تفاوت بین کدنویسی و برنامه نویسی

تفاوت برنامه‌ نویسی و کدنویسی : برخی از اساتید حوزه توسعه نرم افزار بر این باورند که “کدنویسی همان برنامه نویسی نیست. فقط به دلیل اینه شما میتوانید کدنویسی کنید، به معنی این نیست که شما برنامه نویس هستید”. حال، این به چه معنی است؟ مطمئنا در طول سالها یاد گرفتید که این دو واژه معنی یکسانی دارند و میتوان آنها را بجای یکدیگر بکار برد؛ هر چند که آنها متفاوت هستند.کدنویسی به مهارت درک سینتکس و ساختار یک زبان برنامه نویسی گفته میشود. در حالیکه برنامه نویسی، مهارت تبدیل دانش یا یک ایده به یک زبان برنامه نویسی برای حل یک مسئله است. در ادامه به بررسی عمیق تر این دو واژه بسیار پرکاربرد در صنعت نرم افزار، خواهیم پرداخت.

تفاوت میان برنامه‌نویسی و کدنویسی

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

 

کدنویسی چیست؟

کدنویسی به صورت کلی به معنای نوشتن یکسری کد با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی است. اما باید در نظر داشته باشید که کامپیوترها زبان برنامه‌نویسی ما را متوجه نخواهند شد چرا که آن‌ها صرفا از زبان باینری استفاده می‌کنند. اما در نهایت کدنویسی فردی است که برنامه‌های مورد نظرش را با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی نوشته و از طریق یک کامپایلر آن را اجرا می‌کند.

کدنویسی به صورت کلی خود بخشی از برنامه‌نویسی است و البته می‌توان آن را به عنوان قدم اول در دنیای برنامه‌نویسی نیز شناخت. از این رو برنامه‌نویسی مفهومی بسیار وسیع‌تر و گسترده‌تر از کدنویسی را ارائه می‌کند. در هر صورت باید گفت که برنامه‌نویسی نیازمند دانش تخصصی‌ بیشتری نسبت به یک کدنویس است.

برنامه نویسی چیست؟

برنامه‌نویسی تصویری بزرگ‌تر از تنها کدنویسی است. در حقیقت برنامه‌نویس جدای از کد نوشتن به دنبال راهکارهای منطقی‌تری برای حل یک مشکل نیز بوده و سعی دارد تا بهترین و بهینه‌ترین حالت ممکن را ارائه کند.

برنامه‌نویس جدای از توسعه یک روال کدنویسی، تفکری تحلیلگر داشته و سعی می‌کند تا یک منطق بهینه را توسعه دهد.

در نهایت می‌توان به یک نتیجه کلی رسید: کدنویس کسی است که یک برنامه را در حد قابل قبول توسعه داده و سعی می‌کند تا آن را اجرا کند. اما برنامه‌نویس تنها قصد حل کردن یک مسئله یا مشکل را ندارد بلکه می‌خواهد تا بهینه‌ترین روش را پیدا کند.

از طرفی دیگر برنامه‌نویس‌ یک tester عالی نیز هست چرا که در روال بهینه‌سازی اپلیکیشن به دنبال مشکلات و خطاهایی هست که ممکن است در یک زمانی اتفاق بیافتند. از این رو سعی دارد تا نرم‌افزاری بدون مشکل و باگ را تحویل دهد.

تفاوت بین کدنویسی و برنامه نویسی

۱- تفاوت اساسی

کدنویسی بخشی از برنامه نویسی است که مربوط به نوشتن کد است که دستگاه می‌تواند ترجمه کند. برنامه نویسی فرآیند ایجاد برنامه ای است که از استاندارهای خاصی پیروی می‌کند و وظیفه خاصی را انجام می‌دهد.

۲-ابزارها

کدنویسی به تعداد زیادی از ابزارهای نرم افزاری نیاز ندارد زیرا فقط عمل ترجمه کد به شکل قابل خواندن برای ماشین است. فقط یک ویرایشگر متن ساده مثل wordpad یا notepad کافی است. شما به عنوان کدنویس باید جزئیات سینتکس زبان برنامه‌نویسی خود را بلد باشید.

برنامه‌نویسی مستلزم این است که شما بررسی و تحلیل اسناد را همراه با کدنویسی انجام دهید که به ابزارهای دیگر نیاز دارد. این ابزارها شامل ابزار تحلیل کد، تولید کننده کد، دیتابیس، فریم ورک های تست، کامپایلرها، طراحان GUI، اسمبلرها،‌ دیباگرها، و الگوریتم‌های مدل سازی است. یک برنامه نویس برای به دست آوردن این مهارت ها به تجربه زیادی نیاز دارد. آن‌ها همچنین باید قادر به درک و ایجاد ساختارهای داده پیچیده باشند.

۳- تجربه و تخصص

کدنویسان باید دانش اساسی زبان های برنامه نویسی و سینتکس و کلمات کلیدی آن‌ها را داشته باشند.

برنامه نویسان باید تجربه ایجاد الگوریتم‌ها، مدل سازی مسائل، پردازش داده‌ها، و مدیریت پروژه ها را داشته باشند. این ها تنها برخی از مهارت های عملی مورد نیاز است. برنامه نویسان همچنین مهارت‌های تحلیلی و ابتکاری خود را در حل مشکلات خاص به کار می‌گیرند.

۴- نتیجه

هنگام کدنویسی، نتیجه مورد انتظار شما یک راه حل ساده یا یک بخش کوچکی از پروژه است. این کد به عنوان مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های داده شده به رایانه عمل می‌کند.

از طرف دیگر، برنامه نویسی باعث تولید اپلیکیشن‌ها، محصولات نرم افزاری، یا وب سایتی می‌شود که آماده استفاده است.

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.