بررسی اهمیت طراحی رسپانسیو

در سال‌‌های اخیر طراحی ریسپانسیو سایت، از موضوعاتی است که در کسب‌وکار الکترونیک، اهمیت زیادی پیدا کرده است. کاربران سایت ممکن است با ابزارهای مختلفی به مشاهده سایت بپردازند، اگر نوع طراحی سایت، ریسپانسیو یا واکنش‌گرا باشد، در تمام نمایشگرها بدون تغییر کیفیت و به‌درستی مشاهده می‌شود. اما سایت‌هایی که از حالت واکنش‌گرا پشتیبانی نمی‌کنند، ممکن است عناصر سازنده سایت با ابعاد نمایشگر کاربر، تناسب نداشته باشد و هنگام استفاده مشکل ایجاد کند.

معنی ریسپانسیو (responsive) چیست؟

طراحی سایت ریسپانسیو

اگر برای کسب و کار خود در فکر طراحی سایت کاربر پسند و زیبا که کاملا واکنشگرا بوده و سئوی بالایی دارد هستید ، پیشنهاد میکنم این لینک را کلیک نمایید.

سایت ریسپانسیو یا سایت واکنش‌گرا، نوعی فرآیند طراحی سایت است که با ابعاد دستگاه‌های مختلف هماهنگ است و کاربران بدون توجه به بزرگ و کوچک بودن نمایشگر سیستم، می‌توانند به‌راحتی و به‌طور کامل سایت را بررسی کنند.

امروزه کاربران با دستگاه‌های مختلفی مانند موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و… از اینترنت استفاده می‌کنند بنابراین طراحی صفحات وب باید به‌گونه‌ای انجام شود که کاربر موقع استفاده نیازی به Zoom (زوم)، اسکرول افقی و… نداشته باشد، علاوه‌براین، متون، خوانا و دکمه‌ها نیز قابل کلیک باشند.

تصویر بالا نمونه‌ای از یک سایت ریسپانسیو است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید با تغییر چیدمان عناصر در نمایشگرهای مختلف، برای مخاطب شرایط کاربری مناسب‌تری ایجاد شده است.

طراحی ریسپانسیو، نوعی فرایند طراحی سایت است که  امکان مشاهده صفحات وب را بر روی انواع دستگاه‌ها و صفحات نمایش به‌راحتی فراهم می‌کند. به عبارت دیگر، طراحی واکنش‌گرا یعنی ظاهر وب‌سایت در تمام دستگاه‌هایی که کاربران با آن‌ها از سایت دیدن می‌کنند، متناسب باشد.

مزایای طراحی واکنش‌گرا چیست؟

پویایی سایت

مهم‌ترین مزیت وب‌سایت‌های واکنش‌گرا، نمایش کلیه اجزای سایت در قالبی کوچکتر به کاربران وب‌سایت است. در سایت‌های ریسپانسیو، سایت دقیقا با سایز و قالب دستگاه بازدیدکننده هماهنگ خواهد بود.

انعطاف‌پذیری سایت ریسپانسیو

طراحی ریسپانسیو کاملا منعطف است. به‌عنوان مثال هنگام طراحی و پیاده‌سازی سایت واکنش‌گرا می‌توانید بخشی از سایت را در گوشی‌های موبایل نمایش ندهید و به‌جای آن موارد دیگری قرار دهید.

صرفه‌جویی در زمان و هزینه طراحی

با وجود طراحی ریسپانسیو دیگر نیازی نیست با ورود هر دستگاه جدید به بازار، قالب جداگانه‌ای برای آن طراحی کنید. بنابراین در زمان و هزینه صرفه‌جویی قابل توجهی صورت می‌گیرد. قبل از فراگیر شدن طراحی واکنش‌گرا، باید برای طراحی هر نوع صفحه نمایش هزینه‌ای جداگانه صرف می‌شد. این مساله نه‌تنها به هزینه بلکه به زمان زیادی هم نیاز داشت.

سبقت از رقبا

سایت واکنش‌گرا، مخاطبین بیشتری را از همه انواع دستگاه‌های هوشمند با هر اندازه صفحه نمایشی به خود جذب می‌کند. به‌این ترتیب شما قادر خواهید بود از سایر رقبا پیشی بگیرید و به موفقیت دست پیدا کنید. درحالی‌که بسیاری از مدیران، با نادیده گرفتن ریسپانسیو سایت، بسیاری از مخاطبان خود را از دست می‌دهند.

افزایش بازدید از سایت و در نتیجه افزایش فروش

اگر سایت شما بر روی موبایل، تبلت و هر دستگاه دیگری قابل مشاهده باشد، ترافیک بیشتر و در نتیجه فرش بیشتری خواهید داشت و در غیر این صورت کاربران زیادی را از دست خواهید داد. بنابراین در هنگام طراحی سایت، حتما به ویژگی ریسپانسیو بودن آن توجه کنید.

اهمیت طراحی ریسپانسیو چیست؟

طراحی واکنشگرا سایت

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

 

نمایش درست سایت به کاربران

مهم‌ترین دلیل برای طراحی سایت ریسپانسیو، نمایش درست سایت به تمامی کاربران است؛ باتوجه به تنوع وسایل ارتباطی (موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و…) و اندازه‌های متفاوت صفحات نمایش این ابزار، با طراحی ریسپانسیو می‌توانید سایت را بدون تغییر کیفیت و به‌درستی به مخاطبان ارائه دهید.

کاهش زمان و هزینه‌ طراحی قالب‌های جداگانه

پیش‌تر مدیران سایت‌ها برای نمایش درست محیط سایت به کاربران، قالب‌های جداگانه برای دستگاه‌های مختلف طراحی می‌کردند. با وجود زمان و هزینه زیاد انجام این کار، گاهی اوقات نمایش سایت در همه دستگاه‌ها به‌درستی انجام نمی‌شد. اکنون طراحی ریسپانسیو سایت، جایگزین مناسبی برای طراحی قالب‌های جداگانه دستگاه‌های مختلف است که علاوه‌بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه، در تمامی دستگاه‌ها نیز به‌درستی نمایش داده می‌شود.

افزایش فروش محصولات (کالاها و خدمات)

با استفاده سایت از طراحی واکنش‌گرا، مخاطبان با هرنوع وسیله کاربری، به‌راحتی می‌توانند اطلاعات محصول را ببینند و فرم سفارش را پر کنند. بنابراین طراحی رسپانسیو سایت به افزایش فروش محصولات و خدمات کمک قابل‌توجهی می‌کند.

 بهبود قابلیت استفاده

زمان حضور در صفحه، نشانه مهمی برای ارزیابی کیفیت محتوای آن است. کاربری که نتواند به جواب سوال، محصول یا سرویس موردنظر دست پیدا کند، همراه با حس نارضایتی، بلافاصله صفحه را ترک می کند.

تجربه مثبت کاربر در گرو طراحی است که برای صفحه درنظر گرفته اید. طراحی ریسپانسیو باعث می شود که محتوای وبسایت ها، سریع تر و راحت تر در دسترس کاربر قرار بگیرند. پیدا کردن اطلاعات دلخواه با صرف انرژی و وقت کم از مهم ترین عواملی است که کاربر را در صفحه شما نگه می دارد و او را به مخاطب بالقوه شما تبدیل می کند.

 تجربه کاربری بهتر

اگر صفحه شما، محتوای مورد علاقه کاربر را ارائه دهد، گوگل نیز به خاطر این رضایت در کنار شما خواهد بود. طراحی ریسپانسیو صفحات و استفاده از محتوای مناسب، قدم مهمی در جلب رضایت مشتری و در نتیجه، گرفتن پاداش (رتبه اول در SERP) از گوگل است.

طراحی ریسپانسیو وبسایت باعث خوشحالی کاربران می شود و یک کاربر خوشحال، پتانسیل بیشتری برای تبدیل به مشتری بالقوه و مخاطب همیشگی دارد.

بهبود سرعت صفحه

سرعت صفحه یکی از عوامل مهم در سئو است و در نتیجه، می تواند در تعیین رتبه صفحات وبسایت شما تاثیر گذار باشد. اشتیاق یا ناامیدی کاربر در گرو سرعت بارگیری صفحه است، پس اگر می خواهید اشتیاق کاربر برای بازدید از صفحه خود را حفظ کنید، پس باید وبسایت خود را بهینه کنید.

طراحی ریسپانسیو به نوبه خود باعث افزایش سرعت بارگیری صفحات مخصوصاً در دستگاه های موبایل می شود پس برای ترافیک و نرخ تبدیل بیشتر طراحی ریسپانسیو و راهکارهای دیگر برای افزایش سرعت صفحه را جدی بگیرید.

اگر کنجکاو شدید که به غیر از طراحی ریسپانسیو چه راهکاری می تواند سرعت بارگیری صفحات را افزایش دهد، باید بگوییم که قابلیت های زیادی وجود دارند که فعال سازی آنها می تواند باعث افزایش سرعت سایت شود اما استفاده از یک سرور مجازی مناسب با قدرت پردازشی بالا نیز ایده خوبی برای افزایش سرعت بارگیری صفحات است. بهره مندی از منابع سخت افزاری قوی سرور مجازی باعث افزایش سرعت لود صفحات وبسایت شما می شود.

 کاهش نرخ پرش

منظور از نرخ پرش، بازدید و خروج سریع کاربران از صفحه است. در صورتی که صفحه شما پاسخگوی نیازهای کاربران نباشد، این نرخ روز به روز بیشتر می شود و یکی از سیگنال های منفی مهم برای رتبه بندی صفحات است.

فراموش نکنید که محتوای شما هر چقدر هم عالی باشد، پایین بودن و طراحی نامناسب باعث دور شدن کاربر از صفحه خواهد شد چون محتوا زمانی برای کاربر ارزشمند می شود با سرعت بالا و بدون نیاز به پیمایش های زیاد به آن دسترسی پیدا کنند.

جلوگیری از تکراری بودن محتوا

با این که گوگل با ایجاد دو نسخه دسکتاپ و موبایل برای وبسایت مشکلی ندارد، اما یکسان بودن محتوا در این دو نسخه یکی از فاکتورهای مهم برای الگوریتم اولویت با نسخه موبایل است. پس با این که ایجاد دو نسخه مشابه با محتوای یکسان از این لحاظ می تواند با تاثیرات مثبت همراه باشد اما یکسان بودن محتوا، در بعضی مواقع می تواند برای گوگل گیج کننده باشد.

بهترین روش این است که با طراحی ریسپانسیو یک نسخه واحد ایجاد کنید و تنظیمات را طوری انجام دهید که همین وبسایت پاسخگوی نیازهای کاربران دسکتاپ، موبایل، تبلت و … باشد. پس بهتر است برای ارائه محتوای یکسان به همه کاربران، مسائل مربوط به محتوای تکراری و تکرار URL را قربانی نکنید و با طراحی ریسپانسیو، مسیر بهینه تری را انتخاب کنید.

همچنین جا دارد به این نکته نیز اشاره کنیم که ایجاد یک وبسایت ریسپانسیو نسبت به ایجاد دو نسخه جداگانه از وبسایت مقرون به صرفه تر است. استفاده از استراتژی های سئو برای یک وبسایت نسبت به دو نسخه جداگانه از وبسایت، خیلی ساده تر و کم هزینه است.

 اشتراک گذاری های بیشتر

وقتی کاربران محتوای شما را دوست داشته باشند، به احتمال زیاد آن را با دوستان خود هم به اشتراک می گذارند. با اینکه میزان اشتراک گذاری، تاثیری در رتبه بندی صفحات ندارند اما هدف این است که محتوای شما در اختیار افراد بیشتری قرار بگیرند و ترافیک اجتماعی بیشتر باعث افزایش میزان بازدید و ایجاد کاربران بالقوه زیاد برای کسب و کار شما می شود.

بهبود سئوسایت

گوگل از منابع بسیار مهم برای جذب مخاطب است و طراحی ریسپانسیو سایت از فاکتورهای بسیار مهم سئو برای افزایش رتبه سایت در گوگل است. موتور جست‌وجوی گوگل به وب‌سایت‌هایی که برای کاربران خود ارزش قائل شده و برای راحتی آن‌ها طراحی مناسبی دارند، بیشتر توجه می‌کنند. بنابراین شانس شما برای قرار گرفتن در نتایج اولیه جست‌وجو بیشتر می‌شود. اگر شما نتوانید سایت را ریسپانسیو کنید، شانسی برای جذب مخاطب ندارید و به‌زودی از صحنه رقابت حذف می‌شوید.