برنامه نویسی چیست؟ هر آنچه که باید از برنامه نویسی بدانید

برنامه نویسی چیست؟

برنامه‌نویسی یک روش حل مسئله به کمک کامپیوتر است. فرض کنید که وارد بانک می‌شوید و کدملی خود را به متصدی بانک اعلام می‌کنید. متصدی به کمک تنها یک کد تمامی اطلاعات حساب بانکی شما را پیدا می‌کند. مشخصات شما، گردش‌های مالی، موجودی و ….

این امکان به کمک برنامه‌نویسی ایجاد شده است. سیستمی که برای بانک طراحی شده با دریافت کدملی شما، اطلاعات شما را از میان میلیون‌ها اطلاعات دیگر پیدا کرده و در قالب جداول نمایش می‌دهد.

در واقع یک تیم برنامه‌ نویسی این سیستم را به این صورت برنامه‌نویسی کرده‌اند. بنابراین می‌توان گفت برنامه‌نویسی یک علم است که به کمک آن می‌توان به کامپیوتر دستوراتی برای اجرا داد. دستورات را در قالب کدهایی به کامپیوتر می‌دهیم این اطلاعات و دستورات در مغز کامپیوتر (CPU) پردازش می‌شوند و خروجی کار به کاربر نمایش داده می‌شود.

جالب است بدانید کامپیوتر‌ها زبان‌ انسان‌ها را درک نمی‌کنند. آنها تمامی اطلاعات را به صورت اعداد صفر و یک می‌بینند! یک برنامه‌نویس به کمک یک زبان برنامه‌نویسی منظور خود را به یک نرم افزار منتقل می‌کند. این دستورات به کدهای ۰ و ۱ تبدیل می‌شوند و کامپیوتر آنها را درک کرده و پردازش می‌کند!

در واقع بهتر است بگوییم برنامه‌نویسی علم حل مسئله به کمک کامپیوتر است.

برنامه نویس کیست؟

برنامه نویس فردی است که نرم افزارهای کامپیوتری یا برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن‌ها) را به وسیله مشخص کردن دستورالعمل‌های معین برای کامپیوترها می‌نویسد. اکثر برنامه نویسان دارای پیش‌زمینه محاسباتی و کدنویسی وسیع و قدرتمندی هستند و در خصوص کار با زبان‌های برنامه نویسی و پلتفرم‌های مختلف تجربه دارند. برنامه نویسان افرادی بسیار مفید و مهم در حوزه توسعه فناوری‌های کامپیوتری و حیطه محاسبات به حساب می‌آیند.

برنامهکیست

برنامه‌ نویسان اشخاصی هستند  که سعی می‌کند برای مسئله‌ها بهترین پاسخ‌ها را پیدا کند و آنها را به کمک زبان‌ های برنامه‌ نویسی به کامپیوتر منتقل کند. به این صورت کامپیوتر اطلاعات دریافتی را پردازش می‌کند و در نهایت خروجی کار را نمایش می دهد.

برنامه‌ نویس باید به فرآیند حل مسئله، تحلیل داده‌ها، عیب‌یابی و… مسلط باشد. به این معنا نیست که شما باید محاسبات ریاضی را به خوبی بلد باشید، نه اینطور نیست!

انواع زمینه‌های برنامه نویسی

به صورت کلی ما سه دسته اصلی یا بهتر بگویم سه حوزه اصلی در برنامه نویسی داریم:

  • برنامه نویسی تحت وب

  • برنامه نویسی تحت موبایل

  • برنامه نویسی تحت دسکتاپ

۱- برنامه نویسی تحت وب

برنامه نویسی تحت وب به برنامه نویسی گفته می شود که شامل همه اقداماتی است که به واسطه انجام آن‌ها، قابلیت‌ها و عملکردهای (کارکردهای) مختلف یک وب سایت ایجاد می‌شوند. برنامه نویسی وب همان برنامه نویسی است، با این تفاوت که، در برنامه نویسی وب ، صفحات وب یا برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن‌هایی) ایجاد می‌شوند که در محیط وب و از طریق مرورگرها قابل دسترسی و استفاده هستند. گستره برنامه نویسی وب بسیار وسیع است و از ایجاد یک صفحه وب ساده و ایستا شروع می‌شود و تا ساخت وب اپلیکیشن‌های پیچیده، کسب و کارهای الکترونیک و خدمات شبکه‌های اجتماعی ادامه پیدا می‌کند.

برنامه نویسی تحت وب برای تولید نرم افزارهای تحت وب استفاده می شود. این نرم افزارها برای انجام امور مختلف به صورت آنلاین طراحی و ساخته می شوند. برنامه های تحت وب معمولا با یکی از زبان های ASP.Net،PHP،JAVA، پایتون و … نوشته شده و روی سرور قابل نصب است.

یکی از دلایل محبوبیت برنامه های تحت وب، سادگی و قابل دسترس بودن در طول شبانه روز است. برای استفاده از برنامه های وب کافیه کاربر با استفاده از یک مرورگر با اینترنت وصل شود و از برنامه مورد نظر استفاده کند. اکر بخواهم به صورت مثال توضیح دهیم میتوانم اشاره ای به سایت های مختلف مثل Gmail، یاهو و امثال این برنامه ها کنم. در واقع زمانی که شما به یک سایت متصل میشوید و به انجام اموری مانند ارسال ایمیل، خرید آنلاین، سیستم حسابداری، امور بانکی و … میپردازید با یک برنامه تحت‌وب در حال کارکردن هستید.

 

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

 

انواع زبان و تکنولوژی معروف در ایران برای ساخت نرم افزارهای تحت وب 

در ایران چند زبان و تکنولوژی برای ساخت نرم افزارهای تحت وب وجود دارد که در بخش زیر به ۴ مورد اصلی آنها اشاره می کنیم.

  • تکنولوژی asp.net

  • زبان php

  • زبان پایتون

  • زبان جاوااسکریپت

۲- برنامه نویسی تحت موبایل

برنامه نویسی تحت موبایل هم برنامه نویسی می باشد که برای ساخت اپلیکیشن های موبایلی می باشد. یعنی با استفاده از این برنامه نویسی می توانید انواع اپلیکیشن اندرویدی و ios تولید کنید. در ۳  الی ۴ سال اخیر تعداد برنامه نویس های موبایل به شدت افزایش پیدا کرده است آن هم به دلیل استفاده شدید مردم از گوشی های هوشمند می باشد. حالا این برنامه نویسی برای موبایل هم برای سیستم عامل اندروید می باشد هم برای ios،البته بازار اندروید به شدت داغ تر و پر رونق تر می باشد.

 زبان های زیادی برای تولید انواع اپلیکیشن موبایلی (اندروید و ios) وجود دارد البته این رو بگم برای ساخت اپلیکیشن های ios می توانید از دو زبان سوئیفت یا آبجکت سی استفاده کنید. که در حال حاضر اکثر برنامه نویسی های ios از سوئیفت برای تولید نرم افزارهای مورد نیاز استفاده می کند. و کسانی که می خواهند اپلیکیشن های اندرویدی تولید کنند زبان های زیادی را جلو چشم خود میبینند مانند: جاوا، کاتلین، پایتون، سی شارپ، بیسیک و … که هر کدام به نوبه خود فوق العاده هستند.

۳- برنامه نویسی تحت دسکتاپ

در ادامه معرفی حوزه های مختلف برنامه نویسی به بخش سوم یعنی برنامه نویسی تحت دسکتاپ یا همون ویندوز میرسیم. اگر شما بخواهید برنامه نویسی را یاد بگیرید که با آن نرم افزارهای ویندوزی تولید کنید به آن برنامه نویسی تحت دسکتاپ یا ویندوز می گویند. زبان های زیادی برای برنامه نویسی تحت دسکتاپ وجود دارد مثل سی شارپ، سی پلاس پلاس، ویژوال بیسیک، دلفی، جاوا، پایتون، سی و … که می توانید با آنها نرم افزارهای ویندوزی تولید کنید اما به جرات می توان گفت بهترین زبان برنامه نویسی دسکتاپ، زبان سی شارپ می باشد که به عنوان محبوب ترین زبان برنامه نویسی ایران شناخته می شود و می توان از آن به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی دسکتاپ یاد کرد.

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.