سئو کلاه سفید یا White Hat چیست؟

سئو کلاه سفید یا White Hat چیست؟

سئو کلاه سفید ( White Hat Seo )

سئو کلاه سفید به مجموعهای از تکنیکهای بهینه سازی سایت گفته میشود که با قوانین و ضوابط موتورهای جستجو، به ویژه گوگل، مطابقت دارد. در سئو یا بهینه‌سازی کلاه سفید سعی می‌کنیم با حفظ شرایط و قوانین و تکنیک‌هایی که از جانب گوگل تعریف شده است، رتبه سایت‌مان را در صفحات نتایج موتورهای جستجو بهبود ببخشیم. دقیقا برعکس اتفاقی که در سئو کلاه سیاه یا روش های غیر قانونی سئو رخ می دهد.

سئو کلاه سفید ( White Hat ) مطمئن‌ترین روش بهینه‌سازی به حساب می‌آید زیرا در این روش بر اساس تکنیک‌های تعریف‌شده از جانب گوگل سایت خود را بهینه می‌کنید و از هرگونه مجازات از سوی گوگل به دور خواهید بود.

تنها مشکل این است که روش بهینه‌سازی کلاه سفید یا White Hat صبر و شکیبایی و پشتکار بسیاری می‌طلبد. در این روش برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید مدتی صبر کنید. رتبه‌های بالا یک شبه به دست نمی‌آیند اما اگر به نتیجه ماندگار و عزت و آبرویی که پیش گوگل به دست می‌آورید فکر کنید، تحمل کردن آسان‌تر می‌شود!

سئو کلاه سفید چه اهمیتی دارد ؟

عدم رعایت اصول سئو کلاه سفید می تواند منجر به جریمه شما توسط گوگل شود و نیز باعث مشکلاتی در بهبود رتبه ی وب سایتتان در نتایج جستجو شود . موتور جستجوی گوگل  می تواند فرصتی جدید برای شما باشد تا بتوانید کاربران بیشتری را برای وب سایت خود کشف کنید . چرا که گوگل به عنوان بهترین موتور جستجو دنیا توسط صدها میلیون نفر دیده می شود . همچنین گوگل به عنوان یک کانال بسیار قوی به منظور ورود به وب سایت شما و بالا بردن رنک سایت و ترافیک وب سایتتان میباشد و اگر زمانی شما این کانال را از دست بدهید قطعا افت شدیدی می تواند در ترافیک وب سایت شما و در این صورت کسب و کارتان را دچار کند . پس باید تلاش کنیدتا توسط گوگل جریمه نشوید چرا که هیچ ضمانتی نمی تواند وجود داشته باشد که دوباره بتوانید به نتایج جستجو بازگردید .

در سئو White Hat  از چه روش‌هایی استفاده می‌شود؟

خوشبختانه روش‌های سئو کلاه سفید به راحتی قابل اجرا هستند حتی در بعضی از مواقع می توانند خیلی راحت‌تر از روش‌های سئو کلاه سیاه یا  Black Hat (کسب رتبه‌های بالا با روش‌های غیر قانونی) باشند. اگر قصد دارید بدون شکستن قوانین گوگل امتیاز کسب کنید، انجام روش‌های زیر به شما پیشنهاد می‌شود :

از مهم‌ترین نکاتی که باید در سئو On Page رعایت کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

محتوای باکیفیت

باید سعی کنید تا محتوای یونیک و منحصر به فردی را در وب سایتتان قرار دهید یعنی اینکه نباید مطالب کپی شده از یک وب سایت دیگر نباشد . زمانی که محتوای خاص را تولید می کنید سعی در استفاده از کلمات کلیدی اصلی که در معرفی وب سایت شما تلاش می کند داشته باشید . مثلا برای یک سایت طراحی سایت و بهینه سازی وب سایت کلماتی مانند : سئو، بهینه سازی وب سایت، آنلاین مارکتینگ، دیجیتال مارکتینگ و…  می تواند کلمات کلیدی محسوب شود .

سعی کنید هرگز از مطالب هرز و بی معنی که پر از کلمات کلیدی است استفاده نکنید چرا که الگوریتم های جدید گوگل مطالب  اینچنینی را منسوخ کرده و امکان پنالتی شدن سایت وجود دارد .

به روز رسانی مطالب قدیمی سایت

منظور از به روزرسانی کردن مطالب قدیمی این است که در گذشته مقاله‌ای را در مورد موضوع خاصی نوشته‌اید و در حال حاضر اطلاعات جدیدی در مورد آن موضوع پیدا کرده‌اید و قصد دارید که این اطلاعات را با دیگران به اشتراک بگذارید. با ارجاع دادن مقاله جدید به مقاله قبلی، مطالب قبلی را به روز رسانی می کنید.

برای درک بهتر این موضوع یک مثال ساده می‌زنم: در ماه‌های اخیر یک مقاله درباره «چگونگی عملکرد الگوریتم پنگوئن» نوشته‌اید. بعد از چند ماه، گوگل الگوریتم پنگوئن را آپدیت می‌کند. شما با نوشتن یک مقاله جدید با عنوان «الگوریتم پنگوئن بعد از آپدیت شدن چه تغییراتی کرده است؟» یا «الگوریتم پنگوئن آپدیت شد» مقاله قبلی را به روزرسانی می‌کنید. با این کار بار دیگر گوگل را مجاب می‌کنید که صفحات و مقالات قبلی‌تان را بازبینی کند و از طرف دیگر باعث افزایش ترافیک سایت خود شده و جذب کاربران جدید می‌شوید .

فعالیت در صفحات اجتماعی

یکی دیگر از تکنیک‌های سئو کلاه سفید فعالیت داشتن در صفحات اجتماعی نظیر توئیتر، فیسبوک، اینستاگرام و …. است .

با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نه تنها لینک‌های بیشتری برای سایت خود می‌گیرید، بلکه جایگاه برندتان را نیز در ذهن مخاطب تثبیت خواهید کرد.

دریافت بک لینکهای ( Back Links ) معتبر

بک لینک به لینک‌هایی گفته می‌شود که از سایت‌های دیگر دریافت می‌کنید. بک لینک یکی از مواردی است که گوگل در زمان امتیاز‌دهی آن را مورد بررسی قرار می‌دهد و باید نسبت به آن حساسیت ویژه‌ای داشته باشید. نوع لینک و محتوای لینک (مرتبط بودن یا نبودن آن با مقالات شما) از مواردی است که شما باید آنها را در نظر بگیرید و نکته مهم تر این است که شما باید کاری کنید که به صورت طبیعی لینک دریافت کنید. طبیعی بودن نقطه مقابل خرید لینک است. یعنی سایت‌های دیگر به خاطر شناخت شما به میل خود برای‌تان لینک می‌سازند. ممکن است سایت‌های دیگر در پی تبلیغاتی که برای سایت خود انجام داده‌اید شما را بشناسند.

بک لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر دریافت می‌کنید می‌توانند در بالا بردن و پایین آوردن اعتبار وب سایت شما دخیل باشند. بالا رفتن و پایین آمدن اعتبار هم به Authority  سایتی که به شما لینک می‌دهد بستگی دارد.

تبلیغات متنی و تصویری

از دیگر ترفندهای سئو White Hat انتشار و توزیع تبلیغات متنی و تصویری است.

این یکی از رایج‌ترین روش‌های معرفی برند و محصولات است که البته در نوع خود هزینه‌بر است .

سئو کلاه سفید white hat seo مصداق این ضرب‌المثل است: «نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود…» این روش اگر چه ممکن است طولانی و سخت باشد، نتیجه خوب و ماندگاری دارد و ارزش زحمتی را که برایش می‌کشید خواهد داشت.

استفاده از کلمات کلیدی توصیفی در تگ توضیحات Meta Description

در تگ توضیحات استفاده از عنوان و متا تگ های مناسب از پایه ای ترین و اصولی ترین مراحل در استفاده از سئو سایت تان می شود .

راحتی کاربران به منظور گشت و گذار در وب سایت شما و یافتن نیازهای خود به راحتی

یک طراحی مناسب برای وب سایت باعث می شود تا کاربر به راحتی بتواند در آن جواب سوال خود یا محصول مورد نظر را بیابد .  قطعا از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر سئو وب سایت می تواند Bounce rate یا ضریب بازگشت آن سایت باشد که به طور میانگین مدت زمان حضور کاربر در وب سایت را نشان می دهد . پس اگر یک کار بر در یک وب سایت احساس راحتی نکند بلافاصله از آن خارج می شود که این اتفاق برای سئو سایت جالب نیست .

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.