ریچ اسنیپت گوگل (rich snippets) چیست و چه تأثیری بر سئو سایت دارد؟

ریچ اسنیپت گوگل (rich snippets) چیست و چه تأثیری بر سئو سایت دارد؟

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.

ریچ اسنیپت (Rich Snippets) چیست؟

ریچ اسنیپت یا اسنیپت جذاب، قطعه اطلاعاتی هستند که گوگل برای برخی نتایج جستجو نشان می‌دهد. حتماً شما هم با آن‌ها روبه‌رو شده‌اید. برای مثال اگر دستور تهیه یک سوپ را در گوگل جستجو کنید، گوگل لینک‌هایی مرتبط با جستجوی شما را نمایش می‌دهد. به‌طورمعمول ساختار نتایج جستجو به این شکل است که عنوان صفحه با رنگ آبی نمایش داده می‌شود که حاوی لینک به صفحه موردنظر است. همچنین در پایین عنوان هم توضیحات صفحه که همان توضیحات متا است، به نمایش درمی‌آید.

اما در مواردی ممکن است علاوه بر این ساختار معمول، گوگل اطلاعات بیشتری از نتیجه جستجو را هم نمایش دهد. در این مثال ممکن است اطلاعاتی شامل مواد لازم برای تهیه سوپ، مدت‌زمان موردنیاز برای تهیه، مقدار کالری آن و… بین عنوان صفحه و توضیحات آن نشان داده شود. به این اطلاعات اضافی، ریچ اسنیپت گفته می‌شود.

انواع ریچ اسنیپت

ریچ اسنیپت‌ها انواع مختلفی دارند که بسته به نوع نتایج جستجو برای صفحات مختلف نمایش داده می‌شوند. برای آنکه بتوانید برای سایت خود در نتایج جستجو، ریچ اسنیپت نمایش دهید، باید ابتدا نوع ریچ اسنیپت موردنیاز خود را تشخیص دهید. می‌توان گفت ده‌ها نوع ریچ اسنیپت وجود دارد اما نیازی نیست همه آن‌ها را بشناسید. مهم‌ترین آن‌ها را که ممکن است برای صفحات سایت شما مناسب باشند، در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • نقد و بررسی: این نوع ریچ اسنیپت امتیاز کاربران به صفحه را به‌صورت چند ستاره روشن نمایش می‌دهد.

  • دستور پخت: این نوع ریچ اسنیپت مختص دستور پخت غذاهای مختلف است که اطلاعاتی مثل مدت‌زمان تهیه غذا، کالری آن، تصویر غذا و.. را نمایش می‌دهد.

  • موسیقی: ریچ اسنیپت موزیک اطلاعات یک آهنگ مثل خواننده آن، زمان انتشار، آلبوم و… را نشان می‌دهد.

  • محصول: ریچ اسنیپت محصول هم اطلاعات تکمیلی یک کالا مثل قیمت، تصویر و… را نشان می‌دهد.

  • سازمان(organization): هنگام جستجو برای یک سازمان یا کسب‌وکار مشخص، گوگل ریچ اسنیپتی شامل لوگو، آدرس، راه‌های تماس و مواردی از این قبیل را به شما نشان می‌دهد.

  • داستان‌های برتر: این نوع ریچ اسنیپت برای سایت‌های خبری نمایش داده‌شده و به سایت‌ها این امکان را می‌دهد تا اطلاعاتشان در مورد رویدادهای مشخص را به شکلی ویژه نمایش دهند.

  • ویدئو: موتورهای جستجو به‌خودی‌خود نمی‌توانند محتوای ویدئوهای سایت شما را ببینند اما با کمک ریچ اسنیپت ویدئو می‌توانند اطلاعات آن را به کاربران نمایش دهند و آن‌ها را برای مشاهده ویدئو ترغیب کنند.

  • رویداد: ریچ اسنیپت رویداد هم اطلاعات یک رویداد مثل تاریخ و ساعت برگزاری، محل آن و مناسبت مربوطه را نشان می‌دهد.

نقش ریچ اسنیپت در سئو

ریچ اسنیپت‌ها تأثیری در بالابردن رتبه سایت شما در نتایج جستجو ندارند اما می‌توانند ترافیک زیادی برایتان فراهم کنند. واقعیت این است که ریچ اسنیپت با اضافه کردن اطلاعات کاربردی به نتایج جستجو باعث می‌شود آن‌ها بیشتر به چشم کاربران بیایند.

به‌طورمعمول نتایج جستجو به‌صورت یک لینک در عنوان صفحه و توضیحات کوتاه متا نمایش داده می‌شود که کاربر باید براساس آن‌ها تشخیص دهد کدام صفحه اطلاعات موردنیاز او را دربردارد. ریچ اسنیپت اما اطلاعات بیشتری را در مورد صفحه موردنظر در اختیار کاربر قرار می‌دهد. قیمت محصول، امتیاز کاربران، تعداد نظرات کاربران برای صفحه موردنظر، میزان کالری برای موادغذایی و… جزو اطلاعاتی هستند که کاربران به آن‌ها نیاز دارند.

نمایش این اطلاعات در نتایج جستجو درواقع به کاربر اعلام می‌کند صفحه موردنظر حاوی اطلاعات بیشتری در زمینه موردنظر شما است. این اطلاعات کاربر را ترغیب به کلیک روی صفحه موردنظر می‌کند. از اینرو ریچ اسنیپت در افزایش بازدید از سایت و بالابردن نرخ تبدیل سایت شما تأثیر بسزایی دارد. همان‌طور که گفتیم آن‌ها جزو فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل نیستند، یعنی استفاده کردن یا نکردن آن‌ها هیچ تأثیری روی رتبه سایت شما در نتایج جستجو نخواهد گذاشت. اما وقتی استفاده می‌کنید نرخ تبدیل سایت شما بیشتر می‌شود، بدین ترتیب ممکن است رتبه دوم یا سوم نتایج جستجو باشید، اما نرخ کلیک شما بیشتر از صفحه رتبه اول باشد.

 

با طراحی اپلیکیشن اختصاصی به سمت آینده شتاب کنید.