آشنایی با مفهوم وب و انواع وب

آشنایی با مفهوم وب و انواع وب

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

تاریخچه وب

ظهور وب را می توان منشاء یکی از مهمترین تحولات قرن بیست و یک در عرصه ارتباطات دانست. ایده اولیه در مورد وب جهان گستر در سال ۱۹۸۰ (میلادی) توسط تیم برنزلی ارائه شد. او پس از حدود ۱۰ سال به کمک یکی از همکاران خود اولین صفحه وب را در آگوست سال ۱۹۹۱ ایجاد و منتشر کرد که این صفحه، تنها شامل چند خط به همراه یک لینک ایمیل بود. این صفحه از چند تگ ساده با زبان  HTML تشکیل شده بود که به مرور با گسترش زبان HTML و پیدایش کدهای CSS ، این صفحه تکمیل تر شد و به یک وب سایت استاتیک تبدیل شد.

وب چیست؟

وب جهان‌گستر، یا به اختصار وب (World Wide Web ) یک سامانه اطلاعاتی از پرونده‌های ابرمتنی متصل به هم است که از طریق شبکه جهانی اینترنت قابل دسترسی هستند. به کمک یک مرورگر وب می‌توان صفحات وب (که شامل متن، تصویر، ویدئو و سایر محتویات چندرسانه‌ای هستند) را مشاهده کرده و به کمک ابرپیوندها در میان آن‌ها حرکت کرد. به طور کلی به فضای آنلاین متشکل از میلیون ها، بلکه میلیاردها وب سایت اینترنتی “وب” گفته می شود. در حقیقت، به مجموعه وب سایت های اینترنتی مختلف، که در سراسر دنیا و به زبان های گوناگون هستند، وب گفته می شود. وب بستری از به هم پیوستن شبکه های کامپیوتری مختلف به منظور به اشتراک گذاری محتوا می باشد، اما وب سایت، یکی از واحدهای کوچک تشکیل دهنده این رسانه جهانی است.

عناصر اصلی وب

hypertext  یا ابرمتن

فرمتی از اطلاعات است که به افراد اجازه می‌دهد در محیط کامپیوتر با استفاده از ارتباط داخلی موجود میان دو متن از بخشی از سند به بخش دیگری از آن یا حتی سند دیگری مراجعه کنند و به اطلاعات جدیدی دسترسی یابند. اگر به جای متن، یک فایل صوتی تصویری باشد در این صورت به آن ابررسانه (hypermédias) می گویند.

URL

شناسه‌های منحصر به فردی هستند که برای مشخص کردن محل حضور اطلاعات موجود بر روی شبکه (فایل کامپیوتری، سند یا منابع دیگر) به کار می‌روند.

مدل Client-Server یا مشتری- خدمت‌گزار

سیستمی است که در آن نرم‌افزار یا کامپیوتر مشتری(مرورگر) از نرم‌افزار یا کامپیوتر خدمت‌گزار(وب سرور) تقاضای دریافت منابع اطلاعاتی مانند داده یا فایل می‌کند.

markup language یا زبان علامت گذاری

به کاراکترها یا کدهای موجود در متن که ساختار متن وب معنایی را مشخص می‌کنند، زبان علامت گذاری گویند.

انواع وب :

 

انواع وب

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

 

نسل اول وب

هم اکنون که در حال خواندن این مطلب هستید، قطعا می توانید به راحتی در وبسایت های مختلف، طی چند ثانیه عکس و فیلم دانلود کنید و با بسیاری از وبسایت ها و شبکه های اجتماعی، تعامل برقرار کنید. اما همه ی مواردی که ذکر کردیم برای استفاده کنندگان از نسل اول وب، غیر قابل تصور بود! در واقع نسل اول وب، بسیار محدود بود و سایت ها تنها شامل یک سری صفحات ثابت بودند که در یک محیط زشت، ارائه می شدند.

نحوه اتصال به اینترنت از طریق دیال آپ هایی بود که سختی وصل شدن به آن، ارزش استفاده از آن ها را نداشت. سرعت اینترنت در نسل اول وب به قدری کند بود که دانلود یک آهنگ ممکن بود حتی ساعت ها طول بکشد! افرادی که تلفن در خانه نداشتند نمی توانستند از اینترنت استفاده کنند و محدودیت های بسیاری در استفاده از اینترنت و وب سایت ها بود. در نهایت ارائه نسل دوم وب بود که توانست بسیاری از محدودیت ها را رفع کند و در زمان خود انقلابی در دنیای دیجیتال بود.

نسل دوم وب

با ظهور نسل دوم وب، کم کم وضعیت اینترنت بهبود پیدا کرد و کاربران توانستند با زحمت کمتر به اینترنت وصل شوند و با سرعت بیشتری از وبسایت ها استفاده کنند. اما یک ویژگی در نسل دوم وب بود که زندگی بشریت را تحت تاثیر قرار داد و آن هم ایجاد قابلیت تعامل کاربران با وب بود. با تعاملی شدن وب، کاربران می توانستند در دنیای وب، فایل آپلود و یا دانلود کنند و با سرعت بیشتری اطلاعات را جابه جا کنند.

همین تعاملی شدن وب، سرآغازی برای شبکه های اجتماعی بود(Social Media). اما خب نسل دوم وب یک اشکال بزرگ داشت و آن هم اعتماد بود. در واقع تمامی کاربرانی که از نسل دوم استفاده می کنند باید به یک شخص ثالث اعتماد کنند و این کار باعث می شود تا اطلاعات کاربران همیشه در خطر باشد. در نهایت این مشکل و ظهور بلاک چین بود که اولین جرقه های وب ۳ را نمایان کرد.

نسل سوم وب

وب ۳ در واقع همان نسل سوم اینترنت می باشد که بزرگ ترین مشکل نسل دوم را رفع کرده است. همان طور که گفته شد، متمرکز بودن اینترنت یک محدودیت است اما نسل سوم قصد ایجاد اینترنت غیرمتمرکز را دارد، در نتیجه این نسل از اینترنت، سریع تر، امن تر و با قابلیت های بیشتر است. کاربردهای وب ۳ در بسیاری از فناوری های جدید همچون: بلاکچین، برنامه های غیرمتمرکز، برنامه های متن باز و اینترنت اشیاء(IOT)، انقلاب به پا خواهد کرد. تکنولوژی وب ۳ به قدری پیشرفته است که، برخی معتقدند بسیاری از کاربردهای وب ۳ در سال های آینده، قابلیت استفاده از آن ها به وجود خواهد آمد.

با طراحی اپلیکیشن اختصاصی به سمت آینده شتاب کنید.