گوگل دوپلکس Duplex Google چیست؟

در سال ۲۰۱۸، گوگل از پروژه‌ای رونمایی کرد که باعث حیرت بسیاری از افراد شد. در این کنفرانس خبری که ویدیو آن به شکل گسترده‌ای در بین افراد بازتاب خبری داشت؛ گوگل با کمک دستیار مجازی خود توانست یک وقت ملاقات از آرایشگر بگیرد؛ بدون آن که فرد پشت خط متوجه این موضوع شود که با یک ربات در حال مکالمه است.

در سال‌های اخیر استفاده از فناوری هوش مصنوعی، پای خود را به زندگی‌های ما باز کرده‌ است و به کمک آن می‌توانیم بسیاری از کارها را ساده‌تر از گذشته انجام دهیم. با گسترش استفاده از ابزارهای مشابه مثل Amaon Alexa، Hey siri و google Assistant، اینبار گوگل پا را فراتر گذاشته و به دنبال یک تجربه واقعی‌تر و کاربردی تر از هوش مصنوعی در زندگی روزمره رفته است.

منظورمان از یک تجربه واقعی، تجربه‌ای مشابه با زمانی که از دستیار گوگل می‌خواهیم برای ما یک تماس تلفنی را برقرار کند نیست؛ بلکه تجربه‌ای مشابه با کاری که گوگل در آن کنفرانس انجام داد؛ یعنی یک مکالمه واقعی با انسان و وقت گرفتن برای آرایشگاه. در حال حاضر پروژه گوگل داپلکس در برخی از ایالت‌های آمریکا قادر است کارهایی مثل رزرو هتل و رستوران را نیز انجام دهد.

گوگل داپلکس (google duplex) چیست؟

گوگل دوپلکس Duplex Google چیست؟

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

گوگل داپلکس یک فناوری جدید و آزمایشی از طرف شرکت گوگل است که در سال ۲۰۱۸ در کنفرانس سالانه گوگل از آن رونمایی شد. این فناوری به گوگل این امکان را می‌دهد که مکالمات انسانی تقلید کند و یک گفتگوی دو طرفه ربات با انسان به وجود آید؛ بدون آن‌ که طرف مقابل متوجه این موضوع شود که با ربات گفتگو می‌کند.

نکته‌ای که پس از معرفی گوگل داپلکس مطرح شد و برای بسیاری از افراد جای سوال باقی گذاشت این مورد است که آیا گوگل داپلکس از قوانین مربوط به ساخت ابزارها‌ی هوش مصنوعی که به نام تست تورینگ معروف است، پیروی می‌کند؟

با گسترش استفاده از هوش مصنوعی، یکی از نگرانی‌هایی که همیشه برای افراد و جامعه بشر مطرح بوده است، این موضوع است که آیا روزی ربات‌ها می‌توانند بر انسان سلطه پیدا کنند و به انسان‌ها آسیب برسانند؟ بعدها برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، قوانینی را تحت عنوان قوانین تورینگ یا قوانین سه‌ گانه اصول اخلاقی رباتیک برای نظارت بر فعالیت‌های هوش مصنوعی ساخته شد که در ادامه آن را شرح می‌دهیم.

  • یک ربات نباید قادر به آسیب رساندن به انسان باشد.

  • یک ربات باید دستوراتی که انسان به او می‌دهد را اجرا کند؛ مگر آن که دستورات انسان مغایر با قانون اول باشد.

  • یک ربات باید از خود محافظت کند مگر زمانی که با دو بند بالا در مغایرت باشد.

همانطور که مشاهده می‌کنید، پروژه‌ی گوگل داپلکس هیچ‌ یک از سه قانون بالا را نقص نمی‌کند و از این رو استفاده از فناوری هوش مصنوعی درست و اخلاقی است. اما بعد‌ها قانون چهارمی نیز به این قوانین اضافه شد:

  • یک ربات باید در همه حال خود را به عنوان یک ربات معرفی کند.

یکی از انتقادات مهم و گسترده‌ای که به گوگل داپلکس وارد است، نقص قانون چهارم است. همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم، هنگامی که گوگل داپلکس برای رزرو وقت آرایشگاه تماس گرفت، فردی که با اون صحبت می‌کرد به هیچ عنوان متوجه این موضوع نشد که در حال مکالمه با یک ربات است؛ از این رو بسیاری از افراد و دانشمندان متخصص در این حوزه، این موضوع را به عنوان یک ایراد به این فناوری مطرح کرده‌اند.

گوگل دوپلکس چه زمانی ارائه می‌شود؟

در اکتبر سال ۲۰۱۸ گوگل اعلام کرد که در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ با شروع از شهر نیویورک گوشی‌های پیکسل خود را به فناوری دوپلکس مجهز می‌کند. این شرکت چند وقت پیش اعلام کرد که این فناوریش در مکان‌های بیشتری در اختیار کاربران قرار گرفته است و هم اکنون گوشی‌های پیکسل فعال در ۴۳ ایالت آمریکا به آن مجهز هستند.

دستیار صوتی دوپلکس هم اکنون دامنه‌ای بیشتر از رنج گوشی‌های پیکسل را فرا گرفته است و در اختیار تعداد زیادی از کاربران گوشی‌های اندروید و iOS ساکن در ایالات متحده قرار دارد.

سایت پشتیبانی کننده گوگل دوپلکس اعلام کرده است که گوشی‌های اندروید دارای سیستم عامل اندروید ۵ لولی پاپ به بالا از طریق دستیار مجازی گوگل اسیستنت به این فناوری دسترسی دارند. اگر مالک یک دستگاه iOS هستید، برای استفاده از این فناوری باید برنامه گوگل اسیستنت را روی گوشی خود نصب کنید. هنوز مشخص نیست که این فناوری چه زمانی به طور بین المللی عرضه می‌شود.

گوگل دوپلکس برای شما چه کار می‌کند؟

وظیفه اصلی دستیار صوتی دوپلکس مدیریت بعضی از کارهای پرمشغله شماست. این سیستم می‌تواند از طرف شما تماس بگیرد، قرارهایتان را برنامه ریزی کند، یا برای مثال با برقراری تماس ساعت‌های فعالیت یک سازمان را برای شما بپرسد.

هوش مصنوعی دوپلکس گوگل نمی‌تواند زمانی که خسته هستید با برقراری یک تماس برای شما وقت استراحت بگیرد، اما این توانایی را دارد که برای شما در یک رستوران میز رزرو کند یا از یک آرایشگاه برای شما وقت بگیرد. برای مثال اگر به گوگل اسیستنت بگویید که در ساعت ۷ عصر روز جمعه می‌خواهید به فلان رستوران بروید، سیستم گوگل دوپلکس با رستوران مورد نظر تماس می‌گیرد، برای شما میز رزرو می‌کند و پس از تایید شدن رزرو شما را مطلع می‌سازد.

فناوری صدا در دستیار صوتی دوپلکس

گوگل باور دارد که تولید یک صدای انسانی توسط هوش مصنوعی تنها راه موثر برای دریافت اطلاعات صحیم و دقیق است. فراتر از آن یک دستیار صوتی یا دیجیتالی غیر، امکان دادر با چالش‌ها و موقعیت‌های متفاوتی مواجه شود.پاسخ دادن افراد در آن سوی خط به چنین دستیار صوتی هوشمندی احتمال بیشتری دارد.

در مقایسه با دستیارهای صوتی معمولی دیگری نیز امکان دریافت اطلاعات مفید توسط دستیار صوتی دوپلکس بسیار بیشتر است.این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که با صبر و حوصله منتظر یک منشی سخنگوی تلفنی بمانید و اعداد مختلف را فشار روی صفحه کلید تلفن همراهش فشار دهد.

چند کاربرد پتانسیلی گوگل دوپلکس

فرض کنید که با یک شرکت تماس گفته‌اید و سیستم خودکاری به شما پاسخ می‌دهد که رفتاری کاملا شبیه به رفتار یک انسان دارد، سیستمی که حقیقتا سودمند است.

دیگر خبری از سیستم‌های تلفن گویای خسته کننده نخواهد بود که به شما می‌گویند برای ارتباط با بخش فروش عدد ۱ و برای ارتباط با بخش مدیریت عدد ۲ را فشار دهید. برای مثال اگر که اداره مالیات به سیستم دستیار صوتی دوپلکس مجهز شود، دیگر لازم نیست که یک ساعت پشت خط منتظر بمانید تا یک نماینده به شما پاسخ دهد زیرا سیستم هوش مصنوعی جواب همه سوالات مالیاتی شما را بلافاصله می‌دهد.

به همین نحو پزشکان و وکلا هم می‌توانند از سیستم دستیار صوتی دوپلکس برای برنامه ریزی قرارهایشان استفاده کنند. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که ۶۰ درصد از تجارت‌های کوچک وابسته به رزرو مشتری سیستم رزرو سازی آنلاین ندارند و می‌توانند از کمک سیستم هوش مصنوعی گوگل دوپلکس استفاده کنند.

Google Duplex به درد چه کسانی می‌خورد؟

شاید انسان دوستانه‌ترین کاربرد گوگل دوپلکس متوجه افراد ناشنوا و کم‌شنوا باشند. آنها با چنین تکنولوژی خواهند توانست به سادگی با سایر افراد گفتگو کنند. همچنین برای مسافرینی که زبان کشور مقصد خود را نمی‌دانند نیز این فناوری می‌تواند یاری‌‌رسان باشد. حتی می‌توانند با استفاده از این دستیار صوتی متون را به صورت صوت ترجمه کنید.اما فناوری تنها برای رفع مشکلات و موانع نیست. تصور کنید، مانند جارویس (Jarvis) دستیار صوتی مشهور در فیلم Ironman یک هوش مصنوعی در اختیار دارید که علاوه بر اینکه می‌تواند با شما گفتگو کند، به بسیاری از پرسش‌های‌تان در مسیرهای کاری، تحصیلی و غیره پاسخ دهد. حتی می‌توانید سر جلسه امتحان با گوگل داپلکس تقلب کنید. استفاده‌های سوء از تکنولوژی همیشه وجود داشته است.

نگرانی‌های مربوط به دستیار صوتی دوپلکس گوگل

بسیاری از افراد درباره فناوری گوگل دوپلکس ابراز نگرانی کرده‌اند. صرف نظر از ترسناک بودن این فناوری، بعضی از افراد نگران حریم خصوصی و امنیت خود هستند. دو مورد از سوالات موجود عبارتند از:

  1. آیا می‌توانیم با خیال راحت به یک کامپیوتر اجازه دهیم که از طرف ما با مراکز مختلف تماس بگیرد و با آن‌ها صحبت کند؟

  2. آیا این ارتباط برای فردی که در آن طرف خط پاسخگو است، بی خطر دارد؟

بعضی از افراد هم نگران تاثیری هستند که فناوری هوش مصنوعی دوپلکس گوگل می‌تواند روی صنعت تبلیغات بگذارد و بعضی هم نگران رشد سریع سیستم هوش مصنوعی هستند. برای مثال تنها چند سال از روی کار آمدن دستیار مجازی گوگل اسیستنت می‌گذرد و این سیستم هم اکنون پشت تلفن صدای یک انسان را دارد.

گوگل اخیرا در یک دمو که برای سیستم دوپلکس برگزار کرده بعضی از این نگرانی‌ها را رفع کرده است. برای مثال گوگل اسیستنت در شروع یک مکالمه خود را معرفی و اعلام می‌کند که تماس در جریان را ضبط می‌کند. چنین روندی باعث می‌شود که مالک یک رستوران درباره داشتن مکالمه با سیستم هوش مصنوعی دوپلکس گوگل کمی صبر کند تا زمانی که این سیستم به کاربرد فراگیرتری برسد.

هوشمندی گوگل دوپلکس در چیست؟

گوگل دوپلکس مانند یک فرد عادی صحبت می‌کند و این طبیعی بودن می‌تواند به قابلیت‌های دستیار صوتی OK Google که می‌شناسیم اضافه کند. به‌عنوان مثال، با استفاده از این فناوری می‌توانیم از OK Google بخواهیم، وقت رستوران رزرو کند. نه تنها این، بلکه دستیار صوتی می‌تواند، در مواجه با موقعیت‌های مختلف به‌خوبی واکنش نشان دهد. ممکن است که بخواهید، میزی برای ساعت ۷ و نیم شب رزرو کنید، اما در این ساعت، میزی موجود نیست، در این حالت، گوگل دوپلکس تصمیم به بررسی این می‌گیرد که آیا زمان‌های دیگری که موجود است با زمان‌بندی شما سازگاری دارد یا خیر. اگر خیر، دستیار صوتی گوگل با رستورانی دیگر تماس می‌گیرد. به‌همین‌صورت، گوگل دوپلکس می‌تواند، قرارهای کاری شما را مدیریت کند. نکته‌ی کلیدی استفاده از گوگل دوپلکس این است که همه‌ی این وظایف در پس‌زمینه انجام می‌شوند. درواقع، شما پس از اینکه به دستیار صوتی خود دستور دادید کاری را انجام بدهد، می‌توانید، آفلاین شوید و زمانی که دوباره به اینترنت دسترسی داشتید، گزارش تکمیل وظیفه را دریافت کنید.

گوگل داپلکس چگونه روی سئو تاثیر می‌گذارد؟

اگرچه گوگل داپلکس همچنان به صورت آزمایشی و تنها در برخی از ایالت‌های آمریکا اجرا شده است، اما سریع‌تر از آنچه که فکرش را بکنید، همه‌گیر می‌شود و به زودی در همه ‌جای دنیا در دسترس خواهد بود و به عنوان یک تکنولوژی مهم و مفید وارد زندگی روزمره ما می‌شود.

پس بهتر است پیش از آن‌ زمان، برای چنین فناوری و تغییری که در دنیای ما ایجاد می‌کند آماده باشیم و استراتژی سئو سایت خود را مطابق با آن بچینیم. اولین چیزی که در مواجه با گوگل داپلکس به ذهن انسان خطور می‌کند، جستجوی صوتی است.

در حال حاضر نیز پس از معرفی دستیار گوگل و سیری اپل، حجم جستجوهای صوتی بسیار افزایش یافته است. پس باید در این بین سایت خود را طوری آماده کنیم که این اطمینان را داشته باشیم هنگامی که کاربری اقدام به جستجوی صوتی می‌کند، وب‌سایت ما به عنوان یکی از گزینه‌ها در فهرست نتایج جستجو نمایش داده شود. برای رسیدن به چنین هدفی در حال حاضر دو اقدام مهم باید انجام دهید؛ محتوای خوب و کد اسکیما.

همانطور که بارها از آن صحبت کرده‌ایم؛ محتوای خوب و مفید و کاربردی یکی از روش‌های مهم جلب رضایت کاربران و ربات‌های گوگل است. تولید محتوا یک بخش مهم و جدانشدنی از سئو است و بهتر است از همین الان به فکر آن باشید.

علاوه بر محتوا، کدهای اسکیما نیز می‌تواند به ما کمک کند. کد اسکیما، تکه کدی است که شما برای هر یک از صفحات خود می‌سازید و به ربات‌های گوگل کمک می‌کنید تا دقیق‌تر و بهتر متوجه متن‌ها و نوشته‌های وب‌سایت شما و کسب‌وکار شما شوند.

حال این موضوع چه ارتباطی به گوگل داپلکس دارد؟ فرض کنید شما یک آرایشگاه اینترنتی دارید و به صورت آنلاین به مشتریان خود وقت می‌دهید. حال تصور کنید که کاربری به کمک گوگل داپلکس و جستجوی صوتی به دنبال نزدیک‌ترین آرایشگاه به محل زندگی خود است و می‌خواهد رزرو کند.

هنگامی که کدهای اسکیما را به صورت دقیق وارد کرده باشید، ربات‌های گوگل متوجه این موضوع خواهند شد که سایت شما درباره آرایشگاه است و می‌توانید به صورت آنلاین و تلفنی وقت رزرو کنید. همین موضوع به گوگل داپلکس نیز کمک می‌کند.

علاوه بر این موارد، با گسترش و پیشرفت گوگل داپلکس، می‌توانید از آن به عنوان پاسخگوی مشتریان خود استفاده کنید و کاربران شما برای رفع مشکلات خود، سفارش دادن و … با ربات صحبت کنند و مشکل خود را حل کنند.

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.