بازاریابی اینترنتی با شبکه های اجتماعی

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی یا SMM چیست؟

SMM که مخفف عبارت  Social Media Marketing که به معنای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است، یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. در صورت بازاریابی مناسب در این شبکه‌ها، می‌توانید حجم زیادی از مخاطبان را جذب کرده و به کسب‌وکار خود رونق ببخشید. با توجه به فعالیت بخش زیادی از جامعه در پلتفرم‌های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و …

بازاریابی اینترنتی با شبکه های اجتماعی

 

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

حضور و بازاریابی در رسانه های اجتماعی، تقریباً برای هر کسب‌وکاری مفید واقع خواهد شد؛ اما باید در نظر داشته باشید که SMM یک کانال فروش مستقیم نیست و تنها ابزاری است برای کمک به فروش بیشتر، در واقع فروش را مستقیماً انجام نمی‌دهد و نیاز به زمان دارد؛ بنابراین، پیش از استفاده از این روش باید اهداف و نیازهای خود را بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرید.

مزایا و اهمیت بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای آنلاین

بدون شک همان‌طور که شما ساعت‌ها از زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف صرف می‌کنید، کاربران خیلی زیادی هم هستند که کمتر یا بیشتر از شما در این پلتفرم‌های اجتماعی حضور دارند. ضمن اینکه تمام هدف این رسانه‌ها برقراری ارتباط و تعامل بیشتر و دو سویه است که باعث می‌شود اثربخشی محتوا و فرایندهای بازاریابی شما بیشتر شود. به همین دلیل حضور کسب و کارها در شبکه های اجتماعی اهمیت زیادی دارد، ولی باید هر برندی با توجه به ماهیت شغلی، مخاطبان هدف و بسیاری از موارد دیگر بستر مورد نظر خود را انتخاب کند.

مزایای مهم بازاریابی شبکه های اجتماعی

همان‌طور که گفتیم حضور و بازاریابی در در رسانه‌های اجتماعی اهمیت زیادی دارد. بنابراین انتخاب این روش می‌تواند مزایای مهمی داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:
۱- افزایش آگاهی از برند (Awareness)
۲-تولید سرنخ‌های باکیفیت
۳- بهبود نرخ تبدیل
۴- برقراری روابط عمیق، بلند مدت و دوسویه با مخاطبان
۵- تحلیل رقبا و یادگیری از آنها
۶- افزایش ترافیک ورودی برای سایت
۷- اثرگذاری رو سئو و بهبود رتبه در موتورهای جستجو
۸- دریافت اطلاعات مخاطبان و فالوئرها
۹- افزایش وفاداری مشتریان
۱۰- ایجاد ارزش افزوده
۱۱- بهبود اعتبار برند
۱۲- هزینه و اثربخشی خوب
۱۳- رهبری بازار و رهبری فکری
۱۴-تبدیل شدن به منبع محتوا
۱۵- رفتارشناسی مشتری
۱۶-  راه‌اندازی امور مشتریان و پشتیبانی
۱۷-  انسانی‌سازی برند

انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی انواع مختلفی دارد. ولی به طور کلی این راهکار در چهار دسته‌بندی اصلی تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:
۱-  شبکه‌‌سازی اجتماعی (فیسبوک و لینکدین)
۲-  میکروبلاگینگ (توییتر و تامبلر)
۳-  به‌اشتراک‌گذاری تصویر (اینستاگرام، اسنپ چت، پینترست)
۴- به‌اشتراک‌گذاری ویدیو (یوتیوب، فیسبوک لایو، پریسکوپ و ویمئو)

تکنیک ها و ترفندهای بازاریابی شبکه های اجتماعی

 

تکنیک ها و ترفندهای بازاریابی شبکه های اجتماعی

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

برای اینکه بخواهید در برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی خود موفق عمل کنید، تکنیک ها و ترفندهای زیادی وجود دارد. افراد مختلف با توجه به تجربیات خود موارد متنوعی را مطرح کرده‌اند. در ادامه به مهمترین نکات اشاره می‌کنیم:
۱- تدوین استراتژی حضور و محتوا
۲-  استفاده از داستان سرایی و ابزارهای مناسب
۳-  پرداخت هزینه‌های لازم برای بازاریابی و تبلیغات
۴- درنظر گرفتن محتوای ویدیویی به عنوان بخشی از استراتژی محتوایی
۵-  رعایت موارد اصولی و بنیادی
۶-  استفاده از تبلیغات هدفمند
۷- معرفی خودتان به عنوان منبع معتبر و موثق محتوا
۸-  استمرار در تولید و انتشار محتوا به ویژه محتوای ویدیویی
۹-  تمرکز ویژه روی برقراری ارتباط با فالوئرها
۱۰-  پوشش اخبار حوزه کاری
۱۱- تبدیل مشتریان به سفیران برند
۱۲-  به‌کارگیری محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)
۱۳-  خطاب قرار دادن کاربران با اسم
۱۴-  برقراری تعامل دوسویه
۱۵-  شناخت دقیق مخاطبان هدف
۱۶-  همکاری با تیم فروش برای درک بهتر مسیر سفر مشتری
۱۷- اجتماعی بودن
۱۸-  نمایش جنبه‌های جذاب کسب و کار
۱۹-  بیان موفقیت‌ها و شکست‌ها
۲۰-  پرسیدن سوال از فالوئرها
۲۱- لحن و سبک سفارشی
۲۲-  خلق شخصیت برای برند
۲۳-  همکاری با اینفلوئنسرها
۲۴-  استفاده از آمار، ارقام و اینفوگرافی
۲۵- برگزاری مسابقات و برنامه‌های چالشی

قوانینی که قبل از بازاریابی از طریق شبکه های  اجتماعی باید بدانید

علیرغم این که شبکه های اجتماعی به افزایش مخاطبان و مشتریان شما کمک می کنند اما پیش از آن که اقدام به بازاریابی از طریق این شبکه ها نمایید باید قوانینی را برای پیشبرد کار و اهداف خود رعایت نمایید، در غیر این صورت این تجربه برای شما چالش برانگیز و سخت خواهد شد. این بسیار حیاتی است که شما اساس و زیرساخت شبکه های اجتماعی را بشناسید. قوانینی وجود دارد که به شما کمک می کند  برند و کسب وکار خود را در میان مشتریان و مخاطبان خود جا بیاندازید.برخی از این قوانین را برای شما در این مطلب آورده ایم:

_قانون گوش کردن: موفقیت در بازاریابی با شبکه های اجتماعی کمتر صحبت کردن و بیشتر گوش کردن را می طلبد.به صحبت های مشتریان خود گوش داده و در بحث های آنلاین آن ها شرکت نمایید.این کار ارزش برند و کسب وکار شما را افزایش می دهد.

_قانون تمرکز: بهتر است بر یک نقطه و موضوع تمرکز کنید.در مورد بازاریابی با شبکه های اجتماعی تمرکز بر یک موضوع بیشتر از داشتن استراتژی های گسترده و متنوع جواب می دهد.

_قانون کیفیت: در مورد این نوع از کسب و کار، همیشه در نظر داشته باشید که کیفیت بر کمیت پیشی می گیرد.بهتر است که ۱۰۰۰ مشتری پروپا قرص و ثابت داشته باشید تا اطراف شما پر از مشتریانی باشد که همیشگی و دائم نیستند.

_قانون صبر و تحمل: موفقیت در این نوع بازاریابی یک شبه اتفاق نمی افتد.در بدست آوردن این موفقیت و دستاورد باید صبور باشید.

_قانون استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف: اگر محتوای جالب و هیجان انگیزی برای فالوئر های خود آماده کنید آن ها مطالب شما را با دوستانشان در سایر شبکه های اجتماعی  مثل توئیتر،فیسبوک،تلگرام و… به اشتراک می گذارند و در مورد آن به بحث و تبادل نظر می پردازند.این به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مختلف باعث می شود تا راه های جدید ارتباطی برای شما ایجاد شده و مخاطبان جدیدی را به دست آورید.

_قانون دسترسی: نباید محتوای مورد نظر خود را در سایت گذاشته و برای مدتی طولانی ناپدید شوید. در دسترس مشتریان بودن یکی از قوانین موفقیت در این نوع از کسب وکار است.

_قانون تبادل: نمی توانید انتظار داشته باشید دیگران مطالب وبسایت شما را به اشتراک گذاشته و در مورد آن بحث و گفتگو کنند اما شما این کار را در قبال آن ها انجام ندهید.بازاریابی اینترنتی در شبکه های اجتماعی یک فعالیت دوجانبه است.بخشی از زمانی را که صرف شبکه های اجتماعی می کنید باید به بحث و تبادل نظر و اشتراک گذاری محتوای دیگر وبسایت ها سپری گردد.