فریم ورک Ionic

فریم ورک Ionic

اگر ایده نو و خوب برای شروع کار دارید و میخواهید کسب و کارتان راتوسعه دهید و نمیدانید چگونه در دنیای دیجیتال وارد شوید پیشنهاد میکنم این لینک را کلیک کنید.

فریمورک آیونیک (ionic Framework) یک کیت توسعه نرم‌افزار متن‌باز برای توسعه برنامه‌های کاربردی موبایل است. فریمورک آیونیک توسط مکس لینچ (Max Lynch)، بن اسپری (Ben Sperry) و آدام بردلی (Adam Bradley) از شرکت «دریفت» (Drift) توسعه پیدا کرده است. نسخه اصلی فریمورک آیونیک در سال ۲۰۱۳ میلادی منتشر شد. این نسخه با استفاده از انگولارجی‌اس ( AngularJS) و آپاچی کاردوا (Apache Cordova) ساخته شده بود.

اگرچه، آخرین نسخه‌های فریمورک آیونیک به عنوان یک مجموعه از مولفه‌های وب (Web Components) بازسازی شده‌اند و بدین شکل به کاربر این امکان را می‌دهند که هر چارچوب رابط کاربری مانند انگولار (Angular)، ری‌اکت (React) یا ووجی‌اس (Vue.js) را انتخاب کنند. این بازسازی به کاربر این امکان را نیز می‌دهد که از مولفه‌های فریمورک آیونیک بدون هرگونه چارچوب رابط کاربری استفاده کند.

فریمورک آیونیک ابزارها و خدماتی را برای توسعه برنامه‌های کاربردی موبایل، دسکتاپ و برنامه‌های پیشرفته وب (Progressive Web Application) بر مبنای فناوری‌های توسعه وب مدرن مانند سی‌اس‌اس (CSS)، اچ‌تی‌ام‌ال۵ (HTML5) و نرم‌افزار به عنوان سرویس (Sass) می‌دهد. به طور کلی، برنامه‌های کاربردی موبایل را می‌توان با بهره‌گیری از این فناوری‌ها ساخت و سپس، از طریق فروشگاه‌های برنامه محلی هر پلتفرم (گوگل پلی در اندروید، اپ استور در آیفون و دیگر موارد ) توزیع کرد تا روی دستگاه‌ها با به کارگیری آپاچی کوردوا (Apache Cordova) یا کپسیتور (Capacitor) نصب شوند.

در واقع، فریمورک آیونیک یک جعبه ابزار متن‌باز برای رابط کاربری (User Interface | UI) برای ساخت برنامه‌های کاربردی دارای کیفیت بالا برای موبایل و دسکتاپ با استفاده از فناوری‌های وب مانند HTML، جاوااسکریپت و CSS ضمن یکپارچه‌سازی با چارچوب‌های وبی مانند انگولار، ری‌اکت و وو (Vue) است.

فریمورک آیونیک روی تعاملات تجربه کاربری (User Experience) و رابط کاربری یک برنامه شامل کنترل‌های رابط کاربری، تعاملات، ژست‌ها و انیمیشن‌ها متمرکز است. یادگیری و یکپارچه‌سازی چارچوب آیونیک با دیگر کتابخانه‌ها یا فریمورک‌ها، مانند انگولار، ری‌اکت و Vue آسان است. در عین حال، می‌توان از آیونیک به صورت مستقل و بدون هرگونه فریمورک فرانت-اند استفاده کرد. آیونیک احتمالا در حال حاضر تنها استک برنامه‌های کاربردی موبایل است که توسعه‌دهندگان وب را قادر می‌سازد تا برنامه‌های کاربردی را برای همه فروشگاه‌های برنامه اصلی و وب موبایل از یک پایگاه کد بسازند. در بخش بعدی از مطلب آموزش ionic به تاریخچه این فریمورک پرداخته شده است تا کاربران با روند توسعه این فریمورک و چگونکی افزایش محبوبیت آن بهتر آشنا شوند.

تاریخچه فریمورک آیونیک چیست ؟

فریمورک آیونیک به عنوان محصولی از شرکت دریفتی (Drifty Co) در سال ۲۰۱۳ ارائه شده است. تیم اصلی توسعه فریمورک آیونیک را مکس لینچ، بن اسپری و آدام بردلی تشکیل دادند. پس از انتشار نسخه آلفا از فریمورک آیونیک در ماه آبان سال ۱۳۹۲ (نوامبر سال ۲۰۱۳)، نسخه بتا ۱٫۰ در اسفند سال ۱۳۹۲ (مارس سال ۲۰۱۴) و نسخه نهایی ۱٫۰ در ۱۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۴ (می ۲۰۱۵) منتشر شد. همچنین، چندین نسخه از سری ۲٫۰ نیز در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶) منتشر شدند. از دی سال ۱۳۹۷ (ژانویه ۲۰۱۹)، در فریمورک آیونیک نسخه ۴ به توسعه‌دهندگان امکان آن داده می‌شود که چارچوب‌های دیگری به جز انگولار مانند ری‌اکت، Vue.js یا مولفه‌های وب را انتخاب کنند.

خدمات و ویژگی‌های فریمورک آیونیک چیست ؟

آیونیک از Cordova و پلاگین‌های Capacitor برای دسترسی داشتن به ویژگی‌های سیستم‌عامل میزبان مانند دوربین، جی‌پی‌اس (GPS)، چراغ قوه و دیگر موارد استفاده می‌کند. کاربران می‌توانند برنامه‌های کاربردی خود را با آیونیک بسازند و سپس، آن‌ها را برای اندروید، iOS، ویندوز، دسکتاپ (با استفاده از چارچوب نرم‌افزاری الکترون) یا مرورگرهای وب مدرن سفارشی‌سازی کنند. فریمورک آیونیک به کاربران امکان ساخت و استقرار برنامه‌های کاربردی را با بهره‌گیری از ابزار ساخت Cordova یا Capacitor با یک ابزار خط فرمان ساده‌سازی شده آیونیک می‌دهد.فریمورک آیونیک شامل مولفه‌های موبایل، تایپوگرافی، پارادایم‌های تعاملی و تم پایه قابل توسعه است. با استفاده از مولفه‌های وب، فریمورک آیونیک مولفه‌های سفارشی‌سازی شده و روش‌هایی را برای تعامل با آن‌ها فراهم می‌کند. یکی از این مولفه‌ها، پیمایش مجازی (Virtual Scroll)، به کاربران امکان پیمایش از طریق لیستی از هزارن آیتم را بدون هرگونه تغییر ویژه‌ای در کارایی می‌دهد. مولفه دیگر، سربرگ‌ها (Tabs) هستند که یک رابط کاربری دارای سربرگ را با پشتیبانی از ناوبری حالت محلی (Local State Navigation) و مدیریت حالت تاریخچه می‌دهد.

مزایای فریم ورک Ionic

استفاده از فریم ورک Ionic از مزیت های بالایی برخوردار می‌باشد از جمله:
۱-  دارای Codebase ثابت برای پلتفرم های مختلف
اولین مزیتی که می‌توان در استفاده از Framework Ionic اشاره کرد این است که بدون این که تیم های مختلفی را استخدام نمایید می‌توانید به راحتی به توسعه برنامه های مورد نیاز بپردازید.

۲- خروجی گرفتن Android و Ios
یکی دیگر از مزیت های استفاده از Framework Ionic خروجی گرفتن آسان برای سیستم عامل Android و Ios می‌باشد چرا که اگر این Framework نبود باید برای هر کدام به صورت جداگانه توسط زبان های مختص به خود برنامه نویسی کرد اما با پیدایش این Framework می‌توان به راحتی هم برای Android و هم برای Ios خروجی گرفت.

۳- یادگیری راحت
کار کردن با Framework Ionic بسیار راحت بوده و به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد با استفاده از این Framework شما می‌توانید هر آن چه که در ذهن خود دارید را به اجرا در بیاورید و در اختیار کاربران خود قرار دهید.

۴- قابلیت تست کردن
Framework Ionic قابلیت های خود را در مرورگرها نمایش می‌دهد بنابراین شما هم می‌توانید هر تغییراتی که ایجاد نمودید را در مرورگرها مشاهده نمایید و چرا که این فضاها برای انجام تست و Debugging فضای مناسبی می‌باشند

۵- دارای سرعت بالا
یکی از مهمترین ویژگی که یک Framework ایده ال باید داشته باشد این است که از سرعت بالایی بهره مند باشد تا به در زمان کمتری کاربران بتوانند در آن تغییرات لازم انجام دهند و نتیجه آن را به سرعت مشاهده نمایند. Framework Ionic هم از این مزیت استثنا نیست و از سرعت بالایی برخوردار می‌باشد.

۶- دارای Eleman زیاد برای رابط کاربری
۷- قابلیت های زیاد برای ادغام نمودن پلاگین ها و…

معایب Framework Ionic

Framework Ionic از معایب هایی هم برخوردار می‌باشد از جمله: دارای کتابخانه های کمی می‌باشند پیچیدگی هایی در استفاده از این Framework مشاهده می‌شود با Android Studio سازگار نمی‌باشد همچنین به Corodova هم وابستگی هایی دارد.

مقایسه Framework Ionic با React Native

یکی دیگر از Framework که برای توسعه Web و موبایل به کار می‌رود ریکت نتیو می‌باشد که کارایی آن همانند Framework Ionic می‌باشد اما با تفاوت هایی که در این بخش آن ها را برای شما بیان می‌کنیم:
با استفاده از هر دو Framework برنامه نویسان می‌توانند پس از ایجاد تغییرات با انجام تست در مرورگر نتیجه را مشاهده نمایند.
Ionic از تکنولوژی هایی مانند زبان Html، ابزار CSS و… بهره مند می‌شود اما ریکت نتیو از زبان برنامه نویسی JavaScript و کتابخانه ریکت استفاده می کند
ریکت نتیو این امکان را به کاربران می‌دهد تا به ساخت برنامه های متفاوتی با کامپوننت ها می‌پردازد اما Ionic به ساخت آپ های کراس پلتفرم می‌پردازد.
اگر بخواهیم که از نظر محبوبیت بگوییم کدام یک از آن ها در میان متخصصان محبوب می‌باشد می‌توانیم به Framework React Native اشاره نماییم به دلیل داشتن سرعت و کارایی بالا دارای طرفداران بسیاری می‌باشد.

 

با طراحی اپلیکیشن اختصاصی به سمت آینده شتاب کنید.