ASP چیست؟

تعریف ASP

ASP یک فناوری است که به شما امکان می‌دهد صفحات وب پویا و تعاملی ایجاد کنید. ASP از اسکریپت‌ نویسی سمت سرور برای ایجاد صفحات وب به صورت پویا استفاده می‌کند. صفحاتی که تحت تأثیر نوع مرورگر مورد استفاده بازدیدکنندگان قرار نمی‌گیرد.

 

 

Asp چیست ؟

 

ASP یک تکنولوژی مبتنی بر سرویس دهنده بوده که امکان اجرای اسکریپت ها ی موجود در یک صفحه وب را از طریق یک سرویس دهنده اینترنت فراهم می نماید  . این تکنولوژی متعلق به شرکت مایکروسافت است .
ASP از کلمات Active Server Page مشتق شده است .برنامه ای است که با مدیریت  IIS اجراء می گردد ویک فایل مشابه  Html است .
محتویات یک فایل ASP شامل : متن ، Html ، XML و اسکریپت است .
اسکریپت های موجود در یک فایل ASP بر روی سرویس دهنده اجراء می گردنند.
فایل های ASP دارای انشعاب  asp می باشند. پس از درخواست فایل های  ASP توسط کاربران ، در ابتدا محتویات ( اسکریپت ها ) مربوطه بر روی سرویس دهنده اجراء و  در ادامه نتایج  بصورت تگ های Html برای کاربر ارسال خواهد شد.

 

مزایا ASP 

۱- به شما اجازه‌ی تفکیک بخش‌های مختلف اپلیکیشن مثل ورودی، واحد پردازش و خروجی را می‌دهد.

۲- زمان کدنویسی را کاهش می‌دهد.

۳- ویژگی‌های منحصر به فردی مثل عملکرد بالا، مقیاس‌پذیری، قابلیت کامپایل همزمان، سازگاری با مناطق مختلف و … را دارد.

۴- ای سی پی دارای جعبه ابزار پیشرفته‌ای است که در ساخت چارچوب اپلیکیشن و سرعت بخشیدن به کار طراحان اهمیت زیادی دارد.

۵- این چارچوب از نظر زبانی مستقل است، یعنی شما می‌توانید از یک یا چند زبان دلخواه برای طراحی اپلیکیشن استفاده کنید.

۶- کار با آن ساده است.

۷- قابلیت شخصی سازی و گسترش پذیری دارد.

۸- ویژگی‌های امنیتی قابل توجهی دارد.

۹- مدیریت آن آسان است.

۱۰- قابلیت نظارت مداوم بر آن وجود دارد.

۱۱-در پلتفرم‌های مختلف قابل استفاده است.

 

معایب ASP 

۱- با وجود آنکه امنیت را به عنوان یکی از مزایای این زبان برنامه‌نویسی معرفی کردیم، اما گاهی برای حفاظت از اپلیکیشن‌هایی که با آن ساخته می‌شوند نیاز به مراقبت فراوان هست.

۲- استفاده از این زبان‌برنامه نویسی هزینه‌بر است.

۳- سندسازی این چارچوب چندان قوی نیست و ممکن است هنگام ساخت اپلیکیشن به مشکلاتی در این زمینه بربخورید. در برنامه نویسی سندسازی به متنی گفته می‌شود که در کد منبع نوشته می‌شود و برای ما توضیح می‌دهد که اپلیکیشن چگونه عمل می‌کند و چگونه باید از آن نرم افزار استفاده کنیم.

۴- گاهی تغییراتی که روی اپلیکیشن انجام می‌دهید ممکن است روی نسخه‌ی کنونی آن انجام شود اما در نسخه‌های بعدی دیگر کار نکند و مجبور باشید برای رفع این مشکل از GitHub استفاده کنید.

۵- Porting (در دسترس قرار دادن اپلیکیشن از طریق یک درگاه الکترونیکی) اپلیکیشن‌های ساخته شده با ای اس پی از یک سرور به سرور دیگر هزینه‌بر است.

 

ASP.NET چیست؟

بعد از پاسخ به سوال ASP چیست باید با ASP.NET آشنا شوید. ASP.NET جانشین فناوری ASP است و انعطاف‌پذیری و قدرت ارتقاء چشمگیری دارد. این برنامه یک بستر .NET با ابزارها و کتابخانه‌های اضافی است که به طور خاص برای ایجاد مواردی در وب، از جمله برنامه‌های وب و وب سایت‌ها طراحی شده است.

آخرین نسخه ASP.NET نسخه چندپلتفرمی آن به نام ASP.NET Core است که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. ASP.NET هنوز پشتیبانی و به روز می‌شود، اما تمرکز مایکروسافت در جهت توسعه نسخه جدید چند پلتفرمی آن است.

 

تفاوت زبان ASP با زبان ASP.NET چیست؟

تا به اینجا دانستید که asp  و asp.net چیست، حالا وقت آن است که به تفاوت های زبان ASP و ASP.net بپردازیم.

 

.NET

 

اگر ایده نو و خوب برای  شروع کار دارید و میخواهید کسب و کارتان راتوسعه دهید و نمیدانید چگونه در دنیای دیجیتال وارد شوید پیشنهاد میکنم این لینک را کلیک کنید.

 

مورد اول: در پاسخ asp چیست بایستی گفت به عنوان یک تکنولوژی تحت وب برای توسعه و ایجاد محتوای دینامیک یاد می شود که مبتنی بر یکی از زبانهای اسکریپتی مانند Vb Script یا Java Script می باشد. (زبان های اسکریپتی نمونه های کوچک شده و ضعیف تری از زبان های اصلی و پایه ای خود می باشند. Vb Script از Visual Basic و Java Script از زبان Java مشتق شده است). بنابراین همانطور که مشاهده می شود قدرت asp در اندازه ی قدرت و توانایی این دو زبان اسکریپتی خلاصه می شود.

اما در تعریف زبان asp.net چیست بایستی گفت زبان برنامه نویسی asp.net بر پایه ی تکنولوژی .Net مایکروسافت ایجاد شده که بر این اساس کلیه ی زبان هایی که با این پلاتفرم دات نت سازگار هستند می توانند در ایجاد صفحات داینامیک Asp.net مورد استفاده قرار گیرند. زبان هایی مانند #C ، جاوا ، Visual Basic و … . همانطور که مشخص است، قدرت این زبان ها (مخصوصا #C) با نمونه های اسکریپتی قابل مقایسه نیست و از قدرت و انعطاف پذیری بالاتری برخوردار است.

 

مورد دوم: در تکنولوژی asp.net به طور کلی صفحه بندی صفحات از کد نویسی جداست و کاملا از دو لایه ی مختلف تشکیل شده است. بدین ترتیب برنامه نویس قادر خواهد بود از یک شمای طراحی یا یک تکه کد در پروژه های مختلف بارها و بارها بدون کمترین تداخل و نیاز به تغییر و سازگاری استفاده کند که این بزرگترین برتری این تکنولوژی بر Asp کلاسیک می باشد که درآن برنامه نویس هر بار مجبور است میزان زیادی کد را به صورت دستی بنویسد.

برای محیط دات نت هم محیط های ویرایش و توسعه ای زیادی وجود دارد که قدرتمندترین و معروف ترین آنها Visual Studio .Net می باشد که تا حد زیادی نیاز به کد نویسی دستی را از طریق رابط کاربری قوی خود برطرف می سازد. اما متاسفانه برای asp محیط اختصاصی خاصی وجود ندارد و از محیط هایی مانند فرانت پیج یا دریم ویور در بیشتر موارد استفاده می گردد.برای کسب اطلاعات در حوزه دریم ویور چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

 

مورد سوم: پسوند فایل های asp به صورت asp. و پسوند فایل های Asp.Net به صورت aspx. می باشد.

 

مورد چهارم: در زبان asp.net به خاطر بهره مندی برنامه نویس از کتابخانه قدرتمند Net. ، تقریبا هر کاری ممکن است و نیازی به استفاده از کامپوننتهای اضافی در بیشتر مواقع وجود ندارد. برخلاف Asp که برای هر فعالیت خاص، به یک بسته یا component خاص نیاز دارد. برای مثال برای ارسال ایمیل حتما باید بسته ی نرم افزاری مورد استفاده ی برنامه نویس در سرور هم نصب باشد در غیر اینصورت استفاده از آن امکان پذیر نخواهد بود.

و در پایان اینکه به طور کلی یادگیری زبان asp نسبت به نمونه ی جدیدتر خود یعنی ASP.Net راحت تر است و دلیل آن نیز یادگیری آسانتر زبان های اسکریپتی است. ولی در کل برنامه نویسان وب در حال حرکت به سوی فناوری جدیدتر Net. هستند.

 

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

 

کاربرد ASP.NET چیست؟

اگر بخواهیم بگوییم کاربرد Asp.net چیست ، بصورت اختصار می توان به لیست زیر اشاره نمود:

  • به صورت پویا هر محتوای وبی را اضافه ، تغییر یا ویرایش می کند .

  • به پرس و جوهای کاربر یا داده های موجود در فرم ها پاسخ دهد.

  • به پایگاه داده یا داده ها دسترسی داشته و نتایج را به مرور گر باز می گرداند.

  • صفحات وب را سفارشی کرده تا برای کاربران مفید باشد.

  • مزیت استفاده از ASP به جای CGI,PERL سادگی و سرعت بالای آن به دلیل عدم استفاده از کلاس ها است.

  • دارا بودن امنیت ، چرا که کدهای ASP از طریق مرورگر قابل مشاهده نیستند.

  • برنامه نویسی با ASP می تواند ترافیک شبکه را نیز کاهش دهد.