دیگر دستگاه‌ها نیز وارد شده است. اکنون گوگل قادر است میزان تطابق صفحات وب با صفحه نمایشگر را بسنجد و یکی از تطابقات لازم علاوه بر تطبیق اندازه صفحه نمایش، سرعت لود صفحه در دستگاه‌های مختلف است که AMP امکان آن را فراهم آورده است.
ضرورت این تطابق در الگوریتم mobile-first یا mobilegeddon (در سال ۲۰۱۵) معرفی شد. گوگل در این الگوریتم به مدیران سایت‌ها توصیه کرد تا سایت خود را برای دستگاه‌های موبایل نیز بهینه سازی کنند. یکی از اثرات مهم این الگوریتم تغییر ایندکس صفحات وب در گوشی‌های موبایل بود. در واقع از آن زمان به بعد، گوگل دو ایندکس متفاوت در دست داشت: یکی برای سرچ هایی که از دستگاه‌های موبایل انجام می‌شدند –که در آن‌ها صفحات mobile-friendly در جایگاه‌های بالاتر قرار می‌گیرند- و دیگری برای سرچ هایی که از کامپیوتر انجام می‌شدند.