تایپ اسکریپت (TypeScript) چیست و چرا باید آن را یاد بگیریم؟

تایپ اسکریپت (TypeScript)

 

تایپ اسکریپت (TypeScript):

تایپ اسکریپت (به انگلیسی: TypeScript) یک زبان برنامه‌نویسی چندسکویی، متن باز و کامپایلری است که توسط شرکت مایکروسافت توسعه داده شده و پشتیبانی می‌شود. تایپ اسکریپت یکی از زیر مجموعه‌های زبان جاوا اسکریپت است که به شما کمک می‌کند تا کدهای خود را به روش ساده‌تری نوشته و سپس با کامپایل‌ کردن آن‌ها خروجی استاندارد کد جاوا اسکریپت را به دست آورید. امکانات پیشرفته‌ای که مایکروسافت به تایپ اسکریپت افزوده است، آن را به زبان‌هایی مانند #C، جاوا و… نزدیک ساخته است. تایپ اسکریپت برای توسعه‌ی پروژه‌های بزرگ جاوا اسکریپت طراحی شده است و فرآیند توسعه را تا حد زیادی ساده می‌کند. امروزه تایپ اسکریپت به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های دنیا تبدیل شده است و روز به روز افراد بیش‌تری را به خود جذب می‌کند. اما ممکن است این سوال برای شما نیز پیش آید که چرا باید تایپ اسکریپت را یاد بگیریم و استفاده و یادگیری آن چه مزایایی به همراه دارد؟ در ادامه‌ی این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد و زبان تایپ اسکریپت و مزایای آن را به شما معرفی خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

مزایای زبان تایپ اسکریپت:

۱- تایپینگ محض (Strict Typing) :

در حقیقت با استفاده از زبان تایپ اسکریپت هر متغیر همانگونه که ما تعریف می‌ کنیم باقی می ماند، برای مثال اگر یک متغیر را به صورت عددی تعریف کنید تا انتها به همان صورت می ماند و اجازه دخل و تصرف در آن داده نمی شود.

۲- تایپینگ ساختاری (Structural Typing) :

فرآیند تعریف ساختار کلی که قرار است از آن استفاده کنید در زمان برنامه نویسی لازم الاجرا است. در زبان جاوا اسکریپت قابلیت ‌های زیادی در اختیار برنامه نویسان قرار می دهد اما تایپ اسکریپت با استفاده از یک ساختار منحصر بفرد، امنیت بیشتری را فراهم می آورد.

۳- مفسر تایپ (Type Annotation) :

در واقع با اینکار به صورت دستی و صریح می توان نوع و زمینه کاری تایپ را مشخص کرد.

۴- استنتاج تایپ (Type Inference) :

فرآیند تلویحی تایپینگ (Implicit Typing) توسط خود زبان تایپ اسکریپت انجام می شود، بنابراین لازم نیست توسعه دهندگان تایپ هایی تهیه کنند که توسط کامپایلرها پیدا شوند.

۵- تعریف معانی دقیق در هنگام فرآیند تایپینگ :

در ابتدای این مقاله توضیح دادیم که ویژگی های تایپینگ زبان TypeScript بسیار کاربردی هستند، اما این زبان قابلیت شناسایی ارورها را در زمان کامپایل کردن دارد. اگر چه در زبان جاوا اسکریپت شناسایی ارورها فقط در صورتی امکان پذیر است که اپلیکیشن نوشته شده بر اساس آن را مورد استفاده یا تست قرار دهیم.

به عبارت دیگر اگر برنامه نویسان یک ورودی غلط را به کدها اضافه کنند قبل از بارگذاری از وجود آنها آگاه خواهند شد. علاوه بر این اگر برنامه نویسان به هر دلیلی متوجه نقص در کدها نشوند، ابزارهای CI/CD بخصوصی مانند Jenkins توسعه دهندگان را از وجود Error ها آگاه خواهد کرد.

 

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

۶- مدیریت بهتر کدها :

شناسایی هر چه سریعتر ارورها تنها یکی از راه های مفید برای توسعه دهندگان اپلیکیشن محسوب می شود. نرم افزارهای مدرن تری مانند WebStorm کمک زیادی به مدیریت کدها می کند. حتی اگر کاربر یا کامپایلر قادر به شناسایی ارورها نباشند، ابزارهای ویرایشگر آن را پیدا می کنند و نیازی نیست که شما کار خاصی انجام دهید.

به علاوه فراهم آوری تایپ ها در واقع به مستند سازی کدها منجر می شود. اگر توسعه دهندگان مستندات هر چند کوتاهی هم از کدها در دست داشته باشند دیگر زمان خود را برای انجام اینکار هدر نمی دهند. به عبارت دیگر با استفاده از قابلیت Self-Documenting Code یک برنامه نویس کدهایی را می نویسد که بقیه افراد تیم نیز از ماهیت و کارکرد آن به راحتی آگاهی پیدا می کنند.

در برخی از مواقع با صرف نظر از چگونگی کارکرد کدها، توسعه دهندگان مایلند بدانند که چطور می شود از کدها استفاده کرد. به همین منظور تایپ های مفسر موجود در زبان TypeScript قادر به فهماندن این موضوع به توسعه دهندگان هستند. البته مزایای تایپ در این زبان بسیار فراتر از کدها می باشد به گونه ای که کتابخانه های خارجی نیز به راحتی با تایپ اسکریپت کار می کنند. قبل از ظهور TypeScript، برنامه نویسان مجبور بودند برای یادگیری مکان و چگونگی کارکرد توابع، زمان زیادی را در مستدات حجیم و طولانی صرف کنند. اما زبان برنامه نویسی تایپ اسکریپت تمامی این اطلاعات را در محیط خود به توسعه دهندگان ارائه می دهد.

۷- افزایش راندمان تیم :

یکی از ویژگی های خیلی خوب زبان تایپ اسکریپت این است که برنامه نویسان برای پیش بردن پروژه خیلی به هم وابسته نیستند. در حقیقت کار با زبان های دیگر نیازمند نیرویی است که پاسخگوی مشکلات اعضای تیم باشد. اگرچه معاشرت و همکاری تیمی یکی از نکات اساسی تیم های برنامه نویسی می باشد اما سرعت پروژه را به شدت کاهش می دهد. زبان TypeScript در واقع به صورت خودکار مشکلات برنامه نویسان را حل نمی کند اما با ارائه نکات کاربردی بسیار کمک کننده است. علاوه بر این به علت دارا بودن تایپ های مفسر (Type Annotation) می توان افراد جدید را به راحتی به پروژه در حال توسعه اضافه کرد.

 

معایب استفاده از تایپ اسکریپت:

زمان بر بودن کامپایل تایپ اسکریپت

خب همون طور که بالا اشاره کردیم در نهایت کدهای تایپ اسکریپت باید به جاوااسکریپت تبدیل بشه تا برای مرورگرها قابل فهم باشه و همین قضیه کامپایل شدن یه زمان و تایمی از ما میگیره که البته مسئله چندان مهمی نیست. البته اگه همه مرورگرها از تایپ اسکریپت پشتیبانی میکردن و نیازی به کامپایل نبود که عالی میشد.

عدم پشتیبانی کتابخانه های Third-party

ممکنه بعضی از کتابخانه های نه چندان معروف جاوااسکریپت برای تایپ اسکریپت فایل معادل نداشته باشن یا فایل معادلشون داستان دار باشه و اذیت کنه. اما این مورد هم در اکثر موارد به چشم نمیاد و خیلی اذیت کننده نیست.

عدم هماهنگی تیم یا شرکت با تایپ اسکریپت

خب کماکان خیلی از شرکت ها و توسعه دهنده ها با جاوااسکریپت خام (pure) مشکلی ندارن و به لطف اکمااسکریپت خیلی از مشکلات حل شده و ضرورتی برای استفاده از تایپ اسکریپت نمیبینن. گرچه در دنیا محبوبیت این زبان بیشتر شده و روند صعودی پیدا کرده ولی همچنان در ایران بازار استفاده کمی داره و ممکنه همه اعضای تیم یا شرکت موافق به استفاده از تایپ اسکریپت نباشند.

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

 

چرا باید تایپ اسکریپت را یاد بگیریم؟

ممکن است این سوال برای توسعه‌دهندگان پیش آید که چرا با وجود زبان قدرتمندی مانند جاوا اسکریپت، نیاز به زبان دیگری مانند تایپ اسکریپت داریم. مزایای استفاده از زبان تایپ اسکریپت زمانی برای ما آشکارتر می‌شود که در پروژه‌های بزرگ ملزم به استفاده از جاوا اسکریپت باشیم. TypeScript به عنوان Superset زبان جاوا اسکریپت ارائه شده و هدف آن کدنویسی آسان با کم‌ترین میزان خطا و استفاده از ویژگی‌های پیشرفته‌ی زبان‌های شی‌گرا، جهت نوشتن برنامه‌های سمت سرور و سمت کاربر است.

از طرفی، با توجه به سرعت بالای رشد و توسعه‌ی زبان‌های تحت وب، مرورگرها برای پشتیبانی و انتشار ویژگی‌های جدید در موتورهای خود، به مدت زمانی نسبتا طولانی نیاز دارند. اینجاست که بار دیگر TypeScript کارآیی خود را نشان می‌دهد. TypeScript با کتابخانه‌های محبوب جاوا اسکریپت مانند ReactJS و JQuery سازگار است و پس از کامپایل، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که خروجی نهایی کد شما با انواع مرورگرها سازگار خواهد بود.

تایپ اسکریپت برای توسعه‌ی برنامه‌های AngularJS 2 توصیه شده است. بنابراین اگر علاقه‌مند به توسعه‌ی وب اپلیکیشن‌های خود با این فریم‌ورک هستید، می‌بایست ابتدا تایپ اسکریپت را فرا بگیرید زیرا برای نوشتن کدهای JavaScript درون انگولار از کدهای زبان TypeScript استفاده می‌شود.

اگر اکنون با جاوا اسکریپت آشنایی دارید، مهاجرت به TypeScript برای شما مشکل‌ساز نخواهد بود؛ زیرا سینتکس TypeScript شباهت زیادی با Javascript و EC6 دارد و تمامی کدهای جاوا اسکریپت موجود، در تایپ اسکریپت معتبر شناخته می‌شوند. حتی می‌توانید با تغییر پسوند فایل‌ها از js به ts، از آن‌ها به عنوان کدهای تایپ‌اسکرپیت استفاده کنید.