معرفی زبان برنامه نویسی swift

معرفی زبان برنامه نویسی swift

تا حالا شده به وب سایتی سر بزنید و برای یک لحظه فکر کنید کاش شما هم همچین وب سایتی داشتید؟ اگر این حس را تجربه کرده اید پیشنهاد میکنم روی این لینک را کلیک نمایید.

سوئیفت (Swift) یک زبان برنامه نویسی همه منظوره و متن باز طراحی شده توسط شرکت اپل (Apple) است. این زبان با تاثیر گرفتن از زبان پایتون (Python) ساخته شده و همین مساله آن را سریع و شهودی کرده است. از زبان برنامه نویسی سوئیفت عمدتا برای توسعه سیستم عاملهای آی او اس (iOS) و مک او اس (macOS) بومی استفاده می شود.

خیلی از برنامه های معروف مثل لینکدین (LinkedIn)، لیفت (Lyft) و وردپرس (WordPress) با سوئیفت نوشته شده اند. اگر به توسعه آی او اس علاقمندید، سوئیفت یکی از بهترین زبانهای برنامه نویسی است که یادگیری آن به شما کمک زیادی می کند. در این مطلب با مزایا و کاربردهای این زبان برنامه نویسی بیشتر آشنا می شویم.

سوئیفت چیست؟

سوئیفت نام یک زبان برنامه نویسی چند پارادایمی، همه منظوره و منبع باز برای توسعه iPadOS، macOS، tvOS، watchOS و iOS است. اپل در سال ۲۰۱۴ این زبان را طراحی کرد تا زبان قدرتمندی در اختیار توسعه دهندگان آی او اس قرار بدهد. طبق اعلام سایت swift.org، زبان سوئیفت طوری طراحی شده که امن، سریع و رسا و همینطور جایگزین مناسبی برای زبانهای مبتنی بر C باشد.زبان برنامه نویسی سوئیفت به طور مداوم در مسیر تکامل گام برمیدارد و جامعه آن نیز همچنان در حال رشد است. می توانید کد منبع سوئیفت را در GitHub پیدا کنید و ضمنا سوئیفت امکان دسترسی همه به این کد را راحت و آسان کرده است.

تاریخچه زبان swift

در سال ۲۰۱۰ فردی به نام کریس لتنر برای اولین‌بار شروع به توسعه زبان برنامه‌نویسی swift کرد. زبان سوئیفت ایده‌های خودش را از زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری همچون سی شارپ، پایتون، رابی، راست و… گرفته است. اما نسخه نهایی این زبان برنامه‌نویسی در سال ۲۰۱۴ در یک کنفرانس جهانی به‌صورت عمومی عرضه شد. در همین کنفرانس شرکت اپل یک نسخه بتا از این زبان برنامه‌نویسی را در اختیار توسعه دهندگان قرارداد، اما هیچ سخنی در مورد سازگاری نسخه نهایی با نسخه ارائه شده به میان نیامد.

در نهایت اولین نسخه زبان سوئیفت در سپتامبر سال ۲۰۱۶ برای ios ارائه شد و چند ماه بعد در ماه اکتبر، نسخه دیگری از این زبان به جهانیان عرصه شد. جالب است بدانید که طی نظرسنجی که توسط وب‌سایت Stack Overflow انجام شده بود، توانست به‌عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی در سال ۲۰۱۵ و دومین زبان محبوب برنامه‌نویسی در سال ۲۰۱۶ انتخاب شود. در نهایت در ژانویه ۲۰۱۷، کریس لتنر از شرکت اپل جدا شد و جای او را فردی به نام تد کرمنک گرفت.

آشنایی با ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی swift

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی که زبان swift دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای الگوی برنامه‌نویسی پروتکل محور

پروتکل‌ها همان کلاس‌هایی هستند که در زبان‌های برنامه‌نویسی شی گرا وجود دارند. تنها تفاوت آن‌ها با کلاس‌ها در این است که پروتکل‌ها دارای عملکرد بهتری هستند. می‌توان عنوان کرد که عملیات ارث‌بری (Inherit) در زبان‌هایی که شی گرا هستند به‌درستی صورت نمی‌پذیرد. این در حالی است که این عملیات توسط زبان‌های برنامه‌نویسی پروتکل محور به‌خوبی انجام می‌شود.

  • اختیار در انتخاب متغیرها

ممکن است در هنگام کدنویسی و کار با متغیرها با خطاهایی مانند nil و یا null روبرو شوید. برنامه‌نویسان می‌توانند با گذاشتن یک علامت سوال در کدهای خودشان، به‌راحتی از هنگ کردن و ازکارافتادن اپلیکیشن‌هایشان جلوگیری کنند.

  • قابلیت رمزگذاری و رمزگشایی کدها

باید بدانید که تمامی اپلیکیشن‌هایی که تولید می‌شوند بر پایه انتقال داده فعالیت می‌کنند. همین امر باعث شده تا امنیت در داده‌ها به یکی از مهم‌ترین دغدغه هر برنامه‌نویسی بدل شود. باید بدانید که اپلیکیشن‌ها با بسیاری از API ها و همچنین شبکه‌ها در حال ارتباط هستند، پس باید این داده‌هایی که در حال ارسال و دریافت هستند، به نحوی رمزگذاری و سپس رمزگشایی شوند. به کمک کتابخانه‌های بسیار متنوع زبان swift، می‌توانید به‌راحتی امنیت داده‌هایتان را تضمین کنید.

  • استفاده از محیط یکپارچه Xcode

به کمک این محیط یکپارچه، برنامه‌نویسان سراسر دنیا این قابلیت را دارند تا با ارائه مشکلات و ارورهای خودشان در محیط Xcode، به‌سرعت آن‌ها را رفع کنند. همچنین این محیط یکپارچه قابلیت بسیار مناسب دیگری نیز دارد. Xcode می‌تواند به‌راحتی از زبان‌های مختلفی همچون جاوا، پایتون، C، C++ و رابی نیز پشتیبانی کند.

نقاط قوت سوئیفت

سریع و قدرتمند: سوئیفت از فناوری کامپایلر LLVM استفاده می کند و کتابخانه استاندارد آن باعث شهودی شدن و بالا رفتن بازده کدنویسی می شود.

مدرن: خواندن و نگهداری API های swift آسان است. انواع استنباطی کد شما را تمیزتر و کمتر مستعد خطا می‌کنند. ماژول ها هدرها را حذف می‌کنند و فضای نام ها (Namespace) را فراهم می‌کنند.

یادگیری آسان: سوئیفت با توجه به نیازهای برنامه نویسان تازه کار طراحی شده است. می توانید برای شروع کار با این زبان برنامه نویسی در آی پد خود از Swift Playgrounds استفاده کرده و شروع به کدنویسی کنید. همچنین می توانید با دسترسی به دوره های آموزشی با چگونگی ساخت اپلیکیشن های Xcode آشنا شوید.

امنیت: سوئیفت دارای ویژگی های امنیتی مختلفی از جمله مدیریت خودکار حافظه، داده های value type و مقداردهی اولیه به متغیرها است. در زبان سوئیفت هیچ شیئی نمی‌ تواند تهی باشد و در صورت استفاده از چنین شیئی کامپایلر این زبان جلوی شما را خواهد گرفت. این ویژگی ها از کرش کردن برنامه در هنگام اجرا جلوگیری می کند.

چند سکویی: سوئیفت از تمام پلتفرم های اپل، لینوکس، ویندوز و اوبونتو پشتیبانی می‌ کند.

کتابخانه های پویا: کتابخانه های پویا در خارج از کد شما قرار دارند و در صورت نیاز بارگذاری می شوند. این کتابخانه ها با تمام نسخه های منتشر شده یکپارچه می شوند.

انجمن بزرگ: سوئیفت دارای یکی از فعال ترین و غنی ترین انجمن های متن باز است. همچنین، منابع فراوانی وجود دارند که در یادگیری این زبان به شما کمک می کنند.

نقاط ضعف سوئیفت

زبانی نسبتا جدید: سوئیفت هنوز زبان نوپایی است. این بدان معنا است که برخی از ظرفیت ها و منابع آن به اندازه ی سایر زبان های برنامه نویسی قدرتمند نیستند.

پشتیبانی چند سکویی ضعیف: با این که زبان سوئیفت از تمام پلتفرم های اپل، لینوکس و ویندوز پشتیبانی می کند، اما بهترین عملکرد خود را در زمینه ی توسعه ی اپلیکیشن های بومی iOS نشان می دهد.

به روز رسانی های مکرر: سوئیفت زبان جدیدتری است و به روز رسانی های مکرری دارد. این موضوع می تواند باعث سخت شدن فرایند یافتن ابزارهای مناسب برای استفاده در تکالیف مشخص شود.

پشتیبانی IDE: Xcode که IDE (محیط یکپارچه‌ توسعه) رسمی اپل است، در بخش های مشخصی مانند برجسته سازی سینتکس، تکمیل خودکار، بازساخت و کامپایل کردن، پشتیبانی مناسبی انجام نمی دهد.

اگر در فکر این هستید از تلفن همراه برای پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید و با یک طراحی اپلیکیشن حرفه ای ارتباطی موثر بین خود و مشتریان ایجاد کنید.پیشنهاد میکنیم این لینک را کلیک کنید.