تفاوت وب سایت با وب اپلیکیشن چیست؟

تاریخچه توسعه وب سایت و وب اپلیکیشن به سال ۱۹۹۵ برمی‌گردد. از آن زمان اهداف تجاری و رویکردهای پیاده‌سازی به طور قابل توجهی تغییر کرد. در این مقاله راجع به تفاوت‌های بین وب سایت و وب اپلیکیشن صحبت خواهیم کرد .در نگاه اول تشخیص وب اپلیکیشن از وب سایت برای کاربران عادی دشوار است، زیرا در ظاهر طراحی مشابهی دارند و همچنین هر دو سازگار با تلفن همراه هستند. با این وجود تفاوت آن‌ها قابل توجه بوده و بیشتر در جهت برآوردن نیازهای اساسی کسب و کار در اندازه‌های مختلف است. بنابراین بیایید دو مفهوم اصلی را با هم مقایسه کنیم.

تفاوت وب سایت با وب اپلیکیشن چیست؟

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

 

وب سایت چیست؟

همه وب سایت‌ها از طریق مرورگرها قابل دسترسی‌اند، اما محتوای آن‌ها به صورت داینامیک ارائه نمی‌شود. هدف اصلی وب سایت ارائه اطلاعات به کاربر از جمله متن، عکس، فیلم و… است. از طرفی در بیشتر موارد کاربران با وب سایت‌ها تعامل نداشته و ارتباط برقرار نمی‌کنند. تنها کاری که آن‌ها می‌توانند انجام دهند این است که یک ایمیل برای عضو شدن در خبرنامه ثبت کنند. از نمونه‌های رایج این‌گونه وب سایت‌ها می‌توان به وبلاگ‌ها، پورتال‌های خبری و سایت‌های هواشناسی اشاره کرد. برخی از وب سایت‌ها هم صرفا جهت تبلیغات استفاده می‌شوند. به عنوان مثال صفحه فرودی (Landing Page) که کاربران را برای خرید کالاها یا خدمات خاص ترغیب می‌کند.

وب اپلیکیشن چیست؟

وب اپلیکیشن بر خلاف وب سایت دارای عملکرد بیشتری است. این صفحات داینامیک هستند و در آن کاربران می‌توانند داده‌ها را دستکاری کنند و به صورت کامل در تعامل باشند. یکی از رایج‌ترین نمونه اپلیکیشن‌های تحت وب، شبکه‌های اجتماعی هستند که کاربران درخواست‌های زیادی را به سرور ارسال می‌کنند و بلافاصله اطلاعات به‌روز شده را تحویل می‌گیرند. از آنجایی که ایجاد یک برنامه وب به دلیل عملکردهای پیشرفته بسیار دشوارتر است، این نوع توسعه به یک تیم مجرب نیاز دارد.

امروزه مرز بین وب سایت و وب اپلیکیشن کم‌رنگ‌ شده است. یعنی تا زمانی که ثبت نام نکرده و وارد پروفایل خود نشوید، وب اپلیکیشن‌ها می‌توانند مانند وب سایت‌ها عمل کنند. بنابراین به طور خلاصه، وب اپلیکیشن‌ها همان وب سایت‌ها هستند، اما با عملکرد و تعامل گسترده‌تر.

بیایید نگاهی دقیق به تفاوت‌های بین وب سایت و وب اپلیکیشن بیندازیم.

– تعامل

اولین تفاوت در تعامل و نحوه ارتباط است. یک وب سایت دارای محتوای بصری بوده و کاربر نمی‌تواند با آن تعامل داشته باشد. اما از آنجایی که وب اپلیکیشن به روشی کاملا متفاوت استفاده می‌شود، محتوای پلتفرم بسته به ترجیحات کاربر شکل می‌گیرد.

به عنوان مثال در شبکه‌های اجتماعی شما پست‌هایی را از دوستان‌تان می‌بینید یا پیشنهادهایی را براساس لایک‌هایتان دریافت می‌کنید. چت آنلاین نیز راهی برای تعامل در یک وب اپلیکیشن است. پس به دلیل چنین عملکردهایی، کاربران تمایل دارند بیشتر از وب اپلیکیشن‌ها به جای وب سایت‌ها بازدید کنند.

وب سایت ویکی پدیا هر روز توسط ۶۷ میلیون کاربر مشاهده می‌شود، در حالی که وب اپلیکیشن توییتر بیش از ۴ میلیارد بازدید روزانه دارد.

– ادغام

وب اپلیکیشن‌ها به دلیل تعامل بهتر با کاربر نیاز به ادغام با سرویس‌های شخص ثالث دارند. مثلا در پروژه‌های تجارت الکترونیک، دو ادغام مهم شامل CRM و درگاه پرداخت است.

CRM سیستمی است که به شما امکان می‌دهد اطلاعات مربوط به کاربران مانند اطلاعات پروفایل، سابقه فروش و موارد دیگر را در پایگاه داده ذخیره کنید. هر سایت تجارت الکترونیکی که در آن کاربر بتواند خرید، مشاوره و … را انجام دهد، یک وب اپلیکیشن است.

در صفحات وب سایت کاربران فقط می‌توانند با محصول یا خدماتی مانند رنگ، اندازه و سایر جزئیات آشنا شوند. اما وب اپلیکیشن‌ها می‌توانند با شبکه‌های اجتماعی، منابع رسانه‌ای و خدمات ایمیل ادغام شوند.

– احراز هویت

فرآیندی است که در آن کاربران داده‌های خود را در یک پلتفرم آنلاین وارد می‌کنند تا به ویژگی‌های پیشرفته‌تر دسترسی داشته باشند. رایج‌ترین مثال ثبت نام است و می‌توان آن را هم در وب سایت‌ها و هم در وب اپلیکیشن‌ها پیاده‌سازی کرد.

احراز هویت می‌تواند از طریق پیامک، شبکه‌های اجتماعی، پین کد، رمز عبور، اثر انگشت، اسکن چهره و غیره انجام شود. توجه داشته باشید که فرآیند طولانی ثبت نام، باعث رنجش کاربران می‌شود‌. به گفته موسسه باینارد، ۲۰ درصد از کاربران در صورت مواجهه با مراحل طولانی ثبت نام، سایت را رها می‌کنند. این بدان معنی است که احراز هویت فقط در مواردی ضروری است که آن‌ها به طور مستقیم با محتوا و عملکرد در تعامل باشند، مثلا در شبکه‌های اجتماعی و فروشگاه‌های آنلاین.

– فرآیند توسعه

وب سایت‌های ساده را می‌توان به وسیله سایت‌سازهای آماده هم ایجاد کرد که امروزه نمونه‌های زیادی در اینترنت وجود دارد. مثلا برای ایجاد یک وب سایت شخصی برای معرفی خود و ارائه رزومه نیازی نیست یک توسعه دهنده نرم افزار باشید. اما وب اپلیکیشن‌ها بدون متخصصان کاربلد ایجاد نمی‌شوند.

چرا که در این مورد باید سرور راه‌اندازی گردد، پایگاه داده پیکربندی شود و کد منبع توسعه یابد. این یکی از ویژگی‌های مهمی است که وب اپلیکیشن را از وب سایت متمایز می‌کند. پس اگر می‌خواهید برنامه مد نظرتان قابلیت‌های گسترده‌ای داشته باشد، باید به توسعه دهندگان مراجعه کنید.

– تست

انجام تست بخش جدایی‌ناپذیر توسعه نرم افزار است. تست فرآیندی است که در آن یک متخصص ویژگی‌ها را بررسی کرده و نتیجه مورد انتظار را با نتیجه واقعی مقایسه می‌نماید. به عبارت دیگر تستر باید مطمئن شود که محصول مطابق با خواسته‌های مشتری کار می‌کند. در مورد وب سایت به دلیل عملکرد محدود، زمان و هزینه تست به طور قابل توجهی کمتر از زمان و هزینه بررسی یک وب اپلیکیشن است. در نتیجه هنگامی که مهندس تضمین کیفیت تست عملکردهای مختلف را انجام می‌دهد، این امر نیازمند مهارت‌ها و توانایی‌های خاصی از جمله نوشتن تست‌های اتوماسیون خواهد بود.

 

اگر به دنبال شرکت طراحی سایت معتبر هستید ، پیشنهاد میکنیم ابتدا این لینک را کلیک نمایید.