نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) چیست و چرا اهمیت دارد؟
اگر ایده نو و خوب برای شروع کار دارید و میخواهید کسب و کارتان راتوسعه دهید و نمیدانید چگونه در دنیای دیجیتال وارد شوید پیشنهاد میکنم این لینک را کلیک کنید.
نرخ پرش سایت یا Bounce Rate
نرخ پرش یا Bounce Rate یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در سئو سایت می باشد. نرخ پرش به تعداد کاربرانی که به سایت شما مراجعه می کنند و بدون اینکه به صفحات دیگر سایت شما بروند، آن را ترک می کنند، گفته می شود. این یعنی سایت شما به اندازه کافی برای کاربر جذاب نبوده تا در سایت شما بماند. هر چقدر نرخ پرش یا Bounce Rate بالاتر رود، تاثیر منفی آن در رتبه سایت بیشتر است.
نرخ پرش (Bounce Rate) چطور حساب میشود؟
آسانترین راه فهمیدن نرخ پرش سایت از گوگل آنالیتیکس است.گوگل آنالیتیکس برای این که نرخ پرش را حساب کند از دو مفهوم دیگر به نام سشن (session) و هیت (Hit) استفاده میکند. بیایید ببینیم داستان از چه قرار است و این دو مفهوم قرار است چه کمکی در محاسبه bounce rate بکنند.
سشن (session) چیست؟
منظور از Session در گوگل آنالیتیکس فعالیتهای کاربران در دوره زمانی کوتاه در وبسایت یا اپلیکیشن است.
هر کاربری که وارد سایت میشود، گوگل آنالیتیکس یک تایمر که به صورت پیشفرض روی ۳۰ دقیقه تنظیم شده است را روشن میکند. بعضی کارهای کاربر مثل رفتن به صفحههای دیگر این تایمر را تمدید یا ریست میکند؛ یعنی اگر از گوگل وارد صفحه مقالهای شدید تایمر ۳۰ دقیقهای روشن میشود. اگر خواندن مقاله ۱۰ دقیقه طول کشید یعنی ۲۰ دقیقه تا زمان انقضای سشن باقیمانده است.
اگر بعد از خواندن مقاله صفحه دیگری از همین سایت را باز کنید، تایمر سشن دوباره از ۳۰ دقیقه شروع میشود.
هیت (Hit) چیست؟
هیت هر کاری است که کاربر درسایت انجام میدهد و گوگل انالیتیکس آن را ثبت میکند.درخواستی است که از طرف کاربر به سرور ارسال میشود.
گوگل آنالیتیکس کارهایی مثل باز کردن صفحه را به صورت خودکار دریافت و ثبت میکند اما کارهای دیگری مثل کلیک روی دکمه دانلود فایل را تشخیص نمیدهد؛ پس امکان دارد کاربر کارهایی را در سایت انجام دهد که گوگل آنالیتیکس آنها را به عنوان هیت حساب نکند و در نتیجه تأثیری هم روی زمان سشن نگذارد.
با این حساب دو گروه درخواست از طرف کاربر داریم:
درخواستهایی که به عنوان تعامل کاربر حساب میشوند و سشن را تمدید میکنند (Interaction Hit)
درخواستهای غیرتعاملی که تأثیری روی سشن ندارند (Non-Interaction Hit)
باز کردن هر صفحه از وبسایت درخواست تعاملی حساب میشود و به طور خودکار باعث تمدید سشن میشود؛
درخواستها یا کارهای دیگری که کاربر در وبسایت شما انجام میدهد را میتوانید به کمک گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) به آنالیتیکس ارسال کنید و تعیین کنید که این عمل یا درخواست کاربر تعاملی باشد یا غیر تعاملی.
به همین دلیل است که میگوییم استفاده از گوگل آنالیتیکس بدون تگ منیجر کمک زیادی نمیکند. با تگ منیجر میتوانید تعاملهای کاربر را طوری ثبت کنید که نرخ پرش واقعیتر باشد.
برای مثال تعیین کنید که پر کردن فرم عضویت، ثبت ایمیل در خبرنامه یا کلیک روی عکس محصول به عنوان تعامل ثبت شود. از آن مهمتر، با ثبت چنین تعاملهایی در تگ منیجر میتوانید رصد کنید چه نوع تعاملهایی بیشتر یا کمتر اتفاق میافتد.
چه فاکتورهایی مستقیم روی نرخ پرش تأثیر میگذارند؟
تا اینجا فهمیدیم که نرخ پرش شاخص محکم و قابل اعتمادی نیست. چون به راحتی قابل دستکاری است.
فاکتورهای زیر مستقیم روی نرخ پرش تاثیر میگذارند:
زمان سشن که در گوگل آنالیتیکس تنظیم شده است (بین ۱ دقیقه تا ۴ ساعت)
تعاملی یا غیرتعاملی تنظیم کردن هیتها و رفتار کاربر در وبسایت.
برای مثال، میتوانید زمان سشن را روی ۴ ساعت تنظیم کنید و سادهترین کارها و درخواستهای کاربر مثل اسکرول صفحه یا حتی حرکت موس را به عنوان هیت تعاملی تنظیم کنید. اینطوری نرخ پرش در حد صفر کم میشود و در واقع با چنین کاری شاخص را خراب میکنید!
انجام چنین کارهایی اشتباه است و هیچ کمکی هم به سئو، جذب بازدیدکننده یا تحلیل وبسایت شما نمیکند.
شاید تا الان فکر میکردید نرخ پرش مستقیماً روی رتبهبندی وبسایت در نتایج گوگل تاثیر میگذارد. اما در ادامه با دلیل میگوییم که این باور اشتباه است.
نرخ پرش چه تأثیری روی سئو دارد؟
در یک کلام، نرخ پرش هیچ تأثیری روی رتبه سایت شما در نتایج گوگل ندارد. اگر هنوز باور ندارید پس دلایل این حرف را مرور کنیم.
۱. گوگل خیلی صریح تأثیر نداشتن نرخ پرش را تایید کرده است
مهندسان و مدیران گوگل شامل Matt Cutts، Gary Illyes و john mueller در جوابهایی که به کاربران در توییتر دادهاند یا در کنفرانسها بارها تأکید کردهاند که از اطلاعات گوگل آنالیتیکس و نرخ پرش وبسایتها به عنوان فاکتوری برای رتبهبندی استفاده نمیشود.
۲. نرخ پرش یک شاخص قابل دستکاری و ضعیف است
درباره دستکاری نرخ پرش در گوگل آنالیتیکس توضیح دادیم. از طرف دیگر، وابسته بودن نرخ پرش به مفهوم سشن که خودش متریک دقیقی نیست باعث میشود که در کل این شاخص قابل اتکا و اعتماد نباشد.
به علاوه، تکنیکهای کلاه سیاه وجود دارد که با آنها میتوان بازدید و تعامل مصنوعی ایجاد کرد. پس مطمئن باشید الگوریتم گوگل از چنین فاکتور ضعیفی استفاده نمیکند.
پس نرخ پرش به چه درد میخورد؟
نرخ پرش فقط شاخصی برای تحلیل میزان تعامل کاربران است.
با نرخ پرش میخواهیم بدانیم چه درصدی از کاربران وقتی به وبسایت ما وارد میشوند، کارهای مورد نظرمان را انجام میدهند. چه درصدی از کاربران دیگر مقالات پیشنهادی را میخوانند؟ در سایت عضو میشوند؟ از محصولات مختلف بازدید میکنند؟ روی عکسهای گالری کلیک میکنند و …
در نظر گرفتن درصد نرخ پرش وبسایت به تنهایی نه تنها هیچ کمکی نمیکند، بلکه باعث گمراهی در تحلیلها و اشتباه در برنامهریزی میشود. باید نرخ پرش را از زوایای مختلف و در کنار دیگر شاخصها بررسی کرد و در کنارش نوع وبسایت، نوع صفحه، موضوع محتوا، محصولات و … را در نظر بگیرید.
عوامل موثر در نرخ پرش سایت کدامند؟
محتوای مناسب سایت
زمانی که سایت شما دارای محتوای خوب و با کیفیت باشد، کاربر از بودن در آن لذت می برد و مدت زمان بیشتری را در سایت سپری می کند. محتوای خوب، به این ترتیب نرخ پرش سایت را کاهش می دهد.
سرعت بارگذاری سایت
در صورتیکه سرعت بارگذاری صفحات سایت بالا باشد و کاربر برای دیدن مطلب مورد نظرش، مدت ها منتظر بالا آمدن سایت نماند، کاربر بیشتر در داخل سایت می ماند و در نیمه راه، سایت را ترک نخواهد کرد.
لینک های داخلی سایت
ممکن است کاربر در حین مطالعه مطلبی در داخل سایت، به مواردی برخورد کند که اطلاعات کاملی درباره آن نداشته باشد. اگر شما لینک های داخل متن را به صورت مناسب در صفحه قرار دهید، کاربر تمایل به خواندن مطلب جدید را از خود نشان می دهد و به این ترتیب نرخ پرش سایت شما کاهش خواهد یافت.
کاربری آسان سایت
اگر کاربر وارد سایت شما شود و در پیدا کردن مطلب مورد نظرش، به مشکل برخورد کند، به سرعت از سایت خارج می شود. بنابراین کاربری آسان صفحات سایت و دسترسی راحت به انواع اطلاعات، برای کاربر بسیار مهم است و در نرخ پرش سایت تاثیر گذار است.
تطبیق کلمات کلیدی با مطالب سایت
تطبیق کلمات کلیدی با محتوای سایت مهم است زیرا کاربران انتظار دارند، محتوای مرتبط با کلماتی که جستجو کرده اند را مشاهده کنند. اگر مطلب مورد نظر با کلمه کلیدی جستجو شده هماهنگی نداشته باشد، کاربر بلافاصله سایت را ترک خواهد کرد.
ظاهر سایت
حتی اگر محتوای سایت شما مفید و با کیفیت باشد، اما گرافیک سایت شما چندان زیبا و کاربرپسند نباشد، کاربر به محض ورود به سایت و دیدن ظاهر بد سایت، به سرعت از آن خارج می شود و نرخ پرش سایت شما را افزایش می دهد.
ریسپانسیو بودن سایت
امروزه بسیاری از کاربران اینترنتی از طریق تلفن های همراه شان به وب سایت ها مراجعه می کنند. بنابراین طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) بسیار اهمیت دارد. کاربران، سایتی که در انواع صفحه نمایش به خوبی نشان داده نشود، را به سرعت ترک خواهند کرد.
تبلیغات
استفاده نادرست و یا زیاد از حد تبلیغات روی سایت، موجب خروج سریع کاربران از سایت می شود. درست است که وب سایت ها برای کسب درآمد به تبلیغ روی سایت نیاز دارند اما استفاده بیش از حد تبلیغات موجب آزردگی خاطرکاربران سایت می شود و نرخ پرش سایت را بالا می برد.
نرخ پرش ایده آل برای یک سایت عددی میان ده تا بیست درصد است. نرخ پرش سی الی چهل درصدی نیز یک نرخ طبیعی برای سایت محسوب می شود و نرخ پرش بالای پنجاه درصد نگران کننده و هشدار دهنده است و باید برای کاهش این نرخ، تلاش های لازم را انجام داد.
اگر به دنبال شرکت طراحی سایت معتبر هستید ، پیشنهاد میکنیم ابتدا این لینک را کلیک نمایید.