روانشناسی و هارمونی رنگ ها در طراحی سایت

 روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت ، رنگ ها ، هارمونی رنگ ها و مفهوم و معنایی که هر رنگ انتقال می دهد ، در وب سایت اهمیت بسیاری دارد شاید در نظر اول دیده نشود اما معنایش و احساسی که منتقل می کند به صورت ناخودآگاه توسط مخاطب حس می شود .

در این مقاله به شما خواهیم گفت چگونه و با استفاده از رنگ ها و ارتباط روانشناسی بین آن ها یک وب سایت زنده طراحی کنید تا بهتر با مخاطب تعامل کنید ، رنگ ها می توانند معنایی بسیاری داشته باشند که شما می توانید از آن ها به نفع خود و وب سایتتان استفاده کنید .

معنا و مفهوم رنگ ها و طیف آن ها

هر رنگ مجموعه طیف های زیادی از کم رنگ تا پر رنگ دارد و احساس و معنای این رنگ ها با هم متفاوت اند در این بخش می خواهیم تاثیر روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت و هرکدام از رنگ ها را جداگانه توضیح دهیم و به شما بگوییم چگونه از این رنگ ها استفاده کنید تا وب سایتی به مراتب بهتر طراحی کنید .

سیاه:

اشاره دارد به ظرافت، قدرت، دلیری، شهامت، فریبندگی، شیطان، مهارت و باستان. مشکی برای رنگ متن روی یکپس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ بعنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته میکند .

 قرمز:

توانایی، هیجان، احساسات شدید، سرعت، خطر و تهاجم. این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند. در تجارت بمعنی وام و بدهی است. این رنگ شدید ترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند.

 آبی:

امنیت، اعتماد، مسیولیت پذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی وجاه و جلال. آبی دومین رنگ عوام پسند است. در تجارت بمعنای ضمانت مالی است.

سبز:

تندرستی، فراوانی، حاصلخیزی، آزادی، شفا و بهبودی، طبیعت، پیشرفت، حسادت و خونسردی. در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشم ها راحت تر از همه دیده میشود.

نارنجی:

سرزندگی و شوخی، لذت و خوشگذرانی، تعادل گرمایی، تشویق کردن، چالاکی و نیرو، تحمل و بلند همتی.

 زرد:

نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی و حسادت. در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است. زرد باعث افزایش تمرکز شده، سوخت و ساز را زیاد میکند و سخت ترین رنگ برای چشم هاست.

 قهوه ای:

تاثیر گذاری، متانت، توانگری مالی و کمککننده بودن. قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است.

خاکستری:

صمیمیت زیاد، اعتبار و نفوذ و عملی بودن. در تجارت بمعنای سنت گرایی است.

صورتی:

ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنانگی، خوب بودن، بی گناهی و پرورش کودک.

بنفش:

وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری و مهارت. در تجارت بزرگ نشان دادن است. بنفش طرفداری از سبکهای هنرمندانه است.

 

روانشناسی و هارمونی رنگ ها در طراحی سایت

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

 

پس متوجه شدید که هر کدام از رنگها تا حدودی احساسات و عواطف خاصی را برای افراد و بازدیدکنندگان سایت شما زنده خواهند کرد. به عنوان مثال برای طراحی سایت های بیمه از رنگ آبی ، برای سایت های سرگرمی از رنگ نارنجی ، برای سایت های ارائه خدمات به بانوان صورتی ، برای سایت های گردشگری از سبز و برای سایت های های مهندسی از پس زمینه سفید استفاده خواهید کرد.

اینها همه مثال هایی بود برای معرفی خصوصیات رنگها ، اما اگر یک وبسایت با چند موضوع داشتیم چه کنیم؟

اگر سایت گوگل را مشاهده کنید برای شبکه اجتماعی خود از رنگ قرمز و برای سایت اصلی از رنگ آبی استفاده کرده است. شما هم می توانید رنگبندی بخش های مختلف وبسایت خود را با توجه به سلایق و خصوصیات افرادی که از آن استفاده می کنند تغییر دهید.

هارمونی رنگها

هارمونی رنگها در طراحی وب سایت

هارمونی رنگها چیست؟ هارمونی رنگ دایره ای است که هماهنگی رنگهای مختف را به شما نمایش می دهد. شما می توانید از این دایره حتی برای ست کردن لباس هایتان استفاده کنید.  از دید تخصصی تر هارمونی یعنی هماهنگی در رنگها در صورتی که مشاهده رنگها کنار هم به فرد لذت خوبی ببخشد و احساس نظم و تعادل را در فرد بوجود آورد. اما دقیقا مسئله همین هست که چگونه؟

رنگهای سرد و گرم:

رنگ آبی و رنگ های مجاور آن تداعی کننده آب روان و دریاست و قرار گیری آنها به یکدیگر احساس سرما به فرد بازدید کننده می دهد. رنگ قرمزو رنگ های مجاور آن تداعی کننده خورشید است و به فرد احساس گرما می دهد . از این رو هیچوقت یک تولید کننده آب معدنی از رنگ قرمز برای بسته بندی های خود استفاده نمی کند.

رنگ های گرم عبارتند از : قرمز، نارنجی و زرد

رنگ های سرد عبارتند از: آبی، سبز و بنفش

هارمونی بر اساس هم جواری رنگ ها:

رنگ های هم جوار (پیوسته) یا Analogous Colors، به هر دسته سه تایی از رنگ هایی گفته می شود که در دایره رنگ کنار یکدیگر قرار گرفته اند. مانند زرد – سبز، زرد و زرد نارنجی. معمولا در چنین ترکیب هایی، یک رنگ از نظر مقدار، بر دو رنگ دیگر برتری دارد.

هارمونی بر اساس رنگ های مکمل:

رنگ های مکمل آنهایی هستند که در دایره رنگ، درست در مقابل یکدیگر قرارگرفته اند. مانند قرمز و سبز یا قرمز- بنفش و زرد – سبز. همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، درجات مختلف زرد-سبز در برگ ها، هماهنگی زیبایی با رنگ های قرمز-بنفش گل، ایجاد کرده اند. رنگ های مکمل بالاترین درجه تباین (کنتراست) و ثبات را به وجود می آورند.