اصول شی گرایی در PHP

اصول شی گرایی در PHP

اگر ایده نو و خوب برای شروع کار دارید و میخواهید کسب و کارتان راتوسعه دهید و نمیدانید چگونه در دنیای دیجیتال وارد شوید پیشنهاد میکنم این لینک را کلیک کنید.

در دنیای کسب و کار برای ایجاد نرم افزارها از Framework استفاده می‌کنند. Frameworkها مختلفی در دنیای وب سایت وجود دارد که با قابلیت متن باز بودن در اختیار توسعه دهندگان قرار میگیرد که همه‌ی آن‌ها بر پایه اصول OOP ایجاد شده اند.اگر در زمینه برنامه نویسی تجربه‌ای دارید حتما با عبارت اصول شی گرایی در PHP رو به رو شده‌اید که ممکن است برایتان سوال پیش آمده باشد که اصول شی گرایی در PHP چیست؟ شی گرایی که در برنامه نویسی به OOP که مخفف Object-Oriented Programming معروف می‌باشد در دنیای برنامه نویسی نقطه مقابل رویه گرا ( Procedure ) می‌باشد. این تکنولوژی کمک می‌کند تا مدیریت بر کدهای php افزایش یابد. شی گرایی در واقع به چگونگی عملکرد مغز اشاره دارد با توجه به دانش خود در محیط اطراف اشیاها را به خصوصیاتی تشبیه می‌کند. این اصول می‌خواهد مفاهیم دنیای واقعی را به برنامه نویسی تشبیه می‌کند تا شما هر چیزی را که در دنیای اطراف خود مشاهده می‌کنید مانند خورشید، آسمان، زمین، ماشین، ساختمان، درخت و هر چیز دیگری را به اصول شی گرایی تشبیه کنید. همه زبان‌های برنامه نویسی از تکنولوژی شی گرایی پشتیبانی می‌کند.
بگذارید تا با مثال ساده تری آن را برای شما بیان کنیم: شما فرض کنید که می‌خواهید یک خانه ویلایی در شمال کشور بسازید قبل از شروع به ساخت آن باید یک نقشه‌ای را در اختیار داشته باشید تا بتوانید بر طبق آن نقشه پیش بروید و در نهایت یک خانه ویلایی را ایجاد کنید آیا باز هم می‌توان از آن نقشه در جای دیگر استفاده کرد؟ بله پس اصول شی گرایی OOP هم همانند این نقشه عمل می‌کند یعنی شما می‌توانید، کدهایی که از قبل آن ها را ایجاد کرده اید همچنان برای پروژه های بعدی هم استفاده کنید بدون این که کدنویسی را از اول شروع کنید. هدف از ایجاد این روش از برنامه نویسی این است که و در تلاش است تا مفهوم بسیار پیچیده را برای کاربران قابل درک تر کند شی گرایی به کاربران خود کمک می‌کند تا نگهداری و خطایابی پروژه را ساده تر کند.برای انجام اصول شی گرایی در مرحله اول شما باید به برنامه نویسی رویه گرا مسلط باشید، در برنامه نویسی رویه گرا با مواردی مانند: توابع ثابت و متغیر مواجه می‌باشیم. در شی گراها اولین موردی که بسیار اهمیت دارد Class است و مورد دیگر آن Object می‌باشد که از روی class ساخته شده است.

مزایای اصول شی گرایی

اصول شی گرایی همچنین برنامه نویسی به روش شی گرایی از مزایای زیادی بهره مند می‌باشد از جمله:
استفاده چند باره از کدها (Code Recycling): برای مثال اگر شما بخواهید برای این که فرم ها را تایید کنید با استفاده از تعیین یک Class خود را راحت می‌کنید و دیگر نیازی به تایید هر بار فرم‌ها نمی‌باشد.
کپسوله سازی (Encapsulation): با اصول شی گرایی می‌توانید بدون این که به ساختار پیچیده کدها مسلط باشید از Class خاصی استفاده کنید تعریف Class ، را در بخش بعدی به آن می‌پردازیم.
مدیریت پروژه: با استفاده از اصول شی گرایی می‌توانید پروژه‌های کوچک و بزرگ را مدیریت کنید.
دارای امنیت: برنامه نویسی با اصول شی گرایی از امنیت بالایی برخوردار است.
ساده تر شدن کدنویسی: زمانی که قصد راه اندازی و ساخت سایت را دارید شروع به نوشتن کد می‌کنید که هر چه پروژه شما بزرگ‌تر باشد در نتیجه نوشتن کدها هم به همان اندازه بیش تر شده و از پیچیدگی های زیادی برخوردار می‌باشد که ممکن است برنامه نویس را سردرگم کند بنابراین با استفاده از این روش می‌توانید این مشکل را تا حدودی برطرف نمایید و کدهای بهینه تری برای کاربران خود ارائه دهید.
ساده کردن کار گروهی: از طرفی با برنامه نویسی به روش اصول شی گرایی می‌توانید کار گروهی خود را ساده تر کنید یعنی می‌توان یک گروه تشکیل داد و هر فردی مسئول بر عهده گرفتن نوشتن بخشی از کد را داشته باشند.

منظور از Class در اصول شی گرایی php چیست؟

توجه کنید که زمینه همه کدهای موجود در اصول شی گرایی را بخشی به نام Class تشکیل می‌دهد این Classها نقشه کلی را مشخص می‌نمایند که با استفاده از مجموعه توابع و متغیرها به یکدیگر مرتبط می‌باشند. همچنین اصطلاحات دیگری هم دردنیای شی گرایی می‌باشد که عبارتند از:
Property: که به متغیرهایی که به Class خاصی تعلق دارند Properties گفته می‌شود که در اصطلاح فارسی هم به ( خصوصیات) مطرح می‌شود.
Method: همچنین اصطلاح دیگری در دنیای شی گرایی وجود دارد که به Method معروف می‌ باشد و معنی آن هم همان متد می‌باشد.

با طراحی اپلیکیشن اختصاصی به سمت آینده شتاب کنید.