معیارهای مهم که باید برای ارزیابی موفقیت سئو اندازه گیری کنید

اگر در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنید یا صاحب یک وب‌سایت هستید، حتما با مفهوم سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو آشنا هستید. تصور کنید مدتی از راه‌اندازی وب‎‌سایت شما و انتشار محتوای مختلف در آن گذشته است. ممکن است برخی افراد تصور کنند که تولید محتوای منظم ضامن پیشرفت در پروژه سئوی وب‌سایت خواهد بود. اما این تصور غلط است!

یکی از ضروری‌ترین کارها برای سنجش میزان پیشرفت و موفقیت شما در این زمینه یا به عبارتی در سئو، این است که معیارهای اساسی سئو را به کمک ابزارهای آنلاین به صورت مداوم بررسی کرده و متناسب با آن برای بهبود تصمیم‌گیری کنید.

معیارهای مهم که باید برای ارزیابی موفقیت سئو اندازه گیری کنید

اگر ایده نو و خوب برای شروع کار دارید و میخواهید کسب و کارتان راتوسعه دهید و نمیدانید چگونه در دنیای دیجیتال وارد شوید پیشنهاد میکنم این لینک را کلیک کنید.

در این مقاله می‌خواهیم شما را با ۸ شاخص‌ کلیدی مهم در بررسی عملکرد در سئو آشنا کنیم. ارزیابی این شاخص‌ها از طریق ابزارهایی مانند Google Analytics و Google Search Console امکان پذیر است.

۱-بازدیدهای طبیعی یا Organic Sessions

این شاخص به شما نشان می‌دهد که چه میزان افراد از طریق جستجو در گوگل و دیگر موتورهای جستجو، وارد وب‌سایت شما شده‌اند. کلمه Session به این معناست که کاربر در هر بار ورود، می‌تواند به صفحات مختلفی از وب‌سایت سر بزند و فعالیت‌های گوناگونی انجام دهد. هر Session با خروج کاربر از وب‌سایت شما پایان می‌یابد.

میزان Session های ارگانیک، یکی از مهم‌ترین معیارها در سنجش موفقیت سئو است. این معیار به شما نشان می‌دهد که تا چه حد در جذب افراد به صورت خودکار به سمت وب‌سایت و همچنین ترغیب آن‌ها به ماندن در وب‌سایت خود موفق عمل کرده‌اید.

۲- رتبه کلمات کلیدی

بهتر است هر چند روز یک بار، جایگاه کلمات کلیدی خود را بررسی کنید. برای یافتن جایگاه کلمات کلیدی باید از طریق جستجو یا از طریق برخی ابزارهای غیر رایگان اقدام کنید. همچنین، ابزارهای رایگانی مانند Google Search Console به شما می‌گویند مخاطبان با کدام کلیدواژه‌ها وب‌سایت شما را یافته‌ و کلیک کرده‌اند، میانگین جایگاه وب‌سایت شما در آن کلمه کلیدی چه میزانی بوده و همچنین هر کدام از صفحات وب‌سایت شما، با وارد کردن کدام کلمات یا عبارات کلیدی ظاهر شده‌اند. در این مرحله می‌توانید با کلمات کلیدی جدیدی که برای آن‌ها برنامه‌ریزی نداشتید، آشنا شوید.

۳- نرخ خروج یا Bounce Rate

اگر Bounce Rate یا میزان پرش یا خروج کاربران از وب‌سایت شما بالا باشد، به معنای زنگ خطری از عدم رضایت کاربران یا جذاب و مفید نبودن محتوای شماست. به همین دلیل، نرخ خروج بالا سیگنالی منفی برای گوگل محسوب شده و پایین بودن آن در سئو بسیار مهم است. به همین دلیل لازم است همواره تمام صفحات وب‌سایت را از این منظر بررسی کنید و صفحات دارای نرخ خروج بالا را بهینه کنید.

۴- نرخ تبدیل

در بسیاری از وب‌سایت‌ها، هدف نهایی از جذب کاربران، تولید Lead و تبدیل آن‌ها به مشتری است. برای مثال، پر کردن یک فرم، ثبت نام در خبرنامه، خرید محصول و عملیاتی از این دست، در گروه تبدیل یا Conversion قرار می‌گیرند. برای اندازه‌گیری و ارزیابی نرخ تبدیل، لازم است در قسمت Conversion در گوگل آنالیتیکس، اهداف خود را تعریف کنید تا بتوانید به اطلاعات جامعی از مشتریان خود دست پیدا کنید. برای مثال، این اطلاعات به شما می‌گوید:

بیشترین نرخ تبدیل مربوط به خانم‌ها بوده یا آقایان؟

کدام صفحات بیشترین نرخ تبدیل را داشته اند؟

بیشترین نرخ تبدیل مربوط به نسخه موبایل است یا دسکتاپ؟ و…

۵- میزان بازدید از صفحات در هر Session

تعداد بیشتر بازدید از صفحات در هر Session )به شرطی که کاربر زمان معقولی در صفحات وب‌سایت سپری کرده یا Time on Page بسیار کوتاه نباشد) نشان دهنده علاقه مخاطب به محتوای وب‌سایت شماست. این موضوع به معنای افزایش شانس ورود مخاطب به قیف فروش و تبدیل شدن به مشتری است. برای بالا بردن این معیار، مطمئن شوید که کاربر را در هر مرحله به درستی به مرحله بعدی راهنمایی می‌کنید.

(فراموش نکنید در موارد خاص ممکن است پرش سریع مخاطب از یک صفحه به صفحه دیگر به علت سردرگمی او در وب‌سایت شما باشد.)

۶ – میانگین مدت زمان بازدید در هر Session

دانستن این معیار خصوصا برای وب‌سایت‌هایی که دارای محتوای مفید و نسبتا طولانی‌تری مانند بلاگ هستند، ضروی است. میانگین مدت زمان بازدید از صفحات به شما نشان می‌دهد تا چه میزان در اینگیج کردن و جلب توجه مخاطبان موفق بوده‌اید. اگر این عدد در مورد وب‌سایت شما پایین است، لازم است آن را از نظر تجربه کاربری، بهینه بودن CTA، جذابیت طراحی وب‌سایت، کیفیت محتوا و سرعت بارگذاری بررسی کنید.

۷- صفحات با نرخ خروج بالا

منطقی است که سفر مشتری در یک صفحه به پایان می‌رسد، اما خصوصا در وب ‌سایت‌های تجارت الکترونیک، تمایل داریم صفحه خروج، همان صفحه پایان خرید باشد. به کمک این فاکتور می‌توانید دریابید کاربر در کدام صفحه، مسیر را نیمه کاره رها کرده یا خرید را به پایان رسانده است.

۸- خطاهای Crawl

ربات‌های خزنده گوگل باید به درستی بتوانند تمام محتوای وب‌سایت را پویش کنند. در صورتی که در هر مرحله از این کار خطا یا مشکلی وجود داشته باشد، Google Search Console به شما در این رابطه هشدار خواهد داد. اگر با خطاهای Crawl مواجه شدید، به سرعت برای رفع آن اقدام کنید، در غیر این صورت ممکن است جایگاه فعلی وب‌سایت خود را از دست دهید.

 

با طراحی اپلیکیشن اختصاصی به سمت آینده شتاب کنید.