API چیست؟

API در گفت و گو‌های برنامه نویسان به صورت پرتکرار استفاده می‌شود .ممکن است کسانی را که به تازگی به دنیای برنامه نویسی وارد شده اند، کمی سردرگم کند. با توجه به این موضوع ممکن است از خودتان بپرسید API چیست؟ چه کاربردی دارد؟

فرض کنید نیاز دارید مبلغ موجودی حساب بانکی تان را مشاهده کنید. برای این منظور شما میتوانید از  موبایل بانکتان استفاده ‌کنید و همچنین  از طریق وب سایت بانک اینکار را انجام دهید. هیچ فرقی نمی‌کند که شما برای این کار از کدام نرم افزار بانک استفاده کرده باشید. در واقع شما یک درخواست (Request) به بانکتان فرستاده اید، و یک پاسخ (Response) که همان مبلغ موجودی شما است دریافت کرده اید. در هر دو روش برای دریافت اطلاعات از API بانک استفاده شده است.

API مخفف عبارت Application Programming Interface است. به زبان ساده API بخشی از برنامه است که وظیفه ارائه اطلاعات را دارد. پس از دریافت درخواست یک نرم افزار، یک پاسخ به همراه اطلاعات درخواست شده را به آن نرم افزار ارسال می‌کند.

 API چیست؟

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

 

نحوه کار API

API مجموعه ای از قوانین تعریف شده است که نحوه برقراری ارتباط رایانه ها یا اپلیکیشن ها با یکدیگر را توضیح می دهد. API ها بین یک اپلیکیشن و وب سرور قرار می گیرند و به عنوان یک لایه واسطه عمل می کنند. این لایه واسطه انتقال داده بین سیستم ها را پردازش می کند.

نحوه کار یک API به شرح زیر است:

۱- یک اپلیکیشن کلاینت درخواست بازیابی اطلاعات را به API می دهد. این درخواست از طرف یک اپلیکیشن به وب سرور (از طریق شناسه یکنواخت منبع (API (URI) ارسال می شود و شامل فعل درخواست، سرصفحه ها و گاهی اوقات یک متن درخواست می شود.

۲- پس از دریافت درخواست معتبر، API با اپلیکیشن خارجی یا وب سرور تماس می گیرد.

۳- سرور پاسخی را بر اساس اطلاعات درخواستی به API ارسال می کند.

۴-API داده ها را به اپلیکیشن اولیه درخواست کننده منتقل می کند.

انتقال داده بسته به وب سرویس مورد استفاده متفاوت خواهد بود، اما روند درخواست و پاسخ از طریق یک API اتفاق می افتد. در حالی که رابط کاربری برای استفاده توسط انسان طراحی شده است،API ها برای استفاده توسط رایانه یا اپلیکیشن طراحی شده اند.

تاریخچه‌ای مختصر از API

APIها دقیقا مدت زمان کوتاهی قبل از رایانه‌های شخصی به‌وجود آمدند. در آن زمان یک API به عنوان کتابخانه‌ای برای سیستم عامل‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. API ها معمولا به‌صورت محلی کار می‌کردند و گاهی اوقات هم پیام‌ها را بین اصلی‌ها منتقل می‌کردند. پس از گذشت نزدیک به ۳۰ سال APIها از محیط محلی خود خارج شده و در اوایل سال ۲۰۰۰ آن ها در حال تبدیل شدن به یک فناوری مهم از راه دور بودند.

برنامه نویسی API چیست؟

برنامه نویسی API یعنی برنامه نویس یک برنامه و یا یک وب سایت را طراحی می کند و بعد از آن برخی از کدهای برنامه نویسی را آماده می نماید که برنامه نویسان بتوانند با کمک آنها از سرویس های برنامه و یا وب سایت وی استفاده کنند.  APIها قسمت هایی از کدهای نوشته شده به وسیله برنامه نویسان هستند که دقت زیادی بر روی آن ها انجام می گیرد تا به  برنامه های دیگر اجازه بدهند تا بتوانند به برنامه مورد نظر وصل شود و با آن تعامل داشته باشد.

API ها به طور خاص ساخته شده اند تا عملکرد و اطلاعات انتخاب شده را نمایان کنند در حالیکه از دیگر بخش های برنامه حفاظت می کنند و اجازه برقراری ارتباط را می دهند. ایجاد یک API به زمان زیادی لازم دارد؛ چون در نهایت باعث می شود نرم افزارهای دیگر با برنامه شما ارتباط داشته باشند و برنامه شما محبوب تر شود.
به عنوان یک مثال مناسب می توان Twitter را نام برد. بیشتر مردم کلاینت توییتر مورد علاقه شان را به جای رابط وب ترجیح می دهند. شما می توانید از توییتر به با استفاده از وسیله هایی مانند گوشی های تلفن، موبایل های هوشمند، iPod یا کامپیوتر استفاده کنید. این امکانات حاصل بهره مند بودن توییتر از یک API (رابط کاربردی برنامه نویسی) عالی و منحصر به فرد است

یا  شرکت اینستاگرام یک سری API طراحی می کند که سایر برنامه نویس ها می توانند با کمک آن ربات ها و یا سایر برنامه های نمایش تصویر را در نرم افزارها و سایت های خودشان داشته باشند.

اگر ایده نو و خوب برای  شروع کار دارید و میخواهید کسب و کارتان راتوسعه دهید و نمیدانید چگونه در دنیای دیجیتال وارد شوید پیشنهاد میکنم این لینک را کلیک کنید.

چرا به API نیاز داریم؟

برخی از مزایای اصلی API ها شامل موارد زیر هستند:

  • همکاری بهتر :به طور متوسط ​​یک شرکت تقریباً از ۱۲۰۰ اپلیکیشن ابری استفاده می کند (لینک در خارج از IBM قرار دارد) که بسیاری از آنها به هم متصل نیستند. API ها یکپارچه سازی را امکان پذیر می کنند تا این سیستم عامل ها و اپلیکیشن ها بتوانند به طور یکپارچه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. از طریق این یکپارچه سازی، شرکت ها می توانند گردش کار را به طور خودکار انجام دهند و همکاری در محل کار را بهبود ببخشند. بدون API ، بسیاری از شرکت ها فاقد اتصال بوده و بهره وری و عملکردشان به خطر می افتد.

  • نوآوری آسان تر : API ها همزمان با ارائه انعطاف پذیری، به شرکت ها اجازه می دهند با شرکای تجاری جدید ارتباط برقرار کنند، خدمات جدیدی به بازارهای موجود ارائه دهند و در نهایت، به بازارهای جدید دسترسی پیدا کنند و این می تواند بازدهی بیشتری ایجاد کند و به یک تحول دیجیتالی منجر شود. به عنوان مثال، شرکت Stripe به عنوان یک API فقط با هفت خط کد آغاز به کار کرد. این شرکت از آن زمان با بسیاری از بزرگترین شرکت های جهان همکاری کرده و اخیرا ۳۶ میلیارد دلار ارزش گذاری شده است.

  • کسب درآمد از داده ها : بسیاری از شرکت ها حداقل در ابتدا API ها را به صورت رایگان ارائه می دهند تا بتوانند توسعه دهندگان را جذب برند خود کنند و با شرکای تجاری بالقوه خود رابطه برقرار کنند. بعد از اینکه AccuWeather پورتال توسعه دهنده سلف سرویس خود را برای فروش طیف گسترده ای از بسته های API راه اندازی کرد، ۱۰ ماه طول کشید تا توانست ۲۴۰۰۰ توسعه دهنده را جذب و به فروش ۱۱۰۰۰ API Keyدست پیدا کند.

  • امنیت بیشتر : همانطور که در بالا ذکر شد، APIها یک لایه محافظت شده اضافی بین داده های شما و یک سرور ایجاد می کنند. توسعه دهندگان می توانند امنیت API را با استفاده از رمزها، امضاها و پروتکل امنیتی لایه (TLS)؛ اجرای درگاه های پرداخت API ؛ و با تمرین مدیریت موثر تقویت کنند.